Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)
specjalność: Geoinformatyka

Sylabus przedmiotu Rekreacja w miastach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rekreacja w miastach
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 0,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z podstaw gospodarowania przestrzenią ze studiów I stopnia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z historycznymi i współczesnymi tendencjami w zakresie kształtowania przestrzeni rekreacji w mieście oraz uwarunkowaniami dla ich planowania i projektowania.
C-2Nabycie umiejętności w zakresie krytycznej analizy i oceny terenu rekreacji pod kątem atrakcyjności dla użytkowników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza i ocena atrakcyjności wybranych terenów rekreacji.10
T-A-2Zagadnienia atrakcyjności i bezpieczeństwa przestrzeni na przykładzie placu zabaw.5
15
wykłady
T-W-1Podstawy teorii rekreacji - wprowadzenie2
T-W-2Mechanizmy procesu rekreacji: potrzeby i motywacje użytkowników terenów rekreacji.2
T-W-3Atrakcyjność i efektywność przestrzeni rekreacji.2
T-W-4Wpływ funkcji rekreacji na kształtowanie struktury przestrzennej miasta.2
T-W-5Rodzaje terenów rekreacji w mieście.1
T-W-6Programowanie i projektowanie wybranych przykładów terenów rekreacji.3
T-W-7Aktualne idee i tendencje w zakresie kształtowania terenów rekreacji w mieście.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Obecność na ćwiczeniach15
15
wykłady
A-W-1Obecność na wykładach15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład terenowy,
M-3analiza przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykłady: Zaliczenie na podstawie kolokwium w formie pisemnej.
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: Zaliczenie na podstawie wykonanego opracowania na zadany temat (prezentacja multimedialna wraz z dołączonym kilkustronicowym opisem).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_OB2_W01
Zna historyczne i współczesne tendencje w zakresie kształtowania przestrzeni rekreacji w mieście oraz uwarunkowania dla ich planowania i projektowania.
GP2_2A_W03, GP2_2A_W04R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_OB2_U01
Potrafi przeanalizowac potencjał rekreacyjny terenu i ocenic jego atrakcyjnosc.
GP2_2A_U03, GP2_2A_U07R2A_U02, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07, T2A_U02, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U17InzA2_U02, InzA2_U03C-2T-W-3, T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_OB2_K01
Rozumie zwiazek atrakcyjnosci terenu z mozliwoscia realizacji potrzeb rekreacyjnych oraz koniecznosc dialogu miedzy projektantem a użytkownikiem przestrzeni.
GP2_2A_K06R2A_K08, T2A_K06C-2T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_OB2_W01
Zna historyczne i współczesne tendencje w zakresie kształtowania przestrzeni rekreacji w mieście oraz uwarunkowania dla ich planowania i projektowania.
2,0
3,0zaliczony efekt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_OB2_U01
Potrafi przeanalizowac potencjał rekreacyjny terenu i ocenic jego atrakcyjnosc.
2,0
3,0zaliczony efekt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_OB2_K01
Rozumie zwiazek atrakcyjnosci terenu z mozliwoscia realizacji potrzeb rekreacyjnych oraz koniecznosc dialogu miedzy projektantem a użytkownikiem przestrzeni.
2,0
3,0zaliczony efekt
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bartkowicz B., Wpływ funkcji wypoczynku na kształtowanie struktury przestrzennej miast., Politechnika Krakowska, Kraków, 1985
  2. Lis A., Efektywność systemu zieleni rekreacyjnej w mieście w ujeciu psychologii środowiska., Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2003
  3. Orzeszek-Gajewska B., Kształtowanie terenów zieleni w miastach., PWN, Warszawa, 1984

