Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy konstrukcji maszyn I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy konstrukcji maszyn I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Grudziński <Pawel.Grudzinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Żebrowski <Marek.Zebrowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 10 2,00,44zaliczenie
wykładyW3 18 2,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mechanika techniczna
W-2Wytrzymałość materiałów
W-3Grafika inżynierska II
W-4Podstawy nauki o materiałach II

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Teoretyczne i praktyczne zaznajomienie z przebiegiem procesu projektowego.
C-2Wyrobienie umiejętności przedstawiania maszyn w formie modelowej i dekompozycja na poszczególne elementy konstrukcyjne.
C-3Opanowanie umiejętności obliczeń inżynierskich połączeń konstrukcyjnych na przykładzie projektu podnośnika śrubowego.
C-4Opanowanie umiejętności określania obciążeń el. konstrukcyjnych.
C-5Teoretyczne zaznajomienie z konstrukcją, cechami eksploatacyjnymi i metodami obliczeń wybranych przekładni zębatych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Dokumentacja rysunkowa: elementy rysunku technicznego, składanie rysunków, tabliczki1
T-P-2Redakcja i sposoby przeprowadzania obliczeń konstrukcyjnych.1
T-P-3Projekt podnośnika śrubowego: obliczenia konstrukcyjne, rysunek zestawieniowy i rysunki wykonawcze. Omówienie obliczeń, nadzór nad pracą studentów, wykrywanie błędów w obliczenich i dokumentacji rysunkowej.7
T-P-4Odbiór prac projektowych.1
10
wykłady
T-W-1Elementy metrologii wymiarów liniowych: odchyłki, tolerancja, systemy zapisu wymiarów tolerowanych, pasowania, algebra łańcuchów wymiarowych, błędy kształtu i położenia2
T-W-2Podstawowe warunki wytrzymałościowe przy obciążeniach statycznych w obl. inżynierskich: metodą naprężeń dopuszczalnych, metodą stanów granicznych.2
T-W-3J. w. przy obciążeniach dynamicznych; wykresy zmęczeniowe.2
T-W-4Połączenia: systematyka, cechy funkcjonalne1
T-W-5Połączenia gwintowe: rodzaje i oznaczenia gwintów, moment tarcia między śrubą i nakrętką, sprawność przekładni gwintowej, minimalna długość nakrętki, obliczenia wytrzymałościowe, konstrukcja śrub, wkrętów, nakrętek i podkładek.2
T-W-6Połączenia kształtowe: wpustowe, wypustowe, kołkowe i sworzniowe.2
T-W-7Przekładnie kołowe: systematyka, cechy konstrukcyjne i eksploatacyjne.2
T-W-8Przekładnie zębate: geometria uzębienia i zazębienia przekładni walcowych o uzębienou prostym i skośnym, dobór modułu z obliczeń wytrzymałościowych, wypełnienie tabliczki rysunkowej.2
T-W-9Elementy teorii projektowania: operandy, typowy proces projektowania, zasady projektowania i konstruowania1
T-W-10Połączenia spawane2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Obliczenia konstrukcyjne podnośnika25
A-P-2Kreślenie dokumentacji rysunkowej.17
A-P-3Redakcja projektu.5
A-P-4Zaliczenie i poprawa projektu.3
A-P-5Uczestnictwo w zajęciach10
60
wykłady
A-W-1Kolokwium zaliczające2
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-3Przygotowanie do kolokwium20
A-W-4Studiowanie literatury.20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny / z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych (tablica, rzutnik przeźroczy).
M-2Metoda projektów / z wykorzystaniem Polskich Norm, kalkulator, komputer.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania obliczeń projektowych.
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie popełnionych błędów merytorycznych (konstrukcyjnych i technologicznych), redakcyjnych, rysunkowych i terminu oddania pracy projektowej.
