Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)

Sylabus przedmiotu Fizjologia roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Medycyna roślin
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl>, Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>, Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 20 2,00,30zaliczenie
laboratoriaL2 10 1,00,20zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z biologii ogólnej, chemii i fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie
C-2Zapoznanie studentów z wpływem czynników o charakterze zewnętrznym i wewnętrznym na przebieg procesów fizjologicznych w roślinach
C-3Zapoznanie studentów z fizjologicznymi podstawami regulacji procesów wzrostu i rozwoju roślin.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinach.5
T-A-2Barwniki asymilacyjne roślin.3
T-A-3Regulacja endogenna oraz środowiskowa wzrostu i rozwoju roślin.5
T-A-4Wykorzystanie biostymulatorów w produkcji roślinnej.3
T-A-5Fizjologiczne aspekty plonowania roślin.4
20
laboratoria
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy i transpiracji3
T-L-2Procesy fotosyntezy i oddychania3
T-L-3Skład chemiczny roślin1
T-L-4Regulatory wzrostu i rozwoju roślin2
T-L-5Ruchy roślin1
10
wykłady
T-W-1Gospodarka wodna komórek roślinnych i roślin. Transpiracja.6
T-W-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie).7
T-W-3Zewnętrzne i wewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania.3
T-W-4Fizjologiczne aspekty mnieralnego żywienia roślin2
T-W-5Wzrost i różnicowanie się roślin5
T-W-6Stymulatory i inhibitory wzrostu i rozwoju roślin5
T-W-7Klasyfikacja i znaczenie ruchów roślinnych2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2studiowanie literatury15
A-A-3przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-4przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych12
A-A-5konsultacje3
60
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-3przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.7
A-L-4konsultacje5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów13
A-W-3pisemne zaliczenie wykładów2
A-W-4Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-5Konsultacje10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4pokaz, prezentacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: pisemne sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: ocena pracy zespołowej
S-4Ocena podsumowująca: egzamin

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C05_W01
Zna podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
MR_1A_W04, MR_1A_W10R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1, M-4S-4
MR_1A_C05_W02
Zna czynniki zewnętrzne i wewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne roślin
MR_1A_W04, MR_1A_W10R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-2, C-3T-A-3, T-W-3M-1, M-4S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C05_U01
Posiada umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu fizjologii roślin do ocenu stanu zdrowotności roślin
MR_1A_U05, MR_1A_U09R1A_U05, R1A_U06InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1
MR_1A_C05_U02
Posiada umiejętność wykonywania pomiarów i interpretacji wyników dotyczących podstawowych procesów fizjologicznych roślin
MR_1A_U05, MR_1A_U09R1A_U05, R1A_U06InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-3, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C05_K01
Rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy na temat wpływu różnego rodzaju czynników na zdrowotność roślin
MR_1A_K01, MR_1A_K04R1A_K01, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C05_W01
Zna podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
2,0
3,0Student potrafi wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,5
4,0
4,5
5,0
MR_1A_C05_W02
Zna czynniki zewnętrzne i wewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne roślin
2,0
3,0Student zna w stopniu podstawowym czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz wyjaśnia ich wpływ na procesy fizjologiczne w roślinie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C05_U01
Posiada umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu fizjologii roślin do ocenu stanu zdrowotności roślin
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu fizjologii roślin do oceny stanu zdrowotności roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
MR_1A_C05_U02
Posiada umiejętność wykonywania pomiarów i interpretacji wyników dotyczących podstawowych procesów fizjologicznych roślin
2,0
3,0Student w stopniu zadawalającym potrafi przeprowadzić pomiary podstawowych procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C05_K01
Rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy na temat wpływu różnego rodzaju czynników na zdrowotność roślin
2,0
3,0Student posiada w stopniu dostatecznym świadomość ciągłego pogłębiania wiedzy na temat wpływu różnego rodzaju czynników na zdrowotność roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2007
