Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)

Sylabus przedmiotu Botanika z fitofenologią:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Medycyna roślin
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Botanika z fitofenologią
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 20 2,00,51egzamin
laboratoriaL2 25 2,00,49zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową roślin nasiennych na różnych poziomach złożoności oraz z charakterystyką systematyczną, morfologiczną i biologiczną najważniejszych roślin użytkowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowa komórki roślinnej, lokalizacja i wykrywanie materiałów zapasowych4
T-L-2Budowa i funkcje wybranych tkanek roslinnych2
T-L-3Budowa anatomiczna korzeni, łodyg i liści roślin jednorocznych i wieloletnich4
T-L-4Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin, przykłady modyfikacji organów.4
T-L-5Budowa i klasyfikacja kwiatów, kwiatostanów i owoców.2
T-L-6Przegląd systematyczny i charakterystyka morfologiczna i użytkowa roslin jednoliściennych2
T-L-7przegląd systematyczny i charakterystyka morfologiczna i użytkowa roslin dwuliściennych7
25
wykłady
T-W-1Poziomy organizacji ciała roślin. Specyficzne składniki komórki roślinnej.2
T-W-2Klasyfikacja i charakterystyka wybranych tkanek roślinnych.2
T-W-3Budowa anatomiczna organów wegetatywnych roślin oraz wzrost na długość i grubość.2
T-W-4Budowa morfologiczna, zróżnicowanie oraz modyfikacje organów wegetatywnych roślin. Rozmnażanie wegetatywne.2
T-W-5Rozmnażanie generatywne roślin nasiennych - budowa kwiatu, zapylenie, zapłodnienie, budowa oraz zróżnicowanie owoców i nasion. Periodyczne (fenologiczne) fazy rozwojowe roślin - kiełkowanie, wegetacja, kwitnienie, owocowanie, spoczynek.3
T-W-6Charakterystyka najważniejszych użytkowych roślin nasiennych obejmująca następujące zagadnienia: przynależność systematyczna i cechy diagnostyczne, charakterystyka morfologiczna, rozwój i rozmnażanie, znaczenie gospodarcze i sposoby wykorzystania.9
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć12
A-L-3Konsultacje12
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć9
A-L-5Zaliczenie formy zajęć2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów18
A-W-3konsultacje2
A-W-4przygotowanie do egzaminu19
A-W-5egzamin1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: sprawdzian praktyczny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_B07_W01
student opisuje biologię oraz budowę roślin nasiennych na różnych poziomach ich organizacji
MR_1A_W01, MR_1A_W04R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1S-1
MR_1A_B07_W02
student zna najważniejsze gatunki roślin użytkowych oraz ich charakterystykę systematyczną, morfologiczną i biologiczną
MR_1A_W11R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04InzA_W02, InzA_W03C-1T-W-6, T-L-6, T-L-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_B07_U01
Posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin oraz potrafi opisac ich budowę morfologiczną i podać cechy użytkowe
MR_1A_U05, MR_1A_U09R1A_U05, R1A_U06InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-W-6, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_B07_K01
jest świadomy zróżnicowania budowy i funkcjonowania roślin na różnych poziomach organizacji oraz rozumie potrzebe stałego poszerzania wiedzy w tym zakresie z wykorzystaniem różnych materiałów źródłowych
MR_1A_K01, MR_1A_K02, MR_1A_K03, MR_1A_K04R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_B07_W01
student opisuje biologię oraz budowę roślin nasiennych na różnych poziomach ich organizacji
2,0
3,0student zna bardzo ogólnie biologię oraz budowę roślin nasiennych na różnych poziomach ich organizacji
3,5
4,0
4,5
5,0
MR_1A_B07_W02
student zna najważniejsze gatunki roślin użytkowych oraz ich charakterystykę systematyczną, morfologiczną i biologiczną
2,0
3,0student potrafi wymienić najważniejsze taksony roślin uprawnych i scharakteryzować je bardzo ogólnie pod wzgledem systematycznym, morfologicznym i biologicznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_B07_U01
Posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin oraz potrafi opisac ich budowę morfologiczną i podać cechy użytkowe
2,0
3,0potrafi rozpoznać i nazwać 50% wskazanych gatunków oraz w sposób niepełny scharakteryzowć budowę morfologiczną i i cechy użytkowe wybranego taksonu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_B07_K01
jest świadomy zróżnicowania budowy i funkcjonowania roślin na różnych poziomach organizacji oraz rozumie potrzebe stałego poszerzania wiedzy w tym zakresie z wykorzystaniem różnych materiałów źródłowych
2,0
