Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)

Sylabus przedmiotu Technologie dynamicznych aplikacji internetowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie dynamicznych aplikacji internetowych
Specjalność Zastosowania informatyki
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Bartłomiej Małachowski <Bartlomiej.Malachowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bartłomiej Małachowski <Bartlomiej.Malachowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 10 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL8 18 4,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstaowe technologie projektowania stron i aplikacji internetowych
W-2Podstawy programowania
W-3Podstawy programowania obiektowego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie technik tworzenia aplikacji internetowych z użyciem języków HTML i JavaScript
C-2Poznanie technologii aplikacji internetowych strony klienta (ang. Rich Internet Application)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Realizacja podstawowych efektów animacyjnych w środowisku Adobe Flash1
T-L-2Zapewnianie interakcji animacji Flash z wykorzystaniem ActionScript (dostęp, modyfikacja, dynamiczne tworzenie elementów sceny, obsługa zdarzeń)1
T-L-3Tworzenie aplikacji w środowisku Apache Flex, zastosowanie biblioteki komponentów do budiwy interfejsu użytkownika2
T-L-4Zaawansowane aspekty tworzenia aplikacji w środowisku Apache Flex2
T-L-5Budowa aplikacji internetowej w JavaScript z użyciem komponentów interfejsu użytkownika JQuery UI2
T-L-6Manipulacja grafiką 2D w JavaScript z uwzględnieniem możliwości HTML54
T-L-7Wykorzystanie biblioteki dla języka javascript do tworzenia i manipulacji grafiką 3D2
T-L-8Realizacja prostej aplikacji w środowisku JavaFX4
18
wykłady
T-W-1Pakiet Adobe Flash: możliwości i historia rozwoju pakietu Adobe Flash, podstawy posługiwania się grafiką w Adobe Flash, podstawy tworzenia animacji, posługiwanie się warstwami, importowanie grafiki, tworzenie i używanie obiektów graficznych i animacyjnych1
T-W-2Technologia Adobe Flash: założenia i konstrukcja formatu, język ActionScript, różnice pomiędzy AS 2.0 i 3.0, dostęp do obiektów sceny poprzez AS, przykłady realizacji skryptów w AC1
T-W-3Platforma programistyczna Apache Flex: koncepcja, założenia, możliwości, środowisko programistyczne Adobe Flash Builder, dostosowywanie aplikacji dla różnych platform docelowych.1
T-W-4Środowisko uruchomieniowe dla „bogatych” aplikacji internetowych Adobe AIR: założenia, architektura, zastosowania, możliwości.1
T-W-5Tworzenie dynamicznych aplikacji internetowych w JavaScript dla HTML52
T-W-6Zaawansowane biblioteki programistyczne JavaScript do wydajnej manipulacji grafiką 2D i 3D2
T-W-7Technologia JavaFX: założenia, architektura, możliwości, przykładowe aplikacje2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Realizacja zadań do wykonania w domu54
A-L-3Przygotowanie do zajęć18
A-L-4Udział w konsultacjach1
91
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie i udział w zaliczeniu36
A-W-3udział w konsultacjach1
47

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne - indywidualne zadania do rozwiązania z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Weryfikacja zadań zrealizowanych samodzielnie przez studenta
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O2/04_W01
Posiada wiedzę z zakresu zastosowania języków programowania do tworzenia dynamicznych aplikacji internetowych strony klienta
IC_1A_W06T1A_W02, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O2/04_U01
Potrafi projektować aplikacji internetowe z wykorzystaniem technologii HTML i JavaScript
IC_1A_U08T1A_U09, T1A_U16InzA_U02, InzA_U08C-1T-L-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-1
IC_1A_O2/04_U02
Potrafi zaprojektować aplikację internetową strony klienta wg dostarczonych wymagań
IC_1A_U25T1A_U13, T1A_U15InzA_U05, InzA_U07C-2T-L-7, T-L-6, T-L-5M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O2/04_W01
Posiada wiedzę z zakresu zastosowania języków programowania do tworzenia dynamicznych aplikacji internetowych strony klienta
2,0Nie zna technologii umożliwiających budowę aplikacji internetowych strony klienta
3,0Potrafi wymienić najważniejsze technologie budowy aplikacji internetowych strony klienta
3,5Potrafi wymienić i opisać najważniejsze technologie budowy aplikacji internetowych strony klienta
4,0Potrafi określić typowe obszary zastosowań aplikacji internetowych strony klienta
4,5Zna architekturę aplikacji internetowej strony klienta w wybranej technologii
5,0Zna zaawansowane techniki programowania w wybranej technologii budowania aplikacji internetowych strony klienta

