Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
specjalność: inżynieria środowiska w transporcie

Sylabus przedmiotu Maszyny i urządzenia przeładunkowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Maszyny i urządzenia przeładunkowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Mirosław Uzdowski <Miroslaw.Uzdowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 12 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość fizyki i matematyki w zakresie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie różnych rodzajów ładunków
C-2Poznanie jednostek ładunkowych
C-3Poznanie rodzajów urządzeń przeładunkowych, określanie potrzeb przeładunkowych
C-4Poznanie mobilnych urządzeń przeładunkowych montowanych na pojazdach
C-5Poznanie sposobu doboru urządzeń przeładunkowych i okreslania ich wydajności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Klasyfikacja transportowa ładunków1
T-W-2Rodzaje i podział maszyn do robót ładunkowych1
T-W-3Dźwignice1
T-W-4Ładowarki1
T-W-5Pojazdy samowyładowcze i urządzenia do samozaładunku1
T-W-6Kontenery i urządzenia do manipulacji kontenerów1
T-W-7Rodzaje magazynów i składowisk kontenerów1
T-W-8Sprzęt do obsługiwania magazynów2
T-W-9Mechanizacja transportu wewnętrznego2
T-W-10Wydajność maszyn przeładunkowych1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Czytanie wskazanej literatury23
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu20
A-W-4Opracowanie zadanego zagadnienia w formie pisemnej jako zaliczenia przedmiotu5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne całości materiału

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C31-2_W01
Student powinien nazywać i scharakteryzować podstawowe rodzaje maszyn do robót ładunkowych, wytłumaczyć i rozróżniać wydajność maszyn przeładunkowych pracujących w ruchu ciągłym i przerywanym.
T_1A_W17T1A_W03, T1A_W04C-5, C-3, C-4T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C31-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powienien umieć zaprezentować rodzaje i podział maszyn do robót ładunkowych różnych typów, zastosować właściwe urządzenia przeładunkowe w transporcie zewnętrzynym i wewnętrznym, powinien umieć zaproponować odpowiednie urządzenia przeładunkowe w zależności od potrzeb.
T_1A_U21T1A_U15InzA_U07C-5, C-3T-W-5, T-W-10, T-W-8, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C31-2_K01
Student nabędzie aktywną postawę do rozwiązywania konkretnych zadań, otwartość na zmienne potrzeby rozwiązywania zadań zawodowych, świadomość możliwości wykorzystywania dostępnych środków technicznych, zdolność do właściwej oceny istotności zadania zawodowego.
T_1A_K05, T_1A_K04T1A_K05, T1A_K06InzA_K02C-1, C-5, C-3, C-2, C-4T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-10, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C31-2_W01
Student powinien nazywać i scharakteryzować podstawowe rodzaje maszyn do robót ładunkowych, wytłumaczyć i rozróżniać wydajność maszyn przeładunkowych pracujących w ruchu ciągłym i przerywanym.
2,0
3,0Student proprawnie podaje podstawową klasyfikację ładunków i maszyn przeładunkowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C31-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powienien umieć zaprezentować rodzaje i podział maszyn do robót ładunkowych różnych typów, zastosować właściwe urządzenia przeładunkowe w transporcie zewnętrzynym i wewnętrznym, powinien umieć zaproponować odpowiednie urządzenia przeładunkowe w zależności od potrzeb.
2,0
3,0Prezentuje tylko "suchą" klasyfikację maszyn ładunkowych bez opisu ich podstawowych cech
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C31-2_K01
Student nabędzie aktywną postawę do rozwiązywania konkretnych zadań, otwartość na zmienne potrzeby rozwiązywania zadań zawodowych, świadomość możliwości wykorzystywania dostępnych środków technicznych, zdolność do właściwej oceny istotności zadania zawodowego.
2,0
3,0Potrafi rozumieć i rozpoznać konieczność róznicowania postępowania zgodnie z wymogami rodzaju ładunku i jego podatności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mindur L., Technologie transportowe XXI wieku, ITE, Warszawa - Radom, 2008
  2. Prochowski L., Żuchowski A., Samochody ciężarowe i autobusy, WKiŁ, Warszawa, 2006
  3. Lubczyński M., Mazurek S., Samochody samowyładowcze, WKiŁ, Warszawa, 1978