3,0ma świadomość znaczenia wiedzy o zróżnicowaniu budowy i funkcji roślin na różnych poziomach organizacji oraz umiejętności ich rozpoznawania i możliwości wykorzystania, w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Rutkowski L., Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej, PWN, Warszawa, 2005
  2. Podbielkowski Z., Podbielkowska M., Przystosowania roślin do środowiska, WSiP, Warszawa, 1992

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa komórki roślinnej, lokalizacja i wykrywanie materiałów zapasowych4
T-L-2Budowa i funkcje wybranych tkanek roslinnych2
T-L-3Budowa anatomiczna korzeni, łodyg i liści roślin jednorocznych i wieloletnich4
T-L-4Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin, przykłady modyfikacji organów.4
T-L-5Budowa i klasyfikacja kwiatów, kwiatostanów i owoców.2
T-L-6Przegląd systematyczny i charakterystyka morfologiczna i użytkowa roslin jednoliściennych2
T-L-7przegląd systematyczny i charakterystyka morfologiczna i użytkowa roslin dwuliściennych7
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Poziomy organizacji ciała roślin. Specyficzne składniki komórki roślinnej.2
T-W-2Klasyfikacja i charakterystyka wybranych tkanek roślinnych.2
T-W-3Budowa anatomiczna organów wegetatywnych roślin oraz wzrost na długość i grubość.2
T-W-4Budowa morfologiczna, zróżnicowanie oraz modyfikacje organów wegetatywnych roślin. Rozmnażanie wegetatywne.2
T-W-5Rozmnażanie generatywne roślin nasiennych - budowa kwiatu, zapylenie, zapłodnienie, budowa oraz zróżnicowanie owoców i nasion. Periodyczne (fenologiczne) fazy rozwojowe roślin - kiełkowanie, wegetacja, kwitnienie, owocowanie, spoczynek.3
T-W-6Charakterystyka najważniejszych użytkowych roślin nasiennych obejmująca następujące zagadnienia: przynależność systematyczna i cechy diagnostyczne, charakterystyka morfologiczna, rozwój i rozmnażanie, znaczenie gospodarcze i sposoby wykorzystania.9
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć12
A-L-3Konsultacje12
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć9
A-L-5Zaliczenie formy zajęć2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów18
A-W-3konsultacje2
A-W-4przygotowanie do egzaminu19
A-W-5egzamin1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_B07_W01student opisuje biologię oraz budowę roślin nasiennych na różnych poziomach ich organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W01ma podstawową wiedzę w zakresie biologii, chemii, biochemii, genetyki, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w biosferze, w ekosystemach naturalnych i uprawnych
MR_1A_W04ma ogólną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej i o zadaniach technicznych na poziomie inżynierskim dostosowaną do kierunku Medycyna Roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową roślin nasiennych na różnych poziomach złożoności oraz z charakterystyką systematyczną, morfologiczną i biologiczną najważniejszych roślin użytkowych.
Treści programoweT-W-1Poziomy organizacji ciała roślin. Specyficzne składniki komórki roślinnej.
T-W-2Klasyfikacja i charakterystyka wybranych tkanek roślinnych.
T-W-3Budowa anatomiczna organów wegetatywnych roślin oraz wzrost na długość i grubość.
T-W-4Budowa morfologiczna, zróżnicowanie oraz modyfikacje organów wegetatywnych roślin. Rozmnażanie wegetatywne.
T-W-5Rozmnażanie generatywne roślin nasiennych - budowa kwiatu, zapylenie, zapłodnienie, budowa oraz zróżnicowanie owoców i nasion. Periodyczne (fenologiczne) fazy rozwojowe roślin - kiełkowanie, wegetacja, kwitnienie, owocowanie, spoczynek.
T-L-1Budowa komórki roślinnej, lokalizacja i wykrywanie materiałów zapasowych
T-L-2Budowa i funkcje wybranych tkanek roslinnych
T-L-3Budowa anatomiczna korzeni, łodyg i liści roślin jednorocznych i wieloletnich
T-L-4Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin, przykłady modyfikacji organów.
T-L-5Budowa i klasyfikacja kwiatów, kwiatostanów i owoców.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna bardzo ogólnie biologię oraz budowę roślin nasiennych na różnych poziomach ich organizacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_B07_W02student zna najważniejsze gatunki roślin użytkowych oraz ich charakterystykę systematyczną, morfologiczną i biologiczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W11zna gatunki i odmiany roślin ogrodniczych, rolniczych i terenów zieleni oraz agrofagi z nimi związane
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową roślin nasiennych na różnych poziomach złożoności oraz z charakterystyką systematyczną, morfologiczną i biologiczną najważniejszych roślin użytkowych.
Treści programoweT-W-6Charakterystyka najważniejszych użytkowych roślin nasiennych obejmująca następujące zagadnienia: przynależność systematyczna i cechy diagnostyczne, charakterystyka morfologiczna, rozwój i rozmnażanie, znaczenie gospodarcze i sposoby wykorzystania.
T-L-6Przegląd systematyczny i charakterystyka morfologiczna i użytkowa roslin jednoliściennych
T-L-7przegląd systematyczny i charakterystyka morfologiczna i użytkowa roslin dwuliściennych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi wymienić najważniejsze taksony roślin uprawnych i scharakteryzować je bardzo ogólnie pod wzgledem systematycznym, morfologicznym i biologicznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_B07_U01Posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin oraz potrafi opisac ich budowę morfologiczną i podać cechy użytkowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U05potrafi rozpoznać i klasyfikować podstawowe taksony roślin uprawnych i dziko rosnących oraz określić optymalne warunki ich wzrostu i rozwoju
MR_1A_U09potrafi rozpoznać i przeanalizować zjawiska wpływające na stan rozwojowy i zdrowotny rośliny oraz zaplanować i zastosować zabiegi mające na celu poprawę warunków jej wzrostu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową roślin nasiennych na różnych poziomach złożoności oraz z charakterystyką systematyczną, morfologiczną i biologiczną najważniejszych roślin użytkowych.
Treści programoweT-W-6Charakterystyka najważniejszych użytkowych roślin nasiennych obejmująca następujące zagadnienia: przynależność systematyczna i cechy diagnostyczne, charakterystyka morfologiczna, rozwój i rozmnażanie, znaczenie gospodarcze i sposoby wykorzystania.
T-L-4Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin, przykłady modyfikacji organów.
T-L-5Budowa i klasyfikacja kwiatów, kwiatostanów i owoców.
T-L-6Przegląd systematyczny i charakterystyka morfologiczna i użytkowa roslin jednoliściennych
T-L-7przegląd systematyczny i charakterystyka morfologiczna i użytkowa roslin dwuliściennych
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: sprawdzian praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi rozpoznać i nazwać 50% wskazanych gatunków oraz w sposób niepełny scharakteryzowć budowę morfologiczną i i cechy użytkowe wybranego taksonu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_B07_K01jest świadomy zróżnicowania budowy i funkcjonowania roślin na różnych poziomach organizacji oraz rozumie potrzebe stałego poszerzania wiedzy w tym zakresie z wykorzystaniem różnych materiałów źródłowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K01rozumie potrzebę ustawicznego zdobywania i poszerzania wiedzy w zakresie ochrony roślin i środowiska
MR_1A_K02potrafi prawidłowo rozstrzygać dylematy związane z działalnością zawodową w zakresie medycyny roślin
MR_1A_K03jest przygotowany do pracy indywidualnej i zespołowej w organizacjach i instytucjach zajmujących się produkcją roślinną oraz organizacją ochrony roślin
MR_1A_K04potrafi podjąć decyzję dotyczącą wdrażania w życie zasad integrowanej ochrony roślin, docenia znaczenie profilaktyki i konieczności protekcji środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową roślin nasiennych na różnych poziomach złożoności oraz z charakterystyką systematyczną, morfologiczną i biologiczną najważniejszych roślin użytkowych.
Treści programoweT-W-1Poziomy organizacji ciała roślin. Specyficzne składniki komórki roślinnej.
T-W-2Klasyfikacja i charakterystyka wybranych tkanek roślinnych.
T-W-3Budowa anatomiczna organów wegetatywnych roślin oraz wzrost na długość i grubość.
T-W-4Budowa morfologiczna, zróżnicowanie oraz modyfikacje organów wegetatywnych roślin. Rozmnażanie wegetatywne.
T-W-5Rozmnażanie generatywne roślin nasiennych - budowa kwiatu, zapylenie, zapłodnienie, budowa oraz zróżnicowanie owoców i nasion. Periodyczne (fenologiczne) fazy rozwojowe roślin - kiełkowanie, wegetacja, kwitnienie, owocowanie, spoczynek.
T-W-6Charakterystyka najważniejszych użytkowych roślin nasiennych obejmująca następujące zagadnienia: przynależność systematyczna i cechy diagnostyczne, charakterystyka morfologiczna, rozwój i rozmnażanie, znaczenie gospodarcze i sposoby wykorzystania.
T-L-1Budowa komórki roślinnej, lokalizacja i wykrywanie materiałów zapasowych
T-L-2Budowa i funkcje wybranych tkanek roslinnych
T-L-3Budowa anatomiczna korzeni, łodyg i liści roślin jednorocznych i wieloletnich
T-L-4Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin, przykłady modyfikacji organów.
T-L-5Budowa i klasyfikacja kwiatów, kwiatostanów i owoców.
T-L-6Przegląd systematyczny i charakterystyka morfologiczna i użytkowa roslin jednoliściennych
T-L-7przegląd systematyczny i charakterystyka morfologiczna i użytkowa roslin dwuliściennych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: sprawdzian praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość znaczenia wiedzy o zróżnicowaniu budowy i funkcji roślin na różnych poziomach organizacji oraz umiejętności ich rozpoznawania i możliwości wykorzystania, w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0