Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S1)
specjalność: diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych

Sylabus przedmiotu Fizyka (zajęcia uzupełniające):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka (zajęcia uzupełniające)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Fizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Matyjasek <Katarzyna.Matyjasek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1W-1 Jednostki podstawowych wielkości fizycznych w układzie SI. W-2 Dodawanie i odejmowanie wektorów oraz iloczyn wektora i liczby. W-3 Równanie liniowe i kwadratowe, funkcje trygonometryczne, wykładnicza i logarytmiczna.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1C-1 Opanowanie zasad bryły sztywnej (równowagi bryły sztywnej w układzie mechanicznym). C-2 Opanowanie podstawowych pojęć kinematyki punktu materialnego. C-3 Zrozumienie zasad dynamiki Newtona dla ruchu postępowego. C-4 Zrozumienie zasad dynamiki Newtona dla ruchu obrotowego bryły sztywnej. C-5 Nabycie umiejętności operowania na wielkościach mianowanych i przekształcania ich z układu jednostek CGS na ukad SI.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1T-A-1 Siła jako wielkość wektorowa. Równowaga bryły sztywnej w jednorodnym polu grawitacyjnym Ziemi. Pojęcie drogi i przesuniecia. Układ odniesienia. Pojecie prędkości sredniej i średniej wartości prędkości.4
T-A-2T-A-2 Dynamika punktu materialnego: zasady dynamiki Newtona, zasada zachowania pędu, ruch w obecności siły tarcia.4
T-A-3T-A-3 Zasada zachowania energii mechanicznej. Pojęcie pracy i mocy. Ruch w jednorodnym polu grawitacyjnym: spadek swobodny, rzut poziomy, rzut ukośny.4
T-A-4T-A-4 Inercjalne i nieinercjalne układy odniesienia: siły bezwładności w nieinercjalnych układach odniesienia3
T-A-5T-A-5 Ruch jednostajny po okręgu: siła odśrodkowa ( w układzie nieinercjalnym). Ruch w polu siły centralnej: pojęcie pierwszej i drugiej prędkości kosmicznej.4
T-A-6T-A-6 Ruch obrotowy wokół ustalonej osi: moment siły, moment pędu, moment bezwładności. Twierdzenie Steinera.3
T-A-7T-A-7 Zasada zachowania momentu pędu oraz ruch po elipsie.3
T-A-8T-A-8 Podstawowe wielkości charakteryzujące pole elektryczne i magnetyczne.3
T-A-9T-A-9 Zastosowanie analizy wymiarowej do rozwiązywania zadań z mechaniki. Rachunki na fizycznych wielkościach mianowanych ze szczególnym uwzględnieniem układów CGS i SI2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1A-A-1 Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2A-A-2 Studiowanie literatury podstawowej.15
A-A-3A-A-3 Przygotowanie do zaliczenia semestralnego.8
A-A-4A-A-4 Zaliczenie przedmiotu2
55

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1M-1 Ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: S-1 (F) Bieżące sprawdzanie aktywności studentów w czasie zajęć ( aprobata, ocena ciągła, obserwacja pracy w grupach).
S-2Ocena podsumowująca: S-2 (P) Zaliczenie pisemne/ustne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_U02_W01
1. W wyniku przeprowadzanych zajęć student powinien poznać i zrozumieć podstawy statyki, kinematyki i dynamiki punktu materialnego i bryły sztywnej.
C-1S-1, S-2
T_1A_U02_W011
2. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien poznać wielkości wektorowe i skalarne występujące w zagadnieniach mechaniki i jednostki w jakich są wyrażane.

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_U02_U01
Umiejętność rozwiązywania zadań z podstaw mechaniki.
T_1A_U01T1A_U01
T_1A_U02_U012
2. Umiejętność przekształcania wielkości mechanicznych wyrażonych w jednostkach CGS do układu SI.
T_1A_U01T1A_U01

