Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)
specjalność: niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne
Sylabus przedmiotu Współczesne materiały konstrukcyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Współczesne materiały konstrukcyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Nowacki <Jerzy.Nowacki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl>, Sławomir Krajewski <Slawomir.Krajewski@zut.edu.pl>, Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy fizyki, chemii i nauki o materiałach |
W-2 | Podstawy fizyki, chemii i nauki o materiałach |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami kształtowania struktury i własciwości materiałow wyniku procesów technologicznych |
C-2 | Ukształtowanie umiejetności optymalnego doboru materiałów |
C-3 | Ukształtowanie umiejetności prawidłowej eksploatacji materiałów w aspekcie ich trwałości i oddziaływania na środowisko |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przemany fazowe w czasie przetwarzania materiałów | 2 |
T-L-2 | Procesy umocnienia i osłabienia materiałów | 2 |
T-L-3 | Kształtowanie mikrostruktury i własciwości materiałów | 2 |
T-L-4 | Metale i stopy metali | 2 |
T-L-5 | Tworzywa spiekane, ceramiczne i kompozyty | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Równowaga fazowa i przemiany w materiale w czasie przetwarzania | 2 |
T-W-2 | Procesy umocnienia i osłabienia materiałów | 2 |
T-W-3 | Kształtowanie mikrostruktury i właściwości materiałów. | 2 |
T-W-4 | Wspólczesne stopy metali | 3 |
T-W-5 | Tworzywa spiekane i ceramiczne | 2 |
T-W-6 | Tworzywa polimerowe | 2 |
T-W-7 | Nanomateriały, biomateriały i materiały biomimetyczne | 2 |
T-W-8 | Eksploatacja i zużycie materiałów | 2 |
T-W-9 | Zasady doboru materiałów metodami klasycznymi i wspomaganymi komputerowo | 2 |
T-W-10 | Materiał i jego wpływ na środowisko | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do zajeć laboratoryjnych | 10 |
A-L-2 | Opracowanie raportów z wynikami i analiza wyników | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia końcowego | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie sie do kolokwium. | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Flim |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca - kolokwium sprawdzające w połowie semestru |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca - kolokwium pisemne pod koniec semestru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_C04_W01 Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie zjawisk zwiazanych z właściwiościami materiałów konstrukcyjnych. | MBM_2A_W02 | T2A_W01 | C-3, C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-W-1, T-W-4, T-W-9, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-3, T-W-10 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_C04_U01 potrafi formułować i testować hipotezy dotyczące optymalnego doboru materiałów dla zadanych warunków eksploatacji | MBM_2A_U11 | T2A_U11 | C-3, C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-W-1, T-W-4, T-W-9, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-3, T-W-10 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_C04_K01 potrafi określić priorytety dotyczące wyboru właściwego rozwiązania problemu doboru materiału dla zadanych warunków eksploatacji | MBM_2A_K04 | T2A_K04 | C-3, C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-W-1, T-W-4, T-W-9, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-3, T-W-10 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_C04_W01 Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie zjawisk zwiazanych z właściwiościami materiałów konstrukcyjnych. | 2,0 | student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3 |
3,0 | student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu | |
3,5 | student przezentuje ogólną wiedzę z zakresu przedmiotu | |
4,0 | student wykazuje dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi analizować podstawowe związki czynników wyjściowych ze skutkami | |
4,5 | student wykazuje ponad dobrą wiedze z zakresu przedmiotu i wyciaga wnioski z prostej analizy związków przyczyn ze skutkami | |
5,0 | student wykazuje bardzo dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu oraz umiejetność interpretacji zwiążków przyczyn ze skutkami |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_C04_U01 potrafi formułować i testować hipotezy dotyczące optymalnego doboru materiałów dla zadanych warunków eksploatacji | 2,0 | student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3 |
3,0 | student wykazuje podstawową orietacje w problematyce zastosowania wiedzy z zakresu przedmiotu | |
3,5 | student wykazuje ogólną orientacje w problematyce zastosowania wiedzy z zakresu przedmiotu | |
4,0 | student potrafi formułować i testować proste problemy z zakresu przedmiotu | |
4,5 | student potrafi formułować i testować średnio trudne problemy z zakresu przedmiotu | |
5,0 | student potrafi sprawnie rozwiązywać problemy w oparciu o zdobyta wiedzę w ramach przedmiotu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_C04_K01 potrafi określić priorytety dotyczące wyboru właściwego rozwiązania problemu doboru materiału dla zadanych warunków eksploatacji | 2,0 | student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3 |
3,0 | student prezentuje schematyczne i podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu | |
3,5 | student prezentuje ogólne kompetencje z zakresu przedmiotu | |
4,0 | student wykazuje dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków | |
4,5 | student wykazuje ponad dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków | |
5,0 | student wykazuje bardzo dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków |
Literatura podstawowa
- Blicharski M., Wprowadzenie do inżynierii Materiałowej, WNT, Warszawa, 2003
- Nowacki J., Spiekane metale i kompozyty o osnowie metalicznej, WNT, Warszawa, 2005
- Dobrzański L., Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Nowacki J., Stal dupleks i jej spawalność, WNT, warszwa, 2009
- Kurzydłowski J. K., Lewandowska M., nanomateriały Inżynierskie, PWN, Warszawa, 2009