Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ENE_2A_C01_U01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wykazać się umiejętnościami kognitywnymi oraz praktycznymi w zakresie termodynamiki technicznej, chemicznej oraz termodynamiki procesów nierównowagowych. Student powinien wykazć się znajomościa ogólnych zasad zmiejszania niedoskonałości termodynamicznej procesów cieplnych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ENE_2A_U01 | Potrafi uzyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym w zakresie energetyki, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
ENE_2A_U04 | Potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz przeprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji |
ENE_2A_U10 | Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi wykorzystywanych w pomiarach, diagnostyce i wspomaganiu decyzji związanych z procesami energetycznymi |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T2A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie |
---|
T2A_U03 | potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych |
T2A_U04 | potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T2A_U07 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
T2A_U12 | potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów |
T2A_U18 | potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studenta z niektórymi zagadnieniami z termodynamiki chemicznej. |
---|
C-2 | Zapoznanie studenta z niektórymi zagadnieniami termodynamiki nierównowagowej. |
Treści programowe | T-W-1 | Podstawy termodynamiki chemicznej
Entalpia, entropia , entalpia swobodna reakcji chemicznej standardowej (stan standardowyreakcja chemiczna standardowa,entalpia i entropia reakcji chemicznej standardowej,praca maksymalna reakcji standardowej, wpływ ciśnienia na pracę maksymalną reakcji izobaryczno-izotermicznej, reakcja tworzenia).
Obliczanie entalpii w procesach chemicznych ( substancje odniesienia, zastosowanie entalpii tworzenia, wartość opałowa i entalpia spalania ,entalpia dewaluacji).
III Zasada termodynamiki (równania Gibbsa –Helmholza,teoremat Nernsta,postulat Plancka, podstawowe konsekwencje III ZT.egzergia a nieosiągalność zera bezwzględnego, kalorymetryczna metoda wyznaczania entropii chemicznej,kwantowo-statystycznia metoda obliczania entropii chemicznej. |
---|
T-A-1 | 1.Wyznaczanie zmian entropii w procesach nieodwracalnych transportu ciepła i masy
2.Obliczanie źródeł entropii dla układów z procesami dyfuzji ciepła i substancji
3.Obliczanie źródeł entropii dla układów z procesami termodyfuzji i przewodzenia w ośrodku izotropowym i anizotropowym
4.Wyznaczanie bilansu entropii układu
5.Minimalizacja źródeł entropii w procesach wymiany ciepła i masy bez reakcji chemicznych
6.Minimalizacja źródeł entropii w procesach wymiany ciepła i masy z reakcjami chemicznymi
7.Wyznaczanie bilansu egzergii układów zamkniętych i otwartych
8.Wyznaczanie prawdopodobieństwa realizacji stanu termodynamicznego |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna. |
---|
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczanie wykładu. |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi... |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia... |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać. |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować... |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. |