Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)
specjalność: Obszary wrażliwe

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie GIS w administracji publicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie GIS w administracji publicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl>, Paweł Pieńkowski <Pawel.Pienkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 0,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu GIS

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedmiot ma na celu wskazanie narzędzi i danych dostępnych publicznie, które można wykorzystać jako źródło informacji w gospodarce przestrzennej.
C-2Przedstawienie systemów GIS wykorzystywanych w administracji publicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wykorzystanie danych udostępnionych publicznie za pomocą systemów GIS.2
T-A-2Pobieranie danych z geoportali WIOŚ Szczecin, RZGW Szczecin, GUS2
T-A-3Możliwości eksportu i importu danych pomiędzy różnym oprogramowaniem stosowanym w administracji ArcGIS, MapInfo, QGIS.2
T-A-4Projektowanie systemu GIS dla gminy na bazie wytycznych Dyrektywy Inspire.2
T-A-5Standaryzacja GIS na przykładzie Planów Zarządzeń Ochronnych (PZO) obszarów NATURA 2000 - Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska.2
10
wykłady
T-W-1Rola GIS w administracji publicznej na przykładzie geoportali m.in. WIOŚ, RZGW, GIOŚ, GDOŚ, Lasy Państwowe, GUS. Rodzaje licencji wraz z uwarunkowaniami prawnymi w Polsce.4
T-W-2Geoportal2 - podstawowe źródło informacji dla administracji. Formaty udostępnianych danych oraz ich licencja.2
T-W-3Dane plikowe udostępniane przez CODGiK. Formaty, możliwości wykorzystania w administracji.2
T-W-4Europejska Agencja Środowiska (EEA), udostępniane dane, licencja.2
T-W-5GIS w gminie. Dyrektywa INSPIRE i jej wdrożenia.2
T-W-6Systemy geoinformatyczne usprawniające administrację. Dane niepubliczne i zastrzeżone.2
T-W-7Zaliczenie przedmiotu.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2opis
M-3pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej zdobytej przez studenta po zakończeniu zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_26.1_W01
Student/ka ma wiedzę o istniejących publicznych źródłach danych przestrzennych.
GP2_2A_W03, GP2_2A_W04R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_26.1_U01
Student posiada umiejętności wykorzystywania danych udostępnianych przez administrację publiczną do celów projektowych z zakresu gospodarki przestrzennej.
GP2_2A_U03, GP2_2A_U08R2A_U02, R2A_U03, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07, T2A_U04, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U17InzA2_U02, InzA2_U04C-2T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-5M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_26.1_K01
Student posiada kompetencje do zastosowania danych publicznych w gospodarce przestrzennej. Ma kompetencje aby prawidłowo zaklasyfikować możliwości ich wykorzystania na podstawie licencji.
GP2_2A_K02R2A_K05, R2A_K06, T2A_K02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_26.1_W01
Student/ka ma wiedzę o istniejących publicznych źródłach danych przestrzennych.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanowała wiedzę z zakresu wykorzystania systemów GIS w administracji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_26.1_U01
Student posiada umiejętności wykorzystywania danych udostępnianych przez administrację publiczną do celów projektowych z zakresu gospodarki przestrzennej.
2,0
3,0Student opanowa w stopniu podstawowym umiejętności pozyskiwania danych publicznychy z systemów GIS stosowanych w administracji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_26.1_K01
Student posiada kompetencje do zastosowania danych publicznych w gospodarce przestrzennej. Ma kompetencje aby prawidłowo zaklasyfikować możliwości ich wykorzystania na podstawie licencji.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym nabył kompetencje do wyboru publicznych źródeł danych oraz zna ich licencje.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. 2011, ze względu na publiczny charakter danych niezbędna jest analiza licencji i opisów struktury danych udostępnianych na stronach internetowych m.in. CODGiK, GDOŚ, WIOŚ, GIOŚ.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wykorzystanie danych udostępnionych publicznie za pomocą systemów GIS.2
T-A-2Pobieranie danych z geoportali WIOŚ Szczecin, RZGW Szczecin, GUS2
T-A-3Możliwości eksportu i importu danych pomiędzy różnym oprogramowaniem stosowanym w administracji ArcGIS, MapInfo, QGIS.2
T-A-4Projektowanie systemu GIS dla gminy na bazie wytycznych Dyrektywy Inspire.2
T-A-5Standaryzacja GIS na przykładzie Planów Zarządzeń Ochronnych (PZO) obszarów NATURA 2000 - Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola GIS w administracji publicznej na przykładzie geoportali m.in. WIOŚ, RZGW, GIOŚ, GDOŚ, Lasy Państwowe, GUS. Rodzaje licencji wraz z uwarunkowaniami prawnymi w Polsce.4
T-W-2Geoportal2 - podstawowe źródło informacji dla administracji. Formaty udostępnianych danych oraz ich licencja.2
T-W-3Dane plikowe udostępniane przez CODGiK. Formaty, możliwości wykorzystania w administracji.2
T-W-4Europejska Agencja Środowiska (EEA), udostępniane dane, licencja.2
T-W-5GIS w gminie. Dyrektywa INSPIRE i jej wdrożenia.2
T-W-6Systemy geoinformatyczne usprawniające administrację. Dane niepubliczne i zastrzeżone.2
T-W-7Zaliczenie przedmiotu.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_26.1_W01Student/ka ma wiedzę o istniejących publicznych źródłach danych przestrzennych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W03Zna metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich dotyczących gospodarki przestrzennej.
