Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)
specjalność: automatyzacja procesów wytwarzania

Sylabus przedmiotu Energetyka słoneczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Energetyka słoneczna
Specjalność niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Zapałowicz <Zbigniew.Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fizyka
W-2Matematyka
W-3Termodynamika techniczna lub Technika cieplna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową, działaniem i projektowaniem instalacji słonecznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie projektu instalacji slonecznej15
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Instalacje z płaskimi kolektorami cieczowymi i powietrznymi. Instalacje z próżniowymi kolektorami cieczowymi. Kolektory skupiające obrazowe i bezobrazowe. Specjalne i instalacje z kolektorami słonecznymi. Ciepłownie i elektrociepłonie z kolektorami słonecznymi. Krótkoterminowe i dlugoterminowe magazynowanie energii cieplnej w instalacjach z kolektorami słonecznymi7
T-W-2Instalacje fotowoltaiczne - budowa, elementy składowe. Charakterystyki prądowo-napięciowe ogniw. Wpływ zacienienia na pracę instalacji PV. Instalacje typu BIPV. Systemy nadążne z panalami PV. Bezpieczna eksploatacja instalacji PV. Helioelektrownie. Magazynowanie energii elektrycznej z instalacji PV Nowe technologie PV7
T-W-3Instalacje hybrydowe; Ekonomiczne aspeklty budowy instlacji słonecznych.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w konsultacjach2
A-P-2Samodzielne wykonanie obliczeń i przygotowanie projektu22
A-P-3Przygotowanie prezentacji i zaliczenie projektu6
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-3Bieżące utrwalanie poznanego materiału22
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów20
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładu2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnianie i wyjaśnianie
M-3Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu. System punktowy oceny.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_NKS/08-3_W01
Student zna budowę, zasadę działania i konstukcję instalacji słonecznych oraz warunki ich eksploatacji
MBM_2A_W04, MBM_2A_W08T2A_W03, T2A_W05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_NKS/08-3_U01
Student umie wykonać projekt instalacji słonecznej
MBM_2A_U15, MBM_2A_U09T2A_U09, T2A_U15C-1T-P-1M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_NKS/08-3_K01
Student ma świadomość konieczności permanetnego dokształcania się w zakresie energetyki słonecznej
MBM_2A_K01, MBM_2A_K02T2A_K01, T2A_K02C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_NKS/08-3_W01
Student zna budowę, zasadę działania i konstukcję instalacji słonecznych oraz warunki ich eksploatacji
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna zjawiska fizyczne w przepływie czynnika roboczego przez turbinę.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_NKS/08-3_U01
Student umie wykonać projekt instalacji słonecznej
2,0Nie zaliczenie projektu. Podstawowe błędy merytoryczne w metodyce i obliczeniach
3,0Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Rażące błędy językowe i stylistyczne. Brak poprawności cytowania literatury i wzorów. Struktura pracy wymagająca zmian
3,5Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Poprawny język. Liczne błędy stylistyczne lub duże braki w cytowaniu literatury i wzorów lub wymagająca zmian struktura pracy.
4,0Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Błędy stylistyczne.
4,5Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe lub . błędy stylistyczne lub pojedyncze braki w cytowaniu literatury i wzorów.
5,0Zaliczenie projektu. Projekt wykonany bez zastrzeżeń

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_NKS/08-3_K01
Student ma świadomość konieczności permanetnego dokształcania się w zakresie energetyki słonecznej
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pluta Z., Podstawy teoretyczne fototermicznej konwersji energii słonecznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
  2. Pluta Z., Słoneczne instalacje energetyczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
  3. Klugmann-Radziemska E., Fotowoltaika w teorii i praktyce, BTC, Legionowo, 2010

