Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Programowanie w Szkole

Sylabus przedmiotu Python w zastosowaniach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Programowanie w Szkole
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk technicznych
Profil
Moduł
Przedmiot Python w zastosowaniach
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 4,00,50egzamin
laboratoriaL2 14 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Słuchacz zna leksykę i składnię języka Python w zakresie niezbędnym do samodzielnego konstruowania prostych programów, umie posługiwać się zintegrowanym środowiskiem programisty.
W-2Słuchacz zna podstawowe zasady konstruowania algorytmów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Słuchacz zna leksykę i składnię języka Python w zakresie niezbędnym do samodzielnego konstruowania prostych aplikacji okienkowych, posiada wiedzę na temat paradygmatu obiektowego,, umie posługiwać się podstawowymi bibliotekami numerycznymi oraz potrafi wczytywać, przetwarzać i wizualizować dane.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie umiejętności tworzenia oraz posługiwania się klasami.2
T-L-2Macierze i wektory jako struktury przechowujące dane numeryczne, ich tworzenie i obsługa.2
T-L-3Wczytywanie i obsługa danych wraz z ich wizualizacją.4
T-L-4Tworzenie prostych aplikacji okienkowych z wykorzystaniem biblioteki gtk oraz wcześniej poznanych bibliotek.6
14
wykłady
T-W-1Podstawy paradygmatu obiektowego i jego założenia. Przykłady zastosowania wbudowanych klas.2
T-W-2Tworzenie oraz podstawowe operacje na wektorach i macierzach z wykorzystaniem biblioteki numpy.2
T-W-3Wykorzystanie pakietu scipy do obsługi danych z plików *.txt, *.arff, *.xlsx2
T-W-4Zastosowanie biblioteki matplotlib do prezentacji oraz analizy wizualnej danych na wykresach różnego typu.2
T-W-5Tworzenie prostych aplikacji okienkowych wykorzystując bibliotekę gtk2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Samodzielne rozwiązywanie problemów postawionych przed słuchaczami.45
A-L-2Przygotowanie do zajęć.30
A-L-3uczestnictwo w zajęciach14
89
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie zaleconej literatury30
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: laboratorium: systematyczna ocena rozwiązań postawionych problemów.
S-2Ocena podsumowująca: wykład: egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PwS_10-_03_W01
Słuchacz posiądzie wiedzę nt. programowania obiektowego, przetwarzania danych, wizualizacji oraz tworzenia prostych aplikacji okienkowych z wykorzystaniem bibliotek: numpy, scipy, matplotlib, pygtk.
PwS_10-_W07C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PwS_10-_03_U01
Słuchacz nabędzie umiejętność przetwarzania, wizualizacji oraz wykorzystania danych przechowywanych na komputerze. Słuchacz będzie umiał tworzyć proste aplikacje okienkowe w języku Python.
PwS_10-_U06C-1T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PwS_10-_03_K01
Słuchacz będzie wykazywać postawę odpowiedzialnego i samokrytycznego autora kodu komputerowego, rozumiejącego swoją rolę w procesie wytwarzania oprogramowania.
PwS_10-_K04, PwS_10-_K05C-1T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PwS_10-_03_W01
Słuchacz posiądzie wiedzę nt. programowania obiektowego, przetwarzania danych, wizualizacji oraz tworzenia prostych aplikacji okienkowych z wykorzystaniem bibliotek: numpy, scipy, matplotlib, pygtk.
2,0
3,0Zna podstawowe założenia programowania obiektowego oraz jest w stanie dobrać odpowiednią bibliotekę do postawionego przed nim zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PwS_10-_03_U01
Słuchacz nabędzie umiejętność przetwarzania, wizualizacji oraz wykorzystania danych przechowywanych na komputerze. Słuchacz będzie umiał tworzyć proste aplikacje okienkowe w języku Python.
2,0
3,0Potrafi posługiwać się poznanymi bibliotekami w stopniu podstawowym, tworzyć proste aplikacje okienkowe oraz rozwiązać postawione przed nim zadania zgodnie z paradygmatem obiektowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PwS_10-_03_K01
Słuchacz będzie wykazywać postawę odpowiedzialnego i samokrytycznego autora kodu komputerowego, rozumiejącego swoją rolę w procesie wytwarzania oprogramowania.
