Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
specjalność: Zastosowania informatyki

Sylabus przedmiotu Podstawy algorytmizacji i programowania I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy algorytmizacji i programowania I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Chocianowicz <Wlodzimierz.Chocianowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Włodzimierz Chocianowicz <Wlodzimierz.Chocianowicz@zut.edu.pl>, Mirosław Mościcki <Miroslaw.Moscicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 4,00,62egzamin
laboratoriaL1 30 3,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu informatyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesem tworzenia oprogramowania (tworzenie projektu, kompilacja, debugowanie)
C-2Zapoznanie studentów z tworzeniem programów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Program jednosegmentowy2
T-L-2Deklaracja zmiennych2
T-L-3Operacje we/wy4
T-L-4Instrukcje warunkowe4
T-L-5Instrukcje iteracyjne4
T-L-6Operatory2
T-L-7Tablice3
T-L-8Struktury4
T-L-9Funkcje5
30
wykłady
T-W-1Struktura programu jednosegmentowego2
T-W-2Tworzenie projektu, kompilacja programu i jego uruchamianie2
T-W-3Typy Podstawowe.2
T-W-4Operacje we/wy. Arytmetyczne wyrażenie warunkowe.4
T-W-5Instrukcje iteracyjne. Instrukcje sterujące4
T-W-6Operatory języka C. Konwersja typów zmiennych.2
T-W-7Tablice jedno i wielowymiarowe.4
T-W-8Struktury4
T-W-9Funkcje. Sposoby przekazywania argumentów do funkcji3
T-W-10Struktura programu wielosegmentowego.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Wykonanie programów poza zajęciami60
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów60
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu30
A-W-4Udział w konsultacjach do wykładu1
121

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie umiejętności rozwiązywania zadań formułowanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin - test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru)
S-3Ocena formująca: Wejściówka - Pozwala ocenić przygotowanie studenta do cwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_B/03/01_W01
Student potrafi rozpoznać i zdefiniować problem oraz zaimplementować go w języku C, C++
IC_1A_W04, IC_1A_W05T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-1, T-W-10, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-L-3, T-L-6, T-L-8, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-9, T-L-5, T-L-7M-2, M-1S-1
IC_1A_B/03/01_W02
Student potrafi wytłumaczyć działanie programu na podstawie jego kodu źródłowego.
IC_1A_W04, IC_1A_W05T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-1, T-W-10, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-L-3, T-L-6, T-L-8, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-9, T-L-5, T-L-7M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_B/03/01_U01
Student potrafi od podstaw zaprojektować i zaimplementować dany algorytm w postaci progamu w języku C, C++
IC_1A_U25T1A_U13, T1A_U15InzA_U05, InzA_U07C-1, C-2T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-1, T-W-10, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-L-3, T-L-6, T-L-8, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-9, T-L-5, T-L-7M-2, M-1S-2, S-1, S-3, S-4
IC_1A_B/03/01_U02
Student potrafi właściwie wykorzystać różne biblioteki programistyczne do stworzenia efektywnie działającej aplikacji.