  2. Gregorczyk A., Marska E., Mikiciuk M., Wróbel J., Fizjologia roślin. Przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo Naukowe AR Szczecin, Szczecin, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Szweykowska A., Fizjologia roślin, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000
  2. Jankiewicz L., Lipecki J., Filek M., Lech W., Fizjologia roślin sadowniczych strefy umiarkowanej, t 1 i 2, PWN, Warszawa, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinach.5
T-A-2Barwniki asymilacyjne roślin.3
T-A-3Regulacja endogenna oraz środowiskowa wzrostu i rozwoju roślin.5
T-A-4Wykorzystanie biostymulatorów w produkcji roślinnej.3
T-A-5Fizjologiczne aspekty plonowania roślin.4
20

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy i transpiracji3
T-L-2Procesy fotosyntezy i oddychania3
T-L-3Skład chemiczny roślin1
T-L-4Regulatory wzrostu i rozwoju roślin2
T-L-5Ruchy roślin1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gospodarka wodna komórek roślinnych i roślin. Transpiracja.6
T-W-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie).7
T-W-3Zewnętrzne i wewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania.3
T-W-4Fizjologiczne aspekty mnieralnego żywienia roślin2
T-W-5Wzrost i różnicowanie się roślin5
T-W-6Stymulatory i inhibitory wzrostu i rozwoju roślin5
T-W-7Klasyfikacja i znaczenie ruchów roślinnych2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2studiowanie literatury15
A-A-3przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-4przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych12
A-A-5konsultacje3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-3przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.7
A-L-4konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów13
A-W-3pisemne zaliczenie wykładów2
A-W-4Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-5Konsultacje10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C05_W01Zna podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W04ma ogólną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej i o zadaniach technicznych na poziomie inżynierskim dostosowaną do kierunku Medycyna Roślin
MR_1A_W10ma podstawową wiedzę o czynnikach abiotycznych i biotycznych wpływających na wzrost i rozwój roślin oraz ich kontroli
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie
Treści programoweT-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinach.
T-A-2Barwniki asymilacyjne roślin.
T-A-5Fizjologiczne aspekty plonowania roślin.
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy i transpiracji
T-L-2Procesy fotosyntezy i oddychania
T-L-5Ruchy roślin
T-W-1Gospodarka wodna komórek roślinnych i roślin. Transpiracja.
T-W-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie).
T-W-4Fizjologiczne aspekty mnieralnego żywienia roślin
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-4pokaz, prezentacja
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C05_W02Zna czynniki zewnętrzne i wewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W04ma ogólną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej i o zadaniach technicznych na poziomie inżynierskim dostosowaną do kierunku Medycyna Roślin
MR_1A_W10ma podstawową wiedzę o czynnikach abiotycznych i biotycznych wpływających na wzrost i rozwój roślin oraz ich kontroli
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wpływem czynników o charakterze zewnętrznym i wewnętrznym na przebieg procesów fizjologicznych w roślinach
C-3Zapoznanie studentów z fizjologicznymi podstawami regulacji procesów wzrostu i rozwoju roślin.
Treści programoweT-A-3Regulacja endogenna oraz środowiskowa wzrostu i rozwoju roślin.
T-W-3Zewnętrzne i wewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-4pokaz, prezentacja
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w stopniu podstawowym czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz wyjaśnia ich wpływ na procesy fizjologiczne w roślinie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C05_U01Posiada umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu fizjologii roślin do ocenu stanu zdrowotności roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U05potrafi rozpoznać i klasyfikować podstawowe taksony roślin uprawnych i dziko rosnących oraz określić optymalne warunki ich wzrostu i rozwoju
MR_1A_U09potrafi rozpoznać i przeanalizować zjawiska wpływające na stan rozwojowy i zdrowotny rośliny oraz zaplanować i zastosować zabiegi mające na celu poprawę warunków jej wzrostu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie
C-2Zapoznanie studentów z wpływem czynników o charakterze zewnętrznym i wewnętrznym na przebieg procesów fizjologicznych w roślinach
Treści programoweT-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinach.
