Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)
specjalność: komputerowo wspomagane projektowanie i wytwarzanie maszyn
Sylabus przedmiotu Projektowanie kotłów i wymienników:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie kotłów i wymienników | ||
Specjalność | niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksander Stachel <Aleksander.Stachel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Termodynamika, podstawy techniki cieplnej, wymiana ciepła. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Omówienie podstawowych zasad budowy i eksploatacji kotłów parowych i wodnych oraz wpływu parametrów konstrukcyjnych i termodynamicznych na efektywność zachodzących w nich procesów cieplnych. Zapoznanie z podstawami obliczeń urządzeń kotłowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wybrane przykłady obliczeniowo-projektowe ilustrujące treść wykładów. Obliczenie bilansu cieplnego i wymiany ciepła w komorze paleniskowej. Obliczenia cieplne elementów kotłów. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe, parametry kotłów, wymagania UDT. Czynniki robocze (woda, para wodna), wymagania, kontrola jakości. Paliwa kotłowe i spalanie. Bilans cieplny kotła. Typowe konstrukcje kotłów i ich podstawowe elementy. Kotły wodne i parowe. Kotły odzysknicowe. Podgrzewacze wody i powietrza. Przegrzewacze pary. Metody regulacji temperatury przegrzania pary. Paleniska. Odżużlanie i odpopielanie. Odmulanie i odsalanie. Urządzenia do osuszania pary. Zasilanie wodne kotła. Rodzaje i charakterystyka obiegów wodno-parowych. Armatura i aparatura pomiarowa. Podstawowe zagadnienia eksploatacyjne; rozruch i odstawianie. Sprawności kotłów i sposoby jej podwyższania. Zmiany w konstrukcji i eksploatacji kotłów celem wypełnienia wymogów ekologicznych. Pojęcia podstawowe. Paliwa kotłowe i spalanie. Bilans cieplny kotła. Kotły wodne i parowe. Kotły odzysknicowe. Piece przemysłowe. Podgrzewacze wody i powietrza. Przegrzewacze pary. Metody regulacji temperatury przegrzewu pary. Paleniska. Odżużlanie i odpopielanie. Odmulanie i odsalanie. Urządzenia wewnątrz kotłowe do osuszania pary. Zasilanie wodne kotła – urządzenia wewnątrz walczakowe. Armatura i aparatura pomiarowa. Obsługa eksploatacyjna kotłów; rozruch i odstawianie kotła. Sprawności kotłów i sposoby ich podwyższania. Zmiany w konstrukcji i eksploatacji kotłów celem wypełnienia wymogów ekologicznych. Obliczenie bilansu cieplnego i wymiany ciepła w komorze paleniskowej. Obliczenia cieplne elementów kotłów. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | Praca własna. Opracowanie zadanego problemu projektowo-obliczeniowego dotyczącego kotłów i wymienników. | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna. Przygotowanie do zaliczenia. | 45 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia projektowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe - pisemne / ustne. Opracowanie zadania kontrolnego. Punktowy system oceny wiedzy i umiejętności. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń rachunkowych. System punktowy oceny prac. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_NKS/07-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie omówić i scharakteryzować rodzaje i typy urządzeń kotłowych, opisać i omówić główne elementy konstrukcyjne, wyjaśnić zasadę działania. Powinien być w stanie zdefiniować podstawowe wielkości mające wpływ na pracę urządzeń, a także sporządzić bilans cieplny, określić straty i sprawność kotła, przeprowadzić proste obliczenia cieplno-przepływowe niektórych elementów i procesów. | MBM_2A_W04, MBM_2A_W08, MBM_2A_W05 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05 | C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_NKS/07-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystywać i zastosować przekazaną mu wiedzę, a w szczególności analizować i oceniać pracę urządzeń kotłowych. Powinien umieć przeprowadzić niektóre proste obliczenia odnoszące się do instalacji kotłowych. | MBM_2A_U09, MBM_2A_U10 | T2A_U09, T2A_U10 | C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_NKS/07-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość potrzeby poszerzania zdobytej wiedzy w dalszych etapach kształcenia oraz możliwości wykorzystania nabytej wiedzy w przyszłej pracy zawodowej. | MBM_2A_K01, MBM_2A_K02 | T2A_K01, T2A_K02 | C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_NKS/07-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie omówić i scharakteryzować rodzaje i typy urządzeń kotłowych, opisać i omówić główne elementy konstrukcyjne, wyjaśnić zasadę działania. Powinien być w stanie zdefiniować podstawowe wielkości mające wpływ na pracę urządzeń, a także sporządzić bilans cieplny, określić straty i sprawność kotła, przeprowadzić proste obliczenia cieplno-przepływowe niektórych elementów i procesów. | 2,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. |
3,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. | |
3,5 | System punktowy oceny: Student uzyskał 70 - 79% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. | |
4,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 80 - 89% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. | |
4,5 | System punktowy oceny: Student uzyskał 90 - 94% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. | |
5,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 95 - 100% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_NKS/07-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystywać i zastosować przekazaną mu wiedzę, a w szczególności analizować i oceniać pracę urządzeń kotłowych. Powinien umieć przeprowadzić niektóre proste obliczenia odnoszące się do instalacji kotłowych. | 2,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał poniżej 60 % sumy punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. |
3,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% sumy punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. | |
3,5 | System punktowy oceny: Student uzyskał 70 - 79% sumy punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. | |
4,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 80 - 89% sumy punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. | |
4,5 | System punktowy oceny: Student uzyskał 90 - 94% sumy punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. | |
5,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 95 - 100% sumy punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_NKS/07-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość potrzeby poszerzania zdobytej wiedzy w dalszych etapach kształcenia oraz możliwości wykorzystania nabytej wiedzy w przyszłej pracy zawodowej. | 2,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. |
3,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% sumy punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia danej formy zajęć. | |
3,5 | System punktowy oceny: Student uzyskał 70 - 79% sumy punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. | |
4,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 80 - 89% sumy punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. | |
4,5 | System punktowy oceny: Student uzyskał 90 - 94% sumy punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. | |
5,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 95 - 100% sumy punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. |
Literatura podstawowa
- Orłowski P., Dobrzański W., Szwarc E., Kotły parowe. Konstrukcja i obliczenia, WNT, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1979
- Kruczek St., Kotły, konstrukcja i obliczenia, Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2001
- Turschmid R., Kotłownie i elektrociepłownie przemysłowe, Arkady, Warszawa, 1988
- Mizielińska K., Olszak J., Parowe źródła ciepła, WNT, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Materiały udostępnione przez wykładowcę, x, 2011