Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)
specjalność: Geoinformatyka

Sylabus przedmiotu Techniki legislacyjne w planowaniu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki legislacyjne w planowaniu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Nowak <Maciej.Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstawowych informacji z zakresu technik legislacyjnych w planowaniu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie i zrozumienie podstawowych wiadomości z zakresu technik legislacyjnych w planowaniu
C-2poznanie i zrozumienie pojęć z zakresu technik legislacyjnych w planowaniu
C-3opanowanie umiejętności oceny dokumentów planistycznych przybliżenie sposobów korzystania z nich
C-4zrozumienie przez studentów podstawowych zasad technik legislacyjnych w planowaniu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Rodzaje aktów polityki przestrzennej3
T-W-2Redagowanie aktu polityki przestrzennej2
T-W-3Wykładnia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego1
T-W-4Wykładnia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego4
T-W-5Wykładnia decyzji lokalizacyjnych2
T-W-6Najważniejsze błędy dokonywane przy wykładni2
T-W-7Skutki błędnej wykładni1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie15
A-W-2Analiza źródeł10
A-W-3Analiza literatury5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja
M-3analiza studiów przypadków
M-4prezentacje studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena współdziałania w pracy i grupie podczas tworzenia studiów przypadków
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności rozumienia i oceny zjawisk przestrzennych
S-3Ocena formująca: ocena umiejętności i rozumienia zjawisk z zakresu polityki przestrzennej
S-4Ocena formująca: ocena zaliczeniowa (zaliczenie pisemne obejmujące pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz pytania)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_C09_W01
Analiza aktów polityki przestrzennej
GP2_2A_W01, GP2_2A_W05, GP2_2A_W06R2A_W01, R2A_W02, R2A_W03, T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W10InzA2_W01, InzA2_W03C-3, C-1, C-4, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-1, M-3, M-4S-2, S-4, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_C09_U01
Umiejętność wykładni aktów przestrzennych
GP2_2A_U01, GP2_2A_U05R2A_U01, R2A_U02, R2A_U04, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10, T2A_U01, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U06, T2A_U07C-3, C-1, C-4, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-1, M-3, M-4S-2, S-4, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_C09_K01
Zdolność określania różnic w zapisach planistycznych
GP2_2A_K02, GP2_2A_K06, GP2_2A_K01R2A_K01, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07, R2A_K08, T2A_K01, T2A_K02, T2A_K06C-3, C-1, C-4, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-1, M-3, M-4S-2, S-4, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_C09_W01
Analiza aktów polityki przestrzennej
2,0brak wiedzy
3,0podstawowa wiedza
3,5dostateczna wiedza
4,0wiedza w zakresie dobrym
4,5wiedza w zakresie bardzo dobrym
5,0wiedza w zakresie wyróżniającym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_C09_U01
Umiejętność wykładni aktów przestrzennych
2,0brak umiejętności
3,0podstawowy zakres umiejętnosci
3,5dostateczny zakres umiejętności
4,0dobry zakres umiejetnosci
4,5bardzo dobry zakres umiejętności
5,0wyróżniający zakres umiejętności

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_C09_K01
Zdolność określania różnic w zapisach planistycznych
2,0nie ma wiedzy
3,0potrafi dokonać oceny w podstawowym zakresie
3,5potrafi dokonać ocen w dostatecznym zakresie
4,0potrafi dokonać ocen w dobrym zakresie
4,5potrafi dokonać ocen w bardzo dobrym zakresie
5,0potrafi dokonać ocen i propozycji

Literatura podstawowa

  1. M. Nowak, Sporządzanie i uchwalanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, Beck, Warszawa, 2013
  2. D. Dąbek, Prawo miejscowe, Wolters Kluwer Business, Warszawa, 2010
  3. K. Małysa Sulińska, Normy kształtujące ład przestrzenny, Wolters Kluwer Business, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. M. Nowak, Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz, Beck, Warszawa, 2012
  2. H. Izdebski, M. Zachariasz, Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz, Wolters Kluwer Business, Warszawa, 2013