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie wyników kolokwium w postaci sprawdzianu pisemnego lub testu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C31_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie rozwiązywać zadania techniczne formułując koncepcje rozwiązań z dziedziny budowy maszyn w stopniu podstawowym. Powinien posiadać znajomość typowych sposobów obliczeń i rozwiązań konstrukcyjnych elementów złącznych oraz wybranych rodzajów kół zębatych. Powinien posiadać umiejętność określania obciążeń prostych elementów konstrukcyjnych w maszynie.
IM_1A_W06T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C31_U01
Student powinien posiąść umiejętność wykonywania obliczeń wytrzymałościowych elementów złącznych i walcowych przekładni zębatych oraz przeniesienie wyników obliczeń na dokunentację rysunkową.
IM_1A_U03, IM_1A_U13, IM_1A_U19, IM_1A_U02T1A_U02, T1A_U03, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3T-P-3, T-P-2M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C31_K01
Zajęcia projektowe ukształtują właściwe postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole.
IM_1A_K01, IM_1A_K04T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04InzA_K01C-3, C-2T-P-3, T-P-4M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_C31_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie rozwiązywać zadania techniczne formułując koncepcje rozwiązań z dziedziny budowy maszyn w stopniu podstawowym. Powinien posiadać znajomość typowych sposobów obliczeń i rozwiązań konstrukcyjnych elementów złącznych oraz wybranych rodzajów kół zębatych. Powinien posiadać umiejętność określania obciążeń prostych elementów konstrukcyjnych w maszynie.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedniotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedniotu. Nie potrafi jej wykorzystać przy pracach projektowych
3,5Student opanował przedstawioną wiedzę i umie ja stosować w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedniotu. Potrafi ją wykorzystać przy typowych pracach projektowych. Ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych.
4,5Student opanował przedstawioną wiedzę i umie ja stosować w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedniotu. Posiada umiejętność rozwiązywania zadań nietypowych. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_C31_U01
Student powinien posiąść umiejętność wykonywania obliczeń wytrzymałościowych elementów złącznych i walcowych przekładni zębatych oraz przeniesienie wyników obliczeń na dokunentację rysunkową.
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce przez co nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań projektowych. Wykazuje braki w wiedzy przedstawionej w wymaganiach wstępnych.
3,0Student potrafi poprawnie rozwiązywać zadania projektowe w sposób bierny, często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie rozwiązywać zadania projektowe. Popełnia nieliczne pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie rozwiązywać zadania projektowe. Wykazuje inicjatywę w stosowaniu własnych rozwiązań. Nie popełnia pomyłek w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_C31_K01
Zajęcia projektowe ukształtują właściwe postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole.
2,0Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów innych. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.
3,0Student samodzielnie wykonujący zadaną pracę. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia.
3,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 3,0 i 4,0.
4,0Student samodzielnie wykonujący zadaną pracę. Z chęcią przyłącza się do zespołu i współpracuje z innymi studentami oraz prowadzącym zajęcia.
4,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 4,0 i 5,0.