2,0
3,0Potrafi posługiwać się dokumentacją dołączoną do poznawanych bibliotek.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mark Lutz, David Ascher, Python. Wprowadzenie, Helion, 2011
  2. Alexandre Devert, Matplotlib Plotting Cookbook, Packt Publishing, 2014
  3. https://docs.scipy.org/doc/
  4. https://python-gtk-3-tutorial.readthedocs.io/en/latest/

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie umiejętności tworzenia oraz posługiwania się klasami.2
T-L-2Macierze i wektory jako struktury przechowujące dane numeryczne, ich tworzenie i obsługa.2
T-L-3Wczytywanie i obsługa danych wraz z ich wizualizacją.4
T-L-4Tworzenie prostych aplikacji okienkowych z wykorzystaniem biblioteki gtk oraz wcześniej poznanych bibliotek.6
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy paradygmatu obiektowego i jego założenia. Przykłady zastosowania wbudowanych klas.2
T-W-2Tworzenie oraz podstawowe operacje na wektorach i macierzach z wykorzystaniem biblioteki numpy.2
T-W-3Wykorzystanie pakietu scipy do obsługi danych z plików *.txt, *.arff, *.xlsx2
T-W-4Zastosowanie biblioteki matplotlib do prezentacji oraz analizy wizualnej danych na wykresach różnego typu.2
T-W-5Tworzenie prostych aplikacji okienkowych wykorzystując bibliotekę gtk2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Samodzielne rozwiązywanie problemów postawionych przed słuchaczami.45
A-L-2Przygotowanie do zajęć.30
A-L-3uczestnictwo w zajęciach14
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie zaleconej literatury30
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPwS_10-_03_W01Słuchacz posiądzie wiedzę nt. programowania obiektowego, przetwarzania danych, wizualizacji oraz tworzenia prostych aplikacji okienkowych z wykorzystaniem bibliotek: numpy, scipy, matplotlib, pygtk.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPwS_10-_W07Słuchacz zna podstawy programowania obiektowego oraz przetwarzania danych i wizualizacji.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz zna leksykę i składnię języka Python w zakresie niezbędnym do samodzielnego konstruowania prostych aplikacji okienkowych, posiada wiedzę na temat paradygmatu obiektowego,, umie posługiwać się podstawowymi bibliotekami numerycznymi oraz potrafi wczytywać, przetwarzać i wizualizować dane.
Treści programoweT-W-2Tworzenie oraz podstawowe operacje na wektorach i macierzach z wykorzystaniem biblioteki numpy.
T-W-3Wykorzystanie pakietu scipy do obsługi danych z plików *.txt, *.arff, *.xlsx
T-W-4Zastosowanie biblioteki matplotlib do prezentacji oraz analizy wizualnej danych na wykresach różnego typu.
T-W-1Podstawy paradygmatu obiektowego i jego założenia. Przykłady zastosowania wbudowanych klas.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: wykład: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe założenia programowania obiektowego oraz jest w stanie dobrać odpowiednią bibliotekę do postawionego przed nim zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPwS_10-_03_U01Słuchacz nabędzie umiejętność przetwarzania, wizualizacji oraz wykorzystania danych przechowywanych na komputerze. Słuchacz będzie umiał tworzyć proste aplikacje okienkowe w języku Python.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPwS_10-_U06Słúchacz potrafi przetwarzać i wizualizować dane oraz tworzyć aplikacje GUI w języku Python.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz zna leksykę i składnię języka Python w zakresie niezbędnym do samodzielnego konstruowania prostych aplikacji okienkowych, posiada wiedzę na temat paradygmatu obiektowego,, umie posługiwać się podstawowymi bibliotekami numerycznymi oraz potrafi wczytywać, przetwarzać i wizualizować dane.
Treści programoweT-L-4Tworzenie prostych aplikacji okienkowych z wykorzystaniem biblioteki gtk oraz wcześniej poznanych bibliotek.
T-L-1Ćwiczenie umiejętności tworzenia oraz posługiwania się klasami.
T-L-3Wczytywanie i obsługa danych wraz z ich wizualizacją.
T-L-2Macierze i wektory jako struktury przechowujące dane numeryczne, ich tworzenie i obsługa.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium: systematyczna ocena rozwiązań postawionych problemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi posługiwać się poznanymi bibliotekami w stopniu podstawowym, tworzyć proste aplikacje okienkowe oraz rozwiązać postawione przed nim zadania zgodnie z paradygmatem obiektowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPwS_10-_03_K01Słuchacz będzie wykazywać postawę odpowiedzialnego i samokrytycznego autora kodu komputerowego, rozumiejącego swoją rolę w procesie wytwarzania oprogramowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPwS_10-_K04Słuchacz wykazuje postawę odpowiedzialnego i samokrytycznego autora kodu komputerowego.
PwS_10-_K05Słuchacz rozumie rolę edukatora w kształtowaniu prawidłowych postaw i nawyków bezpiecznego wykorzystania technologii IT przez uczniów.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz zna leksykę i składnię języka Python w zakresie niezbędnym do samodzielnego konstruowania prostych aplikacji okienkowych, posiada wiedzę na temat paradygmatu obiektowego,, umie posługiwać się podstawowymi bibliotekami numerycznymi oraz potrafi wczytywać, przetwarzać i wizualizować dane.
Treści programoweT-L-4Tworzenie prostych aplikacji okienkowych z wykorzystaniem biblioteki gtk oraz wcześniej poznanych bibliotek.
T-L-1Ćwiczenie umiejętności tworzenia oraz posługiwania się klasami.
T-L-3Wczytywanie i obsługa danych wraz z ich wizualizacją.
T-L-2Macierze i wektory jako struktury przechowujące dane numeryczne, ich tworzenie i obsługa.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium: systematyczna ocena rozwiązań postawionych problemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi posługiwać się dokumentacją dołączoną do poznawanych bibliotek.
3,5
4,0
4,5
5,0