Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)

Sylabus przedmiotu Termodynamika techniczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Termodynamika techniczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tadeusz Kozak <Tadeusz.Kozak@zut.edu.pl>, Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,30,41zaliczenie
wykładyW3 30 2,70,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, fizyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykorzystanie wiedzy z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Bilans substancji i energii2
T-A-2Termiczne równanie stanu gazów2
T-A-3Roztwory gazowe2
T-A-4Przemiany charakterystyczne2
T-A-5Obiegi termodynamiczne2
T-A-6Spalanie2
T-A-7Zasady przepływu ciepła3
15
wykłady
T-W-1Pojecia podstawowe termodynamiki, energia wewnetrzna, entalpia, entropia, praca, ciepło.3
T-W-2Bilans substancjalny i energetyczny, sposoby doprowadzania i odprowadzania energii z układu, zerowa i pierwsza zasada termodynamiki3
T-W-3Gazy doskonałe, półdoskonałe i rzeczywiste, termiczne i kaloryczne równania stanu gazów doskonałych i półdoskonałych3
T-W-4Roztwory gazowe, druga zasada termodynamiki3
T-W-5Przemiany charakterystyczne gazów doskonałych3
T-W-6Obiegi termodynamiczne prawo- i lewobieżne, obieg Carnota3
T-W-7Spalanie3
T-W-8Obiegi porównawcze silników spalinowych tłokowych i turbogazowych3
T-W-9Ziębiarki sprężarkowe parowe i absorpcyjne, pompy grzejne3
T-W-10Zasady przepływu ciepła3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczenia15
A-A-3Rozwiązywanie zadań domowych15
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie się do egzaminów30
A-W-3studia literatury21
81

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C16_W01
Student potrafi scharakteryzować procesy przekazywania energii, stosować wiedzę z zakresu termodynamiki do rozwiązywania problemów technicznych
MBM_1A_W01, MBM_1A_W04T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02C-1T-A-6, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-7, T-A-3, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-10M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C16_U01
Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych
MBM_1A_U05, MBM_1A_U16T1A_U05, T1A_U15InzA_U03, InzA_U07C-1T-A-6, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-7, T-A-3, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-10M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C16_K01
Student jest zdeterminowany na dokształcanie się i podnoszenie swoich kompetencji zawodowych i społecznych, jest otwarty na postępowanie zgodnie z zasadami etyki
MBM_1A_K01T1A_K01C-1T-A-6, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-7, T-A-3, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-10M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C16_W01
Student potrafi scharakteryzować procesy przekazywania energii, stosować wiedzę z zakresu termodynamiki do rozwiązywania problemów technicznych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swojej pracy
3,0Student prezentuje wyniki bez umiejetności głębszej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętnościa prostej analizy
4,0Student prezentuje wyniki z umiejętnościa głębszej analizy
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w istniejących układach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C16_U01
Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swojej pracy
3,0Student prezentuje wyniki bez umiejetności głębszej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętnościa prostej analizy
4,0Student prezentuje wyniki z umiejętnościa głębszej analizy
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w istniejących układach

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C16_K01
Student jest zdeterminowany na dokształcanie się i podnoszenie swoich kompetencji zawodowych i społecznych, jest otwarty na postępowanie zgodnie z zasadami etyki
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swojej pracy
3,0Student prezentuje wyniki bez umiejetności głębszej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętnościa prostej analizy
4,0Student prezentuje wyniki z umiejętnościa głębszej analizy
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w istniejących układach

Literatura podstawowa

  1. Staniszewski B.:, Termodynamika., PWN, Warszawa, 1978
  2. Szargut J, Termodynamika techniczna, PWN, Warszawa, 2005
  3. Szargut J., Guzik A., Górniak H., Programowany zbiór zadan z termodynamiki technicznej, PWN, Warszawa, 1979
  4. Wiśniewski Stefan, Termodynamika techniczna, WNT, Warszawa, 1980

