Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)
specjalność: inżynieria spawalnictwa
Sylabus przedmiotu Elastyczna automatyzacja wytwarzania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elastyczna automatyzacja wytwarzania | ||
Specjalność | automatyzacja procesów wytwarzania | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Pawlukowicz <Piotr.Pawlukowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Pawlukowicz <Piotr.Pawlukowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu procesów i technik wytwarzania. |
W-2 | Wiedza z zakresu podstaw automatyzacji |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z istotą elastyczności wytwarzania, przesłankami rozwoju i efektami elastycznej automatyzacji wytwarzania oraz współczesnymi poglądami na elastyczną automatyzację wytwarzania. |
C-2 | Zapoznanie z podstawami budowy elastycznych systemów produkcyjnych (na przykładzie obróbki skrawaniem): struktura funkcjonalna, formy organizacji produkcji, strategie organizacji produkcji, środki elastycznej automatyzacji wytwarzania. |
C-3 | Zapoznanie z przepływem przedmiotów obrabianych i narzędzi oraz środkami transportu przedmiotów: definicje i funkcje podsystemu przepływu przedmiotów, ocena obszaru zastosowań środków transportu. |
C-4 | Zapoznanie z budową i wykorzystaniem podsystemów składowania i magazynowania: klasyfikacja, centralne i przystanowiskowe magazyny przedmiotów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć, omówienie zagadnień BHP, przedstawienie planu zajęć oraz wymagań. | 1 |
T-L-2 | Automatyzacja (na przykładzie obrabiarek znajdujących się na hali technologicznej ITM) | 2 |
T-L-3 | Podsystem transportu i manipulacji przedmiotami obrabianymi na przykładzie robota KUKA KR 125 oraz AM 80. | 4 |
T-L-4 | Narzędzia i efektory w podsystemie manipulacji przedmiotami obrabianymi, definiowanie wymiarów efektora. | 2 |
T-L-5 | Kinematyka robotów przemysłowych. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istotą elastyczności wytwarzania, przesłanki rozwoju i efektyi elastycznej automatyzacji wytwarzania oraz współczesnei poglądy na elastyczną automatyzację wytwarzania. | 2 |
T-W-2 | Budowa elastycznych systemów produkcyjnych: struktura funkcjonalna, formy organizacji produkcji, strategie organizacji produkcji, środki elastycznej automatyzacji wytwarzania. | 5 |
T-W-3 | Przepływ przedmiotów obrabianych i narzędzi oraz środki transportu przedmiotów: definicje i funkcje podsystemu przepływu przedmiotów, ocena obszaru zastosowań środków transportu. | 3 |
T-W-4 | Budowa i wykorzystaniem podsystemów składowania i magazynowania: klasyfikacja, centralne i przystanowiskowe magazyny przedmiotów. | 2 |
T-W-5 | Przykładowe implementaje elastycznych systemów produkcyjnych. Ocena korzyści oraz kosztów inwestycyjnych. | 1 |
13 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych na podstawie literatury i instrukcji. | 15 |
A-L-2 | Opracowanie indywidualnych sprawozdań z zajęć laboratoryjnych | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych | 12 |
A-L-4 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
52 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie kolokwium zaliczeniowego | 13 |
A-W-3 | Praca własna z podręcznikami. Zagadnienia uzupełniające wskazane w czasie wykładów. | 40 |
68 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z elementami konwersatoryjnymi. Wyjaśnianie występujących zjawisk i problemów. |
