Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)

Sylabus przedmiotu Archiwa cyfrowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Archiwa cyfrowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Jarosław Wątróbski <Jaroslaw.Watrobski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 18 2,80,62egzamin
laboratoriaL2 18 2,20,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnien z zakresu systemów operacyjnych, sieci komputerowych, programowania komputerów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony, wykorzystania archiwów cyfrowych
C-2Zapoznanie studentów z nowymi trendami rozwojowymi z zakresu archiwów cyfrowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Omówienie zasad dostępu i korzystania z systemu baz danych (PostgreSQL).2
T-L-2Analiza zastosowań baz danych w trybie interakcji i wsadowym– prezentacja możliwości systemów baz danych.2
T-L-3Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Projektowanie relacyjnych baz danych z użyciem diagramów ERD. Transformacja diagramów ERD do tabel relacyjnej bazy danych. Przykładowe zadania.1
T-L-4Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Tworzenie baz danych w środowisku PostgreSQL w trybie interakcji.2
T-L-5Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Komendy SELECT i funkcje agregujące – tworzenie zapytań SQL’owych. Tworzenie zapytań z operacjami złączania w trybie interakcji. Użycie w zapytaniach SQL’owych operacji teoriomnogościowych na bazie danych. Ćwiczenia w definiowaniu więzów integralności referencyjnej i dziedzinowej. Tworzenie więzów krotkowych i asercji.2
T-L-6Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Tworzenie aplikacji w wybranym języku programowania z dostępem do bazy danych poprzez SQL.3
T-L-7Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Wykorzystanie standardu xml do tworzenia zaawansowanych baz danych. Język xpath i xquery3
T-L-8Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Wykorzystanie standardu OWL oraz RDF do tworzenia semantycznych baz wiedzy3
18
wykłady
T-W-1Wstęp do bazy danych. Modele logiczne baz danych oparte na rekordach - modele sieciowych, hierarchicznych i relacyjnych baz danych. Model obiektowy. Rys historyczny w rozwoju systemów baz danych. Nowe kierunki rozwoju systemów baz danych - czas, przestrzen logika. Relacyjne bazy danych. Przykłady zastosowan. Podstawy teoretyczne baz relacyjnych. Pojecie atrybutu, dziedziny, krotki, relacji, tabeli. Rodzaje dziedzin w relacyjnych bazach danych. Operacje w relacyjnej bazie danych (wstawianie, aktualizacja, łaczenie, projekcja, selekcja, restrykcja, kasowanie danych). Pojecie klucza w relacyjnej bazie danych. Rodzaje kluczy. Zwiazki miedzy danymi w tabelach i tabelami bazy danych.1
T-W-2Zasady projektowania relacyjnych baz danych. Diagramy strukturalne i obiektowe w projektowaniu struktury logicznej bazy danych. Diagramy ERD. Transformacja diagramów ERD na tabele relacyjnej bazy danych. Anomalie błednie zaprojektowanej struktury danych. Normalizacja i projektowanie relacyjnych struktur baz danych. Fazy normalizacji. Definicja zaleznosci funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartosciowych i połaczeniowych. Przykłady normalizacji tabel.2
T-W-3Zasady i metody dostepu do relacyjnych baz danych – interfejs zapytan, program w jezyku programowania z wywołaniem operacji na bazie danych. Zarzadzanie danymi. Jezyki zapytan w relacyjnych bazach danych – podział jezyków i krótka ich charakterystyka. Jezyki definiowania i manipulacji danymi (DDL, DML). Jezyk SQL. Podstawowe konstrukcje jezyka DDL i DML w SQL. Zapytanie selekcyjne. Operatory logiczne i arytmetyczne, operator „in”, „exists”, „like”, „between”. Funkcje agregujace. Klauzule „group by”, „order by” oraz „having”. Zapytania zagniezdzone. Kasowanie, wstawianie i aktualizacja danych bazy danych w SQL. Suma, róznica i iloczyn mnogosciowy tabel. Nadawanie i odbieranie uprawnien w SQL. Perspektywy w relacyjnej bazie danych. Tworzenie perspektyw w SQL. Operacje na perspektywach.2
T-W-4Ochrona baz danych. Metody ochrony integralnosci baz danych – asercje, wiezy domenowe i wiezy globalne. Przykłady. Ochrona baz danych przed niepowołanym dostepem i przed awaria – metody. Przykłady. Współbieznosc i wielodostep do bazy danych. Pojecie transakcji. Przykłady transakcji. Zarzadzanie transakcjami. Metody blokowania elementów bazy danych. Protokół dwufazowego blokowania i wypełnienia. Szeregowalnosc transakcji. Zakleszczenia1
T-W-5Bazy danych scentralizowane a rozproszone. Rodzaje rozproszenia baz danych. Klasyfikacja systemów rozproszonych. Fragmentacja i replikacja w systemach rozproszonych baz danych. Rola sterowników w dostepie do baz danych. Sterowniki ODBC, JDBC, CGI. Podstawowe zasady stosowalnosci sterowników. Metody projektowania rozproszonych baz danych. Zarzadzanie współbieznoscia w bazach rozproszonych4