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Bilans substancji i energii2
T-A-2Termiczne równanie stanu gazów2
T-A-3Roztwory gazowe2
T-A-4Przemiany charakterystyczne2
T-A-5Obiegi termodynamiczne2
T-A-6Spalanie2
T-A-7Zasady przepływu ciepła3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojecia podstawowe termodynamiki, energia wewnetrzna, entalpia, entropia, praca, ciepło.3
T-W-2Bilans substancjalny i energetyczny, sposoby doprowadzania i odprowadzania energii z układu, zerowa i pierwsza zasada termodynamiki3
T-W-3Gazy doskonałe, półdoskonałe i rzeczywiste, termiczne i kaloryczne równania stanu gazów doskonałych i półdoskonałych3
T-W-4Roztwory gazowe, druga zasada termodynamiki3
T-W-5Przemiany charakterystyczne gazów doskonałych3
T-W-6Obiegi termodynamiczne prawo- i lewobieżne, obieg Carnota3
T-W-7Spalanie3
T-W-8Obiegi porównawcze silników spalinowych tłokowych i turbogazowych3
T-W-9Ziębiarki sprężarkowe parowe i absorpcyjne, pompy grzejne3
T-W-10Zasady przepływu ciepła3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczenia15
A-A-3Rozwiązywanie zadań domowych15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie się do egzaminów30
A-W-3studia literatury21
81
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C16_W01Student potrafi scharakteryzować procesy przekazywania energii, stosować wiedzę z zakresu termodynamiki do rozwiązywania problemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W01ma wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu i analizy problemów oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
MBM_1A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku MiBM takich jak: konstrukcja maszyn, techniki wytwarzania, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka oraz zna pojęcia w języku obcym na poziomie B2
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Wykorzystanie wiedzy z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych
Treści programoweT-A-6Spalanie
T-A-4Przemiany charakterystyczne
T-A-2Termiczne równanie stanu gazów
T-A-1Bilans substancji i energii
T-A-5Obiegi termodynamiczne
T-A-7Zasady przepływu ciepła
T-A-3Roztwory gazowe
T-W-1Pojecia podstawowe termodynamiki, energia wewnetrzna, entalpia, entropia, praca, ciepło.
T-W-6Obiegi termodynamiczne prawo- i lewobieżne, obieg Carnota
T-W-7Spalanie
T-W-9Ziębiarki sprężarkowe parowe i absorpcyjne, pompy grzejne
T-W-3Gazy doskonałe, półdoskonałe i rzeczywiste, termiczne i kaloryczne równania stanu gazów doskonałych i półdoskonałych
T-W-4Roztwory gazowe, druga zasada termodynamiki
T-W-2Bilans substancjalny i energetyczny, sposoby doprowadzania i odprowadzania energii z układu, zerowa i pierwsza zasada termodynamiki
T-W-8Obiegi porównawcze silników spalinowych tłokowych i turbogazowych
T-W-5Przemiany charakterystyczne gazów doskonałych
T-W-10Zasady przepływu ciepła
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swojej pracy
3,0Student prezentuje wyniki bez umiejetności głębszej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętnościa prostej analizy
4,0Student prezentuje wyniki z umiejętnościa głębszej analizy
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w istniejących układach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C16_U01Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U05ma umiejętność samokształcenia - samodzielnego poszukiwania informacji i analizowania poznanych zagadnień
MBM_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym w zakresie właściwym dla inżynierii mechanicznej oraz wybrać i zastosować właściwą metodę wykonania oraz wybrać narzędzia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Wykorzystanie wiedzy z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych
Treści programoweT-A-6Spalanie
T-A-4Przemiany charakterystyczne
T-A-2Termiczne równanie stanu gazów
T-A-1Bilans substancji i energii
T-A-5Obiegi termodynamiczne
T-A-7Zasady przepływu ciepła
T-A-3Roztwory gazowe
T-W-1Pojecia podstawowe termodynamiki, energia wewnetrzna, entalpia, entropia, praca, ciepło.
T-W-6Obiegi termodynamiczne prawo- i lewobieżne, obieg Carnota
T-W-7Spalanie
T-W-9Ziębiarki sprężarkowe parowe i absorpcyjne, pompy grzejne
T-W-3Gazy doskonałe, półdoskonałe i rzeczywiste, termiczne i kaloryczne równania stanu gazów doskonałych i półdoskonałych
T-W-4Roztwory gazowe, druga zasada termodynamiki
T-W-2Bilans substancjalny i energetyczny, sposoby doprowadzania i odprowadzania energii z układu, zerowa i pierwsza zasada termodynamiki
T-W-8Obiegi porównawcze silników spalinowych tłokowych i turbogazowych
T-W-5Przemiany charakterystyczne gazów doskonałych
T-W-10Zasady przepływu ciepła
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swojej pracy
3,0Student prezentuje wyniki bez umiejetności głębszej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętnościa prostej analizy
4,0Student prezentuje wyniki z umiejętnościa głębszej analizy
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w istniejących układach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C16_K01Student jest zdeterminowany na dokształcanie się i podnoszenie swoich kompetencji zawodowych i społecznych, jest otwarty na postępowanie zgodnie z zasadami etyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Wykorzystanie wiedzy z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych
Treści programoweT-A-6Spalanie
T-A-4Przemiany charakterystyczne
T-A-2Termiczne równanie stanu gazów
T-A-1Bilans substancji i energii
T-A-5Obiegi termodynamiczne
T-A-7Zasady przepływu ciepła
T-A-3Roztwory gazowe
T-W-1Pojecia podstawowe termodynamiki, energia wewnetrzna, entalpia, entropia, praca, ciepło.
T-W-6Obiegi termodynamiczne prawo- i lewobieżne, obieg Carnota
T-W-7Spalanie
T-W-9Ziębiarki sprężarkowe parowe i absorpcyjne, pompy grzejne
T-W-3Gazy doskonałe, półdoskonałe i rzeczywiste, termiczne i kaloryczne równania stanu gazów doskonałych i półdoskonałych
T-W-4Roztwory gazowe, druga zasada termodynamiki
T-W-2Bilans substancjalny i energetyczny, sposoby doprowadzania i odprowadzania energii z układu, zerowa i pierwsza zasada termodynamiki
T-W-8Obiegi porównawcze silników spalinowych tłokowych i turbogazowych
T-W-5Przemiany charakterystyczne gazów doskonałych
T-W-10Zasady przepływu ciepła
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swojej pracy
3,0Student prezentuje wyniki bez umiejetności głębszej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętnościa prostej analizy
4,0Student prezentuje wyniki z umiejętnościa głębszej analizy
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w istniejących układach