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O2/04_U01
Potrafi projektować aplikacji internetowe z wykorzystaniem technologii HTML i JavaScript
2,0Nie potrafi zaprojektować prostej aplikacji w technologii HTML i JavaScript
3,0Zna i rozumie przeznaczenie języków HTML i JavaScript
3,5Potrafi zaprojektować złożony dokument HTML i osadzić w nim prosty skrypt JavaScript
4,0Potrafi wykonywać manipulacje na dokumencie HTML z użyciem modelu DOM
4,5Potrafi zaprojektować skrypt manipulujący grafiką 2D na elemencie typu Canvas, potrafi wykorzystać dowolną bibliotekę języka JavaScript do budowania dynamicznego interfejsu użytkownika
5,0Potrafi zrealizować złożoną aplikację wg zadanych wymagań
IC_1A_O2/04_U02
Potrafi zaprojektować aplikację internetową strony klienta wg dostarczonych wymagań
2,0Nie potrafi zaprojektować prostej aplikacji internetowej strony klienta
3,0Potrafi wymienić i ogólnie scharakteryzować zasadę działania, typowe przeznaczenie i popularne technologie realizacji aplikacji internetowych strony klienta
3,5Potrafi przygotować środowisko uruchomieniowe dla aplikacji internetowej strony klienta w wybranej technologii
4,0Potrafi zaprojektować prostą aplikację internetową strony klienta w wybranej technologii
4,5Potrafi dobrać technologię realizacji aplikacji internetowej na podstawie podanych wymagań
5,0Potrafi zrealizować złożoną aplikację internetową na podstawie podanych wymagań

