Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)
specjalność: automatyzacja procesów wytwarzania
Sylabus przedmiotu Algorytmizacja zagadnień inżynierskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Algorytmizacja zagadnień inżynierskich | ||
Specjalność | urządzenia mechatroniczne | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Szwengier <Grzegorz.Szwengier@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Daniel Jastrzębski <Daniel.Jastrzebski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zasadniczych pojęć z zakresu podstaw informatyki. |
W-2 | Ogólna znajomość zagadnień inżynierii mechanicznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie ogólnej wiedzy o możliwościach i metodach algorytmizacji zadań inżynierskich. |
C-2 | Wyrobienie umiejętności tworzenia lub doboru algorytmów do rozwiązywania określonych zadań z obszaru inżynierii produkcji. |
C-3 | Zdobycie umiejętności sprawnego i samodzielnego posługiwania się programami realizującymi algorytmy różnorodnych obliczeń inżynierskich. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Opracowywanie algorytmów realizacji wybranych zadań inżynierskich w dziedzinie budowy i eksploatacji maszyn. | 3 |
T-P-2 | Użytkowanie systemów oprogramowania MATLAB i UML. | 2 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie i definicja algorytmu. Rodzaje i klasyfikacja algorytmów. Struktury danych w inżynierii produkcji. Funkcje przetwarzania oraz weryfikacji danych przez algorytmy. | 2 |
T-W-2 | Sposoby zapisu oraz dokumentowania algorytmów. Język modelowania UML (Unified Modeling Language). Implementowanie algorytmów komputerowych. Procedury w budowie algorytmów. | 4 |
T-W-3 | Tworzenie algorytmów formalizujących działania konstruktora oraz technologa przy projektowaniu i wytwarzaniu urządzeń technicznych. Numeryczne realizacje algorytmów w technikach CAD/CAM. | 4 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Studiowanie literatury. | 17 |
A-P-2 | Uczestnictwo w zajęciach. | 5 |
A-P-3 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-W-2 | Analiza treści wykładów i studiowanie literatury. | 35 |
A-W-3 | Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego. | 10 |
A-W-4 | Konsultacje. | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia projektowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia końcowego, weryfikująca stopień opanowania treści przedmiotowych przez studenta. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena zrealizowanych zadań projektowych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_UM/09-3_W01 Nabycie wiedzy dotyczacej pojęcia, funkcji, rodzajów i klasyfikacji algorytmów. Zaznajomienie się ze strukturami danych w inżynierii produkcji. Poznanie sposobów zapisu oraz dokumentowania algorytmów. Poznanie języka modelowania UML (Unified Modeling Language). Uzyskanie wiedzy o algorytmach formalizujących działania konstruktora i technologa przy projektowaniu i wytwarzaniu urządzeń technicznych. | MBM_2A_W04, MBM_2A_W01 | T2A_W01, T2A_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_UM/09-3_U01 Student potrafi opisywać struktury danych w inżynierii produkcji. Umie formułować i zapisywać algorytmy rozwiązywania prostych zagadnień inżynierskich. Potrafi posługiwać się językiem modelowania UML oraz oprogramowaniem Matlab. Umie interpretować wyniki modelowania. | MBM_2A_U09, MBM_2A_U07 | T2A_U07, T2A_U09 | C-2, C-3 | T-W-3, T-P-1, T-P-2 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_UM/09-3_K01 Kształtowanie postawy studenta w celu uświadomienia konieczności ciągłego rozwoju osobistego oraz pracy zespołowej. | MBM_2A_K01, MBM_2A_K04 | T2A_K01, T2A_K04 | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_UM/09-3_W01 Nabycie wiedzy dotyczacej pojęcia, funkcji, rodzajów i klasyfikacji algorytmów. Zaznajomienie się ze strukturami danych w inżynierii produkcji. Poznanie sposobów zapisu oraz dokumentowania algorytmów. Poznanie języka modelowania UML (Unified Modeling Language). Uzyskanie wiedzy o algorytmach formalizujących działania konstruktora i technologa przy projektowaniu i wytwarzaniu urządzeń technicznych. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi jednak kojarzyć i analizować nabytej wiedzy. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania. Wiedzę tę potrafi kreatywnie analizować. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_UM/09-3_U01 Student potrafi opisywać struktury danych w inżynierii produkcji. Umie formułować i zapisywać algorytmy rozwiązywania prostych zagadnień inżynierskich. Potrafi posługiwać się językiem modelowania UML oraz oprogramowaniem Matlab. Umie interpretować wyniki modelowania. | 2,0 | Nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań projektowych. Przy wykonywaniu tych zadań nie potrafi wyjaśnić sposobu działania i ma problem z formułowaniem wniosków. |
3,0 | Student rozwiązuje podstawowe zadania projektowe. Popełnia błędy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny. | |
3,5 | Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim między 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student umiejętnie kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny i potrafi interpretować uzyskane wyniki. | |
4,5 | Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim między 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student bardzo dobrze kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Postawione zadania rozwiązuje w sposób racjonalny. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, jest aktywny i potrafi oceniać uzyskiwane wyniki. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_UM/09-3_K01 Kształtowanie postawy studenta w celu uświadomienia konieczności ciągłego rozwoju osobistego oraz pracy zespołowej. | 2,0 | Student wykazuje bierność w przyswajaniu wiedzy i nabywaniu umiejetności algorytmizowania zagadnień inżynierskich z zakresu mechaniki i budowy maszyn. Nie dostrzega celów i sensu algorytmizacji tych zagadnień. |
3,0 | Student wykazuje przeciętną aktywność przy odbiorze przekazywanej mu wiedzy i realizacji zlecanych mu zadań z zakresu algorytmizacji zagadnień inżynierskich. W nie wysokim stopniu dostrzega cele i sens algorytmizacji tych zagadnień. | |
3,5 | Kompetencje studenta w dziedzinie algorymizacji zagadnień inzynierskich na poziomie pośrednim między ocenami 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student aktywnie uczestniczy w przyswajaniu treści programowych przedmiotu oraz opracowywaniu projektów algorytmów zadanych mu zagadnień. Ma świadomość roli algorytmizacji przy rozwiązywaniu złożonych problemów inżynierskich. | |
4,5 | Kompetencje studenta w dziedzinie algorymizacji zagadnień inzynierskich na poziomie pośrednim między ocenami 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student wykazuje wysoką aktywność zarówno w odbiorze wiedzy, jak i przy realizacji zlecanych mu zadań projektowych. Jest przy tym bardzo kreatywny oraz świadomy roli algorytmizacji przy rozwiązywaniu złożonych problemów inżynierskich. |
Literatura podstawowa
- Jankowscy J. i M., Przegląd metod i algorytmów numerycznych, cz. 1., WNT, Warszawa, 1981
- Dryja M., Jankowscy J. i M., Przegląd metod i algorytmów numerycznych, cz.2., WNT, Warszawa, 1982
- Turski W. M., Struktury danych, WNT, Warszawa, 1971
Literatura dodatkowa
- Tarnowski W., Podstawy projektowania technicznego, WNT, Warszawa, 1997
- Turski W. M., Struktury danych, WNT, Warszawa, 1971