5,0Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu w sposób podwyższający jakość zadanych prac. Wykazuje zainteresowanie wiedzą wykraczające poza ramy przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Dietrych Marek, Podstawy konstrukcji maszyn, t 1-2, PWN, Warszawa, 1986
  2. Ochęduszko Kazimierz, Koła zębate, t 1, konstrukcja, WNT, Warszawa, 2007
  3. Ferenc Kazimierz, Ferenc Jarosław, Konstrukcje spawane. Projektowanie połączeń., WNT, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Prace zbiorowe, Przedmiotowe Polskie Normy, Polski Komitet Normalizacji Miar i Jakości, 2011
  2. Dobrzański Tadeusz, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2004, 24

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Dokumentacja rysunkowa: elementy rysunku technicznego, składanie rysunków, tabliczki1
T-P-2Redakcja i sposoby przeprowadzania obliczeń konstrukcyjnych.1
T-P-3Projekt podnośnika śrubowego: obliczenia konstrukcyjne, rysunek zestawieniowy i rysunki wykonawcze. Omówienie obliczeń, nadzór nad pracą studentów, wykrywanie błędów w obliczenich i dokumentacji rysunkowej.7
T-P-4Odbiór prac projektowych.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy metrologii wymiarów liniowych: odchyłki, tolerancja, systemy zapisu wymiarów tolerowanych, pasowania, algebra łańcuchów wymiarowych, błędy kształtu i położenia2
T-W-2Podstawowe warunki wytrzymałościowe przy obciążeniach statycznych w obl. inżynierskich: metodą naprężeń dopuszczalnych, metodą stanów granicznych.2
T-W-3J. w. przy obciążeniach dynamicznych; wykresy zmęczeniowe.2
T-W-4Połączenia: systematyka, cechy funkcjonalne1
T-W-5Połączenia gwintowe: rodzaje i oznaczenia gwintów, moment tarcia między śrubą i nakrętką, sprawność przekładni gwintowej, minimalna długość nakrętki, obliczenia wytrzymałościowe, konstrukcja śrub, wkrętów, nakrętek i podkładek.2
T-W-6Połączenia kształtowe: wpustowe, wypustowe, kołkowe i sworzniowe.2
T-W-7Przekładnie kołowe: systematyka, cechy konstrukcyjne i eksploatacyjne.2
T-W-8Przekładnie zębate: geometria uzębienia i zazębienia przekładni walcowych o uzębienou prostym i skośnym, dobór modułu z obliczeń wytrzymałościowych, wypełnienie tabliczki rysunkowej.2
T-W-9Elementy teorii projektowania: operandy, typowy proces projektowania, zasady projektowania i konstruowania1
T-W-10Połączenia spawane2
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Obliczenia konstrukcyjne podnośnika25
A-P-2Kreślenie dokumentacji rysunkowej.17
A-P-3Redakcja projektu.5
A-P-4Zaliczenie i poprawa projektu.3
A-P-5Uczestnictwo w zajęciach10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Kolokwium zaliczające2
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-3Przygotowanie do kolokwium20
A-W-4Studiowanie literatury.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C31_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie rozwiązywać zadania techniczne formułując koncepcje rozwiązań z dziedziny budowy maszyn w stopniu podstawowym. Powinien posiadać znajomość typowych sposobów obliczeń i rozwiązań konstrukcyjnych elementów złącznych oraz wybranych rodzajów kół zębatych. Powinien posiadać umiejętność określania obciążeń prostych elementów konstrukcyjnych w maszynie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W06Ma wiedzę w zakresie Podstaw Konstrukcji Maszyn obejmującą: 1) Konstrukcję podstawowych połączeń mechanicznych 2) Podstawy obliczeń inżynierskich elementów konstrukcyjnych i ich dokumentowanie niezbędną do zaprojektowania podstawowych elementów konstrukcyjnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Teoretyczne i praktyczne zaznajomienie z przebiegiem procesu projektowego.
C-2Wyrobienie umiejętności przedstawiania maszyn w formie modelowej i dekompozycja na poszczególne elementy konstrukcyjne.
Treści programoweT-W-7Przekładnie kołowe: systematyka, cechy konstrukcyjne i eksploatacyjne.
T-W-9Elementy teorii projektowania: operandy, typowy proces projektowania, zasady projektowania i konstruowania
T-W-8Przekładnie zębate: geometria uzębienia i zazębienia przekładni walcowych o uzębienou prostym i skośnym, dobór modułu z obliczeń wytrzymałościowych, wypełnienie tabliczki rysunkowej.
T-W-6Połączenia kształtowe: wpustowe, wypustowe, kołkowe i sworzniowe.
T-W-5Połączenia gwintowe: rodzaje i oznaczenia gwintów, moment tarcia między śrubą i nakrętką, sprawność przekładni gwintowej, minimalna długość nakrętki, obliczenia wytrzymałościowe, konstrukcja śrub, wkrętów, nakrętek i podkładek.
T-W-1Elementy metrologii wymiarów liniowych: odchyłki, tolerancja, systemy zapisu wymiarów tolerowanych, pasowania, algebra łańcuchów wymiarowych, błędy kształtu i położenia
T-W-2Podstawowe warunki wytrzymałościowe przy obciążeniach statycznych w obl. inżynierskich: metodą naprężeń dopuszczalnych, metodą stanów granicznych.
