Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)

Sylabus przedmiotu Zapewnienie jakości oprogramowania - Przedmiot obieralny II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zapewnienie jakości oprogramowania - Przedmiot obieralny II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Poliwoda <Maciej.Poliwoda@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Małecki <Krzysztof.Malecki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 30 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu systemów operacyjnych, sieci komputerowych, programowania komputerów, inżynierii systemów informatycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami testowania oprogramowania.
C-2Poznanie zagadnień testowania na poziomie umożliwiającym podejście do certyfikacji na poziomie podstawowym wg International Software Testing Qualification Board (Foundation Level).
C-3Zapoznanie studentów ze specyfiką testowania poszczególnych platform (mobilnych, webowych). Wyjaśnienie i zaakcentowanie różnic i podobieństw oraz wymaganych umiejętności dla potrzeb zapewnienia jakości każdej z nich.
C-4Przedstawienie najbardziej popularnych i najczęściej wykorzystywanych narzędzi, wspomagających przygotowanie i zarządzanie środowiskami testowymi oraz wspomagających przebieg cyklu testowania oprogramowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie środowiska pracy i przypadków testowych na podstawie dokumentacji oraz zgłaszanie błędów do dokumentacji. Zgłaszanie uwag do specyfikacji architektury.2
T-L-2Sprawozdanie z poprzednich laboratoriów. Testowanie według planu testów, testowanie eksploracyjne / ad-hoc dla systemów webowych. Zapoznanie z narzędziami wspomagającymi testowanie aplikacji back-end. Wykorzystanie narzędzi do zarządzania przebiegiem cyklu testowania oraz narzędzi wspomagających zarządzanie defektami.2
T-L-3Testowanie według planu testów, testowanie eksploracyjne / ad-hoc dla systemów webowych. Zapoznanie z narzędziami wspomagającymi testowanie aplikacji back-end. Wykorzystanie narzędzi do zarządzania przebiegiem cyklu testowania oraz narzędzi wspomagających zarządzanie defektami.2
T-L-4Sprawozdanie z poprzednich dwóch laboratoriów. Testowanie według planu testów, testowanie eksploracyjne / ad-hoc dla urządzeń mobilnych. Zapoznanie z narzędziami wspomagającymi testowanie aplikacji mobilnych na różnych platformach sprzętowych (Windows). Specyfika testowania platform mobilnych ( Android, Windows Phone). Wykorzystanie narzędzi do zarządzania przebiegiem cyklu testowania oraz narzędzi wspomagających zarządzanie defektami - c.d.2
T-L-5Testowanie według planu testów, testowanie eksploracyjne / ad-hoc dla urządzeń mobilnych. Zapoznanie z narzędziami wspomagającymi testowanie aplikacji mobilnych na różnych platformach sprzętowych (Windows). Specyfika testowania platform mobilnych ( Android, Windows Phone). Wykorzystanie narzędzi do zarządzania przebiegiem cyklu testowania oraz narzędzi wspomagających zarządzanie defektami - c.d.2
T-L-6Wejściówka. Sprawozdanie z poprzednich dwóch laboratoriów. Testowanie według planu testów, testowanie eksploracyjne / ad-hoc usług (webservis, rest). Zapoznanie z narzędziami wspomagającymi testowanie serwisów. Wykorzystanie narzędzi do zarządzania przebiegiem cyklu testowania oraz narzędzi wspomagających zarządzanie defektami - c.d.2
T-L-7Testowanie według planu testów, testowanie eksploracyjne / ad-hoc usług (webservis, rest). Zapoznanie z narzędziami wspomagającymi testowanie serwisów. Wykorzystanie narzędzi do zarządzania przebiegiem cyklu testowania oraz narzędzi wspomagających zarządzanie defektami - c.d.2
T-L-8Sprawozdanie z poprzednich dwóch laboratoriów. Testowanie regresyjne, retesty. Testu niefunkcjonalne (obciążeniowe, wydajnościowe, użyteczności). Wykorzystanie narzędzi, wspomagających tego typu testy.2
T-L-9Testowanie regresyjne, retesty. Testu niefunkcjonalne (obciążeniowe, wydajnościowe, użyteczności). Wykorzystanie narzędzi, wspomagających tego typu testy.2
T-L-10Sprawozdanie z poprzednich dwóch laboratoriów. Raportowanie postępów prac. Wykorzystanie narzędzi, wspomagających tworzenie raportów. Alternatywne narzędzia wspomagające planowanie, wykonanie i zamykanie cyklu testowania.2
T-L-11Wejściówka Automatyzacja testów na przykładzie platformy mobilnej Android (użycie narzędzia Robotium do przygotowania prostych przypadków testowych.2
T-L-12Automatyzacja na platformach webowych (użycie narzędzia Selenium do przygowania skryptów)2
T-L-13Sprawozdanie z poprzednich trzech laboratoriów. Testy penetracyjne - SQL Injection, XSS2
T-L-14Testy regresji. Raport końcowty z wykonanych testów2
T-L-15Zaliczenie, poprawy sprawozdań.2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do testowania. Definicja testowania. Siedem zasad testowania. Podstawowy proces testowy. Psychologia w testowaniu. Strategia testów. Plan Testów Procedura testowa. Normy w testowaniu: ISO 9126, IEEE 829 (dokumentacja), IEEE 1028 (przeglądy), IEEE 12207 (cykle życia oprogramowania), CMMI.2
T-W-2Testowanie w cyklu życia oprogramowania. Model V. Poziomy testów. Testy modułowe, integracyjne, systemowe, akceptacyjne. Typy i cele testów. Testowanie funkcji, właściwości, struktury/architektury, testowanie związane ze zmianami w oprogramowaniu.2
T-W-3Statyczne techniki testowania (przeglądy a proces testowy, proces przeglądu). Wprowadzenie do projektowania testów: identyfikacja warunków testowych i projektowanie przypadków testowych, kategorie technik projektowania testów.2
T-W-4Techniki na podstawie specyfikacji lub czarnoskrzynkowe. Podział na klasy równoważności. Analiza wartości brzegowych. Testowanie z użyciem tablicy decyzyjnej. Testowanie przejść między stanami. Testowanie z zastosowaniem przypadków użycia2
T-W-5Techniki na podstawie struktury lub białoskrzynkowe. Testowanie instrukcji i pokrycie. Testowanie decyzyjne i pokrycie. Inne techniki na podstawie struktury. Techniki oparte na doświadczeniu2
T-W-6Zarządzanie testowaniem. Organizacja i niezależność testowania. Zadania kierownika testów i testera. Planowanie testowania. Czynności wykonywane podczas planowania testów. Kryteria wyjścia. Oszacowanie wysiłku testowego. Sposoby podejścia do testowania (strategie testowe). Monitorowanie postępu testów. Raportowanie testów. Nadzór nad testowaniem.2
T-W-7Ryzyko a testowanie. Ryzyko produktowe a projektowe. Zarządzanie konfiguracją. Zarządzanie konfiguracją. Podstawowe informacje o systemach zarządzania wersjami oprogramowania (np. GIT, Subversion).2
T-W-8Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w laboratoriach30
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Praca własna studenta i przygotowanie sprawozdań28
60
wykłady
A-W-1Udział studenta w zajęciach dydaktycznych15
A-W-2Praca własna studenta - studia literatury12
A-W-3Udział w konsultacjach2
29

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Laboratorium - Metoda przypadków z dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ogólna ocena formująca oraz ocena sprawozdań i aktywnej obecności - laboratorium
S-2Ocena formująca: Ocena realizacji zadań bieżących, sprawozdań i wejściówek
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na wykładzie - pytania w formie i treści możliwie najbardziej zbliżone do pytań egzaminacyjnych ISTQB Foundation Level.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O/02-03_W01
Wiedza na temat testowania oprogramowania z zakresu ISTQB Foundation Level
IC_1A_W10T1A_W02, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O/02-03_U01
Umiejętność rozpoznawania oraz formułowania przypadków testowych
IC_1A_U11, IC_1A_U13, IC_1A_U22, IC_1A_U06, IC_1A_U28T1A_U07, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3, C-4T-L-1M-2S-1, S-2, S-3
IC_1A_O/02-03_U02
Umiejętność doboru i wykorzystania narzędzi wspomagających zarządzanie cyklem testowania oprogramowania
IC_1A_U22, IC_1A_U25T1A_U07, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U15InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07C-2, C-4T-L-4, T-L-8, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14M-2S-1, S-2, S-3
IC_1A_O/02-03_U03
Umiejętność analizy i interpretacji czynników wpływających na powstawanie defektów, szacowania ryzyka, wynikającego z ich istnienia oraz klasyfikowania defektów (określania ważności)
IC_1A_U28T1A_U14, T1A_U16InzA_U06, InzA_U08C-2, C-3, C-4T-L-4, T-L-8, T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-L-9, T-L-13, T-L-14M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O/02-03_K01
Zorientowanie na pracę zespołową, otwartość na współpracę. Umiejętność jasnego i neutralnego komunikowania się.
IC_1A_K03T1A_K03, T1A_K04C-1T-L-2, T-L-4, T-L-8, T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O/02-03_W01
Wiedza na temat testowania oprogramowania z zakresu ISTQB Foundation Level
2,0Nie posiada wiedzy dotyczącej testowania i organizacji testów na poziomie dostatecznym (3,0)
3,0Potrafi zdefiniować testowanie, podać i scharakteryzować 7 zasad testowania. Zna i charakteryzuje statyczne techniki testowania. Potrafi sklasyfikować i podać przykłady narzędzi (oprogramowania) stosowanych w testowaniu. Opisuje model V i rodzaje testów na poszczególnych etapach rozwoju oprogramowania w tym modelu.
3,5Objaśnia i tłumaczy na przykładach techniki czarnoskrzynkowe (testowanie na podstawie specyfikacji) i białoskrzynkowe. Wyjaśnia testowanie eksploracyjne i regresyjne.
4,0Potrafi objaśniać proces planowania testowania, kryteria wyjścia. Definiuje ryzyko w testowaniu, tłumaczy różnicę między ryzykiem projektowym i produktowym. Opisuje na przykładach istotę zarządzania konfiguracją oraz przykładowe narzędzia.
4,5Charakteryzuje automatyzację testów. Objaśnia zastosowanie testów jednostkowych oraz odpowiednie narzędzia. Zna pojęcie i zastosowanie jarzma testowego.
5,0Objaśnia zawartość informacyjną dokumentów w testowaniu (przypadek testowy, procedura testowa, plan testów, raport z testów, dokument z testów eksploracyjnych, raport pokrycia testów). Potrafi omówić standardy IEEE i ISO związane z testowaniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O/02-03_U01
Umiejętność rozpoznawania oraz formułowania przypadków testowych
2,0Nie potrafi dobrze rozpoznać i sformułować przypadków testowych.
3,0Potrafi rozpoznać tylko niektóre przypadki testowe i zapisać je w poprawnej formie.
3,5Potrafi rozpoznać większość przypadków testowych oraz poprawnie je sformułować i zapisać.
4,0Rozpoznaje najważniejsze przypadki testowe, potrafi poprawnie je poprawnie sformułować i zapisać. Zdarza mu się pomijać istotne szczegóły.
4,5Bezbłędnie rozpoznaje wszyskie możliwe przypadki testowe, poprawnie je formułuje i zapisuje. Sporadycznie pomija niektóre szczegóły.
5,0Bezbłędnie rozpoznaje wszystkie możliwe przypadki testowe, poprawnie je formułuje i zapisuje, nie pomijając żadnych istotnych szczegółów.
IC_1A_O/02-03_U02
Umiejętność doboru i wykorzystania narzędzi wspomagających zarządzanie cyklem testowania oprogramowania
2,0Nie potrafi dobrać i wykorzystać narzdzi potrzebnych do zarządzania przypadkami testowymi, defektami oraz środowiskiem testowym.
3,0Zna i potrafi wykorzystać tylko niektóre narzedzia do zarządzania przypadkami testowymi. Może nie znać narzdzi do zarządzania defektami. W znikomym stopniu potrafi zarządzać środowiskiem testowym.
3,5Potrafi dobrać i wykorzystać najbardziej popularne narzędzia do zarządzania przypadkami testowymi i defektami. Potrafi zarządzać środowiskiem testowym.
4,0Potrafi dobrać i wykorzystać różnorakie narzędzia do zarządzania cyklem testowania oprogramowania. Sprawnie operuje tymi narzędziami. Bezproblemowo konfiguruje środowisko testowe.
4,5Zna i potrafi wykorzystać większość dostępnych narzędzi, wspomagających cykl testowania oprogramowania (konfiguracja środowiska, zarządzanie przypadkami testowymi, zarządzanie defektami). Sprawnie operuje narzędziami wspomagającymi automatyzację testów.
5,0Szybko i sprawnie operuje narzędziami do zarządzania przypadkami testowymi oraz defektami. Bez problemów konfiguruje środowisko testowe. Potrafi tworzyć proste skrypty testów regresji, przy użyciu narzędzi wspomagających ten proces.
IC_1A_O/02-03_U03
Umiejętność analizy i interpretacji czynników wpływających na powstawanie defektów, szacowania ryzyka, wynikającego z ich istnienia oraz klasyfikowania defektów (określania ważności)
2,0Nie rozumie potrzeby testowania i zapewnienia jakości oprogramowania. Nie potrafi określić potencjalnych przyczyn i miejsc powstawania defektów. Nie potrafi określić ryzyka, wynikającego z istnienia defektów. Nie potrafi określić ważności oraz istotności (priorty/severity) defektów.
3,0Często potrafi określić przyczyny i miejsca powstawania defektów. Nie zawsze poprawnie szacuje ryzyko, wynikające z ich istnienia. Ma problemy z poprawną klasyfikacją ważności oraz istotności defektów.
3,5W wiekszości przypadków poprawnie definiuje miejsca i przyczyny powstawania defektów. Poprawnie szacuje ryzyko, wynikające z ich istnienia. W niektórych przypadkach poprawnie klasyfikuje defekty.
4,0Zawsze potrafi określić czynniki, wpływające na powstawanie defektów. Poprawnie szacuje ryzyko, wynikające z ich istnienia. W większości przypadków poprawnie określa ważność oraz istotność defektów.
4,5Poprawnie określa, analizuje oraz interpretuje czynniki, wpływające na powstawanie defektów. W niektórych przypadkach sugeruje rozwiązania, niwelujące wpływ defektów na produkt. Poprawnie określa ryzyko, wynikające z istnienia defektów. Poprawnie klasyfikuje defekty.
5,0Sprawnie analizuje oraz interpretuje czynniki, wpływające na powstawanie defektów. Myśli nieszablonowo, potrafi sugerować potencjalne rozwiązania, niwelujące wpływ znalezionych defektów na produkt. Poprawnie klasyfiukuje defekty, zarówno pod wzgldem priorytetów projektowych jak również istotności dla użytkownika końcowego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O/02-03_K01
Zorientowanie na pracę zespołową, otwartość na współpracę. Umiejętność jasnego i neutralnego komunikowania się.
2,0nie spełnia warunków oceny dostatecznej
3,0Potrafi organizować swoją pracę i narzędzia (w ramach przydzielonych zadań).
3,5Pracuje dokładnie i metodycznie. Komunikuje wykryte błędy w oprogramowaniu w jasny sposób.
4,0Potrafi identyfikować problemy i ryzyka projektowe.
4,5Potrafi komunikować się w zespole (grupie) w sposób jasny i neutralny.
5,0Motywuje innych do pracy nad postawionymi zadaniami projektowymi.

Literatura podstawowa

  1. ISTQB Foundation Level Syllabus, http://www.istqb.org/downloads/ (13.05.2013), 2013
  2. Black, R., Veenendaal, E. van, Graham, D., Foundations of Software Testing - ISTQB® Certification, Cengage Learning, 2012
  3. Morgan, P., Samaroo, A., Hambling, B., Software Testing: An ISTQB®-ISEB Foundation Guide, British Computer Society, 2010
  4. Spillner, A., Linz, T., Schaefer, H., Software Testing Foundations: A Study Guide for the Certified Tester Exam, Rocky Nook, 2011
  5. Homès, B., Fundamentals of Software Testing, IHomès, B., Fundamentals of Software Testing, ISTE Ltd and John Wiley & Sons Inc7. Patton, R., 2005, Software Testing (2nd. ed)

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie środowiska pracy i przypadków testowych na podstawie dokumentacji oraz zgłaszanie błędów do dokumentacji. Zgłaszanie uwag do specyfikacji architektury.2
T-L-2Sprawozdanie z poprzednich laboratoriów. Testowanie według planu testów, testowanie eksploracyjne / ad-hoc dla systemów webowych. Zapoznanie z narzędziami wspomagającymi testowanie aplikacji back-end. Wykorzystanie narzędzi do zarządzania przebiegiem cyklu testowania oraz narzędzi wspomagających zarządzanie defektami.2
T-L-3Testowanie według planu testów, testowanie eksploracyjne / ad-hoc dla systemów webowych. Zapoznanie z narzędziami wspomagającymi testowanie aplikacji back-end. Wykorzystanie narzędzi do zarządzania przebiegiem cyklu testowania oraz narzędzi wspomagających zarządzanie defektami.2
T-L-4Sprawozdanie z poprzednich dwóch laboratoriów. Testowanie według planu testów, testowanie eksploracyjne / ad-hoc dla urządzeń mobilnych. Zapoznanie z narzędziami wspomagającymi testowanie aplikacji mobilnych na różnych platformach sprzętowych (Windows). Specyfika testowania platform mobilnych ( Android, Windows Phone). Wykorzystanie narzędzi do zarządzania przebiegiem cyklu testowania oraz narzędzi wspomagających zarządzanie defektami - c.d.2
T-L-5Testowanie według planu testów, testowanie eksploracyjne / ad-hoc dla urządzeń mobilnych. Zapoznanie z narzędziami wspomagającymi testowanie aplikacji mobilnych na różnych platformach sprzętowych (Windows). Specyfika testowania platform mobilnych ( Android, Windows Phone). Wykorzystanie narzędzi do zarządzania przebiegiem cyklu testowania oraz narzędzi wspomagających zarządzanie defektami - c.d.2
T-L-6Wejściówka. Sprawozdanie z poprzednich dwóch laboratoriów. Testowanie według planu testów, testowanie eksploracyjne / ad-hoc usług (webservis, rest). Zapoznanie z narzędziami wspomagającymi testowanie serwisów. Wykorzystanie narzędzi do zarządzania przebiegiem cyklu testowania oraz narzędzi wspomagających zarządzanie defektami - c.d.2
T-L-7Testowanie według planu testów, testowanie eksploracyjne / ad-hoc usług (webservis, rest). Zapoznanie z narzędziami wspomagającymi testowanie serwisów. Wykorzystanie narzędzi do zarządzania przebiegiem cyklu testowania oraz narzędzi wspomagających zarządzanie defektami - c.d.2
T-L-8Sprawozdanie z poprzednich dwóch laboratoriów. Testowanie regresyjne, retesty. Testu niefunkcjonalne (obciążeniowe, wydajnościowe, użyteczności). Wykorzystanie narzędzi, wspomagających tego typu testy.2
T-L-9Testowanie regresyjne, retesty. Testu niefunkcjonalne (obciążeniowe, wydajnościowe, użyteczności). Wykorzystanie narzędzi, wspomagających tego typu testy.2
T-L-10Sprawozdanie z poprzednich dwóch laboratoriów. Raportowanie postępów prac. Wykorzystanie narzędzi, wspomagających tworzenie raportów. Alternatywne narzędzia wspomagające planowanie, wykonanie i zamykanie cyklu testowania.2
T-L-11Wejściówka Automatyzacja testów na przykładzie platformy mobilnej Android (użycie narzędzia Robotium do przygotowania prostych przypadków testowych.2
T-L-12Automatyzacja na platformach webowych (użycie narzędzia Selenium do przygowania skryptów)2
T-L-13Sprawozdanie z poprzednich trzech laboratoriów. Testy penetracyjne - SQL Injection, XSS2
T-L-14Testy regresji. Raport końcowty z wykonanych testów2
T-L-15Zaliczenie, poprawy sprawozdań.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do testowania. Definicja testowania. Siedem zasad testowania. Podstawowy proces testowy. Psychologia w testowaniu. Strategia testów. Plan Testów Procedura testowa. Normy w testowaniu: ISO 9126, IEEE 829 (dokumentacja), IEEE 1028 (przeglądy), IEEE 12207 (cykle życia oprogramowania), CMMI.2
T-W-2Testowanie w cyklu życia oprogramowania. Model V. Poziomy testów. Testy modułowe, integracyjne, systemowe, akceptacyjne. Typy i cele testów. Testowanie funkcji, właściwości, struktury/architektury, testowanie związane ze zmianami w oprogramowaniu.2
T-W-3Statyczne techniki testowania (przeglądy a proces testowy, proces przeglądu). Wprowadzenie do projektowania testów: identyfikacja warunków testowych i projektowanie przypadków testowych, kategorie technik projektowania testów.2
T-W-4Techniki na podstawie specyfikacji lub czarnoskrzynkowe. Podział na klasy równoważności. Analiza wartości brzegowych. Testowanie z użyciem tablicy decyzyjnej. Testowanie przejść między stanami. Testowanie z zastosowaniem przypadków użycia2
T-W-5Techniki na podstawie struktury lub białoskrzynkowe. Testowanie instrukcji i pokrycie. Testowanie decyzyjne i pokrycie. Inne techniki na podstawie struktury. Techniki oparte na doświadczeniu2
T-W-6Zarządzanie testowaniem. Organizacja i niezależność testowania. Zadania kierownika testów i testera. Planowanie testowania. Czynności wykonywane podczas planowania testów. Kryteria wyjścia. Oszacowanie wysiłku testowego. Sposoby podejścia do testowania (strategie testowe). Monitorowanie postępu testów. Raportowanie testów. Nadzór nad testowaniem.2
T-W-7Ryzyko a testowanie. Ryzyko produktowe a projektowe. Zarządzanie konfiguracją. Zarządzanie konfiguracją. Podstawowe informacje o systemach zarządzania wersjami oprogramowania (np. GIT, Subversion).2
T-W-8Zaliczenie1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w laboratoriach30
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Praca własna studenta i przygotowanie sprawozdań28
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w zajęciach dydaktycznych15
A-W-2Praca własna studenta - studia literatury12
A-W-3Udział w konsultacjach2
29
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O/02-03_W01Wiedza na temat testowania oprogramowania z zakresu ISTQB Foundation Level
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W10Zna metody wykorzystywane podczas projektowania, testowania, wdrażania i integrowania produktów i usług opartych na technologiach informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami testowania oprogramowania.
C-2Poznanie zagadnień testowania na poziomie umożliwiającym podejście do certyfikacji na poziomie podstawowym wg International Software Testing Qualification Board (Foundation Level).
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do testowania. Definicja testowania. Siedem zasad testowania. Podstawowy proces testowy. Psychologia w testowaniu. Strategia testów. Plan Testów Procedura testowa. Normy w testowaniu: ISO 9126, IEEE 829 (dokumentacja), IEEE 1028 (przeglądy), IEEE 12207 (cykle życia oprogramowania), CMMI.
T-W-2Testowanie w cyklu życia oprogramowania. Model V. Poziomy testów. Testy modułowe, integracyjne, systemowe, akceptacyjne. Typy i cele testów. Testowanie funkcji, właściwości, struktury/architektury, testowanie związane ze zmianami w oprogramowaniu.
T-W-3Statyczne techniki testowania (przeglądy a proces testowy, proces przeglądu). Wprowadzenie do projektowania testów: identyfikacja warunków testowych i projektowanie przypadków testowych, kategorie technik projektowania testów.
T-W-4Techniki na podstawie specyfikacji lub czarnoskrzynkowe. Podział na klasy równoważności. Analiza wartości brzegowych. Testowanie z użyciem tablicy decyzyjnej. Testowanie przejść między stanami. Testowanie z zastosowaniem przypadków użycia
T-W-5Techniki na podstawie struktury lub białoskrzynkowe. Testowanie instrukcji i pokrycie. Testowanie decyzyjne i pokrycie. Inne techniki na podstawie struktury. Techniki oparte na doświadczeniu
T-W-6Zarządzanie testowaniem. Organizacja i niezależność testowania. Zadania kierownika testów i testera. Planowanie testowania. Czynności wykonywane podczas planowania testów. Kryteria wyjścia. Oszacowanie wysiłku testowego. Sposoby podejścia do testowania (strategie testowe). Monitorowanie postępu testów. Raportowanie testów. Nadzór nad testowaniem.
T-W-7Ryzyko a testowanie. Ryzyko produktowe a projektowe. Zarządzanie konfiguracją. Zarządzanie konfiguracją. Podstawowe informacje o systemach zarządzania wersjami oprogramowania (np. GIT, Subversion).
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Laboratorium - Metoda przypadków z dyskusja
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na wykładzie - pytania w formie i treści możliwie najbardziej zbliżone do pytań egzaminacyjnych ISTQB Foundation Level.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy dotyczącej testowania i organizacji testów na poziomie dostatecznym (3,0)
3,0Potrafi zdefiniować testowanie, podać i scharakteryzować 7 zasad testowania. Zna i charakteryzuje statyczne techniki testowania. Potrafi sklasyfikować i podać przykłady narzędzi (oprogramowania) stosowanych w testowaniu. Opisuje model V i rodzaje testów na poszczególnych etapach rozwoju oprogramowania w tym modelu.
3,5Objaśnia i tłumaczy na przykładach techniki czarnoskrzynkowe (testowanie na podstawie specyfikacji) i białoskrzynkowe. Wyjaśnia testowanie eksploracyjne i regresyjne.
4,0Potrafi objaśniać proces planowania testowania, kryteria wyjścia. Definiuje ryzyko w testowaniu, tłumaczy różnicę między ryzykiem projektowym i produktowym. Opisuje na przykładach istotę zarządzania konfiguracją oraz przykładowe narzędzia.
4,5Charakteryzuje automatyzację testów. Objaśnia zastosowanie testów jednostkowych oraz odpowiednie narzędzia. Zna pojęcie i zastosowanie jarzma testowego.
5,0Objaśnia zawartość informacyjną dokumentów w testowaniu (przypadek testowy, procedura testowa, plan testów, raport z testów, dokument z testów eksploracyjnych, raport pokrycia testów). Potrafi omówić standardy IEEE i ISO związane z testowaniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O/02-03_U01Umiejętność rozpoznawania oraz formułowania przypadków testowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U11Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
IC_1A_U13Ma umiejętności w zakresie doradztwa technicznego i technologicznego w wybranym obszarze informatyki
IC_1A_U22Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania typowego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla reprezentowanej dyscypliny oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
IC_1A_U06Umie opisywać i analizować działanie podstawowych systemów technicznych na poziomie sprzętu i oprogramowania
IC_1A_U28Ma umiejętność projektowania, wdrażania, integrowania i testowania systemów na potrzeby informatyzacji organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów ze specyfiką testowania poszczególnych platform (mobilnych, webowych). Wyjaśnienie i zaakcentowanie różnic i podobieństw oraz wymaganych umiejętności dla potrzeb zapewnienia jakości każdej z nich.
C-4Przedstawienie najbardziej popularnych i najczęściej wykorzystywanych narzędzi, wspomagających przygotowanie i zarządzanie środowiskami testowymi oraz wspomagających przebieg cyklu testowania oprogramowania.
Treści programoweT-L-1Przygotowanie środowiska pracy i przypadków testowych na podstawie dokumentacji oraz zgłaszanie błędów do dokumentacji. Zgłaszanie uwag do specyfikacji architektury.
Metody nauczaniaM-2Laboratorium - Metoda przypadków z dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ogólna ocena formująca oraz ocena sprawozdań i aktywnej obecności - laboratorium
S-2Ocena formująca: Ocena realizacji zadań bieżących, sprawozdań i wejściówek
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na wykładzie - pytania w formie i treści możliwie najbardziej zbliżone do pytań egzaminacyjnych ISTQB Foundation Level.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi dobrze rozpoznać i sformułować przypadków testowych.
3,0Potrafi rozpoznać tylko niektóre przypadki testowe i zapisać je w poprawnej formie.
3,5Potrafi rozpoznać większość przypadków testowych oraz poprawnie je sformułować i zapisać.
4,0Rozpoznaje najważniejsze przypadki testowe, potrafi poprawnie je poprawnie sformułować i zapisać. Zdarza mu się pomijać istotne szczegóły.
4,5Bezbłędnie rozpoznaje wszyskie możliwe przypadki testowe, poprawnie je formułuje i zapisuje. Sporadycznie pomija niektóre szczegóły.
5,0Bezbłędnie rozpoznaje wszystkie możliwe przypadki testowe, poprawnie je formułuje i zapisuje, nie pomijając żadnych istotnych szczegółów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O/02-03_U02Umiejętność doboru i wykorzystania narzędzi wspomagających zarządzanie cyklem testowania oprogramowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U22Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania typowego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla reprezentowanej dyscypliny oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
IC_1A_U25Umie oceniać przydatność i stosować różne języki i środowiska programistyczne do rozwiązywania problemów dziedzinowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Poznanie zagadnień testowania na poziomie umożliwiającym podejście do certyfikacji na poziomie podstawowym wg International Software Testing Qualification Board (Foundation Level).
C-4Przedstawienie najbardziej popularnych i najczęściej wykorzystywanych narzędzi, wspomagających przygotowanie i zarządzanie środowiskami testowymi oraz wspomagających przebieg cyklu testowania oprogramowania.
Treści programoweT-L-4Sprawozdanie z poprzednich dwóch laboratoriów. Testowanie według planu testów, testowanie eksploracyjne / ad-hoc dla urządzeń mobilnych. Zapoznanie z narzędziami wspomagającymi testowanie aplikacji mobilnych na różnych platformach sprzętowych (Windows). Specyfika testowania platform mobilnych ( Android, Windows Phone). Wykorzystanie narzędzi do zarządzania przebiegiem cyklu testowania oraz narzędzi wspomagających zarządzanie defektami - c.d.
T-L-8Sprawozdanie z poprzednich dwóch laboratoriów. Testowanie regresyjne, retesty. Testu niefunkcjonalne (obciążeniowe, wydajnościowe, użyteczności). Wykorzystanie narzędzi, wspomagających tego typu testy.
T-L-6Wejściówka. Sprawozdanie z poprzednich dwóch laboratoriów. Testowanie według planu testów, testowanie eksploracyjne / ad-hoc usług (webservis, rest). Zapoznanie z narzędziami wspomagającymi testowanie serwisów. Wykorzystanie narzędzi do zarządzania przebiegiem cyklu testowania oraz narzędzi wspomagających zarządzanie defektami - c.d.
T-L-7Testowanie według planu testów, testowanie eksploracyjne / ad-hoc usług (webservis, rest). Zapoznanie z narzędziami wspomagającymi testowanie serwisów. Wykorzystanie narzędzi do zarządzania przebiegiem cyklu testowania oraz narzędzi wspomagających zarządzanie defektami - c.d.
T-L-5Testowanie według planu testów, testowanie eksploracyjne / ad-hoc dla urządzeń mobilnych. Zapoznanie z narzędziami wspomagającymi testowanie aplikacji mobilnych na różnych platformach sprzętowych (Windows). Specyfika testowania platform mobilnych ( Android, Windows Phone). Wykorzystanie narzędzi do zarządzania przebiegiem cyklu testowania oraz narzędzi wspomagających zarządzanie defektami - c.d.
T-L-9Testowanie regresyjne, retesty. Testu niefunkcjonalne (obciążeniowe, wydajnościowe, użyteczności). Wykorzystanie narzędzi, wspomagających tego typu testy.
T-L-10Sprawozdanie z poprzednich dwóch laboratoriów. Raportowanie postępów prac. Wykorzystanie narzędzi, wspomagających tworzenie raportów. Alternatywne narzędzia wspomagające planowanie, wykonanie i zamykanie cyklu testowania.
T-L-11Wejściówka Automatyzacja testów na przykładzie platformy mobilnej Android (użycie narzędzia Robotium do przygotowania prostych przypadków testowych.
T-L-12Automatyzacja na platformach webowych (użycie narzędzia Selenium do przygowania skryptów)
T-L-13Sprawozdanie z poprzednich trzech laboratoriów. Testy penetracyjne - SQL Injection, XSS
T-L-14Testy regresji. Raport końcowty z wykonanych testów
Metody nauczaniaM-2Laboratorium - Metoda przypadków z dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ogólna ocena formująca oraz ocena sprawozdań i aktywnej obecności - laboratorium
S-2Ocena formująca: Ocena realizacji zadań bieżących, sprawozdań i wejściówek
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na wykładzie - pytania w formie i treści możliwie najbardziej zbliżone do pytań egzaminacyjnych ISTQB Foundation Level.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi dobrać i wykorzystać narzdzi potrzebnych do zarządzania przypadkami testowymi, defektami oraz środowiskiem testowym.
3,0Zna i potrafi wykorzystać tylko niektóre narzedzia do zarządzania przypadkami testowymi. Może nie znać narzdzi do zarządzania defektami. W znikomym stopniu potrafi zarządzać środowiskiem testowym.
3,5Potrafi dobrać i wykorzystać najbardziej popularne narzędzia do zarządzania przypadkami testowymi i defektami. Potrafi zarządzać środowiskiem testowym.
4,0Potrafi dobrać i wykorzystać różnorakie narzędzia do zarządzania cyklem testowania oprogramowania. Sprawnie operuje tymi narzędziami. Bezproblemowo konfiguruje środowisko testowe.
4,5Zna i potrafi wykorzystać większość dostępnych narzędzi, wspomagających cykl testowania oprogramowania (konfiguracja środowiska, zarządzanie przypadkami testowymi, zarządzanie defektami). Sprawnie operuje narzędziami wspomagającymi automatyzację testów.
5,0Szybko i sprawnie operuje narzędziami do zarządzania przypadkami testowymi oraz defektami. Bez problemów konfiguruje środowisko testowe. Potrafi tworzyć proste skrypty testów regresji, przy użyciu narzędzi wspomagających ten proces.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O/02-03_U03Umiejętność analizy i interpretacji czynników wpływających na powstawanie defektów, szacowania ryzyka, wynikającego z ich istnienia oraz klasyfikowania defektów (określania ważności)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U28Ma umiejętność projektowania, wdrażania, integrowania i testowania systemów na potrzeby informatyzacji organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Poznanie zagadnień testowania na poziomie umożliwiającym podejście do certyfikacji na poziomie podstawowym wg International Software Testing Qualification Board (Foundation Level).
C-3Zapoznanie studentów ze specyfiką testowania poszczególnych platform (mobilnych, webowych). Wyjaśnienie i zaakcentowanie różnic i podobieństw oraz wymaganych umiejętności dla potrzeb zapewnienia jakości każdej z nich.
C-4Przedstawienie najbardziej popularnych i najczęściej wykorzystywanych narzędzi, wspomagających przygotowanie i zarządzanie środowiskami testowymi oraz wspomagających przebieg cyklu testowania oprogramowania.
Treści programoweT-L-4Sprawozdanie z poprzednich dwóch laboratoriów. Testowanie według planu testów, testowanie eksploracyjne / ad-hoc dla urządzeń mobilnych. Zapoznanie z narzędziami wspomagającymi testowanie aplikacji mobilnych na różnych platformach sprzętowych (Windows). Specyfika testowania platform mobilnych ( Android, Windows Phone). Wykorzystanie narzędzi do zarządzania przebiegiem cyklu testowania oraz narzędzi wspomagających zarządzanie defektami - c.d.
T-L-8Sprawozdanie z poprzednich dwóch laboratoriów. Testowanie regresyjne, retesty. Testu niefunkcjonalne (obciążeniowe, wydajnościowe, użyteczności). Wykorzystanie narzędzi, wspomagających tego typu testy.
T-L-3Testowanie według planu testów, testowanie eksploracyjne / ad-hoc dla systemów webowych. Zapoznanie z narzędziami wspomagającymi testowanie aplikacji back-end. Wykorzystanie narzędzi do zarządzania przebiegiem cyklu testowania oraz narzędzi wspomagających zarządzanie defektami.
T-L-6Wejściówka. Sprawozdanie z poprzednich dwóch laboratoriów. Testowanie według planu testów, testowanie eksploracyjne / ad-hoc usług (webservis, rest). Zapoznanie z narzędziami wspomagającymi testowanie serwisów. Wykorzystanie narzędzi do zarządzania przebiegiem cyklu testowania oraz narzędzi wspomagających zarządzanie defektami - c.d.
T-L-7Testowanie według planu testów, testowanie eksploracyjne / ad-hoc usług (webservis, rest). Zapoznanie z narzędziami wspomagającymi testowanie serwisów. Wykorzystanie narzędzi do zarządzania przebiegiem cyklu testowania oraz narzędzi wspomagających zarządzanie defektami - c.d.
T-L-5Testowanie według planu testów, testowanie eksploracyjne / ad-hoc dla urządzeń mobilnych. Zapoznanie z narzędziami wspomagającymi testowanie aplikacji mobilnych na różnych platformach sprzętowych (Windows). Specyfika testowania platform mobilnych ( Android, Windows Phone). Wykorzystanie narzędzi do zarządzania przebiegiem cyklu testowania oraz narzędzi wspomagających zarządzanie defektami - c.d.
T-L-9Testowanie regresyjne, retesty. Testu niefunkcjonalne (obciążeniowe, wydajnościowe, użyteczności). Wykorzystanie narzędzi, wspomagających tego typu testy.
T-L-13Sprawozdanie z poprzednich trzech laboratoriów. Testy penetracyjne - SQL Injection, XSS
T-L-14Testy regresji. Raport końcowty z wykonanych testów
Metody nauczaniaM-2Laboratorium - Metoda przypadków z dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ogólna ocena formująca oraz ocena sprawozdań i aktywnej obecności - laboratorium
S-2Ocena formująca: Ocena realizacji zadań bieżących, sprawozdań i wejściówek
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na wykładzie - pytania w formie i treści możliwie najbardziej zbliżone do pytań egzaminacyjnych ISTQB Foundation Level.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie potrzeby testowania i zapewnienia jakości oprogramowania. Nie potrafi określić potencjalnych przyczyn i miejsc powstawania defektów. Nie potrafi określić ryzyka, wynikającego z istnienia defektów. Nie potrafi określić ważności oraz istotności (priorty/severity) defektów.
3,0Często potrafi określić przyczyny i miejsca powstawania defektów. Nie zawsze poprawnie szacuje ryzyko, wynikające z ich istnienia. Ma problemy z poprawną klasyfikacją ważności oraz istotności defektów.
3,5W wiekszości przypadków poprawnie definiuje miejsca i przyczyny powstawania defektów. Poprawnie szacuje ryzyko, wynikające z ich istnienia. W niektórych przypadkach poprawnie klasyfikuje defekty.
4,0Zawsze potrafi określić czynniki, wpływające na powstawanie defektów. Poprawnie szacuje ryzyko, wynikające z ich istnienia. W większości przypadków poprawnie określa ważność oraz istotność defektów.
4,5Poprawnie określa, analizuje oraz interpretuje czynniki, wpływające na powstawanie defektów. W niektórych przypadkach sugeruje rozwiązania, niwelujące wpływ defektów na produkt. Poprawnie określa ryzyko, wynikające z istnienia defektów. Poprawnie klasyfikuje defekty.
5,0Sprawnie analizuje oraz interpretuje czynniki, wpływające na powstawanie defektów. Myśli nieszablonowo, potrafi sugerować potencjalne rozwiązania, niwelujące wpływ znalezionych defektów na produkt. Poprawnie klasyfiukuje defekty, zarówno pod wzgldem priorytetów projektowych jak również istotności dla użytkownika końcowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O/02-03_K01Zorientowanie na pracę zespołową, otwartość na współpracę. Umiejętność jasnego i neutralnego komunikowania się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami testowania oprogramowania.
Treści programoweT-L-2Sprawozdanie z poprzednich laboratoriów. Testowanie według planu testów, testowanie eksploracyjne / ad-hoc dla systemów webowych. Zapoznanie z narzędziami wspomagającymi testowanie aplikacji back-end. Wykorzystanie narzędzi do zarządzania przebiegiem cyklu testowania oraz narzędzi wspomagających zarządzanie defektami.
T-L-4Sprawozdanie z poprzednich dwóch laboratoriów. Testowanie według planu testów, testowanie eksploracyjne / ad-hoc dla urządzeń mobilnych. Zapoznanie z narzędziami wspomagającymi testowanie aplikacji mobilnych na różnych platformach sprzętowych (Windows). Specyfika testowania platform mobilnych ( Android, Windows Phone). Wykorzystanie narzędzi do zarządzania przebiegiem cyklu testowania oraz narzędzi wspomagających zarządzanie defektami - c.d.
T-L-8Sprawozdanie z poprzednich dwóch laboratoriów. Testowanie regresyjne, retesty. Testu niefunkcjonalne (obciążeniowe, wydajnościowe, użyteczności). Wykorzystanie narzędzi, wspomagających tego typu testy.
T-L-1Przygotowanie środowiska pracy i przypadków testowych na podstawie dokumentacji oraz zgłaszanie błędów do dokumentacji. Zgłaszanie uwag do specyfikacji architektury.
T-L-3Testowanie według planu testów, testowanie eksploracyjne / ad-hoc dla systemów webowych. Zapoznanie z narzędziami wspomagającymi testowanie aplikacji back-end. Wykorzystanie narzędzi do zarządzania przebiegiem cyklu testowania oraz narzędzi wspomagających zarządzanie defektami.
T-L-6Wejściówka. Sprawozdanie z poprzednich dwóch laboratoriów. Testowanie według planu testów, testowanie eksploracyjne / ad-hoc usług (webservis, rest). Zapoznanie z narzędziami wspomagającymi testowanie serwisów. Wykorzystanie narzędzi do zarządzania przebiegiem cyklu testowania oraz narzędzi wspomagających zarządzanie defektami - c.d.
T-L-7Testowanie według planu testów, testowanie eksploracyjne / ad-hoc usług (webservis, rest). Zapoznanie z narzędziami wspomagającymi testowanie serwisów. Wykorzystanie narzędzi do zarządzania przebiegiem cyklu testowania oraz narzędzi wspomagających zarządzanie defektami - c.d.
T-L-5Testowanie według planu testów, testowanie eksploracyjne / ad-hoc dla urządzeń mobilnych. Zapoznanie z narzędziami wspomagającymi testowanie aplikacji mobilnych na różnych platformach sprzętowych (Windows). Specyfika testowania platform mobilnych ( Android, Windows Phone). Wykorzystanie narzędzi do zarządzania przebiegiem cyklu testowania oraz narzędzi wspomagających zarządzanie defektami - c.d.
T-L-9Testowanie regresyjne, retesty. Testu niefunkcjonalne (obciążeniowe, wydajnościowe, użyteczności). Wykorzystanie narzędzi, wspomagających tego typu testy.
T-L-10Sprawozdanie z poprzednich dwóch laboratoriów. Raportowanie postępów prac. Wykorzystanie narzędzi, wspomagających tworzenie raportów. Alternatywne narzędzia wspomagające planowanie, wykonanie i zamykanie cyklu testowania.
T-L-11Wejściówka Automatyzacja testów na przykładzie platformy mobilnej Android (użycie narzędzia Robotium do przygotowania prostych przypadków testowych.
T-L-12Automatyzacja na platformach webowych (użycie narzędzia Selenium do przygowania skryptów)
T-L-13Sprawozdanie z poprzednich trzech laboratoriów. Testy penetracyjne - SQL Injection, XSS
T-L-14Testy regresji. Raport końcowty z wykonanych testów
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Laboratorium - Metoda przypadków z dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena realizacji zadań bieżących, sprawozdań i wejściówek
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia warunków oceny dostatecznej
3,0Potrafi organizować swoją pracę i narzędzia (w ramach przydzielonych zadań).
3,5Pracuje dokładnie i metodycznie. Komunikuje wykryte błędy w oprogramowaniu w jasny sposób.
4,0Potrafi identyfikować problemy i ryzyka projektowe.
4,5Potrafi komunikować się w zespole (grupie) w sposób jasny i neutralny.
5,0Motywuje innych do pracy nad postawionymi zadaniami projektowymi.