Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
specjalność: Zastosowania informatyki

Sylabus przedmiotu Wybrane elementy higieny człowieka I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane elementy higieny człowieka I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Wychowania Fizycznego i Sportu
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Grenda <Agata.Grenda@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Józef Lemke <Jozef.Lemke@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak przeciwskazań zdrowotnych do wykonywania ćwiczeń fizycznych
W-2Studenci całkowicie zwolnieni z wykonywania ćwiczeń fizycznych
W-3W-1 brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1C1-Nauczanie elementów technicznych wybranej dyscypliny sportowej C2-Rozbudzenie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń fizycznych jako środka zapobiegawczego schorzeniom ukladów ruchowego,oddechowego.krwionośnego,nerwowego i innych. Mobilizacja do postaw prozdrowotnych. C3-Podnoszenie cech motorycznych: siły szybkości wytrzymałości zwinności zręczności, mocy. C4-Wykształcenie nawyku stosowania ćwiczeń ruchowych w celach rekreacyjnych. Przekazanie wiadomości z zakresu kultury fizycznej ,organizacji imprez sportowych,turystycznych oraz przepisów podstawowch dyscyplin sportowych. C5-Przeciwstawienie się patologiom społecznym(alkoholizm, narkomania, nikotynizm) poprzez propozycję uczestnictw a w szeroko pojętej aktywności fizycznej
C-2Rozbudzenie dbalości o wlasne zdrowie poprzez stosowanie cwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom ukladów : ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych. Mobilizacja do postaw prozdrowotnych. Zapoznanie studenta z historią kultury fizycznej i sportu, przepisami wybranych dyscyplin sportowych oraz przekazanie wiedzy o organizacji imprez sportowych,rekreacyjnych i turystycznych
C-3- dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka -wyrobienie właściwych nawyków potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia - zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń dla zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub zminimalizowania - wyrobieniem nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia i fizycznego i psychicznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zdrowtne efekty aktywności fizycznej. Aktywność fizyczna a uzależnienia. Miejsce aktywności fizycznej wśród czynników warunkujacych zdrowie. Wpływ aktywności fizycznej na stan fizjologiczny organizmu (tętno, ciśnienie, rytm oddechu, wady postawy ciała,odporność). Kontrola masy ciała. Historia igrzysk olimpijskich. Ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1-uczestnictwo w zajeciach -opracowanie wskazanych zagadnień30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody nauczania zadań ruchowych:syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa metoda praktyczna-pokaz metoda aktywizujaca- dyskusja dydaktyczna,zadaniowa,bezpośredniej celowości ruchu metoda odtwórcza: zadaniowo ścisła metoda obwodowo stacyjna metoda treningowa
M-2Wykład konwersatoryjny,prezentacja multimedialna
M-3-wykład -pogadanka -pokaz -opis

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena studenta na podstawie jego postępów ,zangażowania ,systematycznego uczestnictw i aktywności na zajęciacha także umiejetności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych (sprawdziany ,testy)
S-2Ocena formująca: Kolokwium,test z wiedzy o kulturze fizycznej.
S-3Ocena formująca: -kololokwium -projekt grupowy -zaliczenie ustne -zliczenie na podstawie obecności

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_A/02/01-02_K01
Posiada umiejętności włączenia się w prozdrowotny styl życia. Zna zależność między aktywnością ruchową a zdrowiem . Potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia ,wieku, płci i ją promować.
IC_1A_K07T1A_K01, T1A_K02C-1, C-2T-A-1M-2, M-1S-1, S-2
IC_1A_A/02/01-02_K02
Ma nawyki do prowadzenia higienicznego trybu życia
IC_1A_K07T1A_K01, T1A_K02C-3T-A-1M-3S-3
IC_1A_A/02/01-02_K03
Zna zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała i środowiska. Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania. Posiada wiedze o szkodliwości nalogów (narkomania, nikotynizm, alkoholizm).
IC_1A_K07T1A_K01, T1A_K02C-3T-A-1M-3S-3

