Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Programowanie w Szkole

Sylabus przedmiotu Nowoczesne narzędzia w nauczaniu informatyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Programowanie w Szkole
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk technicznych
Profil
Moduł
Przedmiot Nowoczesne narzędzia w nauczaniu informatyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 10 4,00,50zaliczenie
wykładyW2 12 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Słuchacz zna podstawy obsługi tabletu i komputera.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Słuchacz posiada wiedzę nt. zastosowania wybranych narzędzi IT w nauczaniu.
C-2Słuchacz potrafi posługiwać się poznanymi, nowoczesnymi  narzędziami IT.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Praktyczne zastosowanie wybranych narzędzi dedykowanych systemowi Android.5
T-L-2Praktyczne zastosowanie wybranych narzędzi dedykowanych systemowi Windows5
10
wykłady
T-W-1Przykłady narzędzi, aplikacji, oprogramowania przydatnych w edukacji- nauki informatyki, na różnych etapach.6
T-W-2Rola, niebezpieczeństwa, korzyści z wykorzystania portali społecznościowych w edukacji, prawa autorskie.2
T-W-3Narzędzia wprowadzające do nauki programowania.4
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć.40
A-L-3Praca samodzielna z użycie wskazanych narzędzi.10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Studiowanie zaleconej literatury i analiza przykładów z wykładu.54
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.24
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy.
M-2Wykład informacyjny.
M-3Pokaz.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: laboratorium: systematyczna ocena rozwiązań postawionych problemów, ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: wykład: egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PwS_10-_05_W01
Słuchacz posiądzie wiedzę nt. zastosowania wybranych narzędzi w nauczaniu
PwS_10-_W06C-2T-W-3, T-L-2, T-L-1, T-W-2, T-W-1M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PwS_10-_05_U01
Słuchacz nabędzie umiejętność posługiwania się poznanymi, nowoczesnymi narzędziami IT.
PwS_10-_U05C-2T-L-2, T-L-1M-4, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PwS_10-_05_K01
Słuchacz będzie wykazywać postawę odpowiedzialnego autora materiałów edukacyjnych wykorzystujących nowoczesne technologie IT, rozumiejącego swoją rolę w kształtowaniu prawidłowych postaw i nawyków bezpiecznego wykorzystania technologii IT w edukacji przez uczniów.
PwS_10-_K05, PwS_10-_K03C-2T-L-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-L-2M-4, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PwS_10-_05_W01
Słuchacz posiądzie wiedzę nt. zastosowania wybranych narzędzi w nauczaniu
2,0
3,0Słuchacz zna wybrane z poznanych metod i narzędzi i oraz umie wyszukiwać informacje o nowych technologiach edukacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PwS_10-_05_U01
Słuchacz nabędzie umiejętność posługiwania się poznanymi, nowoczesnymi narzędziami IT.
2,0
3,0Słuchacz potrafi posługiwać się wybranymi z zaprezentowanych narzędziami edukacyjnymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PwS_10-_05_K01
Słuchacz będzie wykazywać postawę odpowiedzialnego autora materiałów edukacyjnych wykorzystujących nowoczesne technologie IT, rozumiejącego swoją rolę w kształtowaniu prawidłowych postaw i nawyków bezpiecznego wykorzystania technologii IT w edukacji przez uczniów.
2,0
3,0Słuchacz potrafi dobrać poznane narzędzia do profilu własnej działalności edukacyjnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. http://ceo.org.pl
  2. http://superbelfrzy.edu.pl
  3. http://wiki.mistrzowiekodowania.pl
  4. http://dlakreatywnychinietylko.pl
  5. http://edunews.pl/nowoczesna-edukacja
  6. http://www.tikwedukacji.pl/

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Praktyczne zastosowanie wybranych narzędzi dedykowanych systemowi Android.5
T-L-2Praktyczne zastosowanie wybranych narzędzi dedykowanych systemowi Windows5
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przykłady narzędzi, aplikacji, oprogramowania przydatnych w edukacji- nauki informatyki, na różnych etapach.6
T-W-2Rola, niebezpieczeństwa, korzyści z wykorzystania portali społecznościowych w edukacji, prawa autorskie.2
T-W-3Narzędzia wprowadzające do nauki programowania.4
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć.40
A-L-3Praca samodzielna z użycie wskazanych narzędzi.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Studiowanie zaleconej literatury i analiza przykładów z wykładu.54
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.24
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPwS_10-_05_W01Słuchacz posiądzie wiedzę nt. zastosowania wybranych narzędzi w nauczaniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPwS_10-_W06Słuchacz zna nowoczesne narzędzia edukacyjne.
