Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
specjalność: Zastosowania informatyki

Sylabus przedmiotu Zarządzanie projektami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie projektami
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Kieruzel <mkieruzel@wi.zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 1,50,44egzamin
laboratoriaL4 30 1,50,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu ekonomii i podstaw zarządzania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami metodologicznymi dotyczącymi zarządzania projektami.
C-2Ukształtowanie umiejętności tworzenia dokumentacji projektowej oraz zarządzania projektem ( z wykorzystaniem oprogramowania MS Project oraz Atlassian JIRA).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Opracowanie struktury zespołu zarządzania projektem.2
T-A-2Przygotowanie uzasadnienia biznesowego dla projektu.2
T-A-3Opracowanie planu projektu.2
T-A-4Opracowanie opisu i struktury produktu końcowego projektu.2
T-A-5Opracowanie strategii i planu zarządzania konfiguracją w projekcie. Opracowanie planu zarządzania komunikacją w projekcie.3
T-A-6Opracowanie strategii zarządzania ryzykiem oraz rejestru ryzyk w projekcie.2
T-A-7Raportowanie w projekcie. Opracowanie raportu okresowego, końcowego etapu, nadzwyczajnego i końcowego projektu.2
15
laboratoria
T-L-1Cele projektu. Produkt końcowy, wymogi do produktu.2
T-L-2Zapoznanie się z programem MS Project – ważniejsze funkcje.2
T-L-3Planowanie projektu, strukturyzacja projektu, WBS na wykresie Gantta.2
T-L-4Planowanie zasobów, kosztorys projektu, budżet, rozkład kosztów w czasie.2
T-L-5Rozwiązywanie problemów z nadmiernym obciążeniem zasobów i optymalizacja projektu.2
T-L-6Analiza ścieżki krytycznej projektu. Plan bazowy projektu. Śledzenie wartości rzeczywistych. Wprowadzanie danych rzeczywistych na poziomie projektu.2
T-L-7Analiza odchyleń terminów, kosztów. Raporty z grup: działań bieżących, kosztów, przydziałów, obciążenia pracą.2
T-L-8Identyfikacja i analiza ryzyka projektu. Ocena ryzyk projektu. Przygotowanie odpowiedzi na ryzyka.2
T-L-9Zarządzanie projektem i pracą grupową w oparciu o system Atlassian JIRA.2
T-L-10Śledzenie realizacji projektu w systemie Attlassian JIRA.2
T-L-11Zarządzanie zgłoszeniami błędów oraz uwag w systemie Attlassian JIRA.2
T-L-12Zwinne zarządzania projektem (Scrum, Kanban) w oparciu system Atlassian Green Hopper.2
T-L-13Dokumentowanie w projekcie w systemie Atlassian Confluence.2
T-L-14Prezentacje końcowe przygotowanych projektów.4
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojęcia i definicje. Podejście systemowe i procesowe w zarządzaniu projektami.2
T-W-2Klasyfikacja projektów. Własności projektów informatycznych.2
T-W-3Funkcje i podsystemy zarządzania projektem. Typy struktur organizacyjnych, w których projekty są realizowane.2
T-W-4Metodologia zarządzania projektami PMI – 9 obszarów wiedzy.2
T-W-5Zarządzanie integracją projektu.2
T-W-6Zarządzanie zakresem w projekcie.2
T-W-7Zarządzanie czasem w projekcie.2
T-W-8Zarządzanie kosztami w projekcie. Szacowanie kosztów. Określanie budżetu. Kontrolowanie kosztów.2
T-W-9Zarządzanie jakością w projekcie.2
T-W-10Zarządzanie zasobami ludzkimi w projekcie.2
T-W-11Zarządzanie komunikacją w projekcie.2
T-W-12Zarządzanie ryzykiem w projekcie. Jakościowa i ilościowa analiza ryzyka. Monitorowanie i kontrolowanie ryzyk.2
T-W-13Zarządzanie zamówieniami w projekcie.2
T-W-14Metodyki zwinne w zarządzaniu projektami informatycznymi (eXtreme Programming, Scrum).2
T-W-15Metodyki wytwórcze w zarządzaniu projektami informatycznymi (RUP, MSF).2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń.15
A-A-3Udział w konsultacjach do ćwiczeń.1
31
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie się do laboratoriów.10
A-L-3Ukończenie sprawozdania z lab. w domu i studiowanie literatury przedmiotu.5
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury zawartej w sylabusie - przygotowanie do egzaminu.10
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie2
A-W-4Udział w konsultacjach2
44

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny uzupełniony prezentacją multimedialną. Dyskusja. Pokaz. Projekt zespołowy. Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca prowadzona po każdych zajęciach. Ocena podsumowująca pod koniec przedmiotu na podstawie podsumowania osiągnietych przez studentów efektów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/09_W01
Ma podstawową wiedzę pozwalajacą dobrać metody i techniki planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania realizacją projektu.
