Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)
specjalność: Zastosowania informatyki

Sylabus przedmiotu Reinżyniering:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Reinżyniering
Specjalność Zastosowania informatyki
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Kieruzel <mkieruzel@wi.zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 10 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL7 10 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z przedmiotów: Podstawy zarzadzania, Modelowanie obiektowe, Projektowanie systemów informacyjnych, Inzynieria oprogramowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodologia reengineeringu biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody, techniki, narzędzia)
C-2Kształtowanie umiejetnosci modelowania biznes-procesów i systemu informacyjnego (P-modelowanie, O-modelowanie) za pomoca jezyka UML i pakietu oprogramowania ADONIS

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie sie z wybranymi mozliwosciami systemu ADONIS lub ARIS.2
T-L-2Wybór biznes-procesów do reengineeringu, uzasadnienie wyboru, opis semantyczny procesów.2
T-L-3Modelowanie biznes- procesów - modeli "as is".2
T-L-4Przeprojektowanie biznes-procesu - model "as will be".2
T-L-5Schemat logistyki informacyjnej w SI wspierajacym biznes-procesy po reengineeringu.2
10
wykłady
T-W-1Elementy teorii systemów w