Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)

Sylabus przedmiotu Matematyka i statystyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Medycyna roślin
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka i statystyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jurij Chigariev <Jurij.Chigariev@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 25 2,00,49zaliczenie
wykładyW1 20 2,00,51zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z matematyki ze szkoły sredniej
W-2Wiedza z matematyki w zakresie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu podstwowych metod statystycznych
C-2Nabycie umiejętności analizy statystycznej danych
C-3Kształtowanie swiadomości o roli statystyki w naukach przyrodniczych
C-4Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formułowanych w postaci opisu algebraicznego.
C-5Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych.
C-6Zrozumienie podstawowych pojęć statystyki opisowej.
C-7Nabycie umiejętności stosowania narzędzi statystycznych do analizy danych oraz interpretowania wyników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników macierzy.5
T-A-2Rozwiązywanie układów równań liniowych.3
T-A-3Działania na wektorach, iloczyn wektorowy i skalarny.4
T-A-4Zaliczenie ćwiczeń z matematyki.1
T-A-5Obliczanie miar skupienia i dyspersji2
T-A-6zastosowanie testu t-studenta do porównania średnich i wyliczania półprzedziału ufności2
T-A-7Wyliczenie analizy wariancji 1-czynnikowej, porównanie średnich na podstawie NIR2
T-A-8Wyliczenie współczynnika korelacji i regresji oraz równania regresji, graficzne przedstawienie2
T-A-9zastosowanie testów nieparametrycznych, wyliczenie na przykładach2
T-A-10zaliczenie wykładów i ćwiczeń2
25
wykłady
T-W-1Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych.4
T-W-2Działania na wektorach.2
T-W-3Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych i ich wykresy.3
T-W-4Zaliczenie wykładów z matematyki.1
T-W-5Statystyka opisowa. Populacja i próba, pobieranie próby. Test statystyczny.4
T-W-6Analiza wariancji, porównanie wielokrotne średnich2
T-W-7Analiza korelacji i regresji.2
T-W-8testy nieparametryczne2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w zajęciach.25
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań.18
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-A-4Konsultacje z nauczycielem.2
60
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.20
A-W-2Praca własna studenta - studiowanie treści wykładów.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład
M-2Cwiczenia audytoryjne
M-3wykład informacyjny
M-4ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny wymagający rozwiązania zadań

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_B10_W02
Student powinien definiować pojęcia z zakresu matematyki i statystyki oraz rozwiązywać zadania matematyczne i formułować hipotezy statystyczne.
MR_1A_W01, MR_1A_W13R1A_W01, R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-9M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_B10_U02
Student umie zastosować nabytą wiedzę matematyczno-statystyczną do rozwiązywania praktycznych problemów.
MR_1A_U02, MR_1A_U04, MR_1A_U11R1A_U03, R1A_U04, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-4, C-5, C-6, C-7T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-4S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_B10_K02
Student ma aktywną postawę w procesie samokształcenia w zakresie wiedzy matematyczno- statystycznej, przydatnej w wykonywanej pracy zawodowej.
MR_1A_K02, MR_1A_K04, MR_1A_K08R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-4T-W-3, T-W-5M-3, M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_B10_W02
Student powinien definiować pojęcia z zakresu matematyki i statystyki oraz rozwiązywać zadania matematyczne i formułować hipotezy statystyczne.
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie matematyki i statystyki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_B10_U02
Student umie zastosować nabytą wiedzę matematyczno-statystyczną do rozwiązywania praktycznych problemów.
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_B10_K02
Student ma aktywną postawę w procesie samokształcenia w zakresie wiedzy matematyczno- statystycznej, przydatnej w wykonywanej pracy zawodowej.