IC_1A_W12T1A_W06, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-L-2, T-L-8, T-A-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/09_U01
Umie planować projekt pracując w zespole i indywidualnie oraz sporządza dokumentację projektową i budżet projektu.
IC_1A_U07, IC_1A_U09, IC_1A_U11, IC_1A_U17T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-13, T-L-14M-1S-1
IC_1A_C/09_U02
Umie korzystać z oprogramowania MS Project oraz Atlassian JIRA w celu sporządzania dokumentacji projektowej oraz zarządzania projektem.
IC_1A_U11, IC_1A_U12, IC_1A_U17, IC_1A_U21T1A_U07, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-9, T-L-10, T-L-13, T-L-14M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/09_K01
Jest zdolny do postępowania przy planowaniu projektów zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami metodologicznymi oraz kreatywności przy tworzeniu projektów skierowanych na rozwiązanie powstałych problemów.
IC_1A_K01, IC_1A_K03, IC_1A_K04T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07C-1T-W-1, T-W-4, T-W-14M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/09_W01
Ma podstawową wiedzę pozwalajacą dobrać metody i techniki planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania realizacją projektu.
2,0student nie zna metod i technik planowania projektu, nie zna modeli cyklu życia systemu i nie posiada wiedzy o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami.
3,0student zna niektóre z metod planowania projektu i ważniejsze funkcje oprogramowania MS Project (oraz Atlassian JIRA) zaprezentowanych na zajęciach, ale nie zna modeli cyklu życia systemu. Posiada niepełną wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/09_U01
Umie planować projekt pracując w zespole i indywidualnie oraz sporządza dokumentację projektową i budżet projektu.
2,0
3,0Student zaprezentował ograniczone umiejętności współpracy w zespole podczas analizowania problemu i planowania projektu skierowanego na jego rozwiązanie.
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_C/09_U02
Umie korzystać z oprogramowania MS Project oraz Atlassian JIRA w celu sporządzania dokumentacji projektowej oraz zarządzania projektem.
2,0
3,0Student umie korzystać tylko z niektórych funkcji oprogramowania (MS Project oraz Atlassian JIRA) przedstawionych na zajęciach. Struktura zadaniowa zawiera błędy, brak struktury zasobów i kosztów. Student potrafi zarządzać projektem w oparciu o system Atlassian JIRA.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/09_K01
Jest zdolny do postępowania przy planowaniu projektów zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami metodologicznymi oraz kreatywności przy tworzeniu projektów skierowanych na rozwiązanie powstałych problemów.
2,0
3,0Jest zdolny do wykorzystania mniejszej części zdobytej wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny, jest zdolny do postrzegania problemu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Project Management Institute - PMI, Project Management Body of Knowledge, PMI, Drexel Hill, 2008
  2. Futrel R., Quality software project management, Printice Hall PTP, NY, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Koszlajda A., Zarządzanie projektami IT przewodnik po metodykach, Helion, 2010
  2. Berkun S., Sztuka zarządzania projektami, Helion, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Opracowanie struktury zespołu zarządzania projektem.2
T-A-2Przygotowanie uzasadnienia biznesowego dla projektu.2
T-A-3Opracowanie planu projektu.2
T-A-4Opracowanie opisu i struktury produktu końcowego projektu.2
T-A-5Opracowanie strategii i planu zarządzania konfiguracją w projekcie. Opracowanie planu zarządzania komunikacją w projekcie.3
T-A-6Opracowanie strategii zarządzania ryzykiem oraz rejestru ryzyk w projekcie.2
T-A-7Raportowanie w projekcie. Opracowanie raportu okresowego, końcowego etapu, nadzwyczajnego i końcowego projektu.2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Cele projektu. Produkt końcowy, wymogi do produktu.2
T-L-2Zapoznanie się z programem MS Project – ważniejsze funkcje.2
T-L-3Planowanie projektu, strukturyzacja projektu, WBS na wykresie Gantta.2
T-L-4Planowanie zasobów, kosztorys projektu, budżet, rozkład kosztów w czasie.2
T-L-5Rozwiązywanie problemów z nadmiernym obciążeniem zasobów i optymalizacja projektu.2