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_A/02/01-02_K01
Posiada umiejętności włączenia się w prozdrowotny styl życia. Zna zależność między aktywnością ruchową a zdrowiem . Potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia ,wieku, płci i ją promować.
2,0Student nie uczęszcza na zajęcia
3,0-Zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia -Nie potrafi swoich umiejętności zastosować w praktyce
3,5zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia
4,0-potrafi właczyć się w prozdrowotny styl życia -potrafi aktywność fizyczną dobrać do stanu zdrowia
4,5- Aktywność ruchową potrafi zastosować odpowiednio do stanu zdrowia i wieku -Włącza się w propagowanie zdrowego stylu życia, -Mobilizuje innych do postaw prozdrowotnych
5,0- potrafi zastosować odpowiedni rodzaj aktywności ruchowej w zależności od potrzeb,wieku ,płci i stanu zdrowia -indywidualnie rozwija swoje uzdolnienienia -mobilizuje siebie i innych do działań prozdrowotnych
IC_1A_A/02/01-02_K02
Ma nawyki do prowadzenia higienicznego trybu życia
2,0-nie uczęszcza na zajęcia -wykazuję obojętność w stosunku przekazywanej wiedzy -nie wywiazuje się z poleceń i zadań przekazywanych przez wykladowców
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_A/02/01-02_K03
Zna zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała i środowiska. Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania. Posiada wiedze o szkodliwości nalogów (narkomania, nikotynizm, alkoholizm).
2,0- nie uczęszcza na zajęcia - wykazuje obojętność w stosunku do przekazywanej wiedzy - nie wywjązuje się z poleceń i zadań wskazanych przez wykladowcę
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura dodatkowa