IC_1A_U25T1A_U13, T1A_U15InzA_U05, InzA_U07C-1, C-2T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-1, T-W-10, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-L-3, T-L-6, T-L-8, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-9, T-L-5, T-L-7M-2, M-1S-2, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_B/03/01_K01
W wyniku przprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywność w tworzeniu programów, zdolność do posługiwania się dokumentacją techniczną języka programowania
IC_1A_K01, IC_1A_K06T1A_K01, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-1, C-2T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-1, T-W-10, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-L-3, T-L-6, T-L-8, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-9, T-L-5, T-L-7M-2, M-1S-2, S-1, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_B/03/01_W01
Student potrafi rozpoznać i zdefiniować problem oraz zaimplementować go w języku C, C++
2,0nie zna podstawowych konstrukcji języka programowania C
3,0zna instrukcje warunkowe oraz pętle języka C
3,5zna instrukje warunkowe, pętle oraz operatory występujące w języku C
4,0potrafi posługiwać się strukturami w języku C, zna definicje struktury, potrafi wynienić wszystkie typy danych występujące w języku C, zna instrukje warunkowe, pętle oraz operatory
4,5potrafi posługiwać się funkcjami w języku C, zna sposoby przekazywania argumentów do funkcji, potrafi posługiwać się strukturami w języku C, zna definicje struktury, potrafi wynienić wszystkie typy danych występujące w języku C, zna instrukje warunkowe, pętle oraz operatory
5,0potrafi posługiwać się tablicami, potrafi posługiwać się funkcjami w języku C, zna sposoby przekazywania argumentów do funkcji, potrafi posługiwać się strukturami w języku C, zna definicje struktury, potrafi wynienić wszystkie typy danych występujące w języku C, zna instrukje warunkowe, pętle oraz operatory
IC_1A_B/03/01_W02
Student potrafi wytłumaczyć działanie programu na podstawie jego kodu źródłowego.
2,0nie potrafi wytłumaczyć działania prostego programu
3,0potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z pętli, instrukcji warunkowych oraz operatorów
3,5potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z pętli, instrukcji warunkowych, operatorów oraz struktur
4,0potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z pętli, instrukcji warunkowych, operatorów oraz struktur i korzystającego z bibliotek: stdlib, stdio, string
4,5potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z dowolnych konstrukcji języka C oraz korzystającego dowolnych bibliotek standardowych
5,0potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z dowolnych konstrukcji języka C oraz korzystającego dowolnych bibliotek standardowych oraz usunąć błędy z programu jeśli takowe występują

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_B/03/01_U01
Student potrafi od podstaw zaprojektować i zaimplementować dany algorytm w postaci progamu w języku C, C++
2,0nie potrafi rozpoznać i zaprojektować algorytmu dla prostego programu
3,0potrafi rozpoznać prosty problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu
3,5potrafi rozpoznać prosty problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C
4,0potrafi rozpoznać dany problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C i bibliotek stdio, stblib oraz string
4,5potrafi rozpoznać dany problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C i dostępnych bibliotek standardowych języka C
5,0potrafi rozpoznać dany problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C,C++ i dostępnych bibliotek standardowych języka C i C++
IC_1A_B/03/01_U02
Student potrafi właściwie wykorzystać różne biblioteki programistyczne do stworzenia efektywnie działającej aplikacji.
2,0nie potrafi korzystać z żadnej biblioteki standardowej
3,0potrafi korzystać z funkcji zawartych w bibliotece stdio oraz stdlib
3,5potrafi korzystać z funkcji zawartych w bibliotece stdio oraz stdlib i string
4,0potrafi korzystać z funkcji zawartych w bibliotece stdio, stdlib i string, oraz time i math
4,5potrafi korzystać z funkcji zawartych w dowolnych bibliotekach standardowych języka C
5,0potrafi korzystać z funkcji zawartych w dowolnych bibliotekach standardowych języka C oraz C++

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_B/03/01_K01
W wyniku przprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywność w tworzeniu programów, zdolność do posługiwania się dokumentacją techniczną języka programowania
2,0brak umięjętności tworzenia programów
3,0tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C
3,5tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C oraz korzystanie z bibliotek stdio, stdlib, string
