Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)

Sylabus przedmiotu Fizyczne zagrożenia środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyczne zagrożenia środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 6 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość fizyki, ochrony przyrody na poziomie studiów pierwszego stopnia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu zagrożeń fizycznych w środowisku, ich konsekwencji i sposobów minimalizowania ryzyka.
C-2Umiejętność obserwowania i interpretowania wybranych zagrożeń fizycznych w życiu codziennym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Prezentacje studentów dotyczące analizy różnych rodzajów zagrożeń fizycznych i ich źródeł na wybranym terenie.4
T-A-2Rozwiązywanie zadań problemowych i rachunkowych z zakresu fizycznych zagrożeń środowiska.4
T-A-3Zaliczenie ćwiiczeń1
9
wykłady
T-W-1Charakterystyka wybranych czynników mechanicznych oddziałujących w środowisku. Fale mechaniczne – powstawanie i rozchodzenie się fali akustycznej. Ocena szkodliwości działania fali akustycznej w środowisku.2
T-W-2Promieniowanie jonizujące i jego oddziaływanie z materią. Wielkości i jednostki dozymetryczne. Źródła promieniowania jonizującego w środowisku. Zasady ochrony radiologicznej.2
T-W-3Pole elektromagnetyczne. i jego oddziaływanie na środowisko. Działanie pól stałych i o niskich częstotliwościach. Działanie pól elektromagnetycznych o wysokich częstotliwościach. Zasady ochrony przed polem elektromagnetycznym. Promieniowanie elektromagnetyczne. Promieniowanie ultrafioletowe (UV), zakresy, oddziaływanie i ochrona.2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2przygotowanie prezentacji7
A-A-3przygotowanie do zaliczenia4
A-A-4przygotowanie się do zajęć10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2studiowanie literatury14
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3praca własna studenta

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena formująca: aktywność studenta
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnyh
S-4Ocena formująca: regularnae sprawdzanie postepu prac związanych z przygotowaniem prezentacji
S-5Ocena podsumowująca: ocena wykonanych prezentacji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_B04_W01
Student ma wiedzę dotyczącą fizycznych zagrożeń występujących w środowisku oraz zjawisk fizycznych z tym związanych.
GP2_2A_W02R2A_W01, R2A_W03, R2A_W06, T2A_W01C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_B04_U02
Student potrafi pracować somodzielnie i w zespole. Interpretować prawa i zasady fizyczne związane z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, wyciąga wnioski na podstawie wyników zadań problemowych i rachunkowych.
GP2_2A_U01, GP2_2A_U04R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U06, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U10C-2T-A-1, T-A-2M-2, M-3S-5, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_B04_K01
Świadomość zagrożeń fizycznych w środowisku. Potrzeba stałego pogłębiania wiedzy. Umiejętność pracy w grupie, odpowiedzialność, zdolność uczenia się, komunikatywność.
GP2_2A_K05R2A_K04, T2A_K02, T2A_K07C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2, M-3S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_B04_W01
Student ma wiedzę dotyczącą fizycznych zagrożeń występujących w środowisku oraz zjawisk fizycznych z tym związanych.
2,0
3,0Student odróżnia poszczególne rodzaje zagrożeń i z trudem opisuje niektóre związane z nimi zjawiska fizyczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_B04_U02
Student potrafi pracować somodzielnie i w zespole. Interpretować prawa i zasady fizyczne związane z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, wyciąga wnioski na podstawie wyników zadań problemowych i rachunkowych.
2,0
3,0Student odróżnia poszczególne rodzaje zagrożeń i z trudem opisuje niektóre związane z nimi zjawiska fizyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_B04_K01
Świadomość zagrożeń fizycznych w środowisku. Potrzeba stałego pogłębiania wiedzy. Umiejętność pracy w grupie, odpowiedzialność, zdolność uczenia się, komunikatywność.
2,0
3,0Słaba aktywność na zajęciach oraz podczas przygotowania i przedstawiona prezentacji. Zazwyczaj szanuje pracę swoją i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jaroszyk F. (red.), Biofizyka – podręcznik dla studentów, Wyd.Lekarskie PZWL Warszaawa, Warszawa, 2006
  2. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D., Ochrona środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa, 2010
  3. Skórska E., Fizyka w zadaniach, Wyd. Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Ozimek E., Dźwięk i jego percepcja. Aspekty fizyczne i psychoakustyczne, PWN, Warszawa; Poznań, 2002
  2. Hrynkiewicz A. (red.), Człowiek i promieniowanie jonizujące, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Prezentacje studentów dotyczące analizy różnych rodzajów zagrożeń fizycznych i ich źródeł na wybranym terenie.4
T-A-2Rozwiązywanie zadań problemowych i rachunkowych z zakresu fizycznych zagrożeń środowiska.4
T-A-3Zaliczenie ćwiiczeń1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka wybranych czynników mechanicznych oddziałujących w środowisku. Fale mechaniczne – powstawanie i rozchodzenie się fali akustycznej. Ocena szkodliwości działania fali akustycznej w środowisku.2
T-W-2Promieniowanie jonizujące i jego oddziaływanie z materią. Wielkości i jednostki dozymetryczne. Źródła promieniowania jonizującego w środowisku. Zasady ochrony radiologicznej.2
T-W-3Pole elektromagnetyczne. i jego oddziaływanie na środowisko. Działanie pól stałych i o niskich częstotliwościach. Działanie pól elektromagnetycznych o wysokich częstotliwościach. Zasady ochrony przed polem elektromagnetycznym. Promieniowanie elektromagnetyczne. Promieniowanie ultrafioletowe (UV), zakresy, oddziaływanie i ochrona.2
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2przygotowanie prezentacji7
A-A-3przygotowanie do zaliczenia4
A-A-4przygotowanie się do zajęć10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2studiowanie literatury14
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_B04_W01Student ma wiedzę dotyczącą fizycznych zagrożeń występujących w środowisku oraz zjawisk fizycznych z tym związanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W02Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i biologii przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu gospodarki przestrzennej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
T2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu zagrożeń fizycznych w środowisku, ich konsekwencji i sposobów minimalizowania ryzyka.