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dobek A., Szwaczkowski T., Statystyka matematyczna dla biologów, Wyd. AR Poznań, Poznań, 2007
  2. Grzegorczyk J., Matematyka, cz. I-II, Oficyna Wyd. Polit. Warszawskiej, Warszawa, 1999
  3. Koronacki J., Mielniczuk J., Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych, WNT, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Sobczyk M., Statystyka, PWN, Warszawa, 2004
  2. Majkowska M., Matematyka nie tylko dla leśnikow, Wyd. SGGW, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników macierzy.5
T-A-2Rozwiązywanie układów równań liniowych.3
T-A-3Działania na wektorach, iloczyn wektorowy i skalarny.4
T-A-4Zaliczenie ćwiczeń z matematyki.1
T-A-5Obliczanie miar skupienia i dyspersji2
T-A-6zastosowanie testu t-studenta do porównania średnich i wyliczania półprzedziału ufności2
T-A-7Wyliczenie analizy wariancji 1-czynnikowej, porównanie średnich na podstawie NIR2
T-A-8Wyliczenie współczynnika korelacji i regresji oraz równania regresji, graficzne przedstawienie2
T-A-9zastosowanie testów nieparametrycznych, wyliczenie na przykładach2
T-A-10zaliczenie wykładów i ćwiczeń2
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych.4
T-W-2Działania na wektorach.2
T-W-3Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych i ich wykresy.3
T-W-4Zaliczenie wykładów z matematyki.1
T-W-5Statystyka opisowa. Populacja i próba, pobieranie próby. Test statystyczny.4
T-W-6Analiza wariancji, porównanie wielokrotne średnich2
T-W-7Analiza korelacji i regresji.2
T-W-8testy nieparametryczne2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w zajęciach.25
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań.18
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-A-4Konsultacje z nauczycielem.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.20
A-W-2Praca własna studenta - studiowanie treści wykładów.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_B10_W02Student powinien definiować pojęcia z zakresu matematyki i statystyki oraz rozwiązywać zadania matematyczne i formułować hipotezy statystyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W01ma podstawową wiedzę w zakresie biologii, chemii, biochemii, genetyki, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w biosferze, w ekosystemach naturalnych i uprawnych
MR_1A_W13zna podstawowe technologie uprawy roślin i ich ochrony przed agrofagami w systemach integrowanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-5Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych.
Treści programoweT-W-1Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych.
T-W-2Działania na wektorach.
T-W-3Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych i ich wykresy.
T-W-5Statystyka opisowa. Populacja i próba, pobieranie próby. Test statystyczny.
T-W-6Analiza wariancji, porównanie wielokrotne średnich
T-W-7Analiza korelacji i regresji.
T-A-9zastosowanie testów nieparametrycznych, wyliczenie na przykładach
Metody nauczaniaM-3wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny wymagający rozwiązania zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie matematyki i statystyki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_B10_U02Student umie zastosować nabytą wiedzę matematyczno-statystyczną do rozwiązywania praktycznych problemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U02potrafi w formie pisemnej i ustnej sporządzać opracowania, projekty i prace z zakresu medycyny roślin oraz prezentować je z wykorzystaniem różnorodnych technik, w tym multimedialnych
MR_1A_U04posiada umiejętność prowadzenia zadań badawczych na poziomie inżynierskim i prac projektowych z zakresu medycyny roślin pod kierunkiem opiekuna naukowego oraz interpretacji ich wyników
MR_1A_U11posiada umiejętność podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów występujących w medycynie roślin z wykorzystaniem technologii tradycyjnych i nowoczesnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formułowanych w postaci opisu algebraicznego.
C-5Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych.
C-6Zrozumienie podstawowych pojęć statystyki opisowej.
C-7Nabycie umiejętności stosowania narzędzi statystycznych do analizy danych oraz interpretowania wyników.
Treści programoweT-A-1Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników macierzy.
T-A-2Rozwiązywanie układów równań liniowych.
T-A-3Działania na wektorach, iloczyn wektorowy i skalarny.
T-A-5Obliczanie miar skupienia i dyspersji
T-A-7Wyliczenie analizy wariancji 1-czynnikowej, porównanie średnich na podstawie NIR
T-A-8Wyliczenie współczynnika korelacji i regresji oraz równania regresji, graficzne przedstawienie
T-A-9zastosowanie testów nieparametrycznych, wyliczenie na przykładach
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny wymagający rozwiązania zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_B10_K02Student ma aktywną postawę w procesie samokształcenia w zakresie wiedzy matematyczno- statystycznej, przydatnej w wykonywanej pracy zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K02potrafi prawidłowo rozstrzygać dylematy związane z działalnością zawodową w zakresie medycyny roślin
MR_1A_K04potrafi podjąć decyzję dotyczącą wdrażania w życie zasad integrowanej ochrony roślin, docenia znaczenie profilaktyki i konieczności protekcji środowiska
MR_1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formułowanych w postaci opisu algebraicznego.
Treści programoweT-W-3Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych i ich wykresy.
T-W-5Statystyka opisowa. Populacja i próba, pobieranie próby. Test statystyczny.
Metody nauczaniaM-3wykład informacyjny
M-4ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny wymagający rozwiązania zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki.
3,5
4,0
4,5
5,0