4,0tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C, znajomość bibliotek stdio, stdlib, string, umiejętność posługiwania się tablicamii w programie
4,5tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C, znajomość bibliotek stdio, stdlib, string, umiejętność posługiwania się tablicami i strukturami
5,0tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C, znajomość bibliotek stdio, stdlib, string, umiejętność posługiwania się tablicami i strukturami , znajomość wskaźników

Literatura podstawowa

  1. Brian W.Karnighan, Dennis M.Ritchie, Język Ansi C, Helion, Gliwice, 2010, II
  2. Jerzy Grębosz, Symfonia C++ Standard, Edition 2000, Kraków, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Bruce Eckel, Thinking in C++. Edycja polska, Helion, Gliwice, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Program jednosegmentowy2
T-L-2Deklaracja zmiennych2
T-L-3Operacje we/wy4
T-L-4Instrukcje warunkowe4
T-L-5Instrukcje iteracyjne4
T-L-6Operatory2
T-L-7Tablice3
T-L-8Struktury4
T-L-9Funkcje5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Struktura programu jednosegmentowego2
T-W-2Tworzenie projektu, kompilacja programu i jego uruchamianie2
T-W-3Typy Podstawowe.2
T-W-4Operacje we/wy. Arytmetyczne wyrażenie warunkowe.4
T-W-5Instrukcje iteracyjne. Instrukcje sterujące4
T-W-6Operatory języka C. Konwersja typów zmiennych.2
T-W-7Tablice jedno i wielowymiarowe.4
T-W-8Struktury4
T-W-9Funkcje. Sposoby przekazywania argumentów do funkcji3
T-W-10Struktura programu wielosegmentowego.3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Wykonanie programów poza zajęciami60
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów60
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu30
A-W-4Udział w konsultacjach do wykładu1
121
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_B/03/01_W01Student potrafi rozpoznać i zdefiniować problem oraz zaimplementować go w języku C, C++
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W04Posiada wiedzę z zakresu algorytmiki
IC_1A_W05Zna wybrany języku programowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesem tworzenia oprogramowania (tworzenie projektu, kompilacja, debugowanie)
C-2Zapoznanie studentów z tworzeniem programów
Treści programoweT-W-9Funkcje. Sposoby przekazywania argumentów do funkcji
T-W-8Struktury
T-W-2Tworzenie projektu, kompilacja programu i jego uruchamianie
T-W-1Struktura programu jednosegmentowego
T-W-10Struktura programu wielosegmentowego.
T-W-4Operacje we/wy. Arytmetyczne wyrażenie warunkowe.
T-W-7Tablice jedno i wielowymiarowe.
T-W-3Typy Podstawowe.
T-W-6Operatory języka C. Konwersja typów zmiennych.
T-W-5Instrukcje iteracyjne. Instrukcje sterujące
T-L-3Operacje we/wy
T-L-6Operatory
T-L-8Struktury
T-L-1Program jednosegmentowy
T-L-4Instrukcje warunkowe
T-L-2Deklaracja zmiennych
T-L-9Funkcje
T-L-5Instrukcje iteracyjne
T-L-7Tablice
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie umiejętności rozwiązywania zadań formułowanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna podstawowych konstrukcji języka programowania C
3,0zna instrukcje warunkowe oraz pętle języka C
3,5zna instrukje warunkowe, pętle oraz operatory występujące w języku C
4,0potrafi posługiwać się strukturami w języku C, zna definicje struktury, potrafi wynienić wszystkie typy danych występujące w języku C, zna instrukje warunkowe, pętle oraz operatory
4,5potrafi posługiwać się funkcjami w języku C, zna sposoby przekazywania argumentów do funkcji, potrafi posługiwać się strukturami w języku C, zna definicje struktury, potrafi wynienić wszystkie typy danych występujące w języku C, zna instrukje warunkowe, pętle oraz operatory
5,0potrafi posługiwać się tablicami, potrafi posługiwać się funkcjami w języku C, zna sposoby przekazywania argumentów do funkcji, potrafi posługiwać się strukturami w języku C, zna definicje struktury, potrafi wynienić wszystkie typy danych występujące w języku C, zna instrukje warunkowe, pętle oraz operatory
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_B/03/01_W02Student potrafi wytłumaczyć działanie programu na podstawie jego kodu źródłowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W04Posiada wiedzę z zakresu algorytmiki
IC_1A_W05Zna wybrany języku programowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesem tworzenia oprogramowania (tworzenie projektu, kompilacja, debugowanie)
C-2Zapoznanie studentów z tworzeniem programów
Treści programoweT-W-9Funkcje. Sposoby przekazywania argumentów do funkcji
T-W-8Struktury
T-W-2Tworzenie projektu, kompilacja programu i jego uruchamianie
T-W-1Struktura programu jednosegmentowego
T-W-10Struktura programu wielosegmentowego.
