Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)

Sylabus przedmiotu Turystyka i rekreacja na obszarach przyrodniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Turystyka i rekreacja na obszarach przyrodniczych
Specjalność Obszary wrażliwe
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Henryk Czyż <Henryk.Czyz@zut.edu.pl>, Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 6 1,00,30zaliczenie
wykładyW4 16 1,00,40egzamin
projektyP4 10 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość form ochrony przyrody. Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student poszerza wiedzę z zakresu przestrzennego rozmieszczenia obszarów wrażliwych oraz nabywa umiejętności praktycznego wykorzystania tej przestrzeni do organizowania turystyki i rekreacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody analizy zróżnicowania przestrzennego obszarów wrażśliwych. Walortzacja przyrodnicza i wnioski z niej wynikające dla organizacji turystyki i rekreacji.6
6
projekty
T-P-1Realizacja zadań indywidualnych i zespołowych z wykorzystaniem map i danych dotyczących przestrzeni przyrodniczych i rolniczych przydatnych przy organizacji różnych form turystyki alternatywnej i rekeracji.10
10
wykłady
T-W-1Relacje między charakterem krajobrazu przyrodniczego, a formami jego ochrony. Mozliwości wykorzystania krajobrazów przyrodniczych na obszarach o różnej intensywności zurbanizowania. Czynniki rozwoju turystyki alternatywnej, agroturystyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych. Możliwości korzystania z walorów przyrodniczych, krajobrazowych i potencjału produkcyjnego środowisk naturalnych na obszarach przyodniczych. Wyspecjalizowana turystyka ematyczna. Me4tody ograniczania antropopresji. Ekomiczne i ekologiczne aspekty gospodarowania na obszarach przyrodniczych. Zintegrowane działania zmierzające do wielofunkcyjego rozwoju obszarów atrakcyjnych rekreacyjnie i turystycznie.16
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-A-2Konsultacje.5
A-A-3Studiowanie literetury i map,10
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia.9
30
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-P-2Konsultacje4
A-P-3Studiowanie literatury.4
A-P-4Przygotowanie się do zaliczenia.12
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo16
A-W-2Studia literatury14
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wiedza z zakresu ochrony przyrody.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Projekt

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_O24_W01
Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu klasyfikacji i przestrzennego roznieszczenia obszarów wrażliwych oraz umiejętności praktycznego wykorzystania ich do organizacji różnych form turystyki i rekreacji z wykorzystaniem walorów przyrodniczych.
GP2_2A_W04R2A_W03, R2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W06InzA2_W03C-1T-A-1, T-P-1, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_O24_U01
Potrafi samodzielnie opracowywać projekty organizacji tutystyki i rekreacji z wykorzystaniem obszarów cennych przyrodniczo.
GP2_2A_U04, GP2_2A_U06, GP2_2A_U05R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U06, T2A_U01, T2A_U08, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18C-1T-A-1, T-P-1, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_O24_K01
W sposób odpowiedzialny potrafi podejmować decyzje z zakresu wykorzystania i ochrony środowiska przyrodniczego oraz potrafi ocenić ryzyko i skutki działań dotyczących organizacji turystyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych
GP2_2A_K02R2A_K05, R2A_K06, T2A_K02C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_O24_W01
Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu klasyfikacji i przestrzennego roznieszczenia obszarów wrażliwych oraz umiejętności praktycznego wykorzystania ich do organizacji różnych form turystyki i rekreacji z wykorzystaniem walorów przyrodniczych.
2,0
3,0Ma ogólną wiedzą z zakresu organizacji turystyki i rekreacji na obszarach cennych przyrodniczo.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_O24_U01
Potrafi samodzielnie opracowywać projekty organizacji tutystyki i rekreacji z wykorzystaniem obszarów cennych przyrodniczo.
2,0
3,0Potrafi samodzielnie określić możliwości wykorzystania obszarów cennych przyrodniczo i rolniczych do organizacji turystyki i rekreacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_O24_K01
W sposób odpowiedzialny potrafi podejmować decyzje z zakresu wykorzystania i ochrony środowiska przyrodniczego oraz potrafi ocenić ryzyko i skutki działań dotyczących organizacji turystyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych
2,0
3,0Student ma ogólną kompetencje z zakresu wykorzystania przestrzeni przyrodniczej do organizacji turyatyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura dodatkowa