T-W-6Wprowadzenie do hurtowni i magazynów danych. Modele danych w hurtowniach danych – wymiary i fakty. Metody projektowania magazynów i hurtowni danych. Narzedzia OLAP w bazach i hurtowniach danych.4
T-W-7Zaawansowane struktury baz danych (multimedialne bazy danych – a w szczególności Specyfika systemów multimedialnych baz danych, Metadane, Modele danych dla multimedialnych baz danych, MPEG-7, Przetwarzanie zapytań w multimedialnych bazach, Wyszukiwanie w oparciu o zawartość, Składowanie danych multimedialnych, Prezentacja i transmisja danych multimedialnych)1
T-W-8Bazy dokumentów xml – typ i dokumenty xml, przechowywanie dokumentów xml, język zapytań, xpath i xquery, składowanie dokumentów xml1
T-W-9Bazy wiedzy, RDF, taksonomie i ontologie, systemy organizacji wiedzy oraz semantyczne biblioteki cyfrowe1
T-W-10Regulacje krajowe i międzynarodowe w zakresie organizacji archiwów cyfrowych1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w zajęciach laboratoryjnych18
A-L-2Przygotowanie do laboratoriów - praca własna studenta34
A-L-3Przygotowanie sprawozdan z 7 laboratoriów - praca własna studenta35
A-L-4Konsultacje do laboratoriów1
A-L-5Zaliczenie laboratoriów1
89
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach18
A-W-2Udział w egzaminie2
A-W-3Konsultacje do wykładu i ćwiczeń projektowych3
A-W-4Przygotowanie do egzaminu 15 godz - praca własna studenta36
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacja
M-2Laboratorium - Metoda przypadków z dyskusją

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowujaca - Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu - łacznie 10 pytan;
S-2Ocena formująca: Laboratorium : Ogólna ocena formujaca oraz ocena sprawozdan, wejsciówek i aktywnej obecnosci

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/07_W01
Wiedza z zakresu projektowania archiwów cyfrowych
IC_1A_W07T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-6, T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2
IC_1A_C/07_W02
Wiedza o typowych architekturach archiwów cyfrowych
IC_1A_W07T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2
IC_1A_C/07_W03
Wiedza z zakresu języków zapytań do baz danych i baz wiedzy (SQL, XQUERY)
IC_1A_W07T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-2, C-1T-W-9, T-W-8, T-W-3, T-L-2, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/07_U01
Umiejętność projektowania modeli archiwów cyfrowych
IC_1A_U26, IC_1A_U20T1A_U01, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U13InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05C-2, C-1T-L-3M-2S-1, S-2
IC_1A_C/07_U02
Umiejętność formułowania zadań do bazy danych w języku SQL, XQUERY
IC_1A_U26, IC_1A_U20T1A_U01, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U13InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05C-1T-L-4, T-L-5M-2S-1, S-2
IC_1A_C/07_U03
Umiejętność oceny i doboru zasad oraz formy budowy archiwów cyfrowych
IC_1A_U26, IC_1A_U20T1A_U01, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U13InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05C-2, C-1T-W-6, T-W-2, T-L-2, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/07_W01
Wiedza z zakresu projektowania archiwów cyfrowych
2,0nie zna metody projektowania relacyjnej bazy danych na poziomie dostatecznym
3,0zna metodę projektowania relacyjnej bazy danych i potrafi wymienić istotne elementy tej metody oraz rozumie potrzebę projektowania bazy relacyjnej na ogólnym poziomie
3,5zna szczegółowo procedurę projektowania relacyjnej bazy danych i potrafi wymienić tzw. anomalia w projektowaniu bazy danych, zna metodykę projektowania ontologii w informatyce
4,0zna szczegółowo procedurę projektowania relacyjnej bazy danych, potrafi wymienić tzw. anomalia w projektowaniu bazy danych, potrafi scharakteryzować zasady normalizacji relacyjnej bazy danych, zna definicje własności zależności funkcjonalnej na poszczególnych etapach normalizacji, zna metodykę projektowania ontologii w informatyce
4,5zna szczegółowo procedurę projektowania relacyjnej bazy danych, potrafi wymienić tzw. anomalia w projektowaniu bazy danych, potrafi scharakteryzować zasady normalizacji relacyjnej bazy danych, zna definicje własności zależności funkcjonalnej na poszczególnych etapach normalizacji, umie wskazać przykład tabel, które nie spełniają zasad normalizacji, zna zasady eliminacji warunków przy których nie są zachowane tzw. postaci normalne, zna metodyki projektowania mulitimedialnych baz danych oraz ontologii w informatyce
5,0zna szczegółowo procedurę projektowania relacyjnej bazy danych, potrafi określić na zadanym przykładzie czy zostały zachowane zasady poprawnego projektowania bazy danych oraz potrafi udowodnić i uzasadnić swoją wypowiedż, zna metodyki projektowania mulitimedialnych baz danych oraz ontologii w informatyce
