Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Programowanie w Szkole

Sylabus przedmiotu Podstawy algorytmizacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Programowanie w Szkole
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk technicznych
Profil
Moduł
Przedmiot Podstawy algorytmizacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Chocianowicz <Wlodzimierz.Chocianowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Włodzimierz Chocianowicz <Wlodzimierz.Chocianowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 12 4,00,50zaliczenie
wykładyW1 12 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Słuchacz posiądzie wiedzę i umiejętności w zakresie formułowania zadań algorytmicznych, wyboru odpowiednich algorytmów na podstawie kryteriów związanych ze złożonością czasową i pamięciową oraz środków informatycznych dostępnych w trakcie ich rozwiązywania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Formułowanie algorytmów w postaci schematów blokowych, opisu w języku naturalnym i pseudokodu (na przykładzie algorytmów sortowania).2
T-A-2Ocena złożoności czasowej algorytmów (przypadek optymistyczny, pesymistyczny i oczekiwany) na porzykładzie algorytmów wyszukiwania. Właściwy wybór miary rozmiaru danych wejściowych problemu (algorytmy liczbowe)4
T-A-3Algorytmy rekurencyjne - wady i zalety w porównaniu z wersjami iteracyjnymi.4
T-A-4Równoległość obliczeń, sieci systoliczne, obliczenia randomizowane.2
12
wykłady
T-W-1Pojęcia podstawowe, opis algorytmów.2
T-W-2Złożoność algorytmów i problemów algorytmicznych.2
T-W-3Algorytmy rekurencyjne - wady i zalety w porównaniu z wersjami iteracyjnymi.2
T-W-4Podstawowe abstrakcyjne typy i struktury danych (stos, kolejka, listy, ukorzenione struktury drzewiaste, tablice mieszające).4
T-W-5Konsekwencje „rewolucji technologicznych" (komputery kwantowe, obliczenia bimolekularne).2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Przygotowanie do zajęć48
A-A-3Analiza materiału ćwiczeniowego i samodzielne rozwiązywanie problemów algorytmicznycvh zasygnalizowanych podczas ćwiczeń60
120
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Samodzielne studiowanie zalecanej literatury i analiza materiału wykładowego18
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4Nauka własna i samodzielne rozwiązywanie wskazanych problemów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: wykład: egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: ćwiczenia: systematyczna ocena postępów uwzględniająca aktywność w trakcie zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PwS_10-_01_W01
Słuchacz posiądzie wiedzę w zakresie definiowania zadań algorytmicznych, wyboru odpowiednich algorytmów na podstawie kryteriów związanych ze złożonością czasową i pamięciową oraz środków informatycznych dostępnych w trakcie ich rozwiązywania.
PwS_10-_W02, PwS_10-_W01C-1T-W-3, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-2, T-W-1M-2, M-4, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PwS_10-_01_U01
Słuchacz nabędzie umiejętność formułowania zadań algorytmicznych, badania poprawności i efektywności algorytmów, a także wyboru odpowiednich struktur danych umożliwiających implementację algorytmów w realnym środowisku informatycznym.
PwS_10-_U01, PwS_10-_U02C-1T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PwS_10-_01_K01
Słuchacz będzie umiał krytycznie ocenić proponowane przez innych rozwiązania algorytmiczne, kierując się zintegrowaną wiedzą dotyczącą różnych aspektów (w tym ekonomicznych) i skutków przewidzianych po wdrożeniu rozwiązań.
PwS_10-_K01C-1T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PwS_10-_01_W01
Słuchacz posiądzie wiedzę w zakresie definiowania zadań algorytmicznych, wyboru odpowiednich algorytmów na podstawie kryteriów związanych ze złożonością czasową i pamięciową oraz środków informatycznych dostępnych w trakcie ich rozwiązywania.
2,0
3,0Potrafi wymienić i definiować wybrane podstawowe zadania i problemy algorytmiczne oraz proponować odpowiednie techniki algorytmiczne do ich rozwiązania, a także opisać dowolne podstawowe struktury danych (stos, jedno - dwukierunkowe kolejki i listy) oraz wyjaśnić działanie wybranych podstawowych algorytmów w ich wersji iteracyjnej i/lub rekurencyjnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PwS_10-_01_U01
Słuchacz nabędzie umiejętność formułowania zadań algorytmicznych, badania poprawności i efektywności algorytmów, a także wyboru odpowiednich struktur danych umożliwiających implementację algorytmów w realnym środowisku informatycznym.