  1. Młynarczyk K., Marks M., Agroturystyka w teorii i praktyce (praca zbiorowa)., UWM w Olsztynie, Olsztyn, 2002
  2. Brelik A., Turystyka w rozwoju obszarów wiejskich (praca zbiorowa)., ATR w Szczecinie, Szczecin, 2005
  3. Cieliela A.G., Sosnowski J., Agroturystyka - moda czy potrzeba? (praca zbiorowa)., Monografie 80, AP w Siedlcach, Siedlce, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody analizy zróżnicowania przestrzennego obszarów wrażśliwych. Walortzacja przyrodnicza i wnioski z niej wynikające dla organizacji turystyki i rekreacji.6
6

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Realizacja zadań indywidualnych i zespołowych z wykorzystaniem map i danych dotyczących przestrzeni przyrodniczych i rolniczych przydatnych przy organizacji różnych form turystyki alternatywnej i rekeracji.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Relacje między charakterem krajobrazu przyrodniczego, a formami jego ochrony. Mozliwości wykorzystania krajobrazów przyrodniczych na obszarach o różnej intensywności zurbanizowania. Czynniki rozwoju turystyki alternatywnej, agroturystyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych. Możliwości korzystania z walorów przyrodniczych, krajobrazowych i potencjału produkcyjnego środowisk naturalnych na obszarach przyodniczych. Wyspecjalizowana turystyka ematyczna. Me4tody ograniczania antropopresji. Ekomiczne i ekologiczne aspekty gospodarowania na obszarach przyrodniczych. Zintegrowane działania zmierzające do wielofunkcyjego rozwoju obszarów atrakcyjnych rekreacyjnie i turystycznie.16
16