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_U02_W01
1. W wyniku przeprowadzanych zajęć student powinien poznać i zrozumieć podstawy statyki, kinematyki i dynamiki punktu materialnego i bryły sztywnej.
2,0brak zaliczenia przedmiotu (nie zal.) Student nie potrafi wymienić zasad dynamiki Newtona dla ruchu obrotowego i postępowego. Nie potrafi sformulować warónków równowagi bryły sztywnej w układzie mechanicznym. Nie wie czym jest tor ruchu, układ odniesienia, oś obrotu.
3,0zaliczenie przedmiotu (zal.) Student potrafi wymienić i omówić zasady dynamiki Newtona dla ruchu postępowego i obrotowego. Umie wskazać przykłady ilustrujące zasadę zachowania energii mechanicznej, zasadę zachowania pędu, zasadę zachowania momentu pędu.
3,5
4,0
4,5
5,0
T_1A_U02_W011
2. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien poznać wielkości wektorowe i skalarne występujące w zagadnieniach mechaniki i jednostki w jakich są wyrażane.
2,0brak zaliczenia przedmiotu (nie zal.) Nie potrafi zdefiniować prędkości sredniej, chwilowej, przyśpieszenia, wektora położenia. Nie rozróżnia przesunięcia od drogi.
3,0zaliczenie przedmiotu (zal.) Potrafi zdefiniować wielkości fizyczne takie jak prędkość średnia, chwilowa, przyśpieszenie, wektor położenia, pęd, moment pędu, moment siły, moment bezwładności, praca, energia, moc. Zna zależności pomiędzy wyżej wymienionymi wielkościami i potrafi je zapisać w postaci wzorów matematycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_U02_U01
Umiejętność rozwiązywania zadań z podstaw mechaniki.
2,0brak zaliczenia przedmiotu: ( nie zal.) Nie potrafi rozwiązać zadań dotyczących ruchu jednostajnego i jednostajnie zmiennego. Nie potrafi wyprowadzić wzoru na zasięg rzutu ukośnego. Nie potrafi obliczyć siły odsrodkowej w ruchu jednostajnym po okręgu. Nie potrafi składać wektorów sił. Nie potrafi obliczyć momentu siły jako iloczynu wektorowego. Nie potrafi obliczyć pracy wykonanej przez stałą siłę.
3,0zaliczenie przedmiotu (zal): Potrafi rozwiązać zadania dotyczące ruchu jednostajnego i jednostajnie zmiennego. Potrafi wyprowadzić wzór na zasięg rzutu ukośnego. Potrafi obliczyć siły bezwładności w układzie nieinercjalnym, takie jak np. siła odśrodkowa. Potrafi obliczyć moment siły jako iloczyn wektorowy. Potrafi posłużyć się zasadami zachowania pędu i energii mechanicznej do rozwiązywania zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0
T_1A_U02_U012
2. Umiejętność przekształcania wielkości mechanicznych wyrażonych w jednostkach CGS do układu SI.
2,0brak zaliczenia przedmiotu (nie zal.) Brak umiejętności przekształcania jednostek wielkosci mechanicznych wyraonych w układzie CGS do układu SI. Brak umiejętności posługiwania się podwielokrotnościami i wielokrotnosciami takimi jak mili, mikro, kilo, mega.
3,0zaliczenie przedmiotu (zal.) Sprawne przekształcanie jednostek wielkości mechanicznych wyrażonych w układzie CGS do układu SI.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. 1. Jan Blinowski, Jarosław Trylski, Fizyka dla kandydatów na wyższe uczelnie, Warszawa, PWN, 1983
  2. Marian Augustyn Herman, Podstawy fizyki: dla kandydatów na wyższe uczelnie i studentów, Warszawa, PWN, 2011
  3. Jędrzej Jędrzejewski, Witold Kruczek, Adam Kujawski, Zbiór zadań z fizyki: dla uczniów szkół średnich i kandydatów na studia, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2010
  4. Valentina Sergeevna Volkenstejn, Zbiór zadań z fizyki, PWN, Warszawa, 1974