T-A-2Barwniki asymilacyjne roślin.
T-A-3Regulacja endogenna oraz środowiskowa wzrostu i rozwoju roślin.
T-A-4Wykorzystanie biostymulatorów w produkcji roślinnej.
T-A-5Fizjologiczne aspekty plonowania roślin.
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy i transpiracji
T-L-2Procesy fotosyntezy i oddychania
T-L-3Skład chemiczny roślin
T-L-4Regulatory wzrostu i rozwoju roślin
T-W-1Gospodarka wodna komórek roślinnych i roślin. Transpiracja.
T-W-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie).
T-W-3Zewnętrzne i wewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania.
T-W-4Fizjologiczne aspekty mnieralnego żywienia roślin
T-W-5Wzrost i różnicowanie się roślin
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4pokaz, prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu fizjologii roślin do oceny stanu zdrowotności roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C05_U02Posiada umiejętność wykonywania pomiarów i interpretacji wyników dotyczących podstawowych procesów fizjologicznych roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U05potrafi rozpoznać i klasyfikować podstawowe taksony roślin uprawnych i dziko rosnących oraz określić optymalne warunki ich wzrostu i rozwoju
MR_1A_U09potrafi rozpoznać i przeanalizować zjawiska wpływające na stan rozwojowy i zdrowotny rośliny oraz zaplanować i zastosować zabiegi mające na celu poprawę warunków jej wzrostu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie
C-2Zapoznanie studentów z wpływem czynników o charakterze zewnętrznym i wewnętrznym na przebieg procesów fizjologicznych w roślinach
Treści programoweT-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy i transpiracji
T-L-2Procesy fotosyntezy i oddychania
T-L-3Skład chemiczny roślin
T-W-1Gospodarka wodna komórek roślinnych i roślin. Transpiracja.
T-W-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie).
T-W-3Zewnętrzne i wewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania.
T-W-4Fizjologiczne aspekty mnieralnego żywienia roślin
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4pokaz, prezentacja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: pisemne sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: ocena pracy zespołowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu zadawalającym potrafi przeprowadzić pomiary podstawowych procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C05_K01Rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy na temat wpływu różnego rodzaju czynników na zdrowotność roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K01rozumie potrzebę ustawicznego zdobywania i poszerzania wiedzy w zakresie ochrony roślin i środowiska
MR_1A_K04potrafi podjąć decyzję dotyczącą wdrażania w życie zasad integrowanej ochrony roślin, docenia znaczenie profilaktyki i konieczności protekcji środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie
C-2Zapoznanie studentów z wpływem czynników o charakterze zewnętrznym i wewnętrznym na przebieg procesów fizjologicznych w roślinach
C-3Zapoznanie studentów z fizjologicznymi podstawami regulacji procesów wzrostu i rozwoju roślin.
Treści programoweT-A-2Barwniki asymilacyjne roślin.
T-A-3Regulacja endogenna oraz środowiskowa wzrostu i rozwoju roślin.
T-A-4Wykorzystanie biostymulatorów w produkcji roślinnej.
T-A-5Fizjologiczne aspekty plonowania roślin.
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy i transpiracji
T-L-2Procesy fotosyntezy i oddychania
T-L-3Skład chemiczny roślin
T-L-4Regulatory wzrostu i rozwoju roślin
T-L-5Ruchy roślin
T-W-1Gospodarka wodna komórek roślinnych i roślin. Transpiracja.
T-W-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie).
T-W-3Zewnętrzne i wewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania.
T-W-4Fizjologiczne aspekty mnieralnego żywienia roślin
T-W-5Wzrost i różnicowanie się roślin
T-W-6Stymulatory i inhibitory wzrostu i rozwoju roślin
T-W-7Klasyfikacja i znaczenie ruchów roślinnych
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: pisemne sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada w stopniu dostatecznym świadomość ciągłego pogłębiania wiedzy na temat wpływu różnego rodzaju czynników na zdrowotność roślin
3,5
4,0
4,5
5,0