Cel przedmiotuC-2Słuchacz potrafi posługiwać się poznanymi, nowoczesnymi  narzędziami IT.
Treści programoweT-W-3Narzędzia wprowadzające do nauki programowania.
T-L-2Praktyczne zastosowanie wybranych narzędzi dedykowanych systemowi Windows
T-L-1Praktyczne zastosowanie wybranych narzędzi dedykowanych systemowi Android.
T-W-2Rola, niebezpieczeństwa, korzyści z wykorzystania portali społecznościowych w edukacji, prawa autorskie.
T-W-1Przykłady narzędzi, aplikacji, oprogramowania przydatnych w edukacji- nauki informatyki, na różnych etapach.
Metody nauczaniaM-3Pokaz.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: wykład: egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: laboratorium: systematyczna ocena rozwiązań postawionych problemów, ocena aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz zna wybrane z poznanych metod i narzędzi i oraz umie wyszukiwać informacje o nowych technologiach edukacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPwS_10-_05_U01Słuchacz nabędzie umiejętność posługiwania się poznanymi, nowoczesnymi narzędziami IT.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPwS_10-_U05Słuchacz potrafi zastosować w nauczaniu wybrane nowoczesne narzędzie edukacyjne.
Cel przedmiotuC-2Słuchacz potrafi posługiwać się poznanymi, nowoczesnymi  narzędziami IT.
Treści programoweT-L-2Praktyczne zastosowanie wybranych narzędzi dedykowanych systemowi Windows
T-L-1Praktyczne zastosowanie wybranych narzędzi dedykowanych systemowi Android.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Pokaz.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium: systematyczna ocena rozwiązań postawionych problemów, ocena aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz potrafi posługiwać się wybranymi z zaprezentowanych narzędziami edukacyjnymi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPwS_10-_05_K01Słuchacz będzie wykazywać postawę odpowiedzialnego autora materiałów edukacyjnych wykorzystujących nowoczesne technologie IT, rozumiejącego swoją rolę w kształtowaniu prawidłowych postaw i nawyków bezpiecznego wykorzystania technologii IT w edukacji przez uczniów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPwS_10-_K05Słuchacz rozumie rolę edukatora w kształtowaniu prawidłowych postaw i nawyków bezpiecznego wykorzystania technologii IT przez uczniów.
PwS_10-_K03Słuchacz potrafi ocenić zagrożenia związane z technologią i uwzględniać je dla bezpieczeństwa swojego i innych.
Cel przedmiotuC-2Słuchacz potrafi posługiwać się poznanymi, nowoczesnymi  narzędziami IT.
Treści programoweT-L-1Praktyczne zastosowanie wybranych narzędzi dedykowanych systemowi Android.
T-W-2Rola, niebezpieczeństwa, korzyści z wykorzystania portali społecznościowych w edukacji, prawa autorskie.
T-W-1Przykłady narzędzi, aplikacji, oprogramowania przydatnych w edukacji- nauki informatyki, na różnych etapach.
T-W-3Narzędzia wprowadzające do nauki programowania.
T-L-2Praktyczne zastosowanie wybranych narzędzi dedykowanych systemowi Windows
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Pokaz.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium: systematyczna ocena rozwiązań postawionych problemów, ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: wykład: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz potrafi dobrać poznane narzędzia do profilu własnej działalności edukacyjnej.
3,5
4,0
4,5
5,0