Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)

Sylabus przedmiotu Modelowanie procesów biznesowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Modelowanie procesów biznesowych
Specjalność Zastosowania informatyki
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Leonard Rozenberg <Leonard.Rozenberg@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wiesław Pietruszkiewicz <Wieslaw.Pietruszkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 1,50,62zaliczenie
laboratoriaL5 30 2,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana jest znajomość podstaw projektowania systemów informatycznych oraz funkcjonowania przedsiębiorstwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wiedza dot. modelowania biznesowego przy użyciu języka UML oraz umiejętność wykonania modeli procesów biznesowych, potrzebnych na wstępnym etapie tworzenia projektów systemów informatycznych.
C-2Umiejętność wykorzystania modeli procesów biznesowych do usprawnienia organizacji oraz zarządzania procesami.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia odpowiadające kolejny tematom wykładów.30
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych: wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych, podstawowe pojęcia, metody modelowania procesów, narzędzia informatyczne i znaczenie modeli procesów w biznesie.4
T-W-2Podział procesów biznesowych i ich identyfikacja w przedsiębiorstwie2
T-W-3Język UML w zastosowaniu do modelowania procesów biznesowych2
T-W-4Modelowanie funkcjonalności i uczestników procesów2
T-W-5Modelowanie informacji zbieranych i przeważanych w procesie2
T-W-6Modelowanie przebiegu procesów2
T-W-7Modelowanie komunikacji w procesie2
T-W-8Modelowanie czasowe procesów2
T-W-9Praktyczne wykorzystanie modelów procesów biznesowych w budowie systemów informatycznych4
T-W-10Modelowanie biznesowych procesów decyzyjnych4
T-W-11Zastosowanie modeli procesów biznesowych do usprawnienia rzeczywistości2
T-W-12Języki BPMN i BPEL oraz ich zastosowanie w modelowaniu i symulacji procesów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do laboratorium8
A-L-3Konsultacje1
A-L-4Przygotowanie finalne dokumentacji modelowanego procesu35
74
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Udział w konsultacjach i zaliczeniu2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładu - praca własna studenta13
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia z oprogramowaniem specjalistycznym
M-2Prezentacja oraz dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne oraz końcowa praca w domu nad finalizacją modelu wybranego procesu biznesowego
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-3Ocena formująca: Merytoryczna ocena umiejętności modelowania procesów
S-4Ocena podsumowująca: Ocena zdolności do dokumentowania procesu i tworzenia modelu w postaci zwartego projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O1/06_W01
Student posiądzie wiedzę dot. modelowania biznesowego oraz świadomość dot. znaczenia modelowania biznesowego w tworzeniu oprogramowania, usprawnianiu procesów, jak i zarządzaniu organizacją.
IC_1A_W10, IC_1A_W14, IC_1A_W16T1A_W02, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-11, T-W-10, T-W-12M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O1/06_U01
Student posiądzie umiejętność wykonania modeli procesów biznesowych, potrzebnych na wstępnym etapie tworzenia projektów systemów informatycznych
IC_1A_U03, IC_1A_U01T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08C-2T-L-1M-1S-1, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O1/06_W01
Student posiądzie wiedzę dot. modelowania biznesowego oraz świadomość dot. znaczenia modelowania biznesowego w tworzeniu oprogramowania, usprawnianiu procesów, jak i zarządzaniu organizacją.
2,0Student nie posiada wiedzy wymaganej do otrzymania oceny 3.0
3,0Wie w jaki sposób można zastosować język UML do modelowania podstawowych aspektów procesów biznesowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O1/06_U01
Student posiądzie umiejętność wykonania modeli procesów biznesowych, potrzebnych na wstępnym etapie tworzenia projektów systemów informatycznych
2,0Poniżej poziomu wymaganego na 3.0
3,0Umie przeprowadzić podstawową analizę procesu biznesowego oraz wykonania podstawowych diagramów UML
3,5Umie określić zastosowania tworzonego modelu oraz uczestników modelowanego procesu
4,0Umie przeprowadzić rozbudowaną analizę procesu biznesowego
4,5Umie wykonać dokumentację procesów biznesowych
5,0Umie zastosować utworzony model do analizy możiwości usprawnienia procesu

Literatura podstawowa

  1. S. Wrycza, Język UML 2.0 w modelowaniu systemów informatycznych, Helion, Gliwice, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 1996
  2. Piotrowski M., Notacja modelowania procesów biznesowych, Wydawnictwo BTC, Legionowo, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia odpowiadające kolejny tematom wykładów.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych: wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych, podstawowe pojęcia, metody modelowania procesów, narzędzia informatyczne i znaczenie modeli procesów w biznesie.4
T-W-2Podział procesów biznesowych i ich identyfikacja w przedsiębiorstwie2
T-W-3Język UML w zastosowaniu do modelowania procesów biznesowych2
T-W-4Modelowanie funkcjonalności i uczestników procesów2
T-W-5Modelowanie informacji zbieranych i przeważanych w procesie2
T-W-6Modelowanie przebiegu procesów2
T-W-7Modelowanie komunikacji w procesie2
T-W-8Modelowanie czasowe procesów2
T-W-9Praktyczne wykorzystanie modelów procesów biznesowych w budowie systemów informatycznych4
T-W-10Modelowanie biznesowych procesów decyzyjnych4
T-W-11Zastosowanie modeli procesów biznesowych do usprawnienia rzeczywistości2
T-W-12Języki BPMN i BPEL oraz ich zastosowanie w modelowaniu i symulacji procesów2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do laboratorium8
A-L-3Konsultacje1
A-L-4Przygotowanie finalne dokumentacji modelowanego procesu35
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Udział w konsultacjach i zaliczeniu2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładu - praca własna studenta13
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O1/06_W01Student posiądzie wiedzę dot. modelowania biznesowego oraz świadomość dot. znaczenia modelowania biznesowego w tworzeniu oprogramowania, usprawnianiu procesów, jak i zarządzaniu organizacją.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W10Zna metody wykorzystywane podczas projektowania, testowania, wdrażania i integrowania produktów i usług opartych na technologiach informatycznych
IC_1A_W14Posiada wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności gospodarczej
IC_1A_W16Posiada wiedzę z zakresu modelowania i symulacji komputerowej systemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Wiedza dot. modelowania biznesowego przy użyciu języka UML oraz umiejętność wykonania modeli procesów biznesowych, potrzebnych na wstępnym etapie tworzenia projektów systemów informatycznych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych: wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych, podstawowe pojęcia, metody modelowania procesów, narzędzia informatyczne i znaczenie modeli procesów w biznesie.
T-W-3Język UML w zastosowaniu do modelowania procesów biznesowych
T-W-4Modelowanie funkcjonalności i uczestników procesów
T-W-5Modelowanie informacji zbieranych i przeważanych w procesie
T-W-6Modelowanie przebiegu procesów
T-W-7Modelowanie komunikacji w procesie
T-W-8Modelowanie czasowe procesów
T-W-9Praktyczne wykorzystanie modelów procesów biznesowych w budowie systemów informatycznych
T-W-2Podział procesów biznesowych i ich identyfikacja w przedsiębiorstwie
T-W-11Zastosowanie modeli procesów biznesowych do usprawnienia rzeczywistości
T-W-10Modelowanie biznesowych procesów decyzyjnych
T-W-12Języki BPMN i BPEL oraz ich zastosowanie w modelowaniu i symulacji procesów
Metody nauczaniaM-2Prezentacja oraz dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy wymaganej do otrzymania oceny 3.0
3,0Wie w jaki sposób można zastosować język UML do modelowania podstawowych aspektów procesów biznesowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O1/06_U01Student posiądzie umiejętność wykonania modeli procesów biznesowych, potrzebnych na wstępnym etapie tworzenia projektów systemów informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U03Opracowywania dokumentacji związanej z procesem projektowania, wdrażania, integrowania i testowania systemów informatycznych
IC_1A_U01Ma umiejętność wykrywania związków i zależności w procesach zachodzących w systemach rzeczywistych i tworzenia modeli komputerowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Umiejętność wykorzystania modeli procesów biznesowych do usprawnienia organizacji oraz zarządzania procesami.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenia odpowiadające kolejny tematom wykładów.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z oprogramowaniem specjalistycznym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne oraz końcowa praca w domu nad finalizacją modelu wybranego procesu biznesowego
S-3Ocena formująca: Merytoryczna ocena umiejętności modelowania procesów
S-4Ocena podsumowująca: Ocena zdolności do dokumentowania procesu i tworzenia modelu w postaci zwartego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Poniżej poziomu wymaganego na 3.0
3,0Umie przeprowadzić podstawową analizę procesu biznesowego oraz wykonania podstawowych diagramów UML
3,5Umie określić zastosowania tworzonego modelu oraz uczestników modelowanego procesu
4,0Umie przeprowadzić rozbudowaną analizę procesu biznesowego
4,5Umie wykonać dokumentację procesów biznesowych
5,0Umie zastosować utworzony model do analizy możiwości usprawnienia procesu