T-W-4Operacje we/wy. Arytmetyczne wyrażenie warunkowe.
T-W-7Tablice jedno i wielowymiarowe.
T-W-3Typy Podstawowe.
T-W-6Operatory języka C. Konwersja typów zmiennych.
T-W-5Instrukcje iteracyjne. Instrukcje sterujące
T-L-3Operacje we/wy
T-L-6Operatory
T-L-8Struktury
T-L-1Program jednosegmentowy
T-L-4Instrukcje warunkowe
T-L-2Deklaracja zmiennych
T-L-9Funkcje
T-L-5Instrukcje iteracyjne
T-L-7Tablice
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin - test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru)
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie umiejętności rozwiązywania zadań formułowanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wytłumaczyć działania prostego programu
3,0potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z pętli, instrukcji warunkowych oraz operatorów
3,5potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z pętli, instrukcji warunkowych, operatorów oraz struktur
4,0potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z pętli, instrukcji warunkowych, operatorów oraz struktur i korzystającego z bibliotek: stdlib, stdio, string
4,5potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z dowolnych konstrukcji języka C oraz korzystającego dowolnych bibliotek standardowych
5,0potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z dowolnych konstrukcji języka C oraz korzystającego dowolnych bibliotek standardowych oraz usunąć błędy z programu jeśli takowe występują
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_B/03/01_U01Student potrafi od podstaw zaprojektować i zaimplementować dany algorytm w postaci progamu w języku C, C++
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U25Umie oceniać przydatność i stosować różne języki i środowiska programistyczne do rozwiązywania problemów dziedzinowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesem tworzenia oprogramowania (tworzenie projektu, kompilacja, debugowanie)
C-2Zapoznanie studentów z tworzeniem programów
Treści programoweT-W-9Funkcje. Sposoby przekazywania argumentów do funkcji
T-W-8Struktury
T-W-2Tworzenie projektu, kompilacja programu i jego uruchamianie
T-W-1Struktura programu jednosegmentowego
T-W-10Struktura programu wielosegmentowego.
T-W-4Operacje we/wy. Arytmetyczne wyrażenie warunkowe.
T-W-7Tablice jedno i wielowymiarowe.
T-W-3Typy Podstawowe.
T-W-6Operatory języka C. Konwersja typów zmiennych.
T-W-5Instrukcje iteracyjne. Instrukcje sterujące
T-L-3Operacje we/wy
T-L-6Operatory
T-L-8Struktury
T-L-1Program jednosegmentowy
T-L-4Instrukcje warunkowe
T-L-2Deklaracja zmiennych
T-L-9Funkcje
T-L-5Instrukcje iteracyjne
T-L-7Tablice
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin - test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru)
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie umiejętności rozwiązywania zadań formułowanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Wejściówka - Pozwala ocenić przygotowanie studenta do cwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi rozpoznać i zaprojektować algorytmu dla prostego programu
3,0potrafi rozpoznać prosty problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu
3,5potrafi rozpoznać prosty problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C
4,0potrafi rozpoznać dany problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C i bibliotek stdio, stblib oraz string
4,5potrafi rozpoznać dany problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C i dostępnych bibliotek standardowych języka C
5,0potrafi rozpoznać dany problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C,C++ i dostępnych bibliotek standardowych języka C i C++
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_B/03/01_U02Student potrafi właściwie wykorzystać różne biblioteki programistyczne do stworzenia efektywnie działającej aplikacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U25Umie oceniać przydatność i stosować różne języki i środowiska programistyczne do rozwiązywania problemów dziedzinowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesem tworzenia oprogramowania (tworzenie projektu, kompilacja, debugowanie)
C-2Zapoznanie studentów z tworzeniem programów
Treści programoweT-W-9Funkcje. Sposoby przekazywania argumentów do funkcji
T-W-8Struktury
T-W-2Tworzenie projektu, kompilacja programu i jego uruchamianie
T-W-1Struktura programu jednosegmentowego
T-W-10Struktura programu wielosegmentowego.
