Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)

Sylabus przedmiotu Fizyka II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Fizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Bohdan Bojanowski <Bohdan.Bojanowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomosć podstaw fizyki w zakresie szkoły średniej
W-2Znajomość podstaw matematyki w zakresie szkoły średniej
W-3Umiejętność pracy z komputerem oraz kalkulatorem

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie umiejętności wskazania oraz opisu zjawisk fizycznych wystepujących w wykonywanym ćwiczeniu
C-2Ugruntowanie wiedzy z zakresy podstaw mechaniki klasycznej, ciepła, elektryczności i optyki
C-3Zdobycie umiejętności analizy niepewności pomiarowych
C-4Zdobycie umiejętności prezentacji wyników pomiarów
C-5Zdobycie umiejętności obsługi aparatury pomiarowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody analizy niepewności pomiarowych1
T-L-2Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych z następujących dziedzin fizyki: mechanika, elektryczność i magnetyzm, ciepło, optyka14
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Opracowanie wyników pomiarów15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Samodzielne wykonanie przez studenta ćwiczeń laboratoryjnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wykonanych sprawozdań i ustna weryfikacja umiejętności studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_B06_W01
Student pogłębia swoją wiedzę z fizyki w zakresie mechaniki klasycznej, ciepła, elektryczności oraz optyki
MBM_1A_W02T1A_W01C-1, C-2T-L-2M-1S-1
MBM_1A_B06_W02
Zdobywa podstawową wiedzę w zakresie funkcjonowania aparatury pomiarowej
MBM_1A_W02T1A_W01C-5T-L-2M-1S-1
MBM_1A_B06_W03
Stydent zdobywa wiedzę w zakresie metod opracowywania wyników pomiarów
MBM_1A_W02T1A_W01C-3, C-4T-L-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_B06_U01
Stydent na podstawie instrukcji potrafi wykonać eksperyment fizyczny oraz odpowiednie pomiary, zinterpretować je, wyciągnąć wnioski oraz stworzyć pisemne sprawozdanie z wykonanego ćwiczenia
MBM_1A_U03, MBM_1A_U05, MBM_1A_U01, MBM_1A_U08T1A_U01, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U08InzA_U01, InzA_U03C-1, C-3, C-4, C-5T-L-1, T-L-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_B06_K01
Student rozumie ograniczenia swojej wiedzy oraz konieczność uczenia się przez całe życie
MBM_1A_K01T1A_K01C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-L-1, T-L-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_B06_W01
Student pogłębia swoją wiedzę z fizyki w zakresie mechaniki klasycznej, ciepła, elektryczności oraz optyki
2,0Niewykonanie wszystkich ćwiczeń
3,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń, zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 50 do 60%
3,5Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 60 do 70%
4,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 70 do 80%
4,5Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 80 do 90%
5,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie powyżej90%
MBM_1A_B06_W02
Zdobywa podstawową wiedzę w zakresie funkcjonowania aparatury pomiarowej
2,0Niewykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie poniżej 50%
3,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 50 do 60%
3,5Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 60 do 70%
4,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 70 do 80%
4,5Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 80 do 90%
5,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie powyżej 90%
MBM_1A_B06_W03
Stydent zdobywa wiedzę w zakresie metod opracowywania wyników pomiarów
2,0Niewykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie poniżej 50%
3,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 50 do 60%
3,5Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 60 do 70%
4,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 70 do 80%
4,5Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 80 do 90%
5,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie powyżej90%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_B06_U01
Stydent na podstawie instrukcji potrafi wykonać eksperyment fizyczny oraz odpowiednie pomiary, zinterpretować je, wyciągnąć wnioski oraz stworzyć pisemne sprawozdanie z wykonanego ćwiczenia
2,0Niewykonanie wszystkich ćwiczeń
3,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń, zdobycie wymaganych umiejętności oraz uzyskanie punktów na poziomie 50 do 60%
3,5Wykonanie wszystkich ćwiczeń, zdobycie wymaganych umiejętności oraz uzyskanie punktów na poziomie 60 do 70%
4,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń, zdobycie wymaganych umiejętności oraz uzyskanie punktów na poziomie 700 do 80%
4,5Wykonanie wszystkich ćwiczeń, zdobycie wymaganych umiejętności oraz uzyskanie punktów na poziomie 80 do 90%
5,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń, zdobycie wymaganych umiejętności oraz uzyskanie punktów na poziomie powyżej 90%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_B06_K01
Student rozumie ograniczenia swojej wiedzy oraz konieczność uczenia się przez całe życie
2,0
3,0Student rozumie ograniczenia swojej wiedzy oraz koniec\zność uczenia się przez całe życie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. T. Rewaj, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, PWN, Warszawa, 1978, I
  2. I. Kruk, J. Typek, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki cz. 2, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007, 1

Literatura dodatkowa

  1. M. Herman, A. Kalestyński, L. Widomski, Podstawy fizyki, PWN, Warszawa, 1999, VIII

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody analizy niepewności pomiarowych1
T-L-2Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych z następujących dziedzin fizyki: mechanika, elektryczność i magnetyzm, ciepło, optyka14
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Opracowanie wyników pomiarów15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_B06_W01Student pogłębia swoją wiedzę z fizyki w zakresie mechaniki klasycznej, ciepła, elektryczności oraz optyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki i chemii niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z: obróbką materiałów, spajaniem, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej, zużyciem i korozją, ochroną środowiska, procesami cieplnymi, właściwościami materiałów konstrukcyjnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie umiejętności wskazania oraz opisu zjawisk fizycznych wystepujących w wykonywanym ćwiczeniu
C-2Ugruntowanie wiedzy z zakresy podstaw mechaniki klasycznej, ciepła, elektryczności i optyki
Treści programoweT-L-2Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych z następujących dziedzin fizyki: mechanika, elektryczność i magnetyzm, ciepło, optyka
Metody nauczaniaM-1Samodzielne wykonanie przez studenta ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wykonanych sprawozdań i ustna weryfikacja umiejętności studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niewykonanie wszystkich ćwiczeń
3,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń, zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 50 do 60%
3,5Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 60 do 70%
4,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 70 do 80%
4,5Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 80 do 90%
5,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie powyżej90%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_B06_W02Zdobywa podstawową wiedzę w zakresie funkcjonowania aparatury pomiarowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki i chemii niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z: obróbką materiałów, spajaniem, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej, zużyciem i korozją, ochroną środowiska, procesami cieplnymi, właściwościami materiałów konstrukcyjnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-5Zdobycie umiejętności obsługi aparatury pomiarowej
Treści programoweT-L-2Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych z następujących dziedzin fizyki: mechanika, elektryczność i magnetyzm, ciepło, optyka
Metody nauczaniaM-1Samodzielne wykonanie przez studenta ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wykonanych sprawozdań i ustna weryfikacja umiejętności studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niewykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie poniżej 50%
3,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 50 do 60%
3,5Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 60 do 70%
4,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 70 do 80%
4,5Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 80 do 90%
5,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie powyżej 90%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_B06_W03Stydent zdobywa wiedzę w zakresie metod opracowywania wyników pomiarów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki i chemii niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z: obróbką materiałów, spajaniem, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej, zużyciem i korozją, ochroną środowiska, procesami cieplnymi, właściwościami materiałów konstrukcyjnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zdobycie umiejętności analizy niepewności pomiarowych
C-4Zdobycie umiejętności prezentacji wyników pomiarów
Treści programoweT-L-2Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych z następujących dziedzin fizyki: mechanika, elektryczność i magnetyzm, ciepło, optyka
Metody nauczaniaM-1Samodzielne wykonanie przez studenta ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wykonanych sprawozdań i ustna weryfikacja umiejętności studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niewykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie poniżej 50%
3,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 50 do 60%
3,5Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 60 do 70%
4,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 70 do 80%
4,5Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 80 do 90%
5,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie powyżej90%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_B06_U01Stydent na podstawie instrukcji potrafi wykonać eksperyment fizyczny oraz odpowiednie pomiary, zinterpretować je, wyciągnąć wnioski oraz stworzyć pisemne sprawozdanie z wykonanego ćwiczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U03potrafi przygotować w języku polskim oraz obcym opracowanie wskazanego problemu z zakresu inżynierii mechanicznej w sposób komunikatywny i dobrze udokumentowany zgodnie z zasadami przyjętymi przy opracowaniu dokumentacji technicznej
MBM_1A_U05ma umiejętność samokształcenia - samodzielnego poszukiwania informacji i analizowania poznanych zagadnień
MBM_1A_U01zna zasady funkcjonowania systemu bibliotek, potrafi wyszukiwać materiały źródłowe korzystając z komputerowych baz i systemów bibliotecznych, potrafi zebrać materiały źródłowe na zadany temat, dokonać ich interpretacji, wyciągnąć wnioski, sformułować i uzasadniać opinie
MBM_1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zdobycie umiejętności wskazania oraz opisu zjawisk fizycznych wystepujących w wykonywanym ćwiczeniu
C-3Zdobycie umiejętności analizy niepewności pomiarowych
C-4Zdobycie umiejętności prezentacji wyników pomiarów
C-5Zdobycie umiejętności obsługi aparatury pomiarowej
Treści programoweT-L-1Metody analizy niepewności pomiarowych
T-L-2Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych z następujących dziedzin fizyki: mechanika, elektryczność i magnetyzm, ciepło, optyka
Metody nauczaniaM-1Samodzielne wykonanie przez studenta ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wykonanych sprawozdań i ustna weryfikacja umiejętności studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niewykonanie wszystkich ćwiczeń
3,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń, zdobycie wymaganych umiejętności oraz uzyskanie punktów na poziomie 50 do 60%
3,5Wykonanie wszystkich ćwiczeń, zdobycie wymaganych umiejętności oraz uzyskanie punktów na poziomie 60 do 70%
4,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń, zdobycie wymaganych umiejętności oraz uzyskanie punktów na poziomie 700 do 80%
4,5Wykonanie wszystkich ćwiczeń, zdobycie wymaganych umiejętności oraz uzyskanie punktów na poziomie 80 do 90%
5,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń, zdobycie wymaganych umiejętności oraz uzyskanie punktów na poziomie powyżej 90%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_B06_K01Student rozumie ograniczenia swojej wiedzy oraz konieczność uczenia się przez całe życie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zdobycie umiejętności wskazania oraz opisu zjawisk fizycznych wystepujących w wykonywanym ćwiczeniu
C-2Ugruntowanie wiedzy z zakresy podstaw mechaniki klasycznej, ciepła, elektryczności i optyki
C-3Zdobycie umiejętności analizy niepewności pomiarowych
C-4Zdobycie umiejętności prezentacji wyników pomiarów
C-5Zdobycie umiejętności obsługi aparatury pomiarowej
Treści programoweT-L-1Metody analizy niepewności pomiarowych
T-L-2Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych z następujących dziedzin fizyki: mechanika, elektryczność i magnetyzm, ciepło, optyka
Metody nauczaniaM-1Samodzielne wykonanie przez studenta ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wykonanych sprawozdań i ustna weryfikacja umiejętności studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie ograniczenia swojej wiedzy oraz koniec\zność uczenia się przez całe życie
3,5
4,0
4,5
5,0