2,0
3,0Potrafi dla wybranych podstawowych zadań i problemów algorytmicznych zaproponować odpowiednie struktury danych i techniki algorytmiczne do ich rozwiązania, a także potrafi obliczyć złożoność czasową wybranych podstawowych algorytmów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PwS_10-_01_K01
Słuchacz będzie umiał krytycznie ocenić proponowane przez innych rozwiązania algorytmiczne, kierując się zintegrowaną wiedzą dotyczącą różnych aspektów (w tym ekonomicznych) i skutków przewidzianych po wdrożeniu rozwiązań.
2,0
3,0Potrafi wskazać kryteria wyboru algorytmu dla określonego problemu i środowiska informatycznego na podstawie ich cech charakterystycznych (wymagania eksploatacyjne, zasoby, właściwości statystyczne danych wejściowych, warunki krytyczne funkcjonowania środowiska, itp.).
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. T.H. Cormen, Ch.E.Leiserson, R.I.Rivest, Wprowadzenia do algorytmów, WNT, Warszawa, 2004
  2. Alfred V. Aho, John E. Hopcroft, Jeffrey D. Ullman, Algorytmy i struktury danych, Helion, Warszawa, 2003
  3. Piotr Wróblewski, Algorytmy, struktury danych i techniki programowania, Helion, Warszawa, 2009, IV

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Formułowanie algorytmów w postaci schematów blokowych, opisu w języku naturalnym i pseudokodu (na przykładzie algorytmów sortowania).2
T-A-2Ocena złożoności czasowej algorytmów (przypadek optymistyczny, pesymistyczny i oczekiwany) na porzykładzie algorytmów wyszukiwania. Właściwy wybór miary rozmiaru danych wejściowych problemu (algorytmy liczbowe)4
T-A-3Algorytmy rekurencyjne - wady i zalety w porównaniu z wersjami iteracyjnymi.4
T-A-4Równoległość obliczeń, sieci systoliczne, obliczenia randomizowane.2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia podstawowe, opis algorytmów.2
T-W-2Złożoność algorytmów i problemów algorytmicznych.2
T-W-3Algorytmy rekurencyjne - wady i zalety w porównaniu z wersjami iteracyjnymi.2
T-W-4Podstawowe abstrakcyjne typy i struktury danych (stos, kolejka, listy, ukorzenione struktury drzewiaste, tablice mieszające).4
T-W-5Konsekwencje „rewolucji technologicznych" (komputery kwantowe, obliczenia bimolekularne).2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Przygotowanie do zajęć48
A-A-3Analiza materiału ćwiczeniowego i samodzielne rozwiązywanie problemów algorytmicznycvh zasygnalizowanych podczas ćwiczeń60
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Samodzielne studiowanie zalecanej literatury i analiza materiału wykładowego18
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPwS_10-_01_W01Słuchacz posiądzie wiedzę w zakresie definiowania zadań algorytmicznych, wyboru odpowiednich algorytmów na podstawie kryteriów związanych ze złożonością czasową i pamięciową oraz środków informatycznych dostępnych w trakcie ich rozwiązywania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPwS_10-_W02Słuchacz zna techniki wyboru odpowiednich algorytmów na podstawie kryteriów związanych ze złożonością czasową i pamięciową.
PwS_10-_W01Słuchacz zna metody definiowania zadań algorytmicznych.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz posiądzie wiedzę i umiejętności w zakresie formułowania zadań algorytmicznych, wyboru odpowiednich algorytmów na podstawie kryteriów związanych ze złożonością czasową i pamięciową oraz środków informatycznych dostępnych w trakcie ich rozwiązywania.
Treści programoweT-W-3Algorytmy rekurencyjne - wady i zalety w porównaniu z wersjami iteracyjnymi.
T-A-4Równoległość obliczeń, sieci systoliczne, obliczenia randomizowane.
T-A-2Ocena złożoności czasowej algorytmów (przypadek optymistyczny, pesymistyczny i oczekiwany) na porzykładzie algorytmów wyszukiwania. Właściwy wybór miary rozmiaru danych wejściowych problemu (algorytmy liczbowe)
T-A-1Formułowanie algorytmów w postaci schematów blokowych, opisu w języku naturalnym i pseudokodu (na przykładzie algorytmów sortowania).
T-A-3Algorytmy rekurencyjne - wady i zalety w porównaniu z wersjami iteracyjnymi.
T-W-2Złożoność algorytmów i problemów algorytmicznych.
T-W-1Pojęcia podstawowe, opis algorytmów.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-4Nauka własna i samodzielne rozwiązywanie wskazanych problemów
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: wykład: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wymienić i definiować wybrane podstawowe zadania i problemy algorytmiczne oraz proponować odpowiednie techniki algorytmiczne do ich rozwiązania, a także opisać dowolne podstawowe struktury danych (stos, jedno - dwukierunkowe kolejki i listy) oraz wyjaśnić działanie wybranych podstawowych algorytmów w ich wersji iteracyjnej i/lub rekurencyjnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPwS_10-_01_U01Słuchacz nabędzie umiejętność formułowania zadań algorytmicznych, badania poprawności i efektywności algorytmów, a także wyboru odpowiednich struktur danych umożliwiających implementację algorytmów w realnym środowisku informatycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPwS_10-_U01Słuchacz potrafi formułować i rozwiązywać zadania algorytmiczne.
PwS_10-_U02Słuchacz potrafi badać poprawność i efektywność algorytmów.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz posiądzie wiedzę i umiejętności w zakresie formułowania zadań algorytmicznych, wyboru odpowiednich algorytmów na podstawie kryteriów związanych ze złożonością czasową i pamięciową oraz środków informatycznych dostępnych w trakcie ich rozwiązywania.
Treści programoweT-A-4Równoległość obliczeń, sieci systoliczne, obliczenia randomizowane.
T-A-1Formułowanie algorytmów w postaci schematów blokowych, opisu w języku naturalnym i pseudokodu (na przykładzie algorytmów sortowania).
T-A-2Ocena złożoności czasowej algorytmów (przypadek optymistyczny, pesymistyczny i oczekiwany) na porzykładzie algorytmów wyszukiwania. Właściwy wybór miary rozmiaru danych wejściowych problemu (algorytmy liczbowe)
T-W-3Algorytmy rekurencyjne - wady i zalety w porównaniu z wersjami iteracyjnymi.
T-A-3Algorytmy rekurencyjne - wady i zalety w porównaniu z wersjami iteracyjnymi.
T-W-2Złożoność algorytmów i problemów algorytmicznych.
T-W-1Pojęcia podstawowe, opis algorytmów.
T-W-4Podstawowe abstrakcyjne typy i struktury danych (stos, kolejka, listy, ukorzenione struktury drzewiaste, tablice mieszające).
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4Nauka własna i samodzielne rozwiązywanie wskazanych problemów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ćwiczenia: systematyczna ocena postępów uwzględniająca aktywność w trakcie zajęć
S-1Ocena podsumowująca: wykład: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dla wybranych podstawowych zadań i problemów algorytmicznych zaproponować odpowiednie struktury danych i techniki algorytmiczne do ich rozwiązania, a także potrafi obliczyć złożoność czasową wybranych podstawowych algorytmów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPwS_10-_01_K01Słuchacz będzie umiał krytycznie ocenić proponowane przez innych rozwiązania algorytmiczne, kierując się zintegrowaną wiedzą dotyczącą różnych aspektów (w tym ekonomicznych) i skutków przewidzianych po wdrożeniu rozwiązań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPwS_10-_K01Słuchacz posiada zdolność do krytycznej oceny jakości rozwiązania algorytmicznego, kierowaną zintegrowaną wiedzą dotyczącą różnych aspektów.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz posiądzie wiedzę i umiejętności w zakresie formułowania zadań algorytmicznych, wyboru odpowiednich algorytmów na podstawie kryteriów związanych ze złożonością czasową i pamięciową oraz środków informatycznych dostępnych w trakcie ich rozwiązywania.
Treści programoweT-A-3Algorytmy rekurencyjne - wady i zalety w porównaniu z wersjami iteracyjnymi.
T-A-4Równoległość obliczeń, sieci systoliczne, obliczenia randomizowane.
T-W-2Złożoność algorytmów i problemów algorytmicznych.
T-A-2Ocena złożoności czasowej algorytmów (przypadek optymistyczny, pesymistyczny i oczekiwany) na porzykładzie algorytmów wyszukiwania. Właściwy wybór miary rozmiaru danych wejściowych problemu (algorytmy liczbowe)
T-W-3Algorytmy rekurencyjne - wady i zalety w porównaniu z wersjami iteracyjnymi.
T-W-5Konsekwencje „rewolucji technologicznych" (komputery kwantowe, obliczenia bimolekularne).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4Nauka własna i samodzielne rozwiązywanie wskazanych problemów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ćwiczenia: systematyczna ocena postępów uwzględniająca aktywność w trakcie zajęć
S-1Ocena podsumowująca: wykład: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wskazać kryteria wyboru algorytmu dla określonego problemu i środowiska informatycznego na podstawie ich cech charakterystycznych (wymagania eksploatacyjne, zasoby, właściwości statystyczne danych wejściowych, warunki krytyczne funkcjonowania środowiska, itp.).
3,5
4,0
4,5
5,0