Literatura dodatkowa

  1. Czałczyńska-Podolska M., Czynniki efektywnego planowania i kształtowania terenów rekreacji w mieście., Teka Kom. Urb. Stud. Krajob. - OL PAN, 2012, VIII/1. str. 35-45.
  2. Czałczyńska-Podolska M., Ocena miejsca zamieszkania w aspekcie realizacji potrzeb rekreacyjnych mieszkańców., Sztuka Ochrony i kształtowania środowiska. „Twórczość – Nauka – Dydaktyka”. Politechnika Krakowska, Kraków, 2007
  3. Czałczyńska-Podolska M., Rekreacja na osiedlach, Zieleń Miejska, 2008, nr 3, str. 42-43.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza i ocena atrakcyjności wybranych terenów rekreacji.10
T-A-2Zagadnienia atrakcyjności i bezpieczeństwa przestrzeni na przykładzie placu zabaw.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy teorii rekreacji - wprowadzenie2
T-W-2Mechanizmy procesu rekreacji: potrzeby i motywacje użytkowników terenów rekreacji.2
T-W-3Atrakcyjność i efektywność przestrzeni rekreacji.2
T-W-4Wpływ funkcji rekreacji na kształtowanie struktury przestrzennej miasta.2
T-W-5Rodzaje terenów rekreacji w mieście.1
T-W-6Programowanie i projektowanie wybranych przykładów terenów rekreacji.3
T-W-7Aktualne idee i tendencje w zakresie kształtowania terenów rekreacji w mieście.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Obecność na ćwiczeniach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obecność na wykładach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_OB2_W01Zna historyczne i współczesne tendencje w zakresie kształtowania przestrzeni rekreacji w mieście oraz uwarunkowania dla ich planowania i projektowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W03Zna metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich dotyczących gospodarki przestrzennej.
GP2_2A_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią, dotyczącymi obszarów wrażliwych oraz z wykorzystywaniem technologii informatycznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z historycznymi i współczesnymi tendencjami w zakresie kształtowania przestrzeni rekreacji w mieście oraz uwarunkowaniami dla ich planowania i projektowania.
Treści programoweT-W-6Programowanie i projektowanie wybranych przykładów terenów rekreacji.
T-W-7Aktualne idee i tendencje w zakresie kształtowania terenów rekreacji w mieście.
T-W-1Podstawy teorii rekreacji - wprowadzenie
T-W-4Wpływ funkcji rekreacji na kształtowanie struktury przestrzennej miasta.
T-W-5Rodzaje terenów rekreacji w mieście.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład terenowy,
M-3analiza przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykłady: Zaliczenie na podstawie kolokwium w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczony efekt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_OB2_U01Potrafi przeanalizowac potencjał rekreacyjny terenu i ocenic jego atrakcyjnosc.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U03Posiada umiejętność rozumienia i analizy złożonych zależności zachodzących w środowisku przyrodniczym; potrafi korzystać najnowszych metod badawczych i zastosować je w praktyce w taki sposób, aby poprawiać jakość życia ludności.
GP2_2A_U07Stosuje odpowiednie techniki i narzędzia badawcze w zakresie gospodarki przestrzennej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności w zakresie krytycznej analizy i oceny terenu rekreacji pod kątem atrakcyjności dla użytkowników.
Treści programoweT-W-3Atrakcyjność i efektywność przestrzeni rekreacji.
T-A-1Analiza i ocena atrakcyjności wybranych terenów rekreacji.
T-A-2Zagadnienia atrakcyjności i bezpieczeństwa przestrzeni na przykładzie placu zabaw.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład terenowy,
M-3analiza przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: Zaliczenie na podstawie wykonanego opracowania na zadany temat (prezentacja multimedialna wraz z dołączonym kilkustronicowym opisem).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczony efekt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_OB2_K01Rozumie zwiazek atrakcyjnosci terenu z mozliwoscia realizacji potrzeb rekreacyjnych oraz koniecznosc dialogu miedzy projektantem a użytkownikiem przestrzeni.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności w zakresie krytycznej analizy i oceny terenu rekreacji pod kątem atrakcyjności dla użytkowników.
Treści programoweT-W-6Programowanie i projektowanie wybranych przykładów terenów rekreacji.
T-W-7Aktualne idee i tendencje w zakresie kształtowania terenów rekreacji w mieście.
T-W-1Podstawy teorii rekreacji - wprowadzenie
T-W-2Mechanizmy procesu rekreacji: potrzeby i motywacje użytkowników terenów rekreacji.
T-W-3Atrakcyjność i efektywność przestrzeni rekreacji.
T-W-4Wpływ funkcji rekreacji na kształtowanie struktury przestrzennej miasta.
T-W-5Rodzaje terenów rekreacji w mieście.
T-A-1Analiza i ocena atrakcyjności wybranych terenów rekreacji.
T-A-2Zagadnienia atrakcyjności i bezpieczeństwa przestrzeni na przykładzie placu zabaw.
Metody nauczaniaM-3analiza przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: Zaliczenie na podstawie wykonanego opracowania na zadany temat (prezentacja multimedialna wraz z dołączonym kilkustronicowym opisem).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczony efekt
3,5
4,0
4,5
5,0