Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
specjalność: niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne
Sylabus przedmiotu Technologia napraw pojazdów samochodowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia napraw pojazdów samochodowych | ||
Specjalność | eksploatacja pojazdów samochodowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mirosław Uzdowski <Miroslaw.Uzdowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe informacje z fizyki oraz zasad eksploatacji pojazdów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie procesów zużywania się zespołów pojazdów |
C-2 | Poznanie zasad i metod ograniczenia intensywności zużywania się zespołów |
C-3 | Pozanie rodzajów i form napraw |
C-4 | Poznanie etapów procsu technologicznego naprawy |
C-5 | Poznanie zasad weryfikacji części i zespołów |
C-6 | Poznanie sposobów przeprowadzenia napraw podstawowych zespoół pojazdów |
C-7 | Poznanie sposobów oceny jakości naprawy - próby zespołów oraz samochodów po naprawie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie i szkolenie BHP | 1 |
T-L-2 | Określenie intensywności zużycia części, zasady weryfikacji i naprawy | 4 |
T-L-3 | Weryfikacja i naprawa silnika (tłok, pierścienie, cylinder) | 5 |
T-L-4 | Weryfikacja i naprawa silnika (wał korbowy, korbowód, łożyska) | 5 |
T-L-5 | Weryfikacja, naprawa i montaż sprzęgła | 4 |
T-L-6 | Weryfikacja, naprawa i montaż skrzyni biegów | 4 |
T-L-7 | Kontrola i naprawa nadwozi na ramach geometrycznych | 4 |
T-L-8 | Weryfikacja powłoki lakierniczej nadwozia pojazdu i szyb samochodowych | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe rodzaje zuzycia elementów maszyn | 2 |
T-W-2 | Wpływ różnych czynników na intensywność zużycia | 3 |
T-W-3 | Rodzaje napraw pojazdów samochodowych | 2 |
T-W-4 | Proces technologiczny naprawy | 3 |
T-W-5 | Weryfikacja części i metody weryfikacji | 3 |
T-W-6 | Naprawa zespołów silnika | 3 |
T-W-7 | Naprawa mechanizmów układu napędowego | 2 |
T-W-8 | Naprawa elementów zawieszenia | 2 |
T-W-9 | Naprawa układu hamulcowego | 2 |
T-W-10 | Naprawa układu kierowniczego | 2 |
T-W-11 | Naprawa instalacj elektrycznej | 2 |
T-W-12 | Naprawa nadwozi | 2 |
T-W-13 | Próby zespołów oraz samochodów po naprawie | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 10 |
A-L-2 | Uzupełnienie wiedzy na podstawie wskazanej literatury | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 10 |
A-L-4 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Uzupełnienie wiedzy na podstawie literatury | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 7 |
44 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda werbalna - wykład informacyjny |
M-2 | Metoda problemowa - wykład problemowy, oprawowywanie wyników pomiarów i ich ocena |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący całość materiału |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykonanych sprawozdań i formy pisemnej z każdego ćwiczenia |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_EPS/05_W01 Student powinien znać podstawowe rodzaje i przyczyny zużycia zespołów i podzespołów pojazdów, dobierać metody ich ograniczania, rozpoznać przyczyny i sposoby likwidacji stanów niezdatności, wybrać właściwą metodykę naprawy, rozpoznać skutki niewłaściwego toku i sposbu przeprowadzenia naprawy, zaproponować sposób kontroli jakości wykonania naprawy, zidentyfikować dalszy przebieg procesu zużycia w przypadku zaniechania procedury naprawy. | MBM_2A_W09, MBM_2A_W02, MBM_2A_W06, MBM_2A_W10, MBM_2A_W01, MBM_2A_W08 | T2A_W01, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07 | C-5, C-6, C-7, C-2, C-3, C-4, C-1 | T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-W-1, T-W-13, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_EPS/05_U01 Student powinien umieć analizować tok i historię powstawania zużycia zespołu, dobierać metody obsługiwania, materiały eksploatacyjne oraz metodykę eksploatacji do zadanych warunków użytkowania pojazdów, interpretować zastane stany zuzycia i niezdatności, podejmować niezbędne działania w zakresie obsługiwania, rozwiązywać konkretne problemu stanu niezdatności, wdrażać nowoczesne metody obsługiwania i napraw, zastosować właściwy park maszynowy i zasoby ludzkie, ocenić jakość wykonanej naprawy i oszacować trwałość zespołu w zależności od specyfiki użytkowania pojazdu. | MBM_2A_U08, MBM_2A_U10, MBM_2A_U11, MBM_2A_U19, MBM_2A_U15 | T2A_U08, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U19 | C-6, C-7, C-3, C-4 | T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_EPS/05_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przygotowanie do przestrzegania zasad użytkowania pojazdów, kreatywność i otwartość na zaistniałe