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-A-2Konsultacje.5
A-A-3Studiowanie literetury i map,10
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia.9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-P-2Konsultacje4
A-P-3Studiowanie literatury.4
A-P-4Przygotowanie się do zaliczenia.12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo16
A-W-2Studia literatury14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_O24_W01Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu klasyfikacji i przestrzennego roznieszczenia obszarów wrażliwych oraz umiejętności praktycznego wykorzystania ich do organizacji różnych form turystyki i rekreacji z wykorzystaniem walorów przyrodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią, dotyczącymi obszarów wrażliwych oraz z wykorzystywaniem technologii informatycznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Student poszerza wiedzę z zakresu przestrzennego rozmieszczenia obszarów wrażliwych oraz nabywa umiejętności praktycznego wykorzystania tej przestrzeni do organizowania turystyki i rekreacji.
Treści programoweT-A-1Metody analizy zróżnicowania przestrzennego obszarów wrażśliwych. Walortzacja przyrodnicza i wnioski z niej wynikające dla organizacji turystyki i rekreacji.
T-P-1Realizacja zadań indywidualnych i zespołowych z wykorzystaniem map i danych dotyczących przestrzeni przyrodniczych i rolniczych przydatnych przy organizacji różnych form turystyki alternatywnej i rekeracji.
T-W-1Relacje między charakterem krajobrazu przyrodniczego, a formami jego ochrony. Mozliwości wykorzystania krajobrazów przyrodniczych na obszarach o różnej intensywności zurbanizowania. Czynniki rozwoju turystyki alternatywnej, agroturystyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych. Możliwości korzystania z walorów przyrodniczych, krajobrazowych i potencjału produkcyjnego środowisk naturalnych na obszarach przyodniczych. Wyspecjalizowana turystyka ematyczna. Me4tody ograniczania antropopresji. Ekomiczne i ekologiczne aspekty gospodarowania na obszarach przyrodniczych. Zintegrowane działania zmierzające do wielofunkcyjego rozwoju obszarów atrakcyjnych rekreacyjnie i turystycznie.
Metody nauczaniaM-1Wiedza z zakresu ochrony przyrody.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma ogólną wiedzą z zakresu organizacji turystyki i rekreacji na obszarach cennych przyrodniczo.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_O24_U01Potrafi samodzielnie opracowywać projekty organizacji tutystyki i rekreacji z wykorzystaniem obszarów cennych przyrodniczo.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U04Umie zidentyfikować zagrożenia środowiska, potrafi posłużyć się skutecznymi metodami jego ochrony: administracyjnymi i inżynierskimi.; potrafi podjąć decyzję dotyczącą zagospodarowania przestrzeni zgodną z zasadami zrównoważonego rozwoju.
GP2_2A_U06Potrafi rozstrzygać dylematy planistyczne wynikające z różnych potrzeb i oczekiwań społeczno-gospodarczych na tle środowiska przyrodniczego miast, potrafi syntetyzować informacje cząstkowe w systemowy obraz przestrzeni.
GP2_2A_U05Umie przygotować decyzje administracyjne wynikające z procedur planowania przestrzennego, umie posługiwać się terminologią prawniczą i administracyjną w odniesieniu do planowania przestrzennego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-1Student poszerza wiedzę z zakresu przestrzennego rozmieszczenia obszarów wrażliwych oraz nabywa umiejętności praktycznego wykorzystania tej przestrzeni do organizowania turystyki i rekreacji.
Treści programoweT-A-1Metody analizy zróżnicowania przestrzennego obszarów wrażśliwych. Walortzacja przyrodnicza i wnioski z niej wynikające dla organizacji turystyki i rekreacji.
T-P-1Realizacja zadań indywidualnych i zespołowych z wykorzystaniem map i danych dotyczących przestrzeni przyrodniczych i rolniczych przydatnych przy organizacji różnych form turystyki alternatywnej i rekeracji.
T-W-1Relacje między charakterem krajobrazu przyrodniczego, a formami jego ochrony. Mozliwości wykorzystania krajobrazów przyrodniczych na obszarach o różnej intensywności zurbanizowania. Czynniki rozwoju turystyki alternatywnej, agroturystyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych. Możliwości korzystania z walorów przyrodniczych, krajobrazowych i potencjału produkcyjnego środowisk naturalnych na obszarach przyodniczych. Wyspecjalizowana turystyka ematyczna. Me4tody ograniczania antropopresji. Ekomiczne i ekologiczne aspekty gospodarowania na obszarach przyrodniczych. Zintegrowane działania zmierzające do wielofunkcyjego rozwoju obszarów atrakcyjnych rekreacyjnie i turystycznie.
Metody nauczaniaM-1Wiedza z zakresu ochrony przyrody.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi samodzielnie określić możliwości wykorzystania obszarów cennych przyrodniczo i rolniczych do organizacji turystyki i rekreacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_O24_K01W sposób odpowiedzialny potrafi podejmować decyzje z zakresu wykorzystania i ochrony środowiska przyrodniczego oraz potrafi ocenić ryzyko i skutki działań dotyczących organizacji turystyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Student poszerza wiedzę z zakresu przestrzennego rozmieszczenia obszarów wrażliwych oraz nabywa umiejętności praktycznego wykorzystania tej przestrzeni do organizowania turystyki i rekreacji.
Treści programoweT-W-1Relacje między charakterem krajobrazu przyrodniczego, a formami jego ochrony. Mozliwości wykorzystania krajobrazów przyrodniczych na obszarach o różnej intensywności zurbanizowania. Czynniki rozwoju turystyki alternatywnej, agroturystyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych. Możliwości korzystania z walorów przyrodniczych, krajobrazowych i potencjału produkcyjnego środowisk naturalnych na obszarach przyodniczych. Wyspecjalizowana turystyka ematyczna. Me4tody ograniczania antropopresji. Ekomiczne i ekologiczne aspekty gospodarowania na obszarach przyrodniczych. Zintegrowane działania zmierzające do wielofunkcyjego rozwoju obszarów atrakcyjnych rekreacyjnie i turystycznie.
Metody nauczaniaM-1Wiedza z zakresu ochrony przyrody.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma ogólną kompetencje z zakresu wykorzystania przestrzeni przyrodniczej do organizacji turyatyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0