IC_1A_C/07_W02
Wiedza o typowych architekturach archiwów cyfrowych
2,0nie ma wiedzy n.t. typowych architektur systemów z bazą danych na poziomie dostatecznym (3,0)
3,0potrafi wymienić i opisać podstawowe elementy architektury scentalizowanego systemu z bazą danych, systemu z bazą wiedzy oraz systemu z rozproszoną bazą danych z fragmentacją i replikacją, potrafi wymienić podstawowe architektury klient-serwer oraz klient-broker-serwer stosowane w dostępie do bazy danych, potrafi
3,5ma wiedzę na poziomie dostaecznym (3,0) , potrafi wymienić rolę sterowników w systemach baz danych i potrafi wymienić podstawowe sterowniki stosowane w tym dostępie
4,0ma wiedzę na poziomie dst plus (3,5), potrafi scharakteryzować systemy sfederowanych baz danych i podać ich klasyfikację
4,5ma wiedzę na poziomie dobrym (4.0), potrafi scharakteryzować architektury systemów z dostępem do bazy danych via Internet, zna technologie takiego dostępu, potrafi opisać architekturę systemu z bazą wiedzy oraz podać postać ontologii w informatyce
5,0ma wiedzę na poziomie dobrym (4.5), potrafi wymienić wady i zalety architektur systemów bazodanowych, potrafi zaproponować architekturę do zadanego przypadku i uzasadnić ten wybór
IC_1A_C/07_W03
Wiedza z zakresu języków zapytań do baz danych i baz wiedzy (SQL, XQUERY)
2,0nie zna formalnych zasad języka zapytań do baz wiedzy i baz danych
3,0zna klasyfikację języków zapytań do relacyjnych baz danych, potrafi wymienić i zastosować podstawowe konstrukcje języka SQL oraz XQUERY zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tych konstrukcji
3,5zna klasyfikację języków zapytań, potrafi wymienić i zastosować podstawowe konstrukcje języka SQL oraz XQUERY zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tych konstrukcji oraz potrafi zinterpretować przykładowe proste zapytanie
4,0zna klasyfikację języków zapytań, potrafi wymienić i zastosować podstawowe konstrukcje języka SQL oraz XQUERY zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tych konstrukcji, potrafi zinterpretować przykładowe zapytanie niezagnieżdzone oraz potrafi zinterpretować przykładowe zapytanie zagnieżdzone, potrafi przewidzieć odpowiedż i uzasadnić ją
4,5zna klasyfikację języków zapytań do relacyjnych baz danych, potrafi wymienić i zastosować podstawowe konstrukcje języka SQL oraz XQUERY zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tych konstrukcji, potrafi zinterpretować przykładowe zapytanie niezagnieżdzone, potrafi zinterpretować przykładowe zapytanie zagnieżdzone, przewidzieć odpowiedż i uzasadnić ją oraz potrafi uzasadnić potrzebę zachowania spójności w bazie danych i zna mechanizmy umożliwiające definiowanie więzów spójności w języku SQL
5,0zna klasyfikację języków zapytań do relacyjnych baz danych, potrafi wymienić i zastosować podstawowe konstrukcje języka SQL oraz XQUERY zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tych konstrukcji, potrafi zinterpretować przykładowe zapytanie niezagnieżdzone, potrafi zinterpretować przykładowe zapytanie zagnieżdzone, przewidzieć odpowiedż i uzasadnić ją, potrafi uzasadnić potrzebę zachowania spójności w bazie danych i zna mechanizmy umożliwiające definiowanie więzów spójności w języku SQL oraz potrafi ocenić i podać uzasadnienie "jakości" zapisu zapytania w języku SQL oraz wpływu tego zapisu na interpretację i wykonanie zapytania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/07_U01
Umiejętność projektowania modeli archiwów cyfrowych
2,0nie potrafi zaprojektować prostej relacyjnej bazy danych
3,0potrafi zaprojektować prostą bazę danych (kilka tabel modelu relacyjnego) i uwzględni powiązania między tabelami bazy danych
3,5potrafi zaprojektować prostą bazę danych i przeprowadzić noramalizację zaproponowanego rozwiązania
4,0potrafi zaprojektować bazę danych z wieloma powiązaniami i tabelami oraz potrafi przeprowadzić noramalizację zaproponowanego rozwiązania
4,5potrafi zaprojektować bazę danych z wieloma powiązaniami i tabelami, potrafi przeprowadzić noramalizację zaproponowanego rozwiązania, potrafi ocenić przydatność rozwiązania, potrafi ocenić gotowy projekt logicznego modelu danych i uzasadnić tę ocenę
5,0potrafi zaprojektować bazę danych z wieloma powiązaniami i tabelami, potrafi przeprowadzić noramalizację zaproponowanego rozwiązania, potrafi ocenić przydatność rozwiązania, potrafi ocenić gotowy projekt logicznego modelu danych i uzasadnić tę ocenę - potrafi dostrzec potrzebę denormalizacji i uzasadnić jej zastosowanie w praktyce
IC_1A_C/07_U02
Umiejętność formułowania zadań do bazy danych w języku SQL, XQUERY
2,0nie umie formułować zapytań na podstawowym poziomie
3,0potrafi sformułować zapytanie do bazy danych zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką języka
3,5potrafi sformułować zapytanie do bazy danych zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tego języka oraz potrafi wybrać i ocenić sposób zapisu tego zapytania z punktu widzenia dostępu do bazy danych
4,0potrafi sformułować zapytanie do bazy danych zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką języka, potrafi wybrać i ocenić sposób zapisu tego zapytania z punktu widzenia dostępu do bazy danych a także potrafi wywołać to zapytanie w trybie interakcji
4,5potrafi sformułować zapytanie do bazy danych zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką języka, potrafi wybrać i ocenić sposób zapisu tego zapytania z punktu widzenia dostępu do bazy danych a także potrafi wywołać to zapytanie w trybie interakcji i z poziomu języka programowania
5,0potrafi sformułować zapytanie do bazy danych zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tego języka, potrafi wybrać i ocenić sposób zapisu tego zapytania z punktu widzenia dostępu do bazy danych potrafi wywołać to zapytanie w trybie interakcji i z poziomu języka programowania oraz potrafi utworzyć procedurę wyzwalającą do zadanego przykładu
IC_1A_C/07_U03
Umiejętność oceny i doboru zasad oraz formy budowy archiwów cyfrowych
2,0nie zna i nie potrafi zastosować zasad budowy bazy danych
3,0potrafi zastosować ogólne zasady i metody rozproszenia (fragmentacja, replikacja) bazy danych do przykładowego zadania
3,5potrafi dobrać i zastosować adekwatne do przykładowego zadania zasady i metody budowy bazy danych (wybór sposród fragmentacji, replikacji, federacji)
4,0potrafi dobrać i zastosować adekwatne do przykładowego zadania zasady i metody budowy bazy danych (wybór sposród fragmentacji, replikacji, federacji), podać możliwe rozwiązania, ocenić je i wybrać najlepsze w sensie dostępu do bazy danych
4,5potrafi zastosować zasady i metody budowy bazy danych (fragmentacja, replikacja, system z federacją), podać możliwe rozwiązania, ocenić je i wybrać najlepsze w sensie dostępu do bazy danych z preferencjami
5,0potrafi zaprojektować złożony system bazodanowy rozproszony wraz z dowodem wyboru rozwiązania

Literatura podstawowa

  1. Beynon-Davies P., Systemy baz danych., WNT, Warszawa, 2006
  2. Ullman J., Podstawowy wykład z systemów baz danych, WNT, Warszawa, 2000
  3. Lausen G., Vossen G., Obiektowe bazy danych, WNT, Warszawa, 2000
  4. Riordan R., Projektowanie systemów relacyjnych baz danych, RM Warszawa 2000., RM, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Kim W., Wprowadzenie do obiektowych baz danych, WNT, Warszawa, 1996
  2. Mendrola D., Szeliga M., Praktyczny kurs SQL, Helion, 2011, II

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Omówienie zasad dostępu i korzystania z systemu baz danych (PostgreSQL).2
T-L-2Analiza zastosowań baz danych w trybie interakcji i wsadowym– prezentacja możliwości systemów baz danych.2
T-L-3Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Projektowanie relacyjnych baz danych z użyciem diagramów ERD. Transformacja diagramów ERD do tabel relacyjnej bazy danych. Przykładowe zadania.1
T-L-4Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Tworzenie baz danych w środowisku PostgreSQL w trybie interakcji.2
T-L-5Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Komendy SELECT i funkcje agregujące – tworzenie zapytań SQL’owych. Tworzenie zapytań z operacjami złączania w trybie interakcji. Użycie w zapytaniach SQL’owych operacji teoriomnogościowych na bazie danych. Ćwiczenia w definiowaniu więzów integralności referencyjnej i dziedzinowej. Tworzenie więzów krotkowych i asercji.2
T-L-6Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Tworzenie aplikacji w wybranym języku programowania z dostępem do bazy danych poprzez SQL.3
T-L-7Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Wykorzystanie standardu xml do tworzenia zaawansowanych baz danych. Język xpath i xquery3
T-L-8Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Wykorzystanie standardu OWL oraz RDF do tworzenia semantycznych baz wiedzy3
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do bazy danych. Modele logiczne baz danych oparte na rekordach - modele sieciowych, hierarchicznych i relacyjnych baz danych. Model obiektowy. Rys historyczny w rozwoju systemów baz danych. Nowe kierunki rozwoju systemów baz danych - czas, przestrzen logika. Relacyjne bazy danych. Przykłady zastosowan. Podstawy teoretyczne baz relacyjnych. Pojecie atrybutu, dziedziny, krotki, relacji, tabeli. Rodzaje dziedzin w relacyjnych bazach danych. Operacje w relacyjnej bazie danych (wstawianie, aktualizacja, łaczenie, projekcja, selekcja, restrykcja, kasowanie danych). Pojecie klucza w relacyjnej bazie danych. Rodzaje kluczy. Zwiazki miedzy danymi w tabelach i tabelami bazy danych.1
T-W-2Zasady projektowania relacyjnych baz danych. Diagramy strukturalne i obiektowe w projektowaniu struktury logicznej bazy danych. Diagramy ERD. Transformacja diagramów ERD na tabele relacyjnej bazy danych. Anomalie błednie zaprojektowanej struktury danych. Normalizacja i projektowanie relacyjnych struktur baz danych. Fazy normalizacji. Definicja zaleznosci funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartosciowych i połaczeniowych. Przykłady normalizacji tabel.2
T-W-3Zasady i metody dostepu do relacyjnych baz danych – interfejs zapytan, program w jezyku programowania z wywołaniem operacji na bazie danych. Zarzadzanie danymi. Jezyki zapytan w relacyjnych bazach danych – podział jezyków i krótka ich charakterystyka. Jezyki definiowania i manipulacji danymi (DDL, DML). Jezyk SQL. Podstawowe konstrukcje jezyka DDL i DML w SQL. Zapytanie selekcyjne. Operatory logiczne i arytmetyczne, operator „in”, „exists”, „like”, „between”. Funkcje agregujace. Klauzule „group by”, „order by” oraz „having”. Zapytania zagniezdzone. Kasowanie, wstawianie i aktualizacja danych bazy danych w SQL. Suma, róznica i iloczyn mnogosciowy tabel. Nadawanie i odbieranie uprawnien w SQL. Perspektywy w relacyjnej bazie danych. Tworzenie perspektyw w SQL. Operacje na perspektywach.2
T-W-4Ochrona baz danych. Metody ochrony integralnosci baz danych – asercje, wiezy domenowe i wiezy globalne. Przykłady. Ochrona baz danych przed niepowołanym dostepem i przed awaria – metody. Przykłady. Współbieznosc i wielodostep do bazy danych. Pojecie transakcji. Przykłady transakcji. Zarzadzanie transakcjami. Metody blokowania elementów bazy danych. Protokół dwufazowego blokowania i wypełnienia. Szeregowalnosc transakcji. Zakleszczenia1
T-W-5Bazy danych scentralizowane a rozproszone. Rodzaje rozproszenia baz danych. Klasyfikacja systemów rozproszonych. Fragmentacja i replikacja w systemach rozproszonych baz danych. Rola sterowników w dostepie do baz danych. Sterowniki ODBC, JDBC, CGI. Podstawowe zasady stosowalnosci sterowników. Metody projektowania rozproszonych baz danych. Zarzadzanie współbieznoscia w bazach rozproszonych4
T-W-6Wprowadzenie do hurtowni i magazynów danych. Modele danych w hurtowniach danych – wymiary i fakty. Metody projektowania magazynów i hurtowni danych. Narzedzia OLAP w bazach i hurtowniach danych.4
T-W-7Zaawansowane struktury baz danych (multimedialne bazy danych – a w szczególności Specyfika systemów multimedialnych baz danych, Metadane, Modele danych dla multimedialnych baz danych, MPEG-7, Przetwarzanie zapytań w multimedialnych bazach, Wyszukiwanie w oparciu o zawartość, Składowanie danych multimedialnych, Prezentacja i transmisja danych multimedialnych)1
T-W-8Bazy dokumentów xml – typ i dokumenty xml, przechowywanie dokumentów xml, język zapytań, xpath i xquery, składowanie dokumentów xml1
T-W-9Bazy wiedzy, RDF, taksonomie i ontologie, systemy organizacji wiedzy oraz semantyczne biblioteki cyfrowe1
T-W-10Regulacje krajowe i międzynarodowe w zakresie organizacji archiwów cyfrowych1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w zajęciach laboratoryjnych18
A-L-2Przygotowanie do laboratoriów - praca własna studenta34
A-L-3Przygotowanie sprawozdan z 7 laboratoriów - praca własna studenta35
A-L-4Konsultacje do laboratoriów1
A-L-5Zaliczenie laboratoriów1
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach18
A-W-2Udział w egzaminie2
A-W-3Konsultacje do wykładu i ćwiczeń projektowych3
A-W-4Przygotowanie do egzaminu 15 godz - praca własna studenta36
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/07_W01Wiedza z zakresu projektowania archiwów cyfrowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W07Zna metody gromadzenia i przetwarzania danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony, wykorzystania archiwów cyfrowych
Treści programoweT-W-6Wprowadzenie do hurtowni i magazynów danych. Modele danych w hurtowniach danych – wymiary i fakty. Metody projektowania magazynów i hurtowni danych. Narzedzia OLAP w bazach i hurtowniach danych.
T-W-9Bazy wiedzy, RDF, taksonomie i ontologie, systemy organizacji wiedzy oraz semantyczne biblioteki cyfrowe
T-W-8Bazy dokumentów xml – typ i dokumenty xml, przechowywanie dokumentów xml, język zapytań, xpath i xquery, składowanie dokumentów xml
T-W-2Zasady projektowania relacyjnych baz danych. Diagramy strukturalne i obiektowe w projektowaniu struktury logicznej bazy danych. Diagramy ERD. Transformacja diagramów ERD na tabele relacyjnej bazy danych. Anomalie błednie zaprojektowanej struktury danych. Normalizacja i projektowanie relacyjnych struktur baz danych. Fazy normalizacji. Definicja zaleznosci funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartosciowych i połaczeniowych. Przykłady normalizacji tabel.
T-L-1Omówienie zasad dostępu i korzystania z systemu baz danych (PostgreSQL).
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacja
M-2Laboratorium - Metoda przypadków z dyskusją
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowujaca - Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu - łacznie 10 pytan;
S-2Ocena formująca: Laboratorium : Ogólna ocena formujaca oraz ocena sprawozdan, wejsciówek i aktywnej obecnosci
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metody projektowania relacyjnej bazy danych na poziomie dostatecznym
3,0zna metodę projektowania relacyjnej bazy danych i potrafi wymienić istotne elementy tej metody oraz rozumie potrzebę projektowania bazy relacyjnej na ogólnym poziomie
3,5zna szczegółowo procedurę projektowania relacyjnej bazy danych i potrafi wymienić tzw. anomalia w projektowaniu bazy danych, zna metodykę projektowania ontologii w informatyce
4,0zna szczegółowo procedurę projektowania relacyjnej bazy danych, potrafi wymienić tzw. anomalia w projektowaniu bazy danych, potrafi scharakteryzować zasady normalizacji relacyjnej bazy danych, zna definicje własności zależności funkcjonalnej na poszczególnych etapach normalizacji, zna metodykę projektowania ontologii w informatyce
4,5zna szczegółowo procedurę projektowania relacyjnej bazy danych, potrafi wymienić tzw. anomalia w projektowaniu bazy danych, potrafi scharakteryzować zasady normalizacji relacyjnej bazy danych, zna definicje własności zależności funkcjonalnej na poszczególnych etapach normalizacji, umie wskazać przykład tabel, które nie spełniają zasad normalizacji, zna zasady eliminacji warunków przy których nie są zachowane tzw. postaci normalne, zna metodyki projektowania mulitimedialnych baz danych oraz ontologii w informatyce
5,0zna szczegółowo procedurę projektowania relacyjnej bazy danych, potrafi określić na zadanym przykładzie czy zostały zachowane zasady poprawnego projektowania bazy danych oraz potrafi udowodnić i uzasadnić swoją wypowiedż, zna metodyki projektowania mulitimedialnych baz danych oraz ontologii w informatyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/07_W02Wiedza o typowych architekturach archiwów cyfrowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W07Zna metody gromadzenia i przetwarzania danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony, wykorzystania archiwów cyfrowych
Treści programoweT-W-5Bazy danych scentralizowane a rozproszone. Rodzaje rozproszenia baz danych. Klasyfikacja systemów rozproszonych. Fragmentacja i replikacja w systemach rozproszonych baz danych. Rola sterowników w dostepie do baz danych. Sterowniki ODBC, JDBC, CGI. Podstawowe zasady stosowalnosci sterowników. Metody projektowania rozproszonych baz danych. Zarzadzanie współbieznoscia w bazach rozproszonych
T-W-6Wprowadzenie do hurtowni i magazynów danych. Modele danych w hurtowniach danych – wymiary i fakty. Metody projektowania magazynów i hurtowni danych. Narzedzia OLAP w bazach i hurtowniach danych.
T-W-9Bazy wiedzy, RDF, taksonomie i ontologie, systemy organizacji wiedzy oraz semantyczne biblioteki cyfrowe
T-W-8Bazy dokumentów xml – typ i dokumenty xml, przechowywanie dokumentów xml, język zapytań, xpath i xquery, składowanie dokumentów xml
T-W-7Zaawansowane struktury baz danych (multimedialne bazy danych – a w szczególności Specyfika systemów multimedialnych baz danych, Metadane, Modele danych dla multimedialnych baz danych, MPEG-7, Przetwarzanie zapytań w multimedialnych bazach, Wyszukiwanie w oparciu o zawartość, Składowanie danych multimedialnych, Prezentacja i transmisja danych multimedialnych)
T-W-3Zasady i metody dostepu do relacyjnych baz danych – interfejs zapytan, program w jezyku programowania z wywołaniem operacji na bazie danych. Zarzadzanie danymi. Jezyki zapytan w relacyjnych bazach danych – podział jezyków i krótka ich charakterystyka. Jezyki definiowania i manipulacji danymi (DDL, DML). Jezyk SQL. Podstawowe konstrukcje jezyka DDL i DML w SQL. Zapytanie selekcyjne. Operatory logiczne i arytmetyczne, operator „in”, „exists”, „like”, „between”. Funkcje agregujace. Klauzule „group by”, „order by” oraz „having”. Zapytania zagniezdzone. Kasowanie, wstawianie i aktualizacja danych bazy danych w SQL. Suma, róznica i iloczyn mnogosciowy tabel. Nadawanie i odbieranie uprawnien w SQL. Perspektywy w relacyjnej bazie danych. Tworzenie perspektyw w SQL. Operacje na perspektywach.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacja
M-2Laboratorium - Metoda przypadków z dyskusją
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowujaca - Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu - łacznie 10 pytan;
S-2Ocena formująca: Laboratorium : Ogólna ocena formujaca oraz ocena sprawozdan, wejsciówek i aktywnej obecnosci
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy n.t. typowych architektur systemów z bazą danych na poziomie dostatecznym (3,0)
3,0potrafi wymienić i opisać podstawowe elementy architektury scentalizowanego systemu z bazą danych, systemu z bazą wiedzy oraz systemu z rozproszoną bazą danych z fragmentacją i replikacją, potrafi wymienić podstawowe architektury klient-serwer oraz klient-broker-serwer stosowane w dostępie do bazy danych, potrafi
3,5ma wiedzę na poziomie dostaecznym (3,0) , potrafi wymienić rolę sterowników w systemach baz danych i potrafi wymienić podstawowe sterowniki stosowane w tym dostępie
4,0ma wiedzę na poziomie dst plus (3,5), potrafi scharakteryzować systemy sfederowanych baz danych i podać ich klasyfikację
4,5ma wiedzę na poziomie dobrym (4.0), potrafi scharakteryzować architektury systemów z dostępem do bazy danych via Internet, zna technologie takiego dostępu, potrafi opisać architekturę systemu z bazą wiedzy oraz podać postać ontologii w informatyce
5,0ma wiedzę na poziomie dobrym (4.5), potrafi wymienić wady i zalety architektur systemów bazodanowych, potrafi zaproponować architekturę do zadanego przypadku i uzasadnić ten wybór
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/07_W03Wiedza z zakresu języków zapytań do baz danych i baz wiedzy (SQL, XQUERY)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W07Zna metody gromadzenia i przetwarzania danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z nowymi trendami rozwojowymi z zakresu archiwów cyfrowych
C-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony, wykorzystania archiwów cyfrowych
Treści programoweT-W-9Bazy wiedzy, RDF, taksonomie i ontologie, systemy organizacji wiedzy oraz semantyczne biblioteki cyfrowe
T-W-8Bazy dokumentów xml – typ i dokumenty xml, przechowywanie dokumentów xml, język zapytań, xpath i xquery, składowanie dokumentów xml
T-W-3Zasady i metody dostepu do relacyjnych baz danych – interfejs zapytan, program w jezyku programowania z wywołaniem operacji na bazie danych. Zarzadzanie danymi. Jezyki zapytan w relacyjnych bazach danych – podział jezyków i krótka ich charakterystyka. Jezyki definiowania i manipulacji danymi (DDL, DML). Jezyk SQL. Podstawowe konstrukcje jezyka DDL i DML w SQL. Zapytanie selekcyjne. Operatory logiczne i arytmetyczne, operator „in”, „exists”, „like”, „between”. Funkcje agregujace. Klauzule „group by”, „order by” oraz „having”. Zapytania zagniezdzone. Kasowanie, wstawianie i aktualizacja danych bazy danych w SQL. Suma, róznica i iloczyn mnogosciowy tabel. Nadawanie i odbieranie uprawnien w SQL. Perspektywy w relacyjnej bazie danych. Tworzenie perspektyw w SQL. Operacje na perspektywach.
T-L-2Analiza zastosowań baz danych w trybie interakcji i wsadowym– prezentacja możliwości systemów baz danych.
T-L-1Omówienie zasad dostępu i korzystania z systemu baz danych (PostgreSQL).
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacja
M-2Laboratorium - Metoda przypadków z dyskusją
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowujaca - Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu - łacznie 10 pytan;
S-2Ocena formująca: Laboratorium : Ogólna ocena formujaca oraz ocena sprawozdan, wejsciówek i aktywnej obecnosci
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna formalnych zasad języka zapytań do baz wiedzy i baz danych
3,0zna klasyfikację języków zapytań do relacyjnych baz danych, potrafi wymienić i zastosować podstawowe konstrukcje języka SQL oraz XQUERY zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tych konstrukcji
3,5zna klasyfikację języków zapytań, potrafi wymienić i zastosować podstawowe konstrukcje języka SQL oraz XQUERY zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tych konstrukcji oraz potrafi zinterpretować przykładowe proste zapytanie
4,0zna klasyfikację języków zapytań, potrafi wymienić i zastosować podstawowe konstrukcje języka SQL oraz XQUERY zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tych konstrukcji, potrafi zinterpretować przykładowe zapytanie niezagnieżdzone oraz potrafi zinterpretować przykładowe zapytanie zagnieżdzone, potrafi przewidzieć odpowiedż i uzasadnić ją
4,5zna klasyfikację języków zapytań do relacyjnych baz danych, potrafi wymienić i zastosować podstawowe konstrukcje języka SQL oraz XQUERY zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tych konstrukcji, potrafi zinterpretować przykładowe zapytanie niezagnieżdzone, potrafi zinterpretować przykładowe zapytanie zagnieżdzone, przewidzieć odpowiedż i uzasadnić ją oraz potrafi uzasadnić potrzebę zachowania spójności w bazie danych i zna mechanizmy umożliwiające definiowanie więzów spójności w języku SQL
5,0zna klasyfikację języków zapytań do relacyjnych baz danych, potrafi wymienić i zastosować podstawowe konstrukcje języka SQL oraz XQUERY zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tych konstrukcji, potrafi zinterpretować przykładowe zapytanie niezagnieżdzone, potrafi zinterpretować przykładowe zapytanie zagnieżdzone, przewidzieć odpowiedż i uzasadnić ją, potrafi uzasadnić potrzebę zachowania spójności w bazie danych i zna mechanizmy umożliwiające definiowanie więzów spójności w języku SQL oraz potrafi ocenić i podać uzasadnienie "jakości" zapisu zapytania w języku SQL oraz wpływu tego zapisu na interpretację i wykonanie zapytania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/07_U01Umiejętność projektowania modeli archiwów cyfrowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U26Potrafi organizować proces przetwarzania danych, zarządzania informacją i wiedzą
IC_1A_U20Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z nowymi trendami rozwojowymi z zakresu archiwów cyfrowych
C-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony, wykorzystania archiwów cyfrowych
Treści programoweT-L-3Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Projektowanie relacyjnych baz danych z użyciem diagramów ERD. Transformacja diagramów ERD do tabel relacyjnej bazy danych. Przykładowe zadania.
Metody nauczaniaM-2Laboratorium - Metoda przypadków z dyskusją
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowujaca - Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu - łacznie 10 pytan;
S-2Ocena formująca: Laboratorium : Ogólna ocena formujaca oraz ocena sprawozdan, wejsciówek i aktywnej obecnosci
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zaprojektować prostej relacyjnej bazy danych
3,0potrafi zaprojektować prostą bazę danych (kilka tabel modelu relacyjnego) i uwzględni powiązania między tabelami bazy danych
3,5potrafi zaprojektować prostą bazę danych i przeprowadzić noramalizację zaproponowanego rozwiązania
4,0potrafi zaprojektować bazę danych z wieloma powiązaniami i tabelami oraz potrafi przeprowadzić noramalizację zaproponowanego rozwiązania
4,5potrafi zaprojektować bazę danych z wieloma powiązaniami i tabelami, potrafi przeprowadzić noramalizację zaproponowanego rozwiązania, potrafi ocenić przydatność rozwiązania, potrafi ocenić gotowy projekt logicznego modelu danych i uzasadnić tę ocenę
5,0potrafi zaprojektować bazę danych z wieloma powiązaniami i tabelami, potrafi przeprowadzić noramalizację zaproponowanego rozwiązania, potrafi ocenić przydatność rozwiązania, potrafi ocenić gotowy projekt logicznego modelu danych i uzasadnić tę ocenę - potrafi dostrzec potrzebę denormalizacji i uzasadnić jej zastosowanie w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/07_U02Umiejętność formułowania zadań do bazy danych w języku SQL, XQUERY
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U26Potrafi organizować proces przetwarzania danych, zarządzania informacją i wiedzą
IC_1A_U20Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony, wykorzystania archiwów cyfrowych
Treści programoweT-L-4Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Tworzenie baz danych w środowisku PostgreSQL w trybie interakcji.
T-L-5Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Komendy SELECT i funkcje agregujące – tworzenie zapytań SQL’owych. Tworzenie zapytań z operacjami złączania w trybie interakcji. Użycie w zapytaniach SQL’owych operacji teoriomnogościowych na bazie danych. Ćwiczenia w definiowaniu więzów integralności referencyjnej i dziedzinowej. Tworzenie więzów krotkowych i asercji.
Metody nauczaniaM-2Laboratorium - Metoda przypadków z dyskusją
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowujaca - Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu - łacznie 10 pytan;
S-2Ocena formująca: Laboratorium : Ogólna ocena formujaca oraz ocena sprawozdan, wejsciówek i aktywnej obecnosci
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie formułować zapytań na podstawowym poziomie
3,0potrafi sformułować zapytanie do bazy danych zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką języka
3,5potrafi sformułować zapytanie do bazy danych zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tego języka oraz potrafi wybrać i ocenić sposób zapisu tego zapytania z punktu widzenia dostępu do bazy danych
4,0potrafi sformułować zapytanie do bazy danych zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką języka, potrafi wybrać i ocenić sposób zapisu tego zapytania z punktu widzenia dostępu do bazy danych a także potrafi wywołać to zapytanie w trybie interakcji
4,5potrafi sformułować zapytanie do bazy danych zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką języka, potrafi wybrać i ocenić sposób zapisu tego zapytania z punktu widzenia dostępu do bazy danych a także potrafi wywołać to zapytanie w trybie interakcji i z poziomu języka programowania
5,0potrafi sformułować zapytanie do bazy danych zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tego języka, potrafi wybrać i ocenić sposób zapisu tego zapytania z punktu widzenia dostępu do bazy danych potrafi wywołać to zapytanie w trybie interakcji i z poziomu języka programowania oraz potrafi utworzyć procedurę wyzwalającą do zadanego przykładu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/07_U03Umiejętność oceny i doboru zasad oraz formy budowy archiwów cyfrowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U26Potrafi organizować proces przetwarzania danych, zarządzania informacją i wiedzą
IC_1A_U20Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z nowymi trendami rozwojowymi z zakresu archiwów cyfrowych
C-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony, wykorzystania archiwów cyfrowych
Treści programoweT-W-6Wprowadzenie do hurtowni i magazynów danych. Modele danych w hurtowniach danych – wymiary i fakty. Metody projektowania magazynów i hurtowni danych. Narzedzia OLAP w bazach i hurtowniach danych.
T-W-2Zasady projektowania relacyjnych baz danych. Diagramy strukturalne i obiektowe w projektowaniu struktury logicznej bazy danych. Diagramy ERD. Transformacja diagramów ERD na tabele relacyjnej bazy danych. Anomalie błednie zaprojektowanej struktury danych. Normalizacja i projektowanie relacyjnych struktur baz danych. Fazy normalizacji. Definicja zaleznosci funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartosciowych i połaczeniowych. Przykłady normalizacji tabel.
T-L-2Analiza zastosowań baz danych w trybie interakcji i wsadowym– prezentacja możliwości systemów baz danych.
T-L-1Omówienie zasad dostępu i korzystania z systemu baz danych (PostgreSQL).
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacja
M-2Laboratorium - Metoda przypadków z dyskusją
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowujaca - Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu - łacznie 10 pytan;
S-2Ocena formująca: Laboratorium : Ogólna ocena formujaca oraz ocena sprawozdan, wejsciówek i aktywnej obecnosci
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna i nie potrafi zastosować zasad budowy bazy danych
3,0potrafi zastosować ogólne zasady i metody rozproszenia (fragmentacja, replikacja) bazy danych do przykładowego zadania
3,5potrafi dobrać i zastosować adekwatne do przykładowego zadania zasady i metody budowy bazy danych (wybór sposród fragmentacji, replikacji, federacji)
4,0potrafi dobrać i zastosować adekwatne do przykładowego zadania zasady i metody budowy bazy danych (wybór sposród fragmentacji, replikacji, federacji), podać możliwe rozwiązania, ocenić je i wybrać najlepsze w sensie dostępu do bazy danych
4,5potrafi zastosować zasady i metody budowy bazy danych (fragmentacja, replikacja, system z federacją), podać możliwe rozwiązania, ocenić je i wybrać najlepsze w sensie dostępu do bazy danych z preferencjami
5,0potrafi zaprojektować złożony system bazodanowy rozproszony wraz z dowodem wyboru rozwiązania