Literatura podstawowa

  1. Zachary Kessin, HTML5. Programowanie aplikacji, Helion, 2012
  2. Apache Flex, Documentation Reference, http://flex.apache.org/, 2013
  3. Jim Clarke, Jim Connors, Eric J. Bruno, JavaFX: Developing Rich Internet Applications, Excerpt, 2009
  4. Wesley Hales, HTML5 and JavaScript Web Apps, O'reilly, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Realizacja podstawowych efektów animacyjnych w środowisku Adobe Flash1
T-L-2Zapewnianie interakcji animacji Flash z wykorzystaniem ActionScript (dostęp, modyfikacja, dynamiczne tworzenie elementów sceny, obsługa zdarzeń)1
T-L-3Tworzenie aplikacji w środowisku Apache Flex, zastosowanie biblioteki komponentów do budiwy interfejsu użytkownika2
T-L-4Zaawansowane aspekty tworzenia aplikacji w środowisku Apache Flex2
T-L-5Budowa aplikacji internetowej w JavaScript z użyciem komponentów interfejsu użytkownika JQuery UI2
T-L-6Manipulacja grafiką 2D w JavaScript z uwzględnieniem możliwości HTML54
T-L-7Wykorzystanie biblioteki dla języka javascript do tworzenia i manipulacji grafiką 3D2
T-L-8Realizacja prostej aplikacji w środowisku JavaFX4
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pakiet Adobe Flash: możliwości i historia rozwoju pakietu Adobe Flash, podstawy posługiwania się grafiką w Adobe Flash, podstawy tworzenia animacji, posługiwanie się warstwami, importowanie grafiki, tworzenie i używanie obiektów graficznych i animacyjnych1
T-W-2Technologia Adobe Flash: założenia i konstrukcja formatu, język ActionScript, różnice pomiędzy AS 2.0 i 3.0, dostęp do obiektów sceny poprzez AS, przykłady realizacji skryptów w AC1
T-W-3Platforma programistyczna Apache Flex: koncepcja, założenia, możliwości, środowisko programistyczne Adobe Flash Builder, dostosowywanie aplikacji dla różnych platform docelowych.1
T-W-4Środowisko uruchomieniowe dla „bogatych” aplikacji internetowych Adobe AIR: założenia, architektura, zastosowania, możliwości.1
T-W-5Tworzenie dynamicznych aplikacji internetowych w JavaScript dla HTML52
T-W-6Zaawansowane biblioteki programistyczne JavaScript do wydajnej manipulacji grafiką 2D i 3D2
T-W-7Technologia JavaFX: założenia, architektura, możliwości, przykładowe aplikacje2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Realizacja zadań do wykonania w domu54
A-L-3Przygotowanie do zajęć18
A-L-4Udział w konsultacjach1
91
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie i udział w zaliczeniu36
A-W-3udział w konsultacjach1
47
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O2/04_W01Posiada wiedzę z zakresu zastosowania języków programowania do tworzenia dynamicznych aplikacji internetowych strony klienta
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W06Posiada wiedzę z zakresu właściwości, cech oraz obszarów zastosowań dostępnych języków oraz technik programowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie technik tworzenia aplikacji internetowych z użyciem języków HTML i JavaScript
C-2Poznanie technologii aplikacji internetowych strony klienta (ang. Rich Internet Application)
Treści programoweT-W-5Tworzenie dynamicznych aplikacji internetowych w JavaScript dla HTML5
T-W-1Pakiet Adobe Flash: możliwości i historia rozwoju pakietu Adobe Flash, podstawy posługiwania się grafiką w Adobe Flash, podstawy tworzenia animacji, posługiwanie się warstwami, importowanie grafiki, tworzenie i używanie obiektów graficznych i animacyjnych
T-W-6Zaawansowane biblioteki programistyczne JavaScript do wydajnej manipulacji grafiką 2D i 3D
T-W-7Technologia JavaFX: założenia, architektura, możliwości, przykładowe aplikacje
T-W-3Platforma programistyczna Apache Flex: koncepcja, założenia, możliwości, środowisko programistyczne Adobe Flash Builder, dostosowywanie aplikacji dla różnych platform docelowych.
T-W-2Technologia Adobe Flash: założenia i konstrukcja formatu, język ActionScript, różnice pomiędzy AS 2.0 i 3.0, dostęp do obiektów sceny poprzez AS, przykłady realizacji skryptów w AC
T-W-4Środowisko uruchomieniowe dla „bogatych” aplikacji internetowych Adobe AIR: założenia, architektura, zastosowania, możliwości.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna technologii umożliwiających budowę aplikacji internetowych strony klienta
3,0Potrafi wymienić najważniejsze technologie budowy aplikacji internetowych strony klienta
3,5Potrafi wymienić i opisać najważniejsze technologie budowy aplikacji internetowych strony klienta
4,0Potrafi określić typowe obszary zastosowań aplikacji internetowych strony klienta
4,5Zna architekturę aplikacji internetowej strony klienta w wybranej technologii
5,0Zna zaawansowane techniki programowania w wybranej technologii budowania aplikacji internetowych strony klienta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O2/04_U01Potrafi projektować aplikacji internetowe z wykorzystaniem technologii HTML i JavaScript
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U08Umie stosować narzędzia do szybkiego prototypowania systemów informatycznych przeznaczonych na różne platformy sprzętowe z wykorzystaniem zaawansowanej wiedzy algorytmicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Poznanie technik tworzenia aplikacji internetowych z użyciem języków HTML i JavaScript
Treści programoweT-L-8Realizacja prostej aplikacji w środowisku JavaFX
T-L-1Realizacja podstawowych efektów animacyjnych w środowisku Adobe Flash
T-L-2Zapewnianie interakcji animacji Flash z wykorzystaniem ActionScript (dostęp, modyfikacja, dynamiczne tworzenie elementów sceny, obsługa zdarzeń)
T-L-3Tworzenie aplikacji w środowisku Apache Flex, zastosowanie biblioteki komponentów do budiwy interfejsu użytkownika
T-L-4Zaawansowane aspekty tworzenia aplikacji w środowisku Apache Flex
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne - indywidualne zadania do rozwiązania z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Weryfikacja zadań zrealizowanych samodzielnie przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zaprojektować prostej aplikacji w technologii HTML i JavaScript
3,0Zna i rozumie przeznaczenie języków HTML i JavaScript
3,5Potrafi zaprojektować złożony dokument HTML i osadzić w nim prosty skrypt JavaScript
4,0Potrafi wykonywać manipulacje na dokumencie HTML z użyciem modelu DOM
4,5Potrafi zaprojektować skrypt manipulujący grafiką 2D na elemencie typu Canvas, potrafi wykorzystać dowolną bibliotekę języka JavaScript do budowania dynamicznego interfejsu użytkownika
5,0Potrafi zrealizować złożoną aplikację wg zadanych wymagań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O2/04_U02Potrafi zaprojektować aplikację internetową strony klienta wg dostarczonych wymagań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U25Umie oceniać przydatność i stosować różne języki i środowiska programistyczne do rozwiązywania problemów dziedzinowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Poznanie technologii aplikacji internetowych strony klienta (ang. Rich Internet Application)
Treści programoweT-L-7Wykorzystanie biblioteki dla języka javascript do tworzenia i manipulacji grafiką 3D
T-L-6Manipulacja grafiką 2D w JavaScript z uwzględnieniem możliwości HTML5
T-L-5Budowa aplikacji internetowej w JavaScript z użyciem komponentów interfejsu użytkownika JQuery UI
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne - indywidualne zadania do rozwiązania z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Weryfikacja zadań zrealizowanych samodzielnie przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zaprojektować prostej aplikacji internetowej strony klienta
3,0Potrafi wymienić i ogólnie scharakteryzować zasadę działania, typowe przeznaczenie i popularne technologie realizacji aplikacji internetowych strony klienta
3,5Potrafi przygotować środowisko uruchomieniowe dla aplikacji internetowej strony klienta w wybranej technologii
4,0Potrafi zaprojektować prostą aplikację internetową strony klienta w wybranej technologii
4,5Potrafi dobrać technologię realizacji aplikacji internetowej na podstawie podanych wymagań
5,0Potrafi zrealizować złożoną aplikację internetową na podstawie podanych wymagań