T-L-6Analiza ścieżki krytycznej projektu. Plan bazowy projektu. Śledzenie wartości rzeczywistych. Wprowadzanie danych rzeczywistych na poziomie projektu.2
T-L-7Analiza odchyleń terminów, kosztów. Raporty z grup: działań bieżących, kosztów, przydziałów, obciążenia pracą.2
T-L-8Identyfikacja i analiza ryzyka projektu. Ocena ryzyk projektu. Przygotowanie odpowiedzi na ryzyka.2
T-L-9Zarządzanie projektem i pracą grupową w oparciu o system Atlassian JIRA.2
T-L-10Śledzenie realizacji projektu w systemie Attlassian JIRA.2
T-L-11Zarządzanie zgłoszeniami błędów oraz uwag w systemie Attlassian JIRA.2
T-L-12Zwinne zarządzania projektem (Scrum, Kanban) w oparciu system Atlassian Green Hopper.2
T-L-13Dokumentowanie w projekcie w systemie Atlassian Confluence.2
T-L-14Prezentacje końcowe przygotowanych projektów.4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojęcia i definicje. Podejście systemowe i procesowe w zarządzaniu projektami.2
T-W-2Klasyfikacja projektów. Własności projektów informatycznych.2
T-W-3Funkcje i podsystemy zarządzania projektem. Typy struktur organizacyjnych, w których projekty są realizowane.2
T-W-4Metodologia zarządzania projektami PMI – 9 obszarów wiedzy.2
T-W-5Zarządzanie integracją projektu.2
T-W-6Zarządzanie zakresem w projekcie.2
T-W-7Zarządzanie czasem w projekcie.2
T-W-8Zarządzanie kosztami w projekcie. Szacowanie kosztów. Określanie budżetu. Kontrolowanie kosztów.2
T-W-9Zarządzanie jakością w projekcie.2
T-W-10Zarządzanie zasobami ludzkimi w projekcie.2
T-W-11Zarządzanie komunikacją w projekcie.2
T-W-12Zarządzanie ryzykiem w projekcie. Jakościowa i ilościowa analiza ryzyka. Monitorowanie i kontrolowanie ryzyk.2
T-W-13Zarządzanie zamówieniami w projekcie.2
T-W-14Metodyki zwinne w zarządzaniu projektami informatycznymi (eXtreme Programming, Scrum).2
T-W-15Metodyki wytwórcze w zarządzaniu projektami informatycznymi (RUP, MSF).2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń.15
A-A-3Udział w konsultacjach do ćwiczeń.1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie się do laboratoriów.10
A-L-3Ukończenie sprawozdania z lab. w domu i studiowanie literatury przedmiotu.5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury zawartej w sylabusie - przygotowanie do egzaminu.10
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie2
A-W-4Udział w konsultacjach2
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/09_W01Ma podstawową wiedzę pozwalajacą dobrać metody i techniki planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania realizacją projektu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W12Posiada wiedzę z zakresu technik oraz metodologii zarządzania projektami i przedsięwzięciami informatycznymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami metodologicznymi dotyczącymi zarządzania projektami.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojęcia i definicje. Podejście systemowe i procesowe w zarządzaniu projektami.
T-W-4Metodologia zarządzania projektami PMI – 9 obszarów wiedzy.
T-W-5Zarządzanie integracją projektu.
T-W-6Zarządzanie zakresem w projekcie.
T-W-7Zarządzanie czasem w projekcie.
T-W-8Zarządzanie kosztami w projekcie. Szacowanie kosztów. Określanie budżetu. Kontrolowanie kosztów.
T-W-9Zarządzanie jakością w projekcie.
T-W-10Zarządzanie zasobami ludzkimi w projekcie.
T-W-11Zarządzanie komunikacją w projekcie.
T-W-12Zarządzanie ryzykiem w projekcie. Jakościowa i ilościowa analiza ryzyka. Monitorowanie i kontrolowanie ryzyk.
T-W-13Zarządzanie zamówieniami w projekcie.
T-W-14Metodyki zwinne w zarządzaniu projektami informatycznymi (eXtreme Programming, Scrum).
T-L-2Zapoznanie się z programem MS Project – ważniejsze funkcje.
T-L-8Identyfikacja i analiza ryzyka projektu. Ocena ryzyk projektu. Przygotowanie odpowiedzi na ryzyka.
T-A-6Opracowanie strategii zarządzania ryzykiem oraz rejestru ryzyk w projekcie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny uzupełniony prezentacją multimedialną. Dyskusja. Pokaz. Projekt zespołowy. Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca prowadzona po każdych zajęciach. Ocena podsumowująca pod koniec przedmiotu na podstawie podsumowania osiągnietych przez studentów efektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna metod i technik planowania projektu, nie zna modeli cyklu życia systemu i nie posiada wiedzy o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami.
