Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
specjalność: niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne

Sylabus przedmiotu Perspektywiczne technologie energetyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Perspektywiczne technologie energetyczne
Specjalność niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Borsukiewicz <Aleksandra.Borsukiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aleksandra Borsukiewicz <Aleksandra.Borsukiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw fizyki i termodynamiki, wymiany ciepła oraz matematyki
W-2Zaliczenie przedmiotów: Termodynamika techniczna, Wymiana Ciepła, Paliwa i technologie spalania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z tematyką możliwości wykorzystania odnawialnych źródeł energii.
C-2Zapoznanie studentów z metodami konwersji energii, które mogą mieć znaczenie w bilansie energetycznym kraju w przyszłości.
C-3Zapoznanie studentów z potencjalnymi źródłami energii, obecnie nieeksploatowanymi lub mającymi niewielkie znacznie dla bilansu energetycznego.
C-4Ukształtowanie umiejętności obliczania i szacowania efektywności pracy perspektywnicznych technologii energetycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Użyteczne postaci energii.1
T-W-2Gaz łupkowy i klatraty metanu.1
T-W-3Ogniwa paliwowe.3
T-W-4Silnik Stirlinga.2
T-W-5Siłownie typu ORC i ich zastosowania.3
T-W-6Elektrownie słoneczne1
T-W-7Technologie jędrowe.3
T-W-8Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie15
A-W-2Praca własna studenta15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne. System punktowy oceny sprawdzianu: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_NKS/11_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć nazwać oraz objaśnić zasadę działania perspektywicznych technologii energetycznych.
MBM_2A_W08T2A_W05C-3, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_NKS/11_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętność określenia potencjału nowej technologii energetycznej. Potrafi zaprezentować wady, zalety oraz oszacować przeszkody we wdrażaniu nowej technologi energetycznej.
MBM_2A_U16T2A_U16C-4T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-7M-1S-1
MBM_2A_NKS/11_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć i pracy własnej student ma umiejetność korzystania z analitycznych metod określania efektywności technologii energetycznej.
MBM_2A_U09T2A_U09C-3, C-2, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_NKS/11_K01
W efekcie przeprowadzonych zajęć student nabędzie otwartości na nowe technologie energetyczne a także ich wpływu na środowisko oraz bedzie świadom relacji technologia energetyczna-decyzje polityczne
MBM_2A_K07T2A_K07

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_NKS/11_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć nazwać oraz objaśnić zasadę działania perspektywicznych technologii energetycznych.
2,0uzyskanie poniżej 60% punktów na zaliczeniu końcowym.
3,0uzyskanie 61% - 70 % punktów na zaliczeniu końcowym.
3,5uzyskanie 71% - 77 % punktów na zaliczeniu końcowym.
4,0uzyskanie 78% - 84 % punktów na zaliczeniu końcowym.
4,5uzyskanie 85% - 90 % punktów na zaliczeniu końcowym.
5,0uzyskanie 91% i powyżej punktów na zaliczeniu końcowym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_NKS/11_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętność określenia potencjału nowej technologii energetycznej. Potrafi zaprezentować wady, zalety oraz oszacować przeszkody we wdrażaniu nowej technologi energetycznej.
2,0uzyskanie poniżej 60% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie 61% - 70 % punktów na kolokwium
3,5uzyskanie 71% - 77 % punktów na kolokwium
4,0uzyskanie 78% - 84 % punktów na kolokwium
4,5uzyskanie 85% - 90 % punktów na kolokwium
5,0uzyskanie 91% i wiecej punktów na kolokwium
MBM_2A_NKS/11_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć i pracy własnej student ma umiejetność korzystania z analitycznych metod określania efektywności technologii energetycznej.
2,0Brak któregokolwiek sprawozdania i/ lub uzyskanie mniej niż 61% punktów na zaliczeniu.
3,0Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 24-35 %.
3,5Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 13-23 %.
4,0Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 6-12 % oraz ustna prezentacja wyników.
4,5Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 1-5 % oraz ustna prezentacja wyników.
5,0

Literatura podstawowa

  1. Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
  2. Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2006
  3. Nowak W., Sobański R., Kabat M., Kujawa T., Systemy pozyskiwania i wykorzystania energii geotermicznej, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000
  4. Cieśliński J., Mikielewicz J, Niekonwencjonalne Urzadzenia i Systemy konwersji energii, Ossolineum, 1999
  5. Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2007
  6. Nowak W., Stachel A. A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
  7. Nowak W., Stachel A., Stan i perspektywy wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Polsce, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
  8. Praca zbiorowa, Wybrane instrukcje do ćwiczeń oraz wzory sprawozdań, Materiały niepublikowane KTC, do pobrania z www.ktc.zut.edu.pl, 2011
  9. Cieśliński J., Mikielewicz J., Niekonwencjonalne źródła energii, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1996
  10. Banaszek J i inni, Termodynamika. Przykłady i zadania., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998
  11. Jezierski G., Energia jądrowa wczoraj i dziś, WNT, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Gronowicz J., Niekonwencjonalne źródła energii, Instytut Technologii Eksploatacji - PIB, Radom - Poznań, 2008
  2. Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warzszawa, 2007
  3. Praca zbiorowa, Odnawialne źródła energii. Poradnik, Tarbonus sp. z o.o., Kraków - Tarnobrzeg, 2008
  4. Praca zbiorowa, Odnawialne i niekonwencjonalne źródła energii. Poradnik, Tarbonus, Kraków, 2008
  5. Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warszawa, 2007
  6. Juliszewski T., Zając T., Biopaliwo rzepakowe, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Użyteczne postaci energii.1
T-W-2Gaz łupkowy i klatraty metanu.1
T-W-3Ogniwa paliwowe.3
T-W-4Silnik Stirlinga.2
T-W-5Siłownie typu ORC i ich zastosowania.3
T-W-6Elektrownie słoneczne1
T-W-7Technologie jędrowe.3
T-W-8Zaliczenie1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie15
A-W-2Praca własna studenta15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/11_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć nazwać oraz objaśnić zasadę działania perspektywicznych technologii energetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W08ma poszerzoną wiedzę i zna trendy rozwojowe i główne osiągnięcia naukowe w swojej specjalności, w obszarach konstrukcji, technologii i eksploatacji maszyn i urządzeń, a także energetyki oraz zarządzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z potencjalnymi źródłami energii, obecnie nieeksploatowanymi lub mającymi niewielkie znacznie dla bilansu energetycznego.
C-2Zapoznanie studentów z metodami konwersji energii, które mogą mieć znaczenie w bilansie energetycznym kraju w przyszłości.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Użyteczne postaci energii.
T-W-2Gaz łupkowy i klatraty metanu.
T-W-5Siłownie typu ORC i ich zastosowania.
T-W-3Ogniwa paliwowe.
T-W-4Silnik Stirlinga.
T-W-7Technologie jędrowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne. System punktowy oceny sprawdzianu: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie poniżej 60% punktów na zaliczeniu końcowym.
3,0uzyskanie 61% - 70 % punktów na zaliczeniu końcowym.
3,5uzyskanie 71% - 77 % punktów na zaliczeniu końcowym.
4,0uzyskanie 78% - 84 % punktów na zaliczeniu końcowym.
4,5uzyskanie 85% - 90 % punktów na zaliczeniu końcowym.
5,0uzyskanie 91% i powyżej punktów na zaliczeniu końcowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/11_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętność określenia potencjału nowej technologii energetycznej. Potrafi zaprezentować wady, zalety oraz oszacować przeszkody we wdrażaniu nowej technologi energetycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia i usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych uwzględniając zagadnienia konstrukcji, technologii i eksploatacji w inżynierii mechanicznej i obszarach pokrewnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności obliczania i szacowania efektywności pracy perspektywnicznych technologii energetycznych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Użyteczne postaci energii.
T-W-2Gaz łupkowy i klatraty metanu.
T-W-8Zaliczenie
T-W-5Siłownie typu ORC i ich zastosowania.
T-W-3Ogniwa paliwowe.
T-W-4Silnik Stirlinga.
T-W-7Technologie jędrowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne. System punktowy oceny sprawdzianu: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie poniżej 60% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie 61% - 70 % punktów na kolokwium
3,5uzyskanie 71% - 77 % punktów na kolokwium
4,0uzyskanie 78% - 84 % punktów na kolokwium
4,5uzyskanie 85% - 90 % punktów na kolokwium
5,0uzyskanie 91% i wiecej punktów na kolokwium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/11_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć i pracy własnej student ma umiejetność korzystania z analitycznych metod określania efektywności technologii energetycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z potencjalnymi źródłami energii, obecnie nieeksploatowanymi lub mającymi niewielkie znacznie dla bilansu energetycznego.
C-2Zapoznanie studentów z metodami konwersji energii, które mogą mieć znaczenie w bilansie energetycznym kraju w przyszłości.
C-4Ukształtowanie umiejętności obliczania i szacowania efektywności pracy perspektywnicznych technologii energetycznych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Użyteczne postaci energii.
T-W-2Gaz łupkowy i klatraty metanu.
T-W-8Zaliczenie
T-W-5Siłownie typu ORC i ich zastosowania.
T-W-3Ogniwa paliwowe.
T-W-4Silnik Stirlinga.
T-W-7Technologie jędrowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne. System punktowy oceny sprawdzianu: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak któregokolwiek sprawozdania i/ lub uzyskanie mniej niż 61% punktów na zaliczeniu.
3,0Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 24-35 %.
3,5Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 13-23 %.
4,0Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 6-12 % oraz ustna prezentacja wyników.
4,5Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 1-5 % oraz ustna prezentacja wyników.
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/11_K01W efekcie przeprowadzonych zajęć student nabędzie otwartości na nowe technologie energetyczne a także ich wpływu na środowisko oraz bedzie świadom relacji technologia energetyczna-decyzje polityczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia