Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: inżynieria jakości
Sylabus przedmiotu Socjologia społeczeństwa informacyjnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Socjologia społeczeństwa informacyjnego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>, Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu filozofii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Po ukończeniu zajęć student uzyska świadomość podstawowych założeń współczesnej filozofii człowieka oraz ich wpływu na zmiany w kulturze i społeczeństwie, co pozwoli na bardziej adekwatne rozumienie rzeczywistości przyrodniczo-społecznej i kulturowo-technicznej człowieka XXI wieku. |
C-2 | Student będzie poprawnie i sprawnie operował terminologią specyficzną dla poszczególnych koncepcji filozoficznych człowieka. |
C-3 | Student uzyska praktyczne umiejętności stosowania strategii argumentacyjnych właściwych dla współczesnej filozofii człowieka. |
C-4 | Student uzyska umiejętności związane ze współpracą w grupie poprzez podejmowanie różnych ról, kulturę dialogu, rozwiązywanie konfliktów światopoglądowych i dążenie do osiągnięcia consensusu i kompromisu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Filozoficzny sens biologicznej sytuacji człowieka (filozofia człowieka a antropologie przyrodnicze - problem wzajemnej relacji filozofii i nauk szczegółowych). | 2 |
T-W-2 | Koncepcje człowieka w poglądach "mistrzów podejrzeń" - K. Marks, Z. Freud, F. Nietzsche. | 1 |
T-W-3 | Człowiek w kategoriach filozofii kultury (animal symbolicum - E. Cassirer; hemneneutyczna interpretacja człowieka; człowiek wobec wartości - M. Scheler). | 2 |
T-W-4 | Egzystencjonalistyczny obraz człowieka (człowiek wobec wyboru - S. Kierkegaard; postulat człowieka autentycznego w poglądach J. Sartre'a; codzienny byt "ku śmierci" - M. Heidegger; "sytuacje graniczne" jako doświadczenie człowieka w koncepcji K. Jaspersa). | 3 |
T-W-5 | Personalizm jako kategoria opisująca człowieka (dwie orientacje E. Mouniera; jednostka a osoba - J. Maritain; osoba, wolność, odpowiedzialność w poglądach K. Wojtyły). | 2 |
T-W-6 | Filozofia dialogu czyli urzeczywistnianie się jednostki jako osobowości (dialogika M. Bubera jako podstawa antropologii filozoficznej; doświadczenie Drugiego i Twarz Innego w koncepcji E. Levinasa; horyzonty dramatu człowieka w filozofii J. Tischnera | 1 |
T-W-7 | Kondycja intelektualna i moralna człowieka w filozofii ponowoczesnej. | 2 |
T-W-8 | Socjobiologia i neurobiologia o człowieku. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie literatury do wykładu konwersatoryjnego | 11 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
28 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | dyskusja związana z przygotowaną przez grupę studentów prezentacją. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Punktowana aktywność na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Rozmowa zaliczeniowa |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_A04-2_W01 Student zna i rozumie główne idee współczesnej filozofii człowieka oraz rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu obrazu człowieka i kultury a także ogólne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w społeczeństwie. | ZIIP_2A_W08 | T2A_W08 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_A04-2_U01 Samodzielnie zdobywa wiedzę poprzez wyszukiwanie, analizowanie, selekcjonowanie i ocenę informacji z różnorodnych źródeł i wykorzystuje ja do celów argumentacyjnych własnych poglądów. | ZIIP_2A_U01 | T2A_U01 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZIIP_2A_A04-2_U02 Potrafi formułować w komunikatach werbalnych i psemnych problemy filozofii człowieka i konstruować krytyczne argumenty wykorzystując jej w dyskusji. | ZIIP_2A_U01 | T2A_U01 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_A04-2_K01 Ma świadomość zakresu posiadanej przez siebie wiedzy i umiejetności i rozumie w tym kontekście potrzebę ciągłego dokształcania i rozwoju osobowego i zawodowego. | ZIIP_2A_K01 | T2A_K01 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZIIP_2A_A04-2_K02 Ma świadomość odpowiedzialności, uczciwości naukowej i rzetelności w prowadzeniu sporów; jest przygotowany do podejmowania i odgrywania różnych ról społecznych z motywacją do zaangażowanego uczestnictwa w życiu społecznym. | ZIIP_2A_K03 | T2A_K03, T2A_K04 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_A04-2_W01 Student zna i rozumie główne idee współczesnej filozofii człowieka oraz rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu obrazu człowieka i kultury a także ogólne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w społeczeństwie. | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawową terminologię współczenej filozofii człowieka. Pamięta niektóre idee współczesnej filozofii człowieka. Nie zawsze rozumie ich wpływ na zmiany w kulturze i społeczeństwie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_A04-2_U01 Samodzielnie zdobywa wiedzę poprzez wyszukiwanie, analizowanie, selekcjonowanie i ocenę informacji z różnorodnych źródeł i wykorzystuje ja do celów argumentacyjnych własnych poglądów. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi przeprowadzić poprawna analizę, selekcję i ocene zebranych informacji w danym zakresie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_2A_A04-2_U02 Potrafi formułować w komunikatach werbalnych i psemnych problemy filozofii człowieka i konstruować krytyczne argumenty wykorzystując jej w dyskusji. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi przeprowadzić poprawna analizę, selekcję i ocene zebranych informacji w danym zakresie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_A04-2_K01 Ma świadomość zakresu posiadanej przez siebie wiedzy i umiejetności i rozumie w tym kontekście potrzebę ciągłego dokształcania i rozwoju osobowego i zawodowego. | 2,0 | |
3,0 | Ma siadomość braków wiedzy i własnych umiejętności. Aktywnie podejmuje działania proedukacyjne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_2A_A04-2_K02 Ma świadomość odpowiedzialności, uczciwości naukowej i rzetelności w prowadzeniu sporów; jest przygotowany do podejmowania i odgrywania różnych ról społecznych z motywacją do zaangażowanego uczestnictwa w życiu społecznym. | 2,0 | |
3,0 | Przejawia chęć współpracy w grupie. Rozumie konieczność realizacji różnych ról i jest gotowy do ich podjęcia. Ma świadomość konieczności podejmowania odpowiedzialności w zakresie uczciwości i zretelności naukowej w kontekście prezentowania własnych poglądów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Drwięga M., Kim jest człowiek. Studia z filozofii człowieka., Księgarnia Akademicka, Kraków, 2013
- Gadacz T., Historia filozofii XX wieku, t. 1 i 2, Znak, Kraków, 2009
- Miś A., Filozofia współczesna. Główne nurty., Scholar, Warszawa, 1995
Literatura dodatkowa
- Gawor L., Stachanowski Z. (red.), Filozofia współczesna, Branta, Bydgoszcz, Warszawa, Lublin, 2006
- Bittner I., Filozofia człowieka: zarys dziejów i przegląd stanowisk, Uniwersytet Łódzki, Łódź, 1997
- Fukujama K., Koniec człowieka, Kraków, 2006