M-2 | Laboratorium: pokaz i demonstracja, ćwiczenia laboratoryjne, elementy metody sytuacyjnej. Realizacja przez studentów ćwiczeń laboratoryjnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wybranych osiągnięć studenta realizowana w czasie wprowadzenia do zajęć laboratoryjnych oraz ich trwania. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej obejmujące zagadnienia realizowane w trakcie zajęć wykładowych i laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Omówienie oraz ocena cząstkowa poczynań indywidualnych studenta odbywająca się na koniec lub w trakcie poszczególnych zajęć laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_APW/02_W01 Student ma wiedzę analityczną dotyczącą budowy i eksploatacji elastycznych systemów wytwarzania powiązaną z wiedzą z zakresu podstaw konstrukcyjnego i technologicznego przygotowania produkcji | MBM_2A_W03 | T2A_W02 | C-1 | T-L-2, T-L-5, T-W-1, T-W-5 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_APW/02_U01 Student ma umiejętność w zakresie projektowania wybranych elementów elastycznych systemów wytwarzania. | MBM_2A_U15 | T2A_U15 | C-3, C-4 | T-L-2, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_APW/02_K01 Student potrafi pracować w zespole. | MBM_2A_K03 | T2A_K03 | C-1 | T-L-2, T-W-1 | M-2, M-1 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_APW/02_W01 Student ma wiedzę analityczną dotyczącą budowy i eksploatacji elastycznych systemów wytwarzania powiązaną z wiedzą z zakresu podstaw konstrukcyjnego i technologicznego przygotowania produkcji | 2,0 | NIe spełnia kryteriów na ocenę 3,0 |
3,0 | Student potrafi wskazać podstawowe korzyści płynące z elastycznej automatyzacji oraz opisać jej stan obecny automatyzacji. | |
3,5 | Student potrafi wskazać korzyści płynące z elastycznej automatyzacji oraz opisać jej stan obecny automatyzacji. | |
4,0 | Student potrafi wskazać korzyści płynące z elastycznej automatyzacji, scharakteryzować najważniejsze z nich oraz opisać jej stan obecny automatyzacji. | |
4,5 | Student potrafi wskazać korzyści płynące z elastycznej automatyzacji, scharakteryzować najważniejsze z nich oraz opisać jej stan obecny oraz etapy rozwoju automatyzacji. | |
5,0 | Student potrafi wskazać oraz scharakteryzować korzyści płynące z elastycznej automatyzacji, oraz opisać jej stan obecny, etapy rozwoju oraz tendencje występujące w elastycznej automatyzacji produkcji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_APW/02_U01 Student ma umiejętność w zakresie projektowania wybranych elementów elastycznych systemów wytwarzania. | 2,0 | Nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0 |
3,0 | Student rozróżnia elastyczne i klasyczne systemy produkcyjne. | |
3,5 | Student rozróżnia elastyczne i klasyczne systemy produkcyjne. Potrafi wskazać elementy o wysokim i niskim poziomie elastyczności. | |
4,0 | Student rozróżnia elastyczne i klasyczne systemy produkcyjne. Potrafi wskazać elementy o wysokim i niskim poziomie elastyczności. | |
4,5 | Student rozpoznaje, ocenia, analizuje elementy i podystemy elastycznego systemu produkcyjnego. Potrafi wskazać elementy o wysokim i niskim poziomie elastyczności. | |
5,0 | Student rozpoznaje, ocenia, analizuje elementy i podystemy elastycznego systemu produkcyjnego. Ocenia poziom ich elastyczności. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_APW/02_K01 Student potrafi pracować w zespole. | 2,0 | Nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0. |
3,0 | Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji. | |
3,5 | Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji oraz jej wpływu na tok produkcyjny. | |
4,0 | Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji oraz jej wpływu na tok produkcyjny oraz budowę systemu produkcyjnego. | |
4,5 | Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji oraz jej wpływu na tok produkcyjny, budowę systemu produkcyjnego oraz jego funkcjonowanie. | |
5,0 | Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji oraz jej wpływu na tok produkcyjny, budowę systemu produkcyjnego, jego funkcjonowanie oraz życie spoeczeństwa (gama, dostępność oraz rozwój dó konsumpcyjnych). |
Literatura podstawowa
- Honczarenko Jerzy, Elastyczna automatyzacja wytwarzania. Obrabiarki i systemy obróbkowe., WNT, Warszawa, 2000
- Kosmol Jan, Automatyzacja obrabiarek i obróbki skrawaniem, WNT, WARSZAWA, 2000
Literatura dodatkowa
- Santarek K., Strzelczak S, Elastyczne systemy produkcyjne, WNT, Warszawa, 1989