Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)

Sylabus przedmiotu Topoklimat obszarów zurbanizowanych i uzdrowiskowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Topoklimat obszarów zurbanizowanych i uzdrowiskowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Czarnecka <Malgorzata.Czarnecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 8 0,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 8 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z meteorologii i klimatologii oraz ochrony środowiska atmosferycznego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Modyfikacja lokalnych warunków klimatycznych środowiska zurbanizowanego Charakterystyka warunków biotopoklimatycznych obszarów uzdrowiiskowych
C-2Ocena możliwości działania na rzecz ochrony klimatu obszarów miejskich.
C-3Waloryzacja i ocena czasowej i przestrzennej zmienności warunków biotopoklimatycznych obszarów uzdrowiskowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Źródła danych o lokalnych warunkach klimatycznych i bioklimatycznych. Kryteria wydzielania okresów klimatoterapeutycznych.2
T-A-2Klasyfikacje topo- i bioklimatyczne. Zasady sporządzania i interpretacja analitycznych, syntetycznych i bonitacyjnych map topo- i bioklimatycznych.2
T-A-3Deformacja warunków termicznych, anemometrycznych, aerosanitarnych i bio-klimatycznych (struktura roczna, sezonowa lub dobowa) w wybranym mieście – indywidualne opracowania studentów.4
8
wykłady
T-W-1Klimatologia miast i uzdrowisk - przedmiot, kierunki i metody badań. Podstawowe założenia polityki rozwoju miast i uzdrowisk.1
T-W-2Geograficzne i synoptyczne czynniki kształtujące lokalne warunki topoklimatyczne i biotopoklimatyczne obszarów zurbanizowanych i uzdrowiskowych. Cechy powierzchni czynnej i struktura dolnej troposfery nad miastem.1
T-W-3Antropogeniczna emisja zanieczyszczeń i jej wpływ na bilans promieniowania krótko- i długofalowego. Antropogeniczna emisja ciepła. Wymiana ciepła pomiędzy podłożem i atmosferą. Uwarunkowania oraz charakterystyka natężenia oraz struktury czasowej miejskiej wyspy ciepła. Tendencje temperatury powietrza miast europejskich i obszarów uzdrowisk.2
T-W-4Modyfikacja ruchu powietrza w obszarach zabudowanych. Bryza miejska. Rola warunków anemometrycznych w kształtowaniu biotopokliimatu miast i uzdrwisk2
T-W-5Atmosferyczne ogniwo obiegu wody w obszarach zurbanizowanych. . Zagrożenia zdrowia i jakości życia ludzi oraz infrastruktury miejskiej oraz korzyści wynikające ze zmian klimatu. Rola zieleni w systemie klimatycznym miasta. Ochrona i melioracja topoklimatu.1
T-W-6Metody i wskaźniki waloryzacji i oceny oceny przestrzennego zróżnicowania warunków biotopoklimatyczych. Klimatyczno-fizjologiczna typologia klimatów uzdrowisk. Walory klimatyczne uzdrowisk nizinnych, nadmorskich, podgórskich i górskich.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach8
A-A-2Realizacja indywidualnych zadań praktycznych7
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach8
A-W-2studia literatury7
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3Analiza wyników iindywidualnych opracowań studentów i ich konfrontacja z literaturą.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_27.2_W01
ma wiedzę o modyfikacji lokalnych warunków klimatycznych środowiska zurbanizowanego oraz potencjale leczniczym klimatu i możliwościach jego wykorzystania w lecznictwie uzdrowiskowym.
GP2_2A_W03, GP2_2A_W04R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_27.2_U01
Potrafi pozyskiwać, opracowywać i interpretować dane meteorologiczne i klimatyczne i wykorzystać je dla potrzeb oceny i działań na rzecz ochrony topo- i bioklimatu miast i uzdrowisk, jako elementu miejskiej polityki przestrzennej w warunkach zachodzących zmian klimatu.
GP2_2A_U03, GP2_2A_U07R2A_U02, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07, T2A_U02, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U17InzA2_U02, InzA2_U03C-2, C-3T-A-3, T-A-1, T-A-2M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_27.2_K01
Ma świadomość konieczności podnoszenia kwaliifikacji z zakresu środowiska atmosferycznego niezbędnych dla potrzeb racjonalnego zagospodarowania i ochrony środowiska geograficznego, potrafi pracować w grupie.
GP2_2A_K03R2A_K02, T2A_K03C-2, C-3T-W-5, T-W-3M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_27.2_W01
ma wiedzę o modyfikacji lokalnych warunków klimatycznych środowiska zurbanizowanego oraz potencjale leczniczym klimatu i możliwościach jego wykorzystania w lecznictwie uzdrowiskowym.
2,0
3,0Student opisuje modyfikacje warunków termicznych ianemometrycznych pod wpływem zabudowy miejskiej. Wymienia główne elementy waloryzacji biotopoklimatycznej uzdrowisk
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_27.2_U01
Potrafi pozyskiwać, opracowywać i interpretować dane meteorologiczne i klimatyczne i wykorzystać je dla potrzeb oceny i działań na rzecz ochrony topo- i bioklimatu miast i uzdrowisk, jako elementu miejskiej polityki przestrzennej w warunkach zachodzących zmian klimatu.