  1. R.Karpiński, Nauczanie pływania, AWF Katowice, Katowice, 1995, II
  2. B.Wojnarowska, Edukacja zdrowotna., Podręcznik akademicki, Warszawa, 2010
  3. S.Owczarek, Atklas ćwiczeń korekcyjnych, WSiP, Warszawa, 2005
  4. J.Drabik, Aktywność i wydolność fizyczna jako miernik zdrowia człowieka, Gdańsk, 1997
  5. R.Trzśniowski, Gry i zabawy ruchowe, WSiP, Warszawa, 2005
  6. J. Drabik, Styl życia w promocji zdrowia, Gdańsk, 2010
  7. J. Sobotta, Atlas anatomi człowieka, Urban i partner, Wrocław, 1994
  8. G.Gracz, Emocje przedstartowe oraz ich zwiazek z aspiracjami sportowców, AWF Poznań, Poznań, 1998
  9. Z.Stawczyk, Gry i zabawy lekkoatletyczne, AWF Poznań, 1998
  10. J.Grabowski,J.Szpa(przekład), Europejski test sprawności, AWF Kraków, Kraków, 1989
  11. K.Zuchora, Podstawowy test sprawności fizycznej, 2010
  12. J.Mazurek, Podstawowy test sprawności fizycznej, WSiT, Warszawawa, 1980
  13. J.Talaga, A-Z sprawności fizycznej, Warszawa, 1995
  14. J.Bahrynowicz-Fic, Własciwości ćwiczeń fizycznych ,ich systematyka i metodyka, PZWL, Warszawa, 1995
  15. J.Talaga, Sprowność fizyczna ogólna, testy, Zysk i S-ka, Poznań, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zdrowtne efekty aktywności fizycznej. Aktywność fizyczna a uzależnienia. Miejsce aktywności fizycznej wśród czynników warunkujacych zdrowie. Wpływ aktywności fizycznej na stan fizjologiczny organizmu (tętno, ciśnienie, rytm oddechu, wady postawy ciała,odporność). Kontrola masy ciała. Historia igrzysk olimpijskich. Ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1-uczestnictwo w zajeciach -opracowanie wskazanych zagadnień30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_A/02/01-02_K01Posiada umiejętności włączenia się w prozdrowotny styl życia. Zna zależność między aktywnością ruchową a zdrowiem . Potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia ,wieku, płci i ją promować.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K07Ma nawyki do prowadzenia zdrowego trybu życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1C1-Nauczanie elementów technicznych wybranej dyscypliny sportowej C2-Rozbudzenie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń fizycznych jako środka zapobiegawczego schorzeniom ukladów ruchowego,oddechowego.krwionośnego,nerwowego i innych. Mobilizacja do postaw prozdrowotnych. C3-Podnoszenie cech motorycznych: siły szybkości wytrzymałości zwinności zręczności, mocy. C4-Wykształcenie nawyku stosowania ćwiczeń ruchowych w celach rekreacyjnych. Przekazanie wiadomości z zakresu kultury fizycznej ,organizacji imprez sportowych,turystycznych oraz przepisów podstawowch dyscyplin sportowych. C5-Przeciwstawienie się patologiom społecznym(alkoholizm, narkomania, nikotynizm) poprzez propozycję uczestnictw a w szeroko pojętej aktywności fizycznej
C-2Rozbudzenie dbalości o wlasne zdrowie poprzez stosowanie cwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom ukladów : ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych. Mobilizacja do postaw prozdrowotnych. Zapoznanie studenta z historią kultury fizycznej i sportu, przepisami wybranych dyscyplin sportowych oraz przekazanie wiedzy o organizacji imprez sportowych,rekreacyjnych i turystycznych
Treści programoweT-A-1Zdrowtne efekty aktywności fizycznej. Aktywność fizyczna a uzależnienia. Miejsce aktywności fizycznej wśród czynników warunkujacych zdrowie. Wpływ aktywności fizycznej na stan fizjologiczny organizmu (tętno, ciśnienie, rytm oddechu, wady postawy ciała,odporność). Kontrola masy ciała. Historia igrzysk olimpijskich. Ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny,prezentacja multimedialna
M-1metody nauczania zadań ruchowych:syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa metoda praktyczna-pokaz metoda aktywizujaca- dyskusja dydaktyczna,zadaniowa,bezpośredniej celowości ruchu metoda odtwórcza: zadaniowo ścisła metoda obwodowo stacyjna metoda treningowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena studenta na podstawie jego postępów ,zangażowania ,systematycznego uczestnictw i aktywności na zajęciacha także umiejetności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych (sprawdziany ,testy)
S-2Ocena formująca: Kolokwium,test z wiedzy o kulturze fizycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczęszcza na zajęcia
3,0-Zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia -Nie potrafi swoich umiejętności zastosować w praktyce
3,5zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia
4,0-potrafi właczyć się w prozdrowotny styl życia -potrafi aktywność fizyczną dobrać do stanu zdrowia
4,5- Aktywność ruchową potrafi zastosować odpowiednio do stanu zdrowia i wieku -Włącza się w propagowanie zdrowego stylu życia, -Mobilizuje innych do postaw prozdrowotnych
5,0- potrafi zastosować odpowiedni rodzaj aktywności ruchowej w zależności od potrzeb,wieku ,płci i stanu zdrowia -indywidualnie rozwija swoje uzdolnienienia -mobilizuje siebie i innych do działań prozdrowotnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_A/02/01-02_K02Ma nawyki do prowadzenia higienicznego trybu życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K07Ma nawyki do prowadzenia zdrowego trybu życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3- dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka -wyrobienie właściwych nawyków potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia - zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń dla zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub zminimalizowania - wyrobieniem nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia i fizycznego i psychicznego
Treści programoweT-A-1Zdrowtne efekty aktywności fizycznej. Aktywność fizyczna a uzależnienia. Miejsce aktywności fizycznej wśród czynników warunkujacych zdrowie. Wpływ aktywności fizycznej na stan fizjologiczny organizmu (tętno, ciśnienie, rytm oddechu, wady postawy ciała,odporność). Kontrola masy ciała. Historia igrzysk olimpijskich. Ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.
Metody nauczaniaM-3-wykład -pogadanka -pokaz -opis
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: -kololokwium -projekt grupowy -zaliczenie ustne -zliczenie na podstawie obecności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0-nie uczęszcza na zajęcia -wykazuję obojętność w stosunku przekazywanej wiedzy -nie wywiazuje się z poleceń i zadań przekazywanych przez wykladowców
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_A/02/01-02_K03Zna zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała i środowiska. Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania. Posiada wiedze o szkodliwości nalogów (narkomania, nikotynizm, alkoholizm).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K07Ma nawyki do prowadzenia zdrowego trybu życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3- dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka -wyrobienie właściwych nawyków potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia - zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń dla zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub zminimalizowania - wyrobieniem nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia i fizycznego i psychicznego
Treści programoweT-A-1Zdrowtne efekty aktywności fizycznej. Aktywność fizyczna a uzależnienia. Miejsce aktywności fizycznej wśród czynników warunkujacych zdrowie. Wpływ aktywności fizycznej na stan fizjologiczny organizmu (tętno, ciśnienie, rytm oddechu, wady postawy ciała,odporność). Kontrola masy ciała. Historia igrzysk olimpijskich. Ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.
Metody nauczaniaM-3-wykład -pogadanka -pokaz -opis
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: -kololokwium -projekt grupowy -zaliczenie ustne -zliczenie na podstawie obecności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie uczęszcza na zajęcia - wykazuje obojętność w stosunku do przekazywanej wiedzy - nie wywjązuje się z poleceń i zadań wskazanych przez wykladowcę
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0