Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)
specjalność: Obszary wrażliwe

Sylabus przedmiotu Bazy danych i infrastruktura danych przestrzennych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bazy danych i infrastruktura danych przestrzennych
Specjalność Geoinformatyka
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl>, Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 10 1,00,33zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 6 1,00,33zaliczenie
wykładyW4 16 1,00,34egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1dobra znajomość arkuszy kalkulacyjnych (np. Excel, Calc).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest nauka tworzenia baz danych oraz wykorzystywania informacji bazodanowych w pracach z zakresu gospodarki przestrzennej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa relacyjnych baz danych z wykorzystaniem MsAccess.1
T-A-2Podstawy budowy tabel oraz ich optymalizacja. Wprowadzenie do kwerend.1
T-A-3Rodzaje złączeń stosowanych w relacjach (wewnętrzne, zewnętrzne, SQL i komenda union).1
T-A-4Import i integracja źródeł danych dostępnych w internecie (GUS, Geoportal, WIOŚ, GDOŚ). Łączenie danych w różnych formatach (txt, xls, xml, csv).1
T-A-5Instalacja i budowa "wirtualnych" systemów bazodanowych z wykorzystaniem VMware.2
6
projekty
T-P-1Wykorzystanie pól specjalnego przeznaczenia w tabelach. Dane wprowadzane za pomocą "maski formatu".4
T-P-2Język SQL i budowa kwerendy wybierającej, aktualizującej, dołączającej, składającej z wykorzystaniem wielu tabel.2
T-P-3Budowa formularzy i usprawnienie wprowadzania danych. (pola typu kombii, lista, wybór wielokrotny).1
T-P-4Praca z serwerem bazy danych (PostgreSQL) wymiana danych poprzez ODBC i JDBC. Eksport i import danych. Tworzenie korespondencji seryjnej.1
T-P-5Budowa sieciowej bazy danych z wykorzystaniem PostgreSQL i PostGIS.1
T-P-6Podstawy wizualizacji gromadzonych danych z wykorzystaniem arkuszy kalkulacyjnych i Internetu (GoogleDocs, OneDrive).1
10
wykłady
T-W-1Podstawy prawne w zakresie licencjonowania i możliwości wykorzystania informacji w bazach danych. Gromadzenie "informacji sensytywnych".1
T-W-2Modele i architektura systemów baz danych. Komercyjne i otwarte graficzne interfejsy administratora (MsAccess, LibreOffice, PgAdmin itp.).2
T-W-3Operacje i operatory logiczne stosowane w przetwarzaniu informacji.1
T-W-4Język SQL: budowa, tworzenie, analiza i optymalizacja zapytań.2
T-W-5ODBC, JDBC, JSON jako podstawy wymiany danych, wady i zalety.1
T-W-6Możliwości wykorzystania serwerów baz danych oraz ich budowa (MsSQL, PostgreSQL).2
T-W-7Dane publiczne dostępne w internecie oraz możliwości ich wykorzystania (GUS, Geoportal, WIOŚ, GDOŚ itp.).1
T-W-8Wirtualizacja z wykorzystaniem VMware. 12,13. Bazy danych w systemach LINUX i UNIX (FreeBSD).3
T-W-9Ochrona danych, systemy replikacji.1
T-W-10Omówienie zaawansowanych możliwości przetwarzania danych za pomocą klastrów.2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2praca samodzielna z literaturą i danymi w internecie24
30
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2praca własna nad projektem20
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Studia literatury i praca własna studenta14
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie i wyjaśnienie
M-3wykład problemowy
M-4ćwiczenia z użyciem komputera
M-5pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena projektu
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu na koniec zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_G24_W01
Student/ka ma wiedzę o zasadach konstrukcji i edycji informacji w bazach danych oraz możliwościach ich wykorzystania w pracach z zakresu gospodarki przestrzennej.
GP2_2A_W03, GP2_2A_W04R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-8M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_G24_U01
Student posiada umiejętności tworzenia baz danych, potrafi wprowadzać do nich dane oraz wykonywać analizy użyteczne w swojej pracy.
GP2_2A_U01, GP2_2A_U07R2A_U04, R2A_U06, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U09InzA2_U03C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_G24_K01
Student posiada kompetencje do podejmowania prawidłowych działań w zakresie gospodarki przestrzennej, wykorzystując systemy bazodanowe wie jak usprawnić tok rozumowania.
