Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S1)
specjalność: diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych

Sylabus przedmiotu Profilaktyka bezpieczeństwa ruchu drogowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Profilaktyka bezpieczeństwa ruchu drogowego
Specjalność inżynieria i bezpieczeństwo ruchu drogowego
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z technologii transportu i teorii ruchu samochodu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie roli nauczania ustawicznego związanego z profilaktyką bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie. Przepisy BHP obowiązujące na zajęciach laboratoryjnych.1
T-L-2Analiza błędów ludzkich a przyczyny wypadków drogowych.2
T-L-3Pomiar prędkości przy użyciu radarowego miernika prędkości Iskra.2
T-L-4Pomiar prędkości przy użyciu fotoradaru.2
T-L-5Pomiar prędkości przy użyciu wideorejestratora.2
T-L-6Analiza Systemu Automatycznego Pomiaru Prędkości.2
T-L-7Analiza profilaktyki dzieci i młodzieży.2
T-L-8Badania trzeźwości kierujących a liczba wypadków drogowych z ich udziałem.2
15
wykłady
T-W-1Pojecie profilaktyki.1
T-W-2Ruch drogowy jako przedmiot profilaktyki.1
T-W-3Infrastruktura ruchu drogowego.1
T-W-4Technologia ruchu drogowego.1
T-W-5Kod drogowy.1
T-W-6Podmioty ruchu drogowego.1
T-W-7Błędy ludzkie a przyczyny wypadków drogowych.1
T-W-8System ruchu drogowego.1
T-W-9Etiologia wypadkowości drogowej.1
T-W-10Służby profilaktyczne.5
T-W-11Profilaktyka dzieci i młodzieży.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.10
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z zajeć laboratoryjnych.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przegląd wskazanej literatury.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Laboratoria: metoda praktyczna najczęściej z udziałem służb profilaktycznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzajace uzyskane efekty kształcenia.
S-2Ocena formująca: Ustne zaliczenie każdego tematu oraz ocena przygotowanych przez studenta sprawozdań. Ocena łączna jest średnią z uzyskanych ocen za każde sprawozdanie.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_IBR/05_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z profilaktyką bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz opisać działania profilaktyczne prowadzone przez służby profilaktyczne.
T_1A_W20, T_1A_W21T1A_W03, T1A_W04, T1A_W08InzA_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-10, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_IBR/05_U01
Student zna działania profilaktyczne prowadzone w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
T_1A_U01, T_1A_U02T1A_U01, T1A_U02, T1A_U08InzA_U06, InzA_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_IBR/05_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z profilaktyką bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz opisać działania profilaktyczne prowadzone przez służby profilaktyczne.
2,0
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z profilaktyką bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz potrafi opisać ruch drogowy jako przedmiot profilaktyki. Ponadto potrafi opisać działania służb profilaktycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_IBR/05_U01
Student zna działania profilaktyczne prowadzone w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
2,0
3,0Student posiada umiejętności prowadzenia działań profilaktycznych związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bachrach A., Elementy ogólnej profilaktyki wypadków drogowych, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1978
  2. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu, WKiŁ, Warszawa, 1999
  3. Gacek W., Pierwsza pomoc, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa, Prawo o ruchu drogowym, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie. Przepisy BHP obowiązujące na zajęciach laboratoryjnych.1
T-L-2Analiza błędów ludzkich a przyczyny wypadków drogowych.2
T-L-3Pomiar prędkości przy użyciu radarowego miernika prędkości Iskra.2
T-L-4Pomiar prędkości przy użyciu fotoradaru.2
T-L-5Pomiar prędkości przy użyciu wideorejestratora.2
T-L-6Analiza Systemu Automatycznego Pomiaru Prędkości.2
T-L-7Analiza profilaktyki dzieci i młodzieży.2
T-L-8Badania trzeźwości kierujących a liczba wypadków drogowych z ich udziałem.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojecie profilaktyki.1
T-W-2Ruch drogowy jako przedmiot profilaktyki.1
T-W-3Infrastruktura ruchu drogowego.1
T-W-4Technologia ruchu drogowego.1
T-W-5Kod drogowy.1
T-W-6Podmioty ruchu drogowego.1
T-W-7Błędy ludzkie a przyczyny wypadków drogowych.1
T-W-8System ruchu drogowego.1
T-W-9Etiologia wypadkowości drogowej.1
T-W-10Służby profilaktyczne.5
T-W-11Profilaktyka dzieci i młodzieży.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.10
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z zajeć laboratoryjnych.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przegląd wskazanej literatury.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_IBR/05_W01Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z profilaktyką bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz opisać działania profilaktyczne prowadzone przez służby profilaktyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W20ma podstawową wiedzę w zakresie bezpieczeństwa w transporcie drogowym
T_1A_W21ma uporządkowaną wiedzę w zakresie oddziaływania środków transportu na otoczenie i środowisko naturalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie roli nauczania ustawicznego związanego z profilaktyką bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Treści programoweT-W-1Pojecie profilaktyki.
T-W-2Ruch drogowy jako przedmiot profilaktyki.
T-W-4Technologia ruchu drogowego.
T-W-5Kod drogowy.
T-W-6Podmioty ruchu drogowego.
T-W-7Błędy ludzkie a przyczyny wypadków drogowych.
T-W-8System ruchu drogowego.
T-W-9Etiologia wypadkowości drogowej.
T-W-11Profilaktyka dzieci i młodzieży.
T-W-10Służby profilaktyczne.
T-W-3Infrastruktura ruchu drogowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzajace uzyskane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z profilaktyką bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz potrafi opisać ruch drogowy jako przedmiot profilaktyki. Ponadto potrafi opisać działania służb profilaktycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_IBR/05_U01Student zna działania profilaktyczne prowadzone w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający terminową realizację zleconego zadania inżynierskiego w transporcie, potrafi porozumieć się w środowisku zawodowym i pozazawodowym używając przy tym różnych technik
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie roli nauczania ustawicznego związanego z profilaktyką bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie. Przepisy BHP obowiązujące na zajęciach laboratoryjnych.
T-L-2Analiza błędów ludzkich a przyczyny wypadków drogowych.
T-L-3Pomiar prędkości przy użyciu radarowego miernika prędkości Iskra.
T-L-4Pomiar prędkości przy użyciu fotoradaru.
T-L-5Pomiar prędkości przy użyciu wideorejestratora.
T-L-6Analiza Systemu Automatycznego Pomiaru Prędkości.
T-L-7Analiza profilaktyki dzieci i młodzieży.
T-L-8Badania trzeźwości kierujących a liczba wypadków drogowych z ich udziałem.
Metody nauczaniaM-2Laboratoria: metoda praktyczna najczęściej z udziałem służb profilaktycznych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ustne zaliczenie każdego tematu oraz ocena przygotowanych przez studenta sprawozdań. Ocena łączna jest średnią z uzyskanych ocen za każde sprawozdanie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętności prowadzenia działań profilaktycznych związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego.
3,5
4,0
4,5
5,0