GP2_2A_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią, dotyczącymi obszarów wrażliwych oraz z wykorzystywaniem technologii informatycznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu wskazanie narzędzi i danych dostępnych publicznie, które można wykorzystać jako źródło informacji w gospodarce przestrzennej.
Treści programoweT-W-1Rola GIS w administracji publicznej na przykładzie geoportali m.in. WIOŚ, RZGW, GIOŚ, GDOŚ, Lasy Państwowe, GUS. Rodzaje licencji wraz z uwarunkowaniami prawnymi w Polsce.
T-W-5GIS w gminie. Dyrektywa INSPIRE i jej wdrożenia.
T-W-6Systemy geoinformatyczne usprawniające administrację. Dane niepubliczne i zastrzeżone.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej zdobytej przez studenta po zakończeniu zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanowała wiedzę z zakresu wykorzystania systemów GIS w administracji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_26.1_U01Student posiada umiejętności wykorzystywania danych udostępnianych przez administrację publiczną do celów projektowych z zakresu gospodarki przestrzennej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U03Posiada umiejętność rozumienia i analizy złożonych zależności zachodzących w środowisku przyrodniczym; potrafi korzystać najnowszych metod badawczych i zastosować je w praktyce w taki sposób, aby poprawiać jakość życia ludności.
GP2_2A_U08Posiada umiejętność przeprowadzenia analiz i interpretacji zagadnień gospodarczych i środowiskowych w ujęciu przestrzennym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie systemów GIS wykorzystywanych w administracji publicznej
Treści programoweT-A-3Możliwości eksportu i importu danych pomiędzy różnym oprogramowaniem stosowanym w administracji ArcGIS, MapInfo, QGIS.
T-A-2Pobieranie danych z geoportali WIOŚ Szczecin, RZGW Szczecin, GUS
T-A-4Projektowanie systemu GIS dla gminy na bazie wytycznych Dyrektywy Inspire.
T-A-1Wykorzystanie danych udostępnionych publicznie za pomocą systemów GIS.
T-A-5Standaryzacja GIS na przykładzie Planów Zarządzeń Ochronnych (PZO) obszarów NATURA 2000 - Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska.
Metody nauczaniaM-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej zdobytej przez studenta po zakończeniu zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanowa w stopniu podstawowym umiejętności pozyskiwania danych publicznychy z systemów GIS stosowanych w administracji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_26.1_K01Student posiada kompetencje do zastosowania danych publicznych w gospodarce przestrzennej. Ma kompetencje aby prawidłowo zaklasyfikować możliwości ich wykorzystania na podstawie licencji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu wskazanie narzędzi i danych dostępnych publicznie, które można wykorzystać jako źródło informacji w gospodarce przestrzennej.
Treści programoweT-W-2Geoportal2 - podstawowe źródło informacji dla administracji. Formaty udostępnianych danych oraz ich licencja.
T-W-3Dane plikowe udostępniane przez CODGiK. Formaty, możliwości wykorzystania w administracji.
T-W-4Europejska Agencja Środowiska (EEA), udostępniane dane, licencja.
Metody nauczaniaM-2opis
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej zdobytej przez studenta po zakończeniu zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym nabył kompetencje do wyboru publicznych źródeł danych oraz zna ich licencje.
3,5
4,0
4,5
5,0