GP2_2A_K05, GP2_2A_K01R2A_K01, R2A_K04, R2A_K07, T2A_K01, T2A_K02, T2A_K07C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-2, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_G24_W01
Student/ka ma wiedzę o zasadach konstrukcji i edycji informacji w bazach danych oraz możliwościach ich wykorzystania w pracach z zakresu gospodarki przestrzennej.
2,0
3,0student zna podstawowe metody tworzenia baz danych oraz zna ich funkcję
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_G24_U01
Student posiada umiejętności tworzenia baz danych, potrafi wprowadzać do nich dane oraz wykonywać analizy użyteczne w swojej pracy.
2,0
3,0student wie jak zaprojektować i prostą bazę danych. Potrafi w niej zaimplementować w niej funkcje wyszukiwania i sortowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_G24_K01
Student posiada kompetencje do podejmowania prawidłowych działań w zakresie gospodarki przestrzennej, wykorzystując systemy bazodanowe wie jak usprawnić tok rozumowania.
2,0
3,0student potrafi w stopniu podstawowym wskazać możliwości wykorzystania baz danych w gospodarce przestrzennej. Ma kompetencje aby wskazać narzędzia bazodanowe do realizacji określonych celów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Garcia-Molina H., Ullman J. D., Widom J., Systemy baz danych. Kompletny podręcznik., Helion, Gliwice, 2011, II
  2. Connolly T., Begg C., Systemy baz danych. Praktyczne metody projektowania, implementacji i zarządzania., RM, Warszawa, 2004
  3. Dybowska-Dyk A., Ćwiczenia z języka obsługi baz danych SQL., Mikom, Warszawa, 2007
  4. Kopertowska M., Jaroszewski Ł., Ćwiczenia z bazy danych Access, Mikom, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Ullman J.D., Widom J., Podstawowy wykład z systemów baz danych., WN-T, Warszawa, 2000
  2. Chris J. Date, Relacyjne bazy danych dla praktyków., Helion, Gliwice, 2006
  3. Stones R., Matthew N., Bazy danych i PostgreSQL., Helion, Warszawa, 2011, II

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa relacyjnych baz danych z wykorzystaniem MsAccess.1
T-A-2Podstawy budowy tabel oraz ich optymalizacja. Wprowadzenie do kwerend.1
T-A-3Rodzaje złączeń stosowanych w relacjach (wewnętrzne, zewnętrzne, SQL i komenda union).1
T-A-4Import i integracja źródeł danych dostępnych w internecie (GUS, Geoportal, WIOŚ, GDOŚ). Łączenie danych w różnych formatach (txt, xls, xml, csv).1
T-A-5Instalacja i budowa "wirtualnych" systemów bazodanowych z wykorzystaniem VMware.2
6

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykorzystanie pól specjalnego przeznaczenia w tabelach. Dane wprowadzane za pomocą "maski formatu".4
T-P-2Język SQL i budowa kwerendy wybierającej, aktualizującej, dołączającej, składającej z wykorzystaniem wielu tabel.2
T-P-3Budowa formularzy i usprawnienie wprowadzania danych. (pola typu kombii, lista, wybór wielokrotny).1
T-P-4Praca z serwerem bazy danych (PostgreSQL) wymiana danych poprzez ODBC i JDBC. Eksport i import danych. Tworzenie korespondencji seryjnej.1
T-P-5Budowa sieciowej bazy danych z wykorzystaniem PostgreSQL i PostGIS.1
T-P-6Podstawy wizualizacji gromadzonych danych z wykorzystaniem arkuszy kalkulacyjnych i Internetu (GoogleDocs, OneDrive).1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy prawne w zakresie licencjonowania i możliwości wykorzystania informacji w bazach danych. Gromadzenie "informacji sensytywnych".1
T-W-2Modele i architektura systemów baz danych. Komercyjne i otwarte graficzne interfejsy administratora (MsAccess, LibreOffice, PgAdmin itp.).2
T-W-3Operacje i operatory logiczne stosowane w przetwarzaniu informacji.1
T-W-4Język SQL: budowa, tworzenie, analiza i optymalizacja zapytań.2
T-W-5ODBC, JDBC, JSON jako podstawy wymiany danych, wady i zalety.1
T-W-6Możliwości wykorzystania serwerów baz danych oraz ich budowa (MsSQL, PostgreSQL).2
T-W-7Dane publiczne dostępne w internecie oraz możliwości ich wykorzystania (GUS, Geoportal, WIOŚ, GDOŚ itp.).1
T-W-8Wirtualizacja z wykorzystaniem VMware. 12,13. Bazy danych w systemach LINUX i UNIX (FreeBSD).3
T-W-9Ochrona danych, systemy replikacji.1
T-W-10Omówienie zaawansowanych możliwości przetwarzania danych za pomocą klastrów.2
16

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2praca samodzielna z literaturą i danymi w internecie24
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2praca własna nad projektem20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Studia literatury i praca własna studenta14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_G24_W01Student/ka ma wiedzę o zasadach konstrukcji i edycji informacji w bazach danych oraz możliwościach ich wykorzystania w pracach z zakresu gospodarki przestrzennej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W03Zna metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich dotyczących gospodarki przestrzennej.
