Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)
specjalność: inżynieria jakości

Sylabus przedmiotu Informatyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Lachowicz <Maria.Lachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maria Lachowicz <Maria.Lachowicz@zut.edu.pl>, Tadeusz Ziębakowski <Tadeusz.Ziebakowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 20 1,20,50zaliczenie
wykładyW2 10 0,80,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Postawowe umiejętności działania w systemie operacyjnym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności zapisu drogi rozwiązania problemu techniką budowania algorytmów, z wykorzystaniem języka programowania komputerów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia wprowadzające. Zapoznanie z informatycznym środowiskiem pracy.2
T-L-2Inicjowanie programu. Deklaracje typów prostych. Instrukce przypisania. Stosowanie różnych operatorów. Komunikacja z programem poprzez ekran i klawiaturę.2
T-L-3Sterowanie wykonywaniem programu - instrukcje warunkowe.2
T-L-4Sterowanie wykonywaniem progamu - instrukcje wielowariantowego wyboru.2
T-L-5Kolokwium sprawdzające.2
T-L-6Instrukcje iteracyjne - część 12
T-L-7Instrukcje iteracyjne - część 22
T-L-8Budowanie graficznego interfejsu użytkownika.2
T-L-9Tworzenie funkcji własnych i procedur własnych. Złożone zadanie programistyczne2
T-L-10Kolokwium sprawdzające.2
20
wykłady
T-W-1Algorytm jako instrukcja rozwiązania problemu. Język programowania jako narzędzie zapisu algorytmu. Środowisko programowania.1
T-W-2Podstawowe elementy budowy algorytmów: 1) typy danych, deklaracje typów prostych, 2) operacje na danych i operatory 3) instrukcje przypisania, 4) operacje wejścia/wyjścia: wyprowadzanie danych na ekran i wprowadzanie danych z klawiatury,1
T-W-3Podstawowe elementy budowy algorytmów: 5) operacje wejścia/wyjścia: wyprowadzanie danych na ekran i wprowadzanie danych z klawiatury, odczyt/zapis danych z/do pliku tekstowego 6) instrukcje sterujące.1
T-W-4Podstawowe elementy budowy algorytmów: 8) zmienne tablicowe, tablice dynamiczne 9) instrukcje iteracyjne 10) typy strukturalne2
T-W-5Elementy programowania obiektowego. Struktura programu komputerowego. Dostępne biblioteki, procedury i funkcje. Graficzny interfejs użytkownika.2
T-W-6Tworzenie własnych metod (procedur i funkcji) wywoływanych zdarzeniami na obiektach.1
T-W-7Wybrane typowe algorytmy.1
T-W-8Elementy programowania grafiki komputerowej.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych.20
A-L-2Przygotowanie do kolokwiów.12
32
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach wykładowych10
A-W-2Instalacja narzędzi informatycznych i środowiska programowania.1
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia semestralnego9
A-W-4Konsultacje2
22

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i pokaz z użyciem komputera
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w opanowaniu technik działania z użyciem komputerów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Rozwiązanie prostego zadania z użyciem języka programowania. Sprawdzenie umiejętności stosowania podstawowej ogólnej struktury algorytmu i podstawowych operatorów
S-2Ocena podsumowująca: Rozwiązanie zadania z użyciem języka programowania. Sprawdzenie wszystkich założonych efektów kształcenia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C15_W01
Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje.
C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C15_U01
Potrafi analizować problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania.
C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C15_K01
potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C15_W01
Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje.
2,0Student nie zna wszystkich podstawowych struktury algorytmicznych i podstawowych typów informacji.
3,0Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje.
3,5Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje. Potrafi wybrać i połączyć struktury podstawowe w proste algorytmy.
4,0Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje. Potrafi wybrać i połączyć struktury podstawowe w większy algorytm.
4,5Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje. Potrafi wybrać i połączyć struktury podstawowe w większy algorytm w kilku poprawnych wariantach.
5,0Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje. Potrafi wybrać i połączyć struktury podstawowe w większy algorytm. Student ma wiedzę pozwalającą rozważać różne warianty większego algorytmu i świadomie jeden z nich wybierać.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C15_U01
Potrafi analizować problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania.
2,0Student nie potrafi ułożyć drogi rozwiązania problemu.
3,0Student potrafi analizować proste problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania.
3,5Student potrafi analizować proste problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania. Potrafi do algorytmu wprowadzić elementy zabezpieczeń przed błędami użytkownika.
4,0Student potrafi analizować nie tylko proste problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania. Potrafi do algorytmu wprowadzić elementy zabezpieczeń przed błędami użytkownika. Potrafi stosować wbudowane standardowe funkcje języka programowania.
4,5Student potrafi analizować złożone problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania. Potrafi do algorytmu wprowadzić elementy zabezpieczeń przed błędami użytkownika. Potrafi stosować wbudowane standardowe funkcje języka programowania.
5,0Student potrafi analizować złożone problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania. Potrafi stosować wbudowane standardowe funkcje języka programowania i własne funkcje. Student stosuje elementy optymalizacji algorytmu i świadomie wybiera jedno z kilku rozwiązań.