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu instalacji slonecznej15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Instalacje z płaskimi kolektorami cieczowymi i powietrznymi. Instalacje z próżniowymi kolektorami cieczowymi. Kolektory skupiające obrazowe i bezobrazowe. Specjalne i instalacje z kolektorami słonecznymi. Ciepłownie i elektrociepłonie z kolektorami słonecznymi. Krótkoterminowe i dlugoterminowe magazynowanie energii cieplnej w instalacjach z kolektorami słonecznymi7
T-W-2Instalacje fotowoltaiczne - budowa, elementy składowe. Charakterystyki prądowo-napięciowe ogniw. Wpływ zacienienia na pracę instalacji PV. Instalacje typu BIPV. Systemy nadążne z panalami PV. Bezpieczna eksploatacja instalacji PV. Helioelektrownie. Magazynowanie energii elektrycznej z instalacji PV Nowe technologie PV7
T-W-3Instalacje hybrydowe; Ekonomiczne aspeklty budowy instlacji słonecznych.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w konsultacjach2
A-P-2Samodzielne wykonanie obliczeń i przygotowanie projektu22
A-P-3Przygotowanie prezentacji i zaliczenie projektu6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-3Bieżące utrwalanie poznanego materiału22
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów20
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładu2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/08-3_W01Student zna budowę, zasadę działania i konstukcję instalacji słonecznych oraz warunki ich eksploatacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku MiBM takich jak: konstrukcja maszyn, techniki wytwarzania, automatyzacja, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka
MBM_2A_W08ma poszerzoną wiedzę i zna trendy rozwojowe i główne osiągnięcia naukowe w swojej specjalności, w obszarach konstrukcji, technologii i eksploatacji maszyn i urządzeń, a także energetyki oraz zarządzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową, działaniem i projektowaniem instalacji słonecznych
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Instalacje z płaskimi kolektorami cieczowymi i powietrznymi. Instalacje z próżniowymi kolektorami cieczowymi. Kolektory skupiające obrazowe i bezobrazowe. Specjalne i instalacje z kolektorami słonecznymi. Ciepłownie i elektrociepłonie z kolektorami słonecznymi. Krótkoterminowe i dlugoterminowe magazynowanie energii cieplnej w instalacjach z kolektorami słonecznymi
T-W-3Instalacje hybrydowe; Ekonomiczne aspeklty budowy instlacji słonecznych.
T-W-2Instalacje fotowoltaiczne - budowa, elementy składowe. Charakterystyki prądowo-napięciowe ogniw. Wpływ zacienienia na pracę instalacji PV. Instalacje typu BIPV. Systemy nadążne z panalami PV. Bezpieczna eksploatacja instalacji PV. Helioelektrownie. Magazynowanie energii elektrycznej z instalacji PV Nowe technologie PV
Metody nauczaniaM-2Objaśnianie i wyjaśnianie
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu. System punktowy oceny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna zjawiska fizyczne w przepływie czynnika roboczego przez turbinę.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/08-3_U01Student umie wykonać projekt instalacji słonecznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności maszyny, systemy, procesy i usługi w zakresie inżynierii mechanicznej i kierunków pokrewnych
MBM_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową, działaniem i projektowaniem instalacji słonecznych
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu instalacji slonecznej
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zaliczenie projektu. Podstawowe błędy merytoryczne w metodyce i obliczeniach
3,0Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Rażące błędy językowe i stylistyczne. Brak poprawności cytowania literatury i wzorów. Struktura pracy wymagająca zmian
3,5Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Poprawny język. Liczne błędy stylistyczne lub duże braki w cytowaniu literatury i wzorów lub wymagająca zmian struktura pracy.
4,0Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Błędy stylistyczne.
4,5Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe lub . błędy stylistyczne lub pojedyncze braki w cytowaniu literatury i wzorów.
5,0Zaliczenie projektu. Projekt wykonany bez zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/08-3_K01Student ma świadomość konieczności permanetnego dokształcania się w zakresie energetyki słonecznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
MBM_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową, działaniem i projektowaniem instalacji słonecznych
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Instalacje z płaskimi kolektorami cieczowymi i powietrznymi. Instalacje z próżniowymi kolektorami cieczowymi. Kolektory skupiające obrazowe i bezobrazowe. Specjalne i instalacje z kolektorami słonecznymi. Ciepłownie i elektrociepłonie z kolektorami słonecznymi. Krótkoterminowe i dlugoterminowe magazynowanie energii cieplnej w instalacjach z kolektorami słonecznymi
T-W-3Instalacje hybrydowe; Ekonomiczne aspeklty budowy instlacji słonecznych.
T-W-2Instalacje fotowoltaiczne - budowa, elementy składowe. Charakterystyki prądowo-napięciowe ogniw. Wpływ zacienienia na pracę instalacji PV. Instalacje typu BIPV. Systemy nadążne z panalami PV. Bezpieczna eksploatacja instalacji PV. Helioelektrownie. Magazynowanie energii elektrycznej z instalacji PV Nowe technologie PV
T-P-1Wykonanie projektu instalacji slonecznej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu. System punktowy oceny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0