Literatura dodatkowa

  1. Polański A., Mechanizacja wewnętrznego transportu, PWN, Warszawa, 1978
  2. Praca zbiorowa, Samochody specjalne, Czasopismo: Samochody specjalne, Warszawa, 2012, Od roku 2005 do 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja transportowa ładunków1
T-W-2Rodzaje i podział maszyn do robót ładunkowych1
T-W-3Dźwignice1
T-W-4Ładowarki1
T-W-5Pojazdy samowyładowcze i urządzenia do samozaładunku1
T-W-6Kontenery i urządzenia do manipulacji kontenerów1
T-W-7Rodzaje magazynów i składowisk kontenerów1
T-W-8Sprzęt do obsługiwania magazynów2
T-W-9Mechanizacja transportu wewnętrznego2
T-W-10Wydajność maszyn przeładunkowych1
12

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Czytanie wskazanej literatury23
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu20
A-W-4Opracowanie zadanego zagadnienia w formie pisemnej jako zaliczenia przedmiotu5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C31-2_W01Student powinien nazywać i scharakteryzować podstawowe rodzaje maszyn do robót ładunkowych, wytłumaczyć i rozróżniać wydajność maszyn przeładunkowych pracujących w ruchu ciągłym i przerywanym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W17ma uporządkowaną wiedzę w zakresie eksploatacji pojazdów samochodowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-5Poznanie sposobu doboru urządzeń przeładunkowych i okreslania ich wydajności
C-3Poznanie rodzajów urządzeń przeładunkowych, określanie potrzeb przeładunkowych
C-4Poznanie mobilnych urządzeń przeładunkowych montowanych na pojazdach
Treści programoweT-W-5Pojazdy samowyładowcze i urządzenia do samozaładunku
T-W-2Rodzaje i podział maszyn do robót ładunkowych
T-W-3Dźwignice
T-W-9Mechanizacja transportu wewnętrznego
T-W-4Ładowarki
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne całości materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student proprawnie podaje podstawową klasyfikację ładunków i maszyn przeładunkowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C31-2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powienien umieć zaprezentować rodzaje i podział maszyn do robót ładunkowych różnych typów, zastosować właściwe urządzenia przeładunkowe w transporcie zewnętrzynym i wewnętrznym, powinien umieć zaproponować odpowiednie urządzenia przeładunkowe w zależności od potrzeb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U21potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich typowych dla środków transportu i procesu logistycznego oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-5Poznanie sposobu doboru urządzeń przeładunkowych i okreslania ich wydajności
C-3Poznanie rodzajów urządzeń przeładunkowych, określanie potrzeb przeładunkowych
Treści programoweT-W-5Pojazdy samowyładowcze i urządzenia do samozaładunku
T-W-10Wydajność maszyn przeładunkowych
T-W-8Sprzęt do obsługiwania magazynów
T-W-9Mechanizacja transportu wewnętrznego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne całości materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Prezentuje tylko "suchą" klasyfikację maszyn ładunkowych bez opisu ich podstawowych cech
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C31-2_K01Student nabędzie aktywną postawę do rozwiązywania konkretnych zadań, otwartość na zmienne potrzeby rozwiązywania zadań zawodowych, świadomość możliwości wykorzystywania dostępnych środków technicznych, zdolność do właściwej oceny istotności zadania zawodowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_K05potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T_1A_K04ma świadomość ważności zachowań profesjonalnych, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie różnych rodzajów ładunków
C-5Poznanie sposobu doboru urządzeń przeładunkowych i okreslania ich wydajności
C-3Poznanie rodzajów urządzeń przeładunkowych, określanie potrzeb przeładunkowych
C-2Poznanie jednostek ładunkowych
C-4Poznanie mobilnych urządzeń przeładunkowych montowanych na pojazdach
Treści programoweT-W-5Pojazdy samowyładowcze i urządzenia do samozaładunku
T-W-2Rodzaje i podział maszyn do robót ładunkowych
T-W-3Dźwignice
T-W-10Wydajność maszyn przeładunkowych
T-W-6Kontenery i urządzenia do manipulacji kontenerów
T-W-7Rodzaje magazynów i składowisk kontenerów
T-W-8Sprzęt do obsługiwania magazynów
T-W-9Mechanizacja transportu wewnętrznego
T-W-4Ładowarki
T-W-1Klasyfikacja transportowa ładunków
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne całości materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozumieć i rozpoznać konieczność róznicowania postępowania zgodnie z wymogami rodzaju ładunku i jego podatności
3,5
4,0
4,5
5,0