Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)

Sylabus przedmiotu Wybrane elementy higieny człowieka II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane elementy higieny człowieka II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Wychowania Fizycznego i Sportu
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Grenda <Agata.Grenda@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Józef Lemke <Jozef.Lemke@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1W-1 brak wymagań
W-2Brak przeciwskazań zdrowotnych do wykonywania ćwiczeń fizycznych
W-3Studenci całkowicie zwolnieni z wykonywania ćwiczeń fizycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1- dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka - wyrobienie właściwych nawyków potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia - zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń dla zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub minimalizowania - wyrobieniem nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia i fizycznego i psychicznego
C-2Nauczanie elementów technicznych wybranej dyscypliny sportowej
C-3Rozbudzenie dbalości o wlasne zdrowie poprzez stosowanie cwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom ukladów : ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych. Mobilizacja do postaw prozdrowotnych. Zapoznanie studenta z historią kultury fizycznej i sportu, przepisami wybranych dyscyplin sportowych oraz przekazanie wiedzy o organizacji imprez sportowych,rekreacyjnych i turystycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia. Aktywność ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny. Wpływ systematycznej aktywności ruchowej na życie człowieka. Zalecany wysiłek fizyczny w zależności od wieku stanu zdrowia, płci. Aktywność ruchowa jako sposób przeciwsdziałania otyłości. Ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1-uczestnictwo w zajeciach -opracowanie wskazanych zagadnień30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1-wykład -pogadanka -pokaz -opis
M-2metody nauczania zadań ruchowych:syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa metoda praktyczna-pokaz metoda aktywizujaca- dyskusja dydaktyczna,zadaniowa,bezpośredniej celowości ruchu metoda odtwórcza: zadaniowo ścisła metoda obwodowo stacyjna metoda treningowa
M-3Wykład konwersatoryjny,prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: -kololokwium -projekt grupowy -zaliczenie ustne -zliczenie na podstawie obecności
S-2Ocena formująca: ocena studenta na podstawie jego postępów ,zangażowania ,systematycznego uczestnictw i aktywności na zajęciacha także umiejetności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych (sprawdziany ,testy)
S-3Ocena formująca: Kolokwium,test z wiedzy o kulturze fizycznej.

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_A/02/02-02_K01
Ma nawyki do prowadzenia higienicznego trybu życia
IC_1A_K07T1A_K01, T1A_K02C-1T-A-1M-1S-1
IC_1A_A/02/02-02_K02
Zna zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała i środowiska. Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania Posiada wiedze o szkodliwości nalogów (narkomania, nikotynizm, alkoholizm)
IC_1A_K07T1A_K01, T1A_K02C-1T-A-1M-1S-1
IC_1A_A/02/02-02_K03
Posiada umiejętności włączenia się w prozdrowotny styl życia. Zna zależność między aktywnością ruchową a zdrowiem. Potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci i ją promować.
IC_1A_K07T1A_K01, T1A_K02C-3, C-2T-A-1M-3, M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_A/02/02-02_K01
Ma nawyki do prowadzenia higienicznego trybu życia
2,0Student nie uczęszcza na zajęcia, wykazuję obojętność w stosunku przekazywanej wiedzy, nie wywiazuje się z poleceń i zadań przekazywanych przez wykladowców.
3,0Student uczęszcza na zajęcia. Wykazuje zainteresowanie w stosunku do przekazywanej wiedzy. Wywjązuje się z poleceń i zadań wskazanych przez wykladowcę.
3,5Student posiada kompetencje na ocenę 3,0 oraz wykazuje się podstawową znajomością zasad prowadzenia higienicznego trybu życia. Potrafi wskazać przykłady złych i poprawnych nawyków prowadzenia higienicznego trybu zycia
4,0Student posiada kompetencje na ocenę 3,5 oraz wykazuje się podstawowymi nawyki do prowadzenia higienicznego trybu życia.
4,5Student posiada kompetencje na ocenę 4,0, wykazuje się nawykami prowadzenia higienicznego trybu życia i potrafi ocenić swoje i innych zachowanie w zakresie higienicznego trybu życia.
5,0Student posiada kompetencje na ocenę 4,5 oraz potrafi uzasadnić i wybrać właściwy tryb zachowania w złożonej sytuacji życiowej.
IC_1A_A/02/02-02_K02
Zna zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała i środowiska. Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania Posiada wiedze o szkodliwości nalogów (narkomania, nikotynizm, alkoholizm)
2,0Nie uczęszcza na zajęcia. Wykazuje obojętność w stosunku do przekazywanej wiedzy. Nie wywjązuje się z poleceń i zadań wskazanych przez wykladowcę.
3,0Uczęszcza na zajęcia. Wywiazuje się z poleceń i zadań przekazywanych przez nauczyciela. Zna podstawowe zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała.
3,5Student ma kompetencje na poziomie oceny 3.0 oraz dodatkowo zna podstawowe zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do środowiska.
4,0Student ma kompetencje na poziomie oceny 3,5 oraz wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji.
4,5Student ma kompetencje na poziomie oceny 4,0 oraz zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania.
5,0Student ma kompetencje na poziomie oceny 4,5 oraz posiada szeroką wiedze o szkodliwości nalogów (narkomania, nikotynizm, alkoholizm).
IC_1A_A/02/02-02_K03
Posiada umiejętności włączenia się w prozdrowotny styl życia. Zna zależność między aktywnością ruchową a zdrowiem. Potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci i ją promować.
2,0Student nie uczęszcza na zajęcia.
3,0Student zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia oraz nie potrafi swoich umiejętności zastosować w praktyce.
3,5Student zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia.
4,0Student potrafi właczyć się w prozdrowotny styl życia. Potrafi aktywność fizyczną dobrać do stanu zdrowia
4,5Student potrafi zastosować aktywność ruchową odpowiednio do stanu zdrowia i wieku oraz potrafi włącza się w propagowanie zdrowego stylu życia, Mobilizuje innych do postaw prozdrowotnych.
5,0Student potrafi zastosować odpowiedni rodzaj aktywności ruchowej w zależności od potrzeb,wieku ,płci i stanu zdrowia. Indywidualnie rozwija swoje uzdolnienienia. Mobilizuje siebie i innych do działań prozdrowotnych.

Literatura dodatkowa

  1. B.Wojnarowska, Edukacja zdrowotna., Podręcznik akademicki, Warszawa, 2010
  2. R.Karpiński, Nauczanie pływania, AWF Katowice, Katowice, 1995, II
  3. J.Drabik, Aktywność i wydolność fizyczna jako miernik zdrowia człowieka, Gdańsk, 1997
  4. B.Wojnarowska, Edukacja zdrowotna., Podręcznik akademicki, Warszawa, 2010
  5. J. Drabik, Styl życia w promocji zdrowia, Gdańsk, 2010
  6. S.Owczarek, Atklas ćwiczeń korekcyjnych, WSiP, Warszawa, 2005
  7. J.Drabik, Aktywność i wydolność fizyczna jako miernik zdrowia człowieka, Gdańsk, 1997
  8. R.Trzśniowski, Gry i zabawy ruchowe, WSiP, Warszawa, 2005
  9. J. Drabik, Styl życia w promocji zdrowia, Gdańsk, 2010
  10. J. Sobotta, Atlas anatomi człowieka, Urban i partner, Wrocław, 1994
  11. G.Gracz, Emocje przedstartowe oraz ich zwiazek z aspiracjami sportowców, AWF Poznań, Poznań, 1998
  12. Z.Stawczyk, Gry i zabawy lekkoatletyczne, AWF Poznań, 1998
  13. J.Grabowski,J.Szpa(przekład), Europejski test sprawności, AWF Kraków, Kraków, 1989
  14. K.Zuchora, Podstawowy test sprawności fizycznej, 2010
  15. J.Mazurek, Podstawowy test sprawności fizycznej, WSiT, Warszawawa, 1980
  16. J.Talaga, A-Z sprawności fizycznej, Warszawa, 1995
  17. J.Bahrynowicz-Fic, Własciwości ćwiczeń fizycznych ,ich systematyka i metodyka, PZWL, Warszawa, 1995
  18. J.Talaga, Sprowność fizyczna ogólna, testy, Zysk i S-ka, Poznań, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia. Aktywność ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny. Wpływ systematycznej aktywności ruchowej na życie człowieka. Zalecany wysiłek fizyczny w zależności od wieku stanu zdrowia, płci. Aktywność ruchowa jako sposób przeciwsdziałania otyłości. Ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1-uczestnictwo w zajeciach -opracowanie wskazanych zagadnień30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_A/02/02-02_K01Ma nawyki do prowadzenia higienicznego trybu życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K07Ma nawyki do prowadzenia zdrowego trybu życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1- dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka - wyrobienie właściwych nawyków potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia - zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń dla zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub minimalizowania - wyrobieniem nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia i fizycznego i psychicznego
Treści programoweT-A-1Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia. Aktywność ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny. Wpływ systematycznej aktywności ruchowej na życie człowieka. Zalecany wysiłek fizyczny w zależności od wieku stanu zdrowia, płci. Aktywność ruchowa jako sposób przeciwsdziałania otyłości. Ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.
Metody nauczaniaM-1-wykład -pogadanka -pokaz -opis
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: -kololokwium -projekt grupowy -zaliczenie ustne -zliczenie na podstawie obecności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczęszcza na zajęcia, wykazuję obojętność w stosunku przekazywanej wiedzy, nie wywiazuje się z poleceń i zadań przekazywanych przez wykladowców.
3,0Student uczęszcza na zajęcia. Wykazuje zainteresowanie w stosunku do przekazywanej wiedzy. Wywjązuje się z poleceń i zadań wskazanych przez wykladowcę.
3,5Student posiada kompetencje na ocenę 3,0 oraz wykazuje się podstawową znajomością zasad prowadzenia higienicznego trybu życia. Potrafi wskazać przykłady złych i poprawnych nawyków prowadzenia higienicznego trybu zycia
4,0Student posiada kompetencje na ocenę 3,5 oraz wykazuje się podstawowymi nawyki do prowadzenia higienicznego trybu życia.
4,5Student posiada kompetencje na ocenę 4,0, wykazuje się nawykami prowadzenia higienicznego trybu życia i potrafi ocenić swoje i innych zachowanie w zakresie higienicznego trybu życia.
5,0Student posiada kompetencje na ocenę 4,5 oraz potrafi uzasadnić i wybrać właściwy tryb zachowania w złożonej sytuacji życiowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_A/02/02-02_K02Zna zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała i środowiska. Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania Posiada wiedze o szkodliwości nalogów (narkomania, nikotynizm, alkoholizm)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K07Ma nawyki do prowadzenia zdrowego trybu życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1- dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka - wyrobienie właściwych nawyków potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia - zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń dla zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub minimalizowania - wyrobieniem nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia i fizycznego i psychicznego
Treści programoweT-A-1Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia. Aktywność ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny. Wpływ systematycznej aktywności ruchowej na życie człowieka. Zalecany wysiłek fizyczny w zależności od wieku stanu zdrowia, płci. Aktywność ruchowa jako sposób przeciwsdziałania otyłości. Ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.
Metody nauczaniaM-1-wykład -pogadanka -pokaz -opis
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: -kololokwium -projekt grupowy -zaliczenie ustne -zliczenie na podstawie obecności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie uczęszcza na zajęcia. Wykazuje obojętność w stosunku do przekazywanej wiedzy. Nie wywjązuje się z poleceń i zadań wskazanych przez wykladowcę.
3,0Uczęszcza na zajęcia. Wywiazuje się z poleceń i zadań przekazywanych przez nauczyciela. Zna podstawowe zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała.
3,5Student ma kompetencje na poziomie oceny 3.0 oraz dodatkowo zna podstawowe zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do środowiska.
4,0Student ma kompetencje na poziomie oceny 3,5 oraz wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji.
4,5Student ma kompetencje na poziomie oceny 4,0 oraz zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania.
5,0Student ma kompetencje na poziomie oceny 4,5 oraz posiada szeroką wiedze o szkodliwości nalogów (narkomania, nikotynizm, alkoholizm).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_A/02/02-02_K03Posiada umiejętności włączenia się w prozdrowotny styl życia. Zna zależność między aktywnością ruchową a zdrowiem. Potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci i ją promować.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K07Ma nawyki do prowadzenia zdrowego trybu życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Rozbudzenie dbalości o wlasne zdrowie poprzez stosowanie cwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom ukladów : ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych. Mobilizacja do postaw prozdrowotnych. Zapoznanie studenta z historią kultury fizycznej i sportu, przepisami wybranych dyscyplin sportowych oraz przekazanie wiedzy o organizacji imprez sportowych,rekreacyjnych i turystycznych
C-2Nauczanie elementów technicznych wybranej dyscypliny sportowej
Treści programoweT-A-1Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia. Aktywność ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny. Wpływ systematycznej aktywności ruchowej na życie człowieka. Zalecany wysiłek fizyczny w zależności od wieku stanu zdrowia, płci. Aktywność ruchowa jako sposób przeciwsdziałania otyłości. Ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny,prezentacja multimedialna
M-2metody nauczania zadań ruchowych:syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa metoda praktyczna-pokaz metoda aktywizujaca- dyskusja dydaktyczna,zadaniowa,bezpośredniej celowości ruchu metoda odtwórcza: zadaniowo ścisła metoda obwodowo stacyjna metoda treningowa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena studenta na podstawie jego postępów ,zangażowania ,systematycznego uczestnictw i aktywności na zajęciacha także umiejetności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych (sprawdziany ,testy)
S-3Ocena formująca: Kolokwium,test z wiedzy o kulturze fizycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczęszcza na zajęcia.
3,0Student zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia oraz nie potrafi swoich umiejętności zastosować w praktyce.
3,5Student zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia.
4,0Student potrafi właczyć się w prozdrowotny styl życia. Potrafi aktywność fizyczną dobrać do stanu zdrowia
4,5Student potrafi zastosować aktywność ruchową odpowiednio do stanu zdrowia i wieku oraz potrafi włącza się w propagowanie zdrowego stylu życia, Mobilizuje innych do postaw prozdrowotnych.
5,0Student potrafi zastosować odpowiedni rodzaj aktywności ruchowej w zależności od potrzeb,wieku ,płci i stanu zdrowia. Indywidualnie rozwija swoje uzdolnienienia. Mobilizuje siebie i innych do działań prozdrowotnych.