T-W-4Operacje we/wy. Arytmetyczne wyrażenie warunkowe.
T-W-7Tablice jedno i wielowymiarowe.
T-W-3Typy Podstawowe.
T-W-6Operatory języka C. Konwersja typów zmiennych.
T-W-5Instrukcje iteracyjne. Instrukcje sterujące
T-L-3Operacje we/wy
T-L-6Operatory
T-L-8Struktury
T-L-1Program jednosegmentowy
T-L-4Instrukcje warunkowe
T-L-2Deklaracja zmiennych
T-L-9Funkcje
T-L-5Instrukcje iteracyjne
T-L-7Tablice
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin - test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru)
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie umiejętności rozwiązywania zadań formułowanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Wejściówka - Pozwala ocenić przygotowanie studenta do cwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi korzystać z żadnej biblioteki standardowej
3,0potrafi korzystać z funkcji zawartych w bibliotece stdio oraz stdlib
3,5potrafi korzystać z funkcji zawartych w bibliotece stdio oraz stdlib i string
4,0potrafi korzystać z funkcji zawartych w bibliotece stdio, stdlib i string, oraz time i math
4,5potrafi korzystać z funkcji zawartych w dowolnych bibliotekach standardowych języka C
5,0potrafi korzystać z funkcji zawartych w dowolnych bibliotekach standardowych języka C oraz C++
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_B/03/01_K01W wyniku przprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywność w tworzeniu programów, zdolność do posługiwania się dokumentacją techniczną języka programowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K01Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
IC_1A_K06Rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki oraz związanych z nim aspektów prawnych i etycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesem tworzenia oprogramowania (tworzenie projektu, kompilacja, debugowanie)
C-2Zapoznanie studentów z tworzeniem programów
Treści programoweT-W-9Funkcje. Sposoby przekazywania argumentów do funkcji
T-W-8Struktury
T-W-2Tworzenie projektu, kompilacja programu i jego uruchamianie
T-W-1Struktura programu jednosegmentowego
T-W-10Struktura programu wielosegmentowego.
T-W-4Operacje we/wy. Arytmetyczne wyrażenie warunkowe.
T-W-7Tablice jedno i wielowymiarowe.
T-W-3Typy Podstawowe.
T-W-6Operatory języka C. Konwersja typów zmiennych.
T-W-5Instrukcje iteracyjne. Instrukcje sterujące
T-L-3Operacje we/wy
T-L-6Operatory
T-L-8Struktury
T-L-1Program jednosegmentowy
T-L-4Instrukcje warunkowe
T-L-2Deklaracja zmiennych
T-L-9Funkcje
T-L-5Instrukcje iteracyjne
T-L-7Tablice
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin - test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru)
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie umiejętności rozwiązywania zadań formułowanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Wejściówka - Pozwala ocenić przygotowanie studenta do cwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umięjętności tworzenia programów
3,0tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C
3,5tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C oraz korzystanie z bibliotek stdio, stdlib, string
4,0tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C, znajomość bibliotek stdio, stdlib, string, umiejętność posługiwania się tablicamii w programie
4,5tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C, znajomość bibliotek stdio, stdlib, string, umiejętność posługiwania się tablicami i strukturami
5,0tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C, znajomość bibliotek stdio, stdlib, string, umiejętność posługiwania się tablicami i strukturami , znajomość wskaźników