2,0
3,0Student potrafi przygotować podstawową charakterystykę przynajmniej dwóch elementów topoklimatu, niezbędnych dla potrzeb kształtowania i ochrony obszarów miejskich i uzdrowiskowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_27.2_K01
Ma świadomość konieczności podnoszenia kwaliifikacji z zakresu środowiska atmosferycznego niezbędnych dla potrzeb racjonalnego zagospodarowania i ochrony środowiska geograficznego, potrafi pracować w grupie.
2,0
3,0Rozumie potrzebę podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lewinska J, Klimat miasta. Zasoby, zagrozenia, kształtowanie., Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej., Kraków, 2000
  2. Liszewski S (red.), Geografia urbanistyczna., Wyd. Nauk. PWN., Warszawa, 2012, rozdział: Klimat miast
  3. Teresa Kozłowska-Szczęsna Krzysztof Błażejczyk Barbara Krawczyk, Bioklimatologia człowieka. Metody i ich zastosowanie w badaniach bioklimatu Polski, POLSKA AKADEMIA NAUK INSTYTUT GEOGRAFII I PRZESTRZENNEGO ZAGOSPODAROWANIA Monografie, 1, Warszawa, 1997, cz. II i III

Literatura dodatkowa

  1. Paszynski J, Miara K., Skoczek J., Wymiana energii miedzy atmosfera a podłozem jako podstawa kartowania topoklimatycznego., Dokumentacja Geogr., 14., IGiPZ PAN Warszawa, 1999
  2. Fortuniak K., Miejska wyspa ciepła. podstawy energetyczne, studia eksperymentalne, modele numeryczne i statystyczne., Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego., Łódź, 2003
  3. Kłysik K., Wibig J., Fortuniak K., Klimat i bioklimat miast., Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego., Łódź, 2008
  4. Boryczka J., Stopa-Boryczka M., Wagrowska M., Błazek E., Skrzypczuk J., Atlas współzaleznosci parametrów meteorologicznych i geograficznych w Polsce. XII Ocieplenia i ochłodzenia klimatu miast w Europie., Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego., Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Źródła danych o lokalnych warunkach klimatycznych i bioklimatycznych. Kryteria wydzielania okresów klimatoterapeutycznych.2
T-A-2Klasyfikacje topo- i bioklimatyczne. Zasady sporządzania i interpretacja analitycznych, syntetycznych i bonitacyjnych map topo- i bioklimatycznych.2
T-A-3Deformacja warunków termicznych, anemometrycznych, aerosanitarnych i bio-klimatycznych (struktura roczna, sezonowa lub dobowa) w wybranym mieście – indywidualne opracowania studentów.4
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klimatologia miast i uzdrowisk - przedmiot, kierunki i metody badań. Podstawowe założenia polityki rozwoju miast i uzdrowisk.1
T-W-2Geograficzne i synoptyczne czynniki kształtujące lokalne warunki topoklimatyczne i biotopoklimatyczne obszarów zurbanizowanych i uzdrowiskowych. Cechy powierzchni czynnej i struktura dolnej troposfery nad miastem.1
T-W-3Antropogeniczna emisja zanieczyszczeń i jej wpływ na bilans promieniowania krótko- i długofalowego. Antropogeniczna emisja ciepła. Wymiana ciepła pomiędzy podłożem i atmosferą. Uwarunkowania oraz charakterystyka natężenia oraz struktury czasowej miejskiej wyspy ciepła. Tendencje temperatury powietrza miast europejskich i obszarów uzdrowisk.2
T-W-4Modyfikacja ruchu powietrza w obszarach zabudowanych. Bryza miejska. Rola warunków anemometrycznych w kształtowaniu biotopokliimatu miast i uzdrwisk2
T-W-5Atmosferyczne ogniwo obiegu wody w obszarach zurbanizowanych. . Zagrożenia zdrowia i jakości życia ludzi oraz infrastruktury miejskiej oraz korzyści wynikające ze zmian klimatu. Rola zieleni w systemie klimatycznym miasta. Ochrona i melioracja topoklimatu.1
T-W-6Metody i wskaźniki waloryzacji i oceny oceny przestrzennego zróżnicowania warunków biotopoklimatyczych. Klimatyczno-fizjologiczna typologia klimatów uzdrowisk. Walory klimatyczne uzdrowisk nizinnych, nadmorskich, podgórskich i górskich.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach8
A-A-2Realizacja indywidualnych zadań praktycznych7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach8
A-W-2studia literatury7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_27.2_W01ma wiedzę o modyfikacji lokalnych warunków klimatycznych środowiska zurbanizowanego oraz potencjale leczniczym klimatu i możliwościach jego wykorzystania w lecznictwie uzdrowiskowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W03Zna metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich dotyczących gospodarki przestrzennej.