Treści programoweT-W-2Promieniowanie jonizujące i jego oddziaływanie z materią. Wielkości i jednostki dozymetryczne. Źródła promieniowania jonizującego w środowisku. Zasady ochrony radiologicznej.
T-W-3Pole elektromagnetyczne. i jego oddziaływanie na środowisko. Działanie pól stałych i o niskich częstotliwościach. Działanie pól elektromagnetycznych o wysokich częstotliwościach. Zasady ochrony przed polem elektromagnetycznym. Promieniowanie elektromagnetyczne. Promieniowanie ultrafioletowe (UV), zakresy, oddziaływanie i ochrona.
T-W-1Charakterystyka wybranych czynników mechanicznych oddziałujących w środowisku. Fale mechaniczne – powstawanie i rozchodzenie się fali akustycznej. Ocena szkodliwości działania fali akustycznej w środowisku.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student odróżnia poszczególne rodzaje zagrożeń i z trudem opisuje niektóre związane z nimi zjawiska fizyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_B04_U02Student potrafi pracować somodzielnie i w zespole. Interpretować prawa i zasady fizyczne związane z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, wyciąga wnioski na podstawie wyników zadań problemowych i rachunkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U01Posługuje się językiem obcym w mowie i piśmie, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarką przestrzenną.
GP2_2A_U04Umie zidentyfikować zagrożenia środowiska, potrafi posłużyć się skutecznymi metodami jego ochrony: administracyjnymi i inżynierskimi.; potrafi podjąć decyzję dotyczącą zagospodarowania przestrzeni zgodną z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Umiejętność obserwowania i interpretowania wybranych zagrożeń fizycznych w życiu codziennym.
Treści programoweT-A-1Prezentacje studentów dotyczące analizy różnych rodzajów zagrożeń fizycznych i ich źródeł na wybranym terenie.
T-A-2Rozwiązywanie zadań problemowych i rachunkowych z zakresu fizycznych zagrożeń środowiska.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3praca własna studenta
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: ocena wykonanych prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnyh
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student odróżnia poszczególne rodzaje zagrożeń i z trudem opisuje niektóre związane z nimi zjawiska fizyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_B04_K01Świadomość zagrożeń fizycznych w środowisku. Potrzeba stałego pogłębiania wiedzy. Umiejętność pracy w grupie, odpowiedzialność, zdolność uczenia się, komunikatywność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K05Jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-2Umiejętność obserwowania i interpretowania wybranych zagrożeń fizycznych w życiu codziennym.
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu zagrożeń fizycznych w środowisku, ich konsekwencji i sposobów minimalizowania ryzyka.
Treści programoweT-A-1Prezentacje studentów dotyczące analizy różnych rodzajów zagrożeń fizycznych i ich źródeł na wybranym terenie.
T-A-2Rozwiązywanie zadań problemowych i rachunkowych z zakresu fizycznych zagrożeń środowiska.
T-W-2Promieniowanie jonizujące i jego oddziaływanie z materią. Wielkości i jednostki dozymetryczne. Źródła promieniowania jonizującego w środowisku. Zasady ochrony radiologicznej.
T-W-3Pole elektromagnetyczne. i jego oddziaływanie na środowisko. Działanie pól stałych i o niskich częstotliwościach. Działanie pól elektromagnetycznych o wysokich częstotliwościach. Zasady ochrony przed polem elektromagnetycznym. Promieniowanie elektromagnetyczne. Promieniowanie ultrafioletowe (UV), zakresy, oddziaływanie i ochrona.
T-W-1Charakterystyka wybranych czynników mechanicznych oddziałujących w środowisku. Fale mechaniczne – powstawanie i rozchodzenie się fali akustycznej. Ocena szkodliwości działania fali akustycznej w środowisku.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3praca własna studenta
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: ocena wykonanych prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słaba aktywność na zajęciach oraz podczas przygotowania i przedstawiona prezentacji. Zazwyczaj szanuje pracę swoją i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych.
3,5
4,0
4,5
5,0