przypadki na stany niezdatności zespołów, świdomość znaczenia właściwej weryfikacji zespołów postrzeganej relacji między celami, kosztami i zasadnością podejmowanych czynności. | — | — | C-7 | T-L-2 | M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_EPS/05_W01 Student powinien znać podstawowe rodzaje i przyczyny zużycia zespołów i podzespołów pojazdów, dobierać metody ich ograniczania, rozpoznać przyczyny i sposoby likwidacji stanów niezdatności, wybrać właściwą metodykę naprawy, rozpoznać skutki niewłaściwego toku i sposbu przeprowadzenia naprawy, zaproponować sposób kontroli jakości wykonania naprawy, zidentyfikować dalszy przebieg procesu zużycia w przypadku zaniechania procedury naprawy. | 2,0 | Student nie zna metod oceny stanu zespołu i nie zna objawów jego występowania |
3,0 | Student zna metod oceny stanu zespołu, ale nie zna możliwych przyczyn | |
3,5 | Student zna metodę oceny stanu niesprawności, zna metode i narzędzia weryfikacji | |
4,0 | Student zna metodę oceny stanu niesprawności, zna metode i narzędzia weryfikacji oraz zna możliwość usunięcia stanu niedatności | |
4,5 | Student zna metodę oceny stanu niesprawności, zna metode i narzędzia weryfikacji oraz zna konkretną metodę usunięcia stanu niezdatności w zależności od rodzaju naprawy oraz analizuje ekonoczną strone przedsięwzięcia | |
5,0 | Student zna metodę oceny stanu niesprawności, zna metode i narzędzia weryfikacji oraz zna konkretną metodę usunięcia stanu niezdatności w zależności od rodzaju naprawy oraz analizuje ekonoczną strone przedsięwzięcia, zna metodyke oceny jakości naprawy i rodzaj niezbędnej próby drogowej lub stanowiskowej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_EPS/05_U01 Student powinien umieć analizować tok i historię powstawania zużycia zespołu, dobierać metody obsługiwania, materiały eksploatacyjne oraz metodykę eksploatacji do zadanych warunków użytkowania pojazdów, interpretować zastane stany zuzycia i niezdatności, podejmować niezbędne działania w zakresie obsługiwania, rozwiązywać konkretne problemu stanu niezdatności, wdrażać nowoczesne metody obsługiwania i napraw, zastosować właściwy park maszynowy i zasoby ludzkie, ocenić jakość wykonanej naprawy i oszacować trwałość zespołu w zależności od specyfiki użytkowania pojazdu. | 2,0 | Student nie umie ocenić stanu niesprawności zespołu |
3,0 | Student umie ocenic stan niesprawności | |
3,5 | Student umie ocenic stan niesprawności i potrafi dostosować metodę i narzędzia weryfikacji | |
4,0 | Student umie ocenic stan niesprawności i potrafi dostosować metodę i narzędzia weryfikacji oraz proponuje metode usunięcia stanu niezdatności | |
4,5 | Student umie ocenic stan niesprawności i potrafi dostosować metodę i narzędzia weryfikacji oraz proponuje metode usunięcia stanu niezdatności oraz przedstawia rózne rozwiązania techniczne z analizowaniem strony ekonomicznej zagadnienia | |
5,0 | Student umie ocenic stan niesprawności i potrafi dostosować metodę i narzędzia weryfikacji oraz proponuje metode usunięcia stanu niezdatności oraz przedstawia rózne rozwiązania techniczne z analizowaniem strony ekonomicznej zagadnienia, a także potrafi prawidłowo ocenić uzyskane w czasie prób wyniki |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_EPS/05_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przygotowanie do przestrzegania zasad użytkowania pojazdów, kreatywność i otwartość na zaistniałe przypadki na stany niezdatności zespołów, świdomość znaczenia właściwej weryfikacji zespołów postrzeganej relacji między celami, kosztami i zasadnością podejmowanych czynności. | 2,0 | Student nie umie działać w zmiennych sytuacjach problemowych |
3,0 | Student wykazuje niewielką zdolność stoswania wiedzy i umiejętności | |
3,5 | Przestrzega relacji między wiedzą i umiejętnościami, ma swidomośc wagi podejmowanej decyzji | |
4,0 | Postępuje zgodnie z zasadmi etyki, wrażliwy na stawiane problemy, zorientowany w sposobie ich rozwiązywania | |
4,5 | Wykazuje dbałość o "markę" reprezentowanej firmy, wykazuje determinację działania | |
5,0 | Chętny do współpracy w innymi zespołami, kreatywny w podejmowaniu decyzji, zdetrminowany w poprawie efektów swojego działania, otwarty na nowe technologie i możliwości poprawy efektów działania |
Literatura podstawowa
- Uzdowski M., Abramek K. F., Garczyński K., Eksploatacja techniczna i naprawa, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2003, 1
- Abramek K. F., Uzdowski M., Pojazdy samochodowe. Podstawy obsługiwania i napraw, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2009, 1
- Adamiec P., Dziubiński J., Filipczyk J., Technologia napraw pojazdów samochodowych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2002