Literatura dodatkowa

  1. Krzysztof Lichszteld, Irena Kruk, Wykłady z fizyki, Wydawn. Uczelniane PS, Szczecin, 2004
  2. Heather Lang, Fizyka, Helion,cop., Gliwice, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1T-A-1 Siła jako wielkość wektorowa. Równowaga bryły sztywnej w jednorodnym polu grawitacyjnym Ziemi. Pojęcie drogi i przesuniecia. Układ odniesienia. Pojecie prędkości sredniej i średniej wartości prędkości.4
T-A-2T-A-2 Dynamika punktu materialnego: zasady dynamiki Newtona, zasada zachowania pędu, ruch w obecności siły tarcia.4
T-A-3T-A-3 Zasada zachowania energii mechanicznej. Pojęcie pracy i mocy. Ruch w jednorodnym polu grawitacyjnym: spadek swobodny, rzut poziomy, rzut ukośny.4
T-A-4T-A-4 Inercjalne i nieinercjalne układy odniesienia: siły bezwładności w nieinercjalnych układach odniesienia3
T-A-5T-A-5 Ruch jednostajny po okręgu: siła odśrodkowa ( w układzie nieinercjalnym). Ruch w polu siły centralnej: pojęcie pierwszej i drugiej prędkości kosmicznej.4
T-A-6T-A-6 Ruch obrotowy wokół ustalonej osi: moment siły, moment pędu, moment bezwładności. Twierdzenie Steinera.3
T-A-7T-A-7 Zasada zachowania momentu pędu oraz ruch po elipsie.3
T-A-8T-A-8 Podstawowe wielkości charakteryzujące pole elektryczne i magnetyczne.3
T-A-9T-A-9 Zastosowanie analizy wymiarowej do rozwiązywania zadań z mechaniki. Rachunki na fizycznych wielkościach mianowanych ze szczególnym uwzględnieniem układów CGS i SI2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1A-A-1 Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2A-A-2 Studiowanie literatury podstawowej.15
A-A-3A-A-3 Przygotowanie do zaliczenia semestralnego.8
A-A-4A-A-4 Zaliczenie przedmiotu2
55
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_U02_W011. W wyniku przeprowadzanych zajęć student powinien poznać i zrozumieć podstawy statyki, kinematyki i dynamiki punktu materialnego i bryły sztywnej.
Cel przedmiotuC-1C-1 Opanowanie zasad bryły sztywnej (równowagi bryły sztywnej w układzie mechanicznym). C-2 Opanowanie podstawowych pojęć kinematyki punktu materialnego. C-3 Zrozumienie zasad dynamiki Newtona dla ruchu postępowego. C-4 Zrozumienie zasad dynamiki Newtona dla ruchu obrotowego bryły sztywnej. C-5 Nabycie umiejętności operowania na wielkościach mianowanych i przekształcania ich z układu jednostek CGS na ukad SI.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: S-1 (F) Bieżące sprawdzanie aktywności studentów w czasie zajęć ( aprobata, ocena ciągła, obserwacja pracy w grupach).
S-2Ocena podsumowująca: S-2 (P) Zaliczenie pisemne/ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak zaliczenia przedmiotu (nie zal.) Student nie potrafi wymienić zasad dynamiki Newtona dla ruchu obrotowego i postępowego. Nie potrafi sformulować warónków równowagi bryły sztywnej w układzie mechanicznym. Nie wie czym jest tor ruchu, układ odniesienia, oś obrotu.
3,0zaliczenie przedmiotu (zal.) Student potrafi wymienić i omówić zasady dynamiki Newtona dla ruchu postępowego i obrotowego. Umie wskazać przykłady ilustrujące zasadę zachowania energii mechanicznej, zasadę zachowania pędu, zasadę zachowania momentu pędu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_U02_W0112. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien poznać wielkości wektorowe i skalarne występujące w zagadnieniach mechaniki i jednostki w jakich są wyrażane.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak zaliczenia przedmiotu (nie zal.) Nie potrafi zdefiniować prędkości sredniej, chwilowej, przyśpieszenia, wektora położenia. Nie rozróżnia przesunięcia od drogi.
3,0zaliczenie przedmiotu (zal.) Potrafi zdefiniować wielkości fizyczne takie jak prędkość średnia, chwilowa, przyśpieszenie, wektor położenia, pęd, moment pędu, moment siły, moment bezwładności, praca, energia, moc. Zna zależności pomiędzy wyżej wymienionymi wielkościami i potrafi je zapisać w postaci wzorów matematycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_U02_U01Umiejętność rozwiązywania zadań z podstaw mechaniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak zaliczenia przedmiotu: ( nie zal.) Nie potrafi rozwiązać zadań dotyczących ruchu jednostajnego i jednostajnie zmiennego. Nie potrafi wyprowadzić wzoru na zasięg rzutu ukośnego. Nie potrafi obliczyć siły odsrodkowej w ruchu jednostajnym po okręgu. Nie potrafi składać wektorów sił. Nie potrafi obliczyć momentu siły jako iloczynu wektorowego. Nie potrafi obliczyć pracy wykonanej przez stałą siłę.
3,0zaliczenie przedmiotu (zal): Potrafi rozwiązać zadania dotyczące ruchu jednostajnego i jednostajnie zmiennego. Potrafi wyprowadzić wzór na zasięg rzutu ukośnego. Potrafi obliczyć siły bezwładności w układzie nieinercjalnym, takie jak np. siła odśrodkowa. Potrafi obliczyć moment siły jako iloczyn wektorowy. Potrafi posłużyć się zasadami zachowania pędu i energii mechanicznej do rozwiązywania zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_U02_U0122. Umiejętność przekształcania wielkości mechanicznych wyrażonych w jednostkach CGS do układu SI.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak zaliczenia przedmiotu (nie zal.) Brak umiejętności przekształcania jednostek wielkosci mechanicznych wyraonych w układzie CGS do układu SI. Brak umiejętności posługiwania się podwielokrotnościami i wielokrotnosciami takimi jak mili, mikro, kilo, mega.
3,0zaliczenie przedmiotu (zal.) Sprawne przekształcanie jednostek wielkości mechanicznych wyrażonych w układzie CGS do układu SI.
3,5
4,0
4,5
5,0