Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Inżynieria rolnicza (S3)

Sylabus przedmiotu Systemy i techniki zarządzania eksploatacją agregatów rolniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria rolnicza
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Systemy i techniki zarządzania eksploatacją agregatów rolniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 14 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień dotyczących uprawy roślin.
W-2Znajomość maszyn, narzędzi i urządzeń stosowanych w produkcji roślinnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość zasad doboru maszyn, narzędzi i urządzeń technicznych w gospodarstwie z uwzględnieniem systemów i technik ich zarządzania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Podstawowe wskaźniki i współczynniki eksploatacyjne agregatów rolniczych. Zasady zarządzania i doboru parku maszynowego. Analiza finansowa i źródła finansowania zakupu urządzeń. Łączne koszty utrzymania i użytkowania urządzeń – graniczne wykorzystanie maszyn, koszty napraw, regeneracja, koszty ludzkie, koszty paliwa. Badanie opłacalności outsourcingu usług. Technologia upraw w kontekście rachunku zysków i strat. Analiza progu rentowności.12
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-K-2Konsultacje5
A-K-3Studiowanie literatury13
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena pracy na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_3A_C04-1_W01
Student pozna zasady zasad doboru maszyn, narzędzi i urządzeń technicznych w gospodarstwie z uwzględnieniem systemów i technik ich zarządzania.
TRL_3A_W07C-1T-K-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_3A_C04-1_U01
Efektem kształcenia jest umiejetność doboru maszyn, narzędzi i urządzeń technicznych w gospodarstwie z uwzględnieniem systemów i technik ich zarządzania.
TRL_3A_U04, TRL_3A_U09C-1T-K-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_3A_C04-1_K01
Student ma świadomość stosowania nowczesnych systemów i technik zarządzania eksploatacją agregatów rolniczych w gospodarstwie rolnym.
TRL_3A_K01C-1T-K-1M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_3A_C04-1_W01
Student pozna zasady zasad doboru maszyn, narzędzi i urządzeń technicznych w gospodarstwie z uwzględnieniem systemów i technik ich zarządzania.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5Student opanował podstawową wiedzę i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym.
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_3A_C04-1_U01
Efektem kształcenia jest umiejetność doboru maszyn, narzędzi i urządzeń technicznych w gospodarstwie z uwzględnieniem systemów i technik ich zarządzania.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5Student opanował podstawowa wiedze i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym.
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_3A_C04-1_K01
Student ma świadomość stosowania nowczesnych systemów i technik zarządzania eksploatacją agregatów rolniczych w gospodarstwie rolnym.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5Student opanował podstawową wiedzę i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym.
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Banasiak J. i zespół, Agrotechnologia, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1999
  2. Dobek T, Ćwiczenia z użytkowania agregatów rolniczych, skrypt AR Szczecin., Szczecin, 1996
  3. Muzalewski A., Koszty eksploatacji maszyn, IBMER Warszawa, Warszawa, 2002
  4. Karwowski T., Zespołowe formy użytkowania maszyn., Wydawnictwo IBMER, Warszawa, 1998
  5. Kuczewski J., Podstawy użytkowania maszyn w pracach polowych, PWRiLWarszawa, Warszawa, 1990
  6. Kuczewski J., Majewski Z., Eksploatacja maszyn rolniczych t. 1, PWRiL Warszawa, Warszawa., 1983
  7. Orzoł S., Eksploatacja rolniczych środków technicznych, Wyd. ATR Olsztyn, Olsztyn, 1995
  8. Wójcicki Z., Dobór i wykorzystanie środków technicznych oraz kosztów produkcji w rozwojowych gospodarstwach rodzinnych, Wyd. IBMER Warszawa, Warszawa, 1997
  9. Wójcicki Z., Wyposażenie techniczne i nakłady materiałowo-energetyczne w rozwojowych gospodarstwach rolniczych, IBMER Warszawa, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Czasopismo, atr express (aktualności techniki rolniczej)
  2. Czasopismo, farmer
  3. Czasopismo, Nowoczesne Rolnictwo
  4. Czasopismo, Technika Rolnicza, Ogrodnicza i Leśna
  5. Czasopismo, top agrar polska
  6. Czasopismo, Rolniczy Przegląd Techniczny
  7. Czasopismo, Wieś Jutra

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Podstawowe wskaźniki i współczynniki eksploatacyjne agregatów rolniczych. Zasady zarządzania i doboru parku maszynowego. Analiza finansowa i źródła finansowania zakupu urządzeń. Łączne koszty utrzymania i użytkowania urządzeń – graniczne wykorzystanie maszyn, koszty napraw, regeneracja, koszty ludzkie, koszty paliwa. Badanie opłacalności outsourcingu usług. Technologia upraw w kontekście rachunku zysków i strat. Analiza progu rentowności.12
12

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-K-2Konsultacje5
A-K-3Studiowanie literatury13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_C04-1_W01Student pozna zasady zasad doboru maszyn, narzędzi i urządzeń technicznych w gospodarstwie z uwzględnieniem systemów i technik ich zarządzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_W07Ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania nowoczesnych technologii i technik w praktyce rolniczej, ogrodniczej i ochronie środowiska.
Cel przedmiotuC-1Znajomość zasad doboru maszyn, narzędzi i urządzeń technicznych w gospodarstwie z uwzględnieniem systemów i technik ich zarządzania.
Treści programoweT-K-1Podstawowe wskaźniki i współczynniki eksploatacyjne agregatów rolniczych. Zasady zarządzania i doboru parku maszynowego. Analiza finansowa i źródła finansowania zakupu urządzeń. Łączne koszty utrzymania i użytkowania urządzeń – graniczne wykorzystanie maszyn, koszty napraw, regeneracja, koszty ludzkie, koszty paliwa. Badanie opłacalności outsourcingu usług. Technologia upraw w kontekście rachunku zysków i strat. Analiza progu rentowności.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5Student opanował podstawową wiedzę i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym.
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_C04-1_U01Efektem kształcenia jest umiejetność doboru maszyn, narzędzi i urządzeń technicznych w gospodarstwie z uwzględnieniem systemów i technik ich zarządzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_U04Samodzielnie dokonuje krytycznej i oryginalnej analizy problemów z zakresu produkcji rolniczej i ogrodniczej oraz kształtowania i ochrony środowiska, uwzględniając aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne.
TRL_3A_U09Analizuje najnowszą literaturę przedmiotu, krajową i światową oraz wykorzystuje ją do prowadzenia badań i interpretacji wyników.
Cel przedmiotuC-1Znajomość zasad doboru maszyn, narzędzi i urządzeń technicznych w gospodarstwie z uwzględnieniem systemów i technik ich zarządzania.
Treści programoweT-K-1Podstawowe wskaźniki i współczynniki eksploatacyjne agregatów rolniczych. Zasady zarządzania i doboru parku maszynowego. Analiza finansowa i źródła finansowania zakupu urządzeń. Łączne koszty utrzymania i użytkowania urządzeń – graniczne wykorzystanie maszyn, koszty napraw, regeneracja, koszty ludzkie, koszty paliwa. Badanie opłacalności outsourcingu usług. Technologia upraw w kontekście rachunku zysków i strat. Analiza progu rentowności.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5Student opanował podstawowa wiedze i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym.
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_C04-1_K01Student ma świadomość stosowania nowczesnych systemów i technik zarządzania eksploatacją agregatów rolniczych w gospodarstwie rolnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_K01Ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia, a także potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Cel przedmiotuC-1Znajomość zasad doboru maszyn, narzędzi i urządzeń technicznych w gospodarstwie z uwzględnieniem systemów i technik ich zarządzania.
Treści programoweT-K-1Podstawowe wskaźniki i współczynniki eksploatacyjne agregatów rolniczych. Zasady zarządzania i doboru parku maszynowego. Analiza finansowa i źródła finansowania zakupu urządzeń. Łączne koszty utrzymania i użytkowania urządzeń – graniczne wykorzystanie maszyn, koszty napraw, regeneracja, koszty ludzkie, koszty paliwa. Badanie opłacalności outsourcingu usług. Technologia upraw w kontekście rachunku zysków i strat. Analiza progu rentowności.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5Student opanował podstawową wiedzę i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym.
4,0
4,5
5,0