GP2_2A_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią, dotyczącymi obszarów wrażliwych oraz z wykorzystywaniem technologii informatycznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauka tworzenia baz danych oraz wykorzystywania informacji bazodanowych w pracach z zakresu gospodarki przestrzennej
Treści programoweT-W-4Język SQL: budowa, tworzenie, analiza i optymalizacja zapytań.
T-W-5ODBC, JDBC, JSON jako podstawy wymiany danych, wady i zalety.
T-W-6Możliwości wykorzystania serwerów baz danych oraz ich budowa (MsSQL, PostgreSQL).
T-W-7Dane publiczne dostępne w internecie oraz możliwości ich wykorzystania (GUS, Geoportal, WIOŚ, GDOŚ itp.).
T-W-9Ochrona danych, systemy replikacji.
T-W-10Omówienie zaawansowanych możliwości przetwarzania danych za pomocą klastrów.
T-W-8Wirtualizacja z wykorzystaniem VMware. 12,13. Bazy danych w systemach LINUX i UNIX (FreeBSD).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu na koniec zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna podstawowe metody tworzenia baz danych oraz zna ich funkcję
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_G24_U01Student posiada umiejętności tworzenia baz danych, potrafi wprowadzać do nich dane oraz wykonywać analizy użyteczne w swojej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U01Posługuje się językiem obcym w mowie i piśmie, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarką przestrzenną.
GP2_2A_U07Stosuje odpowiednie techniki i narzędzia badawcze w zakresie gospodarki przestrzennej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauka tworzenia baz danych oraz wykorzystywania informacji bazodanowych w pracach z zakresu gospodarki przestrzennej
Treści programoweT-P-1Wykorzystanie pól specjalnego przeznaczenia w tabelach. Dane wprowadzane za pomocą "maski formatu".
T-P-2Język SQL i budowa kwerendy wybierającej, aktualizującej, dołączającej, składającej z wykorzystaniem wielu tabel.
T-P-3Budowa formularzy i usprawnienie wprowadzania danych. (pola typu kombii, lista, wybór wielokrotny).
T-P-4Praca z serwerem bazy danych (PostgreSQL) wymiana danych poprzez ODBC i JDBC. Eksport i import danych. Tworzenie korespondencji seryjnej.
T-P-5Budowa sieciowej bazy danych z wykorzystaniem PostgreSQL i PostGIS.
T-P-6Podstawy wizualizacji gromadzonych danych z wykorzystaniem arkuszy kalkulacyjnych i Internetu (GoogleDocs, OneDrive).
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wie jak zaprojektować i prostą bazę danych. Potrafi w niej zaimplementować w niej funkcje wyszukiwania i sortowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_G24_K01Student posiada kompetencje do podejmowania prawidłowych działań w zakresie gospodarki przestrzennej, wykorzystując systemy bazodanowe wie jak usprawnić tok rozumowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K05Jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni
GP2_2A_K01Wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy kierunkowej, podnoszenia kompetencji, a także uczenia się przez całe życie, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauka tworzenia baz danych oraz wykorzystywania informacji bazodanowych w pracach z zakresu gospodarki przestrzennej
Treści programoweT-A-1Budowa relacyjnych baz danych z wykorzystaniem MsAccess.
T-A-2Podstawy budowy tabel oraz ich optymalizacja. Wprowadzenie do kwerend.
T-A-3Rodzaje złączeń stosowanych w relacjach (wewnętrzne, zewnętrzne, SQL i komenda union).
T-A-4Import i integracja źródeł danych dostępnych w internecie (GUS, Geoportal, WIOŚ, GDOŚ). Łączenie danych w różnych formatach (txt, xls, xml, csv).
T-A-5Instalacja i budowa "wirtualnych" systemów bazodanowych z wykorzystaniem VMware.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie i wyjaśnienie
M-5pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena projektu
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu na koniec zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi w stopniu podstawowym wskazać możliwości wykorzystania baz danych w gospodarce przestrzennej. Ma kompetencje aby wskazać narzędzia bazodanowe do realizacji określonych celów
3,5
4,0
4,5
5,0