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje aktów polityki przestrzennej3
T-W-2Redagowanie aktu polityki przestrzennej2
T-W-3Wykładnia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego1
T-W-4Wykładnia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego4
T-W-5Wykładnia decyzji lokalizacyjnych2
T-W-6Najważniejsze błędy dokonywane przy wykładni2
T-W-7Skutki błędnej wykładni1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie15
A-W-2Analiza źródeł10
A-W-3Analiza literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_C09_W01Analiza aktów polityki przestrzennej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W01Ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia gospodarki przestrzennej oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami nauki.
GP2_2A_W05Ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą zawodu planisty, w tym przepisów prawnych i procedur sporządzania dokumentów planistycznych, a także o trendach rozwojowych i istotnych nowych osiągnięciach związanych z gospodarką przestrzenną.
GP2_2A_W06Ma pogłębioną wiedzę z zakresu nauk społecznych, ekonomicznych, prawnych niezbędną do rozumienia dylematów gospodarowania zasobami środowiska i kształtowania przestrzeni dla potrzeb człowieka z uwzględnieniem ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
T2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-3opanowanie umiejętności oceny dokumentów planistycznych przybliżenie sposobów korzystania z nich
C-1poznanie i zrozumienie podstawowych wiadomości z zakresu technik legislacyjnych w planowaniu
C-4zrozumienie przez studentów podstawowych zasad technik legislacyjnych w planowaniu
C-2poznanie i zrozumienie pojęć z zakresu technik legislacyjnych w planowaniu
Treści programoweT-W-1Rodzaje aktów polityki przestrzennej
T-W-2Redagowanie aktu polityki przestrzennej
T-W-3Wykładnia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
T-W-4Wykładnia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
T-W-5Wykładnia decyzji lokalizacyjnych
T-W-6Najważniejsze błędy dokonywane przy wykładni
T-W-7Skutki błędnej wykładni
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-3analiza studiów przypadków
M-4prezentacje studentów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena umiejętności rozumienia i oceny zjawisk przestrzennych
S-4Ocena formująca: ocena zaliczeniowa (zaliczenie pisemne obejmujące pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz pytania)
S-1Ocena formująca: ocena współdziałania w pracy i grupie podczas tworzenia studiów przypadków
S-3Ocena formująca: ocena umiejętności i rozumienia zjawisk z zakresu polityki przestrzennej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak wiedzy
3,0podstawowa wiedza
3,5dostateczna wiedza
4,0wiedza w zakresie dobrym
4,5wiedza w zakresie bardzo dobrym
5,0wiedza w zakresie wyróżniającym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_C09_U01Umiejętność wykładni aktów przestrzennych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U01Posługuje się językiem obcym w mowie i piśmie, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarką przestrzenną.
GP2_2A_U05Umie przygotować decyzje administracyjne wynikające z procedur planowania przestrzennego, umie posługiwać się terminologią prawniczą i administracyjną w odniesieniu do planowania przestrzennego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-3opanowanie umiejętności oceny dokumentów planistycznych przybliżenie sposobów korzystania z nich
C-1poznanie i zrozumienie podstawowych wiadomości z zakresu technik legislacyjnych w planowaniu
C-4zrozumienie przez studentów podstawowych zasad technik legislacyjnych w planowaniu
C-2poznanie i zrozumienie pojęć z zakresu technik legislacyjnych w planowaniu
Treści programoweT-W-1Rodzaje aktów polityki przestrzennej
T-W-2Redagowanie aktu polityki przestrzennej
T-W-3Wykładnia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
T-W-4Wykładnia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
T-W-5Wykładnia decyzji lokalizacyjnych
T-W-6Najważniejsze błędy dokonywane przy wykładni
T-W-7Skutki błędnej wykładni
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-3analiza studiów przypadków
M-4prezentacje studentów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena umiejętności rozumienia i oceny zjawisk przestrzennych
S-4Ocena formująca: ocena zaliczeniowa (zaliczenie pisemne obejmujące pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz pytania)
S-1Ocena formująca: ocena współdziałania w pracy i grupie podczas tworzenia studiów przypadków
S-3Ocena formująca: ocena umiejętności i rozumienia zjawisk z zakresu polityki przestrzennej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętności
3,0podstawowy zakres umiejętnosci
3,5dostateczny zakres umiejętności
4,0dobry zakres umiejetnosci
4,5bardzo dobry zakres umiejętności
5,0wyróżniający zakres umiejętności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_C09_K01Zdolność określania różnic w zapisach planistycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
GP2_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
GP2_2A_K01Wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy kierunkowej, podnoszenia kompetencji, a także uczenia się przez całe życie, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3opanowanie umiejętności oceny dokumentów planistycznych przybliżenie sposobów korzystania z nich
C-1poznanie i zrozumienie podstawowych wiadomości z zakresu technik legislacyjnych w planowaniu
C-4zrozumienie przez studentów podstawowych zasad technik legislacyjnych w planowaniu
C-2poznanie i zrozumienie pojęć z zakresu technik legislacyjnych w planowaniu
Treści programoweT-W-1Rodzaje aktów polityki przestrzennej
T-W-2Redagowanie aktu polityki przestrzennej
T-W-3Wykładnia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
T-W-4Wykładnia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
T-W-5Wykładnia decyzji lokalizacyjnych
T-W-6Najważniejsze błędy dokonywane przy wykładni
T-W-7Skutki błędnej wykładni
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-3analiza studiów przypadków
M-4prezentacje studentów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena umiejętności rozumienia i oceny zjawisk przestrzennych
S-4Ocena formująca: ocena zaliczeniowa (zaliczenie pisemne obejmujące pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz pytania)
S-1Ocena formująca: ocena współdziałania w pracy i grupie podczas tworzenia studiów przypadków
S-3Ocena formująca: ocena umiejętności i rozumienia zjawisk z zakresu polityki przestrzennej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy
3,0potrafi dokonać oceny w podstawowym zakresie
3,5potrafi dokonać ocen w dostatecznym zakresie
4,0potrafi dokonać ocen w dobrym zakresie
4,5potrafi dokonać ocen w bardzo dobrym zakresie
5,0potrafi dokonać ocen i propozycji