T-W-3J. w. przy obciążeniach dynamicznych; wykresy zmęczeniowe.
T-W-4Połączenia: systematyka, cechy funkcjonalne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny / z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych (tablica, rzutnik przeźroczy).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Na podstawie wyników kolokwium w postaci sprawdzianu pisemnego lub testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedniotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedniotu. Nie potrafi jej wykorzystać przy pracach projektowych
3,5Student opanował przedstawioną wiedzę i umie ja stosować w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedniotu. Potrafi ją wykorzystać przy typowych pracach projektowych. Ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych.
4,5Student opanował przedstawioną wiedzę i umie ja stosować w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedniotu. Posiada umiejętność rozwiązywania zadań nietypowych. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C31_U01Student powinien posiąść umiejętność wykonywania obliczeń wytrzymałościowych elementów złącznych i walcowych przekładni zębatych oraz przeniesienie wyników obliczeń na dokunentację rysunkową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_U03Potrafi opracować dokumentacje dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania
IM_1A_U13Potrafi dobrać i wykorzystać materiał do warunków jego eksploatacji z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych
IM_1A_U19Potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć właściwe wnioski
IM_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie oszacować czas potrzebny na realizacje zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Opanowanie umiejętności obliczeń inżynierskich połączeń konstrukcyjnych na przykładzie projektu podnośnika śrubowego.
Treści programoweT-P-3Projekt podnośnika śrubowego: obliczenia konstrukcyjne, rysunek zestawieniowy i rysunki wykonawcze. Omówienie obliczeń, nadzór nad pracą studentów, wykrywanie błędów w obliczenich i dokumentacji rysunkowej.
T-P-2Redakcja i sposoby przeprowadzania obliczeń konstrukcyjnych.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów / z wykorzystaniem Polskich Norm, kalkulator, komputer.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na podstawie popełnionych błędów merytorycznych (konstrukcyjnych i technologicznych), redakcyjnych, rysunkowych i terminu oddania pracy projektowej.
S-1Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania obliczeń projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce przez co nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań projektowych. Wykazuje braki w wiedzy przedstawionej w wymaganiach wstępnych.
3,0Student potrafi poprawnie rozwiązywać zadania projektowe w sposób bierny, często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie rozwiązywać zadania projektowe. Popełnia nieliczne pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie rozwiązywać zadania projektowe. Wykazuje inicjatywę w stosowaniu własnych rozwiązań. Nie popełnia pomyłek w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C31_K01Zajęcia projektowe ukształtują właściwe postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
IM_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadą pracy w zespole i ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Opanowanie umiejętności obliczeń inżynierskich połączeń konstrukcyjnych na przykładzie projektu podnośnika śrubowego.
C-2Wyrobienie umiejętności przedstawiania maszyn w formie modelowej i dekompozycja na poszczególne elementy konstrukcyjne.
Treści programoweT-P-3Projekt podnośnika śrubowego: obliczenia konstrukcyjne, rysunek zestawieniowy i rysunki wykonawcze. Omówienie obliczeń, nadzór nad pracą studentów, wykrywanie błędów w obliczenich i dokumentacji rysunkowej.
T-P-4Odbiór prac projektowych.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów / z wykorzystaniem Polskich Norm, kalkulator, komputer.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania obliczeń projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów innych. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.
3,0Student samodzielnie wykonujący zadaną pracę. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia.
3,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 3,0 i 4,0.
4,0Student samodzielnie wykonujący zadaną pracę. Z chęcią przyłącza się do zespołu i współpracuje z innymi studentami oraz prowadzącym zajęcia.
4,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 4,0 i 5,0.
5,0Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu w sposób podwyższający jakość zadanych prac. Wykazuje zainteresowanie wiedzą wykraczające poza ramy przedmiotu.