Literatura podstawowa

  1. Thearon Willis, Bryan Newsome, Visual Basic 2010. Od podstaw, Helion, 2011, 978-83-246-2827-8, 9788324628278, Tłumaczenie: Tomasz Walczak
  2. Jacek Matulewski, Visual Basic .NET w praktyce. Błyskawiczne tworzenie aplikacji, Helion, 2012, 978-83-246-6483-2, 9788324664832
  3. Biolik Leszek, Machowski Janusz, Microsoft Visual Basic 2010 Krok po kroku, Helion, 2010, 978-8-3754-1065-5, 9788375410655
  4. Halvorson Michael, Zacznij Tu! Poznaj Microsoft Visual Basic 2012, Helion, 2010, 978-8-3754-1128-7, 9788375411287, Tłumaczenie: Zatorska Joanna

Literatura dodatkowa

  1. Cay S. Horstmann, Gary Cornell, Core Java 2, Podstawy, Helion, Gliwice, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia wprowadzające. Zapoznanie z informatycznym środowiskiem pracy.2
T-L-2Inicjowanie programu. Deklaracje typów prostych. Instrukce przypisania. Stosowanie różnych operatorów. Komunikacja z programem poprzez ekran i klawiaturę.2
T-L-3Sterowanie wykonywaniem programu - instrukcje warunkowe.2
T-L-4Sterowanie wykonywaniem progamu - instrukcje wielowariantowego wyboru.2
T-L-5Kolokwium sprawdzające.2
T-L-6Instrukcje iteracyjne - część 12
T-L-7Instrukcje iteracyjne - część 22
T-L-8Budowanie graficznego interfejsu użytkownika.2
T-L-9Tworzenie funkcji własnych i procedur własnych. Złożone zadanie programistyczne2
T-L-10Kolokwium sprawdzające.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Algorytm jako instrukcja rozwiązania problemu. Język programowania jako narzędzie zapisu algorytmu. Środowisko programowania.1
T-W-2Podstawowe elementy budowy algorytmów: 1) typy danych, deklaracje typów prostych, 2) operacje na danych i operatory 3) instrukcje przypisania, 4) operacje wejścia/wyjścia: wyprowadzanie danych na ekran i wprowadzanie danych z klawiatury,1
T-W-3Podstawowe elementy budowy algorytmów: 5) operacje wejścia/wyjścia: wyprowadzanie danych na ekran i wprowadzanie danych z klawiatury, odczyt/zapis danych z/do pliku tekstowego 6) instrukcje sterujące.1
T-W-4Podstawowe elementy budowy algorytmów: 8) zmienne tablicowe, tablice dynamiczne 9) instrukcje iteracyjne 10) typy strukturalne2
T-W-5Elementy programowania obiektowego. Struktura programu komputerowego. Dostępne biblioteki, procedury i funkcje. Graficzny interfejs użytkownika.2
T-W-6Tworzenie własnych metod (procedur i funkcji) wywoływanych zdarzeniami na obiektach.1
T-W-7Wybrane typowe algorytmy.1
T-W-8Elementy programowania grafiki komputerowej.1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych.20
A-L-2Przygotowanie do kolokwiów.12
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach wykładowych10
A-W-2Instalacja narzędzi informatycznych i środowiska programowania.1
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia semestralnego9
A-W-4Konsultacje2
22
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_C15_W01Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje.
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności zapisu drogi rozwiązania problemu techniką budowania algorytmów, z wykorzystaniem języka programowania komputerów.
Treści programoweT-W-1Algorytm jako instrukcja rozwiązania problemu. Język programowania jako narzędzie zapisu algorytmu. Środowisko programowania.
T-W-2Podstawowe elementy budowy algorytmów: 1) typy danych, deklaracje typów prostych, 2) operacje na danych i operatory 3) instrukcje przypisania, 4) operacje wejścia/wyjścia: wyprowadzanie danych na ekran i wprowadzanie danych z klawiatury,
T-W-3Podstawowe elementy budowy algorytmów: 5) operacje wejścia/wyjścia: wyprowadzanie danych na ekran i wprowadzanie danych z klawiatury, odczyt/zapis danych z/do pliku tekstowego 6) instrukcje sterujące.
T-W-4Podstawowe elementy budowy algorytmów: 8) zmienne tablicowe, tablice dynamiczne 9) instrukcje iteracyjne 10) typy strukturalne
T-W-5Elementy programowania obiektowego. Struktura programu komputerowego. Dostępne biblioteki, procedury i funkcje. Graficzny interfejs użytkownika.
T-W-6Tworzenie własnych metod (procedur i funkcji) wywoływanych zdarzeniami na obiektach.
T-W-7Wybrane typowe algorytmy.
T-W-8Elementy programowania grafiki komputerowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i pokaz z użyciem komputera
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w opanowaniu technik działania z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Rozwiązanie zadania z użyciem języka programowania. Sprawdzenie wszystkich założonych efektów kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna wszystkich podstawowych struktury algorytmicznych i podstawowych typów informacji.
3,0Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje.
3,5Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje. Potrafi wybrać i połączyć struktury podstawowe w proste algorytmy.
4,0Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje. Potrafi wybrać i połączyć struktury podstawowe w większy algorytm.
4,5Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje. Potrafi wybrać i połączyć struktury podstawowe w większy algorytm w kilku poprawnych wariantach.
5,0Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje. Potrafi wybrać i połączyć struktury podstawowe w większy algorytm. Student ma wiedzę pozwalającą rozważać różne warianty większego algorytmu i świadomie jeden z nich wybierać.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_C15_U01Potrafi analizować problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania.
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności zapisu drogi rozwiązania problemu techniką budowania algorytmów, z wykorzystaniem języka programowania komputerów.
Treści programoweT-L-2Inicjowanie programu. Deklaracje typów prostych. Instrukce przypisania. Stosowanie różnych operatorów. Komunikacja z programem poprzez ekran i klawiaturę.
T-L-3Sterowanie wykonywaniem programu - instrukcje warunkowe.
T-L-4Sterowanie wykonywaniem progamu - instrukcje wielowariantowego wyboru.
T-L-6Instrukcje iteracyjne - część 1
T-L-7Instrukcje iteracyjne - część 2
T-L-8Budowanie graficznego interfejsu użytkownika.
T-L-9Tworzenie funkcji własnych i procedur własnych. Złożone zadanie programistyczne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i pokaz z użyciem komputera
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w opanowaniu technik działania z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Rozwiązanie zadania z użyciem języka programowania. Sprawdzenie wszystkich założonych efektów kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ułożyć drogi rozwiązania problemu.
3,0Student potrafi analizować proste problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania.
3,5Student potrafi analizować proste problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania. Potrafi do algorytmu wprowadzić elementy zabezpieczeń przed błędami użytkownika.
4,0Student potrafi analizować nie tylko proste problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania. Potrafi do algorytmu wprowadzić elementy zabezpieczeń przed błędami użytkownika. Potrafi stosować wbudowane standardowe funkcje języka programowania.
4,5Student potrafi analizować złożone problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania. Potrafi do algorytmu wprowadzić elementy zabezpieczeń przed błędami użytkownika. Potrafi stosować wbudowane standardowe funkcje języka programowania.
5,0Student potrafi analizować złożone problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania. Potrafi stosować wbudowane standardowe funkcje języka programowania i własne funkcje. Student stosuje elementy optymalizacji algorytmu i świadomie wybiera jedno z kilku rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_C15_K01potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania