Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)

Sylabus przedmiotu Metaliczne tworzywa konstrukcyjne i funkcjonalne I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metaliczne tworzywa konstrukcyjne i funkcjonalne I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Kochmańska <Agnieszka.Kochmanska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,50,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z fizyki ciała stałego, znajomość układów równowagi fazowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność oceny wpływu składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Układ równowagi żelazo- węgiel2
T-A-2Wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukture stopów3
T-A-3Podstwy obróbki cieplnej i cieplnochemicznej3
T-A-4Techniczne stopy żelaza: stale, staliwa, żeliwa3
T-A-5Stopy metali nieżelaznych2
T-A-6Zasady doboru materiałów metalicznych do zastosowań technicznych2
15
wykłady
T-W-1Ogólne właściwości stanu metalicznego1
T-W-2Układ równowagi żelazo-węgiel2
T-W-3Wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę stopów4
T-W-4Podstawy obróbki cieplnej icieplno-chemicznej2
T-W-5Stopy techniczne żelaza: stale, staliwa, zeliwa3
T-W-6Stopy metali nieżelaznych2
T-W-7Zasady doboru materiałów metalicznych do zastosowań technicznych1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń30
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu na podstawie wykładów i podanej literatury26
A-W-3konsultacje4
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący tematykę wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C06_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien objaśnić wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali
IM_1A_W04T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C06_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać stopy metali do ogólnych zastosowań technicznych
IM_1A_U09T1A_U12, T1A_U15, T1A_U16InzA_U04, InzA_U08C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C06_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie wykazywał otwartość na stosowanie nowych stopów metali
IM_1A_K01T1A_K01C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_C06_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien objaśnić wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób określić wpływu składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali
3,0student prezentuje schematyczną wiedzę na temat struktury i właściwości stopów metali
3,5Student wykazuje ogólną wiedzę i umiejętność określania wpływu składu chemicznego i technologii na strukturę i właściwości stopów metali
4,0Student wykazuje dobrą wiedzę, potrafi prowadzic dyskusję na temat wpływu pierwiastków i technologii na strukture i właściwosci stopów metali
4,5Student potrafi dyskutować o roli pierwiastków oraz wpływie technologii na strukturę i właściwosci stopów metali
5,0Student potrafi efektywnie prezentować wpływ składu chemicznego, proponować jego zmianę oraz analizować wpływ przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_C06_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać stopy metali do ogólnych zastosowań technicznych
2,0Student nie potrafi dobrać stopu metali do zastosowań technicznych
3,0student wykazuje ogólną orientację w tematyce stopów
3,5Student potrafi dobrać stop do ogólnie określonych zastosowań
4,0Student potrafi dobrać stop do konkretnych zastosowań
4,5student potarfi dobrać stop do konkretnych zastosowań i uzasadnić swój wybór
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań stopów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_C06_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie wykazywał otwartość na stosowanie nowych stopów metali
2,0Student nie potrafi dobrać stopu metali do zastosowań technicznych
3,0student wykazuje ogólną orientację w tematyce stopów
3,5Student potrafi dobrać stop do ogólnie określonych zastosowań
4,0Student potrafi dobrać stop do konkretnych zastosowań
4,5student potarfi dobrać stop do konkretnych zastosowań i uzasadnić swój wybór
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań stopów

Literatura podstawowa

  1. Prowans S., Metaloznawstwo, PWN, Warszawa, 1988
  2. Prowans S., Struktura stopów, PWN, Warszawa, 1991
  3. Dobrzański L., Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 2002
  4. Przybyłowicz K., Metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 1992

Literatura dodatkowa

  1. Wysiecki M., Nowoczesne materiały narzędziowe, WNT, Warszawa, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Układ równowagi żelazo- węgiel2
T-A-2Wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukture stopów3
T-A-3Podstwy obróbki cieplnej i cieplnochemicznej3
T-A-4Techniczne stopy żelaza: stale, staliwa, żeliwa3
T-A-5Stopy metali nieżelaznych2
T-A-6Zasady doboru materiałów metalicznych do zastosowań technicznych2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólne właściwości stanu metalicznego1
T-W-2Układ równowagi żelazo-węgiel2
T-W-3Wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę stopów4
T-W-4Podstawy obróbki cieplnej icieplno-chemicznej2
T-W-5Stopy techniczne żelaza: stale, staliwa, zeliwa3
T-W-6Stopy metali nieżelaznych2
T-W-7Zasady doboru materiałów metalicznych do zastosowań technicznych1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń30
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu na podstawie wykładów i podanej literatury26
A-W-3konsultacje4
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C06_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien objaśnić wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W04Ma wiedzę w zakresie Podstaw Nauk o Materiałach obejmującą: 1) Budowę strukturalną materiałów 2) Przemiany fizyczne i fazowe 3) Układy równowagi fazowej niezbędną do zrozumienia procesu kształtowania morfologii materiału
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oceny wpływu składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali
Treści programoweT-W-2Układ równowagi żelazo-węgiel
T-W-3Wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę stopów
T-W-4Podstawy obróbki cieplnej icieplno-chemicznej
T-W-5Stopy techniczne żelaza: stale, staliwa, zeliwa
T-W-6Stopy metali nieżelaznych
T-W-7Zasady doboru materiałów metalicznych do zastosowań technicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący tematykę wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób określić wpływu składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali
3,0student prezentuje schematyczną wiedzę na temat struktury i właściwości stopów metali
3,5Student wykazuje ogólną wiedzę i umiejętność określania wpływu składu chemicznego i technologii na strukturę i właściwości stopów metali
4,0Student wykazuje dobrą wiedzę, potrafi prowadzic dyskusję na temat wpływu pierwiastków i technologii na strukture i właściwosci stopów metali
4,5Student potrafi dyskutować o roli pierwiastków oraz wpływie technologii na strukturę i właściwosci stopów metali
5,0Student potrafi efektywnie prezentować wpływ składu chemicznego, proponować jego zmianę oraz analizować wpływ przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C06_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać stopy metali do ogólnych zastosowań technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_U09Potrafi dobrać technologię wytwarzania i/lub przetwarzania materiałów do warunków eksploatacji wyrobu, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oceny wpływu składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali
Treści programoweT-A-1Układ równowagi żelazo- węgiel
T-A-2Wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukture stopów
T-A-3Podstwy obróbki cieplnej i cieplnochemicznej
T-A-4Techniczne stopy żelaza: stale, staliwa, żeliwa
T-A-5Stopy metali nieżelaznych
T-A-6Zasady doboru materiałów metalicznych do zastosowań technicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący tematykę wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać stopu metali do zastosowań technicznych
3,0student wykazuje ogólną orientację w tematyce stopów
3,5Student potrafi dobrać stop do ogólnie określonych zastosowań
4,0Student potrafi dobrać stop do konkretnych zastosowań
4,5student potarfi dobrać stop do konkretnych zastosowań i uzasadnić swój wybór
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań stopów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C06_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie wykazywał otwartość na stosowanie nowych stopów metali
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oceny wpływu składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali
Treści programoweT-W-2Układ równowagi żelazo-węgiel
T-W-3Wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę stopów
T-W-4Podstawy obróbki cieplnej icieplno-chemicznej
T-W-5Stopy techniczne żelaza: stale, staliwa, zeliwa
T-W-6Stopy metali nieżelaznych
T-W-7Zasady doboru materiałów metalicznych do zastosowań technicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący tematykę wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać stopu metali do zastosowań technicznych
3,0student wykazuje ogólną orientację w tematyce stopów
3,5Student potrafi dobrać stop do ogólnie określonych zastosowań
4,0Student potrafi dobrać stop do konkretnych zastosowań
4,5student potarfi dobrać stop do konkretnych zastosowań i uzasadnić swój wybór
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań stopów