GP2_2A_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią, dotyczącymi obszarów wrażliwych oraz z wykorzystywaniem technologii informatycznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Modyfikacja lokalnych warunków klimatycznych środowiska zurbanizowanego Charakterystyka warunków biotopoklimatycznych obszarów uzdrowiiskowych
Treści programoweT-W-5Atmosferyczne ogniwo obiegu wody w obszarach zurbanizowanych. . Zagrożenia zdrowia i jakości życia ludzi oraz infrastruktury miejskiej oraz korzyści wynikające ze zmian klimatu. Rola zieleni w systemie klimatycznym miasta. Ochrona i melioracja topoklimatu.
T-W-4Modyfikacja ruchu powietrza w obszarach zabudowanych. Bryza miejska. Rola warunków anemometrycznych w kształtowaniu biotopokliimatu miast i uzdrwisk
T-W-1Klimatologia miast i uzdrowisk - przedmiot, kierunki i metody badań. Podstawowe założenia polityki rozwoju miast i uzdrowisk.
T-W-3Antropogeniczna emisja zanieczyszczeń i jej wpływ na bilans promieniowania krótko- i długofalowego. Antropogeniczna emisja ciepła. Wymiana ciepła pomiędzy podłożem i atmosferą. Uwarunkowania oraz charakterystyka natężenia oraz struktury czasowej miejskiej wyspy ciepła. Tendencje temperatury powietrza miast europejskich i obszarów uzdrowisk.
T-W-6Metody i wskaźniki waloryzacji i oceny oceny przestrzennego zróżnicowania warunków biotopoklimatyczych. Klimatyczno-fizjologiczna typologia klimatów uzdrowisk. Walory klimatyczne uzdrowisk nizinnych, nadmorskich, podgórskich i górskich.
T-W-2Geograficzne i synoptyczne czynniki kształtujące lokalne warunki topoklimatyczne i biotopoklimatyczne obszarów zurbanizowanych i uzdrowiskowych. Cechy powierzchni czynnej i struktura dolnej troposfery nad miastem.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opisuje modyfikacje warunków termicznych ianemometrycznych pod wpływem zabudowy miejskiej. Wymienia główne elementy waloryzacji biotopoklimatycznej uzdrowisk
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_27.2_U01Potrafi pozyskiwać, opracowywać i interpretować dane meteorologiczne i klimatyczne i wykorzystać je dla potrzeb oceny i działań na rzecz ochrony topo- i bioklimatu miast i uzdrowisk, jako elementu miejskiej polityki przestrzennej w warunkach zachodzących zmian klimatu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U03Posiada umiejętność rozumienia i analizy złożonych zależności zachodzących w środowisku przyrodniczym; potrafi korzystać najnowszych metod badawczych i zastosować je w praktyce w taki sposób, aby poprawiać jakość życia ludności.
GP2_2A_U07Stosuje odpowiednie techniki i narzędzia badawcze w zakresie gospodarki przestrzennej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Ocena możliwości działania na rzecz ochrony klimatu obszarów miejskich.
C-3Waloryzacja i ocena czasowej i przestrzennej zmienności warunków biotopoklimatycznych obszarów uzdrowiskowych.
Treści programoweT-A-3Deformacja warunków termicznych, anemometrycznych, aerosanitarnych i bio-klimatycznych (struktura roczna, sezonowa lub dobowa) w wybranym mieście – indywidualne opracowania studentów.
T-A-1Źródła danych o lokalnych warunkach klimatycznych i bioklimatycznych. Kryteria wydzielania okresów klimatoterapeutycznych.
T-A-2Klasyfikacje topo- i bioklimatyczne. Zasady sporządzania i interpretacja analitycznych, syntetycznych i bonitacyjnych map topo- i bioklimatycznych.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3Analiza wyników iindywidualnych opracowań studentów i ich konfrontacja z literaturą.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przygotować podstawową charakterystykę przynajmniej dwóch elementów topoklimatu, niezbędnych dla potrzeb kształtowania i ochrony obszarów miejskich i uzdrowiskowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_27.2_K01Ma świadomość konieczności podnoszenia kwaliifikacji z zakresu środowiska atmosferycznego niezbędnych dla potrzeb racjonalnego zagospodarowania i ochrony środowiska geograficznego, potrafi pracować w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K03Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-2Ocena możliwości działania na rzecz ochrony klimatu obszarów miejskich.
C-3Waloryzacja i ocena czasowej i przestrzennej zmienności warunków biotopoklimatycznych obszarów uzdrowiskowych.
Treści programoweT-W-5Atmosferyczne ogniwo obiegu wody w obszarach zurbanizowanych. . Zagrożenia zdrowia i jakości życia ludzi oraz infrastruktury miejskiej oraz korzyści wynikające ze zmian klimatu. Rola zieleni w systemie klimatycznym miasta. Ochrona i melioracja topoklimatu.
T-W-3Antropogeniczna emisja zanieczyszczeń i jej wpływ na bilans promieniowania krótko- i długofalowego. Antropogeniczna emisja ciepła. Wymiana ciepła pomiędzy podłożem i atmosferą. Uwarunkowania oraz charakterystyka natężenia oraz struktury czasowej miejskiej wyspy ciepła. Tendencje temperatury powietrza miast europejskich i obszarów uzdrowisk.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie potrzebę podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0