Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
specjalność: niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne
Sylabus przedmiotu Perspektywiczne technologie energetyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Perspektywiczne technologie energetyczne | ||
Specjalność | niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksandra Borsukiewicz <Aleksandra.Borsukiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Aleksandra Borsukiewicz <Aleksandra.Borsukiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw fizyki i termodynamiki, wymiany ciepła oraz matematyki |
W-2 | Zaliczenie przedmiotów: Termodynamika techniczna, Wymiana Ciepła, Paliwa i technologie spalania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z tematyką możliwości wykorzystania odnawialnych źródeł energii. |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodami konwersji energii, które mogą mieć znaczenie w bilansie energetycznym kraju w przyszłości. |
C-3 | Zapoznanie studentów z potencjalnymi źródłami energii, obecnie nieeksploatowanymi lub mającymi niewielkie znacznie dla bilansu energetycznego. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności obliczania i szacowania efektywności pracy perspektywnicznych technologii energetycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Użyteczne postaci energii. | 1 |
T-W-2 | Gaz łupkowy i klatraty metanu. | 1 |
T-W-3 | Ogniwa paliwowe. | 3 |
T-W-4 | Silnik Stirlinga. | 2 |
T-W-5 | Siłownie typu ORC i ich zastosowania. | 3 |
T-W-6 | Elektrownie słoneczne | 1 |
T-W-7 | Technologie jędrowe. | 3 |
T-W-8 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie | 15 |
A-W-2 | Praca własna studenta | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne. System punktowy oceny sprawdzianu: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_NKS/11_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć nazwać oraz objaśnić zasadę działania perspektywicznych technologii energetycznych. | MBM_2A_W08 | T2A_W05 | C-3, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_NKS/11_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętność określenia potencjału nowej technologii energetycznej. Potrafi zaprezentować wady, zalety oraz oszacować przeszkody we wdrażaniu nowej technologi energetycznej. | MBM_2A_U16 | T2A_U16 | C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-7 | M-1 | S-1 |
MBM_2A_NKS/11_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć i pracy własnej student ma umiejetność korzystania z analitycznych metod określania efektywności technologii energetycznej. | MBM_2A_U09 | T2A_U09 | C-3, C-2, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_NKS/11_K01 W efekcie przeprowadzonych zajęć student nabędzie otwartości na nowe technologie energetyczne a także ich wpływu na środowisko oraz bedzie świadom relacji technologia energetyczna-decyzje polityczne | MBM_2A_K07 | T2A_K07 | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_NKS/11_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć nazwać oraz objaśnić zasadę działania perspektywicznych technologii energetycznych. | 2,0 | uzyskanie poniżej 60% punktów na zaliczeniu końcowym. |
3,0 | uzyskanie 61% - 70 % punktów na zaliczeniu końcowym. | |
3,5 | uzyskanie 71% - 77 % punktów na zaliczeniu końcowym. | |
4,0 | uzyskanie 78% - 84 % punktów na zaliczeniu końcowym. | |
4,5 | uzyskanie 85% - 90 % punktów na zaliczeniu końcowym. | |
5,0 | uzyskanie 91% i powyżej punktów na zaliczeniu końcowym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_NKS/11_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętność określenia potencjału nowej technologii energetycznej. Potrafi zaprezentować wady, zalety oraz oszacować przeszkody we wdrażaniu nowej technologi energetycznej. | 2,0 | uzyskanie poniżej 60% punktów na kolokwium |
3,0 | uzyskanie 61% - 70 % punktów na kolokwium | |
3,5 | uzyskanie 71% - 77 % punktów na kolokwium | |
4,0 | uzyskanie 78% - 84 % punktów na kolokwium | |
4,5 | uzyskanie 85% - 90 % punktów na kolokwium | |
5,0 | uzyskanie 91% i wiecej punktów na kolokwium | |
MBM_2A_NKS/11_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć i pracy własnej student ma umiejetność korzystania z analitycznych metod określania efektywności technologii energetycznej. | 2,0 | Brak któregokolwiek sprawozdania i/ lub uzyskanie mniej niż 61% punktów na zaliczeniu. |
3,0 | Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 24-35 %. | |
3,5 | Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 13-23 %. | |
4,0 | Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 6-12 % oraz ustna prezentacja wyników. | |
4,5 | Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 1-5 % oraz ustna prezentacja wyników. | |
5,0 |
Literatura podstawowa
- Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
- Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2006
- Nowak W., Sobański R., Kabat M., Kujawa T., Systemy pozyskiwania i wykorzystania energii geotermicznej, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000
- Cieśliński J., Mikielewicz J, Niekonwencjonalne Urzadzenia i Systemy konwersji energii, Ossolineum, 1999
- Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2007
- Nowak W., Stachel A. A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
- Nowak W., Stachel A., Stan i perspektywy wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Polsce, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
- Praca zbiorowa, Wybrane instrukcje do ćwiczeń oraz wzory sprawozdań, Materiały niepublikowane KTC, do pobrania z www.ktc.zut.edu.pl, 2011
- Cieśliński J., Mikielewicz J., Niekonwencjonalne źródła energii, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1996
- Banaszek J i inni, Termodynamika. Przykłady i zadania., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998
- Jezierski G., Energia jądrowa wczoraj i dziś, WNT, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Gronowicz J., Niekonwencjonalne źródła energii, Instytut Technologii Eksploatacji - PIB, Radom - Poznań, 2008
- Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warzszawa, 2007
- Praca zbiorowa, Odnawialne źródła energii. Poradnik, Tarbonus sp. z o.o., Kraków - Tarnobrzeg, 2008
- Praca zbiorowa, Odnawialne i niekonwencjonalne źródła energii. Poradnik, Tarbonus, Kraków, 2008
- Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warszawa, 2007
- Juliszewski T., Zając T., Biopaliwo rzepakowe, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2007