3,0student zna niektóre z metod planowania projektu i ważniejsze funkcje oprogramowania MS Project (oraz Atlassian JIRA) zaprezentowanych na zajęciach, ale nie zna modeli cyklu życia systemu. Posiada niepełną wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/09_U01Umie planować projekt pracując w zespole i indywidualnie oraz sporządza dokumentację projektową i budżet projektu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U07Ma umiejętności samokształcania się
IC_1A_U09Potrafi oceniać rentowność projektów informatycznych
IC_1A_U11Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
IC_1A_U17Ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności tworzenia dokumentacji projektowej oraz zarządzania projektem ( z wykorzystaniem oprogramowania MS Project oraz Atlassian JIRA).
Treści programoweT-L-3Planowanie projektu, strukturyzacja projektu, WBS na wykresie Gantta.
T-L-4Planowanie zasobów, kosztorys projektu, budżet, rozkład kosztów w czasie.
T-L-5Rozwiązywanie problemów z nadmiernym obciążeniem zasobów i optymalizacja projektu.
T-L-7Analiza odchyleń terminów, kosztów. Raporty z grup: działań bieżących, kosztów, przydziałów, obciążenia pracą.
T-L-13Dokumentowanie w projekcie w systemie Atlassian Confluence.
T-L-14Prezentacje końcowe przygotowanych projektów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny uzupełniony prezentacją multimedialną. Dyskusja. Pokaz. Projekt zespołowy. Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca prowadzona po każdych zajęciach. Ocena podsumowująca pod koniec przedmiotu na podstawie podsumowania osiągnietych przez studentów efektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zaprezentował ograniczone umiejętności współpracy w zespole podczas analizowania problemu i planowania projektu skierowanego na jego rozwiązanie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/09_U02Umie korzystać z oprogramowania MS Project oraz Atlassian JIRA w celu sporządzania dokumentacji projektowej oraz zarządzania projektem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U11Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
IC_1A_U12Ma umiejętności w zakresie prowadzenia działań projakościowych przedsięwzięć informatycznych
IC_1A_U17Ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
IC_1A_U21Ma umiejętności w zakresie rozwiązywania problemów wspomaganych komputerowo
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności tworzenia dokumentacji projektowej oraz zarządzania projektem ( z wykorzystaniem oprogramowania MS Project oraz Atlassian JIRA).
Treści programoweT-L-2Zapoznanie się z programem MS Project – ważniejsze funkcje.
T-L-3Planowanie projektu, strukturyzacja projektu, WBS na wykresie Gantta.
T-L-4Planowanie zasobów, kosztorys projektu, budżet, rozkład kosztów w czasie.
T-L-9Zarządzanie projektem i pracą grupową w oparciu o system Atlassian JIRA.
T-L-10Śledzenie realizacji projektu w systemie Attlassian JIRA.
T-L-13Dokumentowanie w projekcie w systemie Atlassian Confluence.
T-L-14Prezentacje końcowe przygotowanych projektów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny uzupełniony prezentacją multimedialną. Dyskusja. Pokaz. Projekt zespołowy. Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca prowadzona po każdych zajęciach. Ocena podsumowująca pod koniec przedmiotu na podstawie podsumowania osiągnietych przez studentów efektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie korzystać tylko z niektórych funkcji oprogramowania (MS Project oraz Atlassian JIRA) przedstawionych na zajęciach. Struktura zadaniowa zawiera błędy, brak struktury zasobów i kosztów. Student potrafi zarządzać projektem w oparciu o system Atlassian JIRA.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/09_K01Jest zdolny do postępowania przy planowaniu projektów zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami metodologicznymi oraz kreatywności przy tworzeniu projektów skierowanych na rozwiązanie powstałych problemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K01Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
IC_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
IC_1A_K04Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie informatyki i cyfryzacji w różnych obszarach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami metodologicznymi dotyczącymi zarządzania projektami.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojęcia i definicje. Podejście systemowe i procesowe w zarządzaniu projektami.
T-W-4Metodologia zarządzania projektami PMI – 9 obszarów wiedzy.
T-W-14Metodyki zwinne w zarządzaniu projektami informatycznymi (eXtreme Programming, Scrum).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny uzupełniony prezentacją multimedialną. Dyskusja. Pokaz. Projekt zespołowy. Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca prowadzona po każdych zajęciach. Ocena podsumowująca pod koniec przedmiotu na podstawie podsumowania osiągnietych przez studentów efektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest zdolny do wykorzystania mniejszej części zdobytej wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny, jest zdolny do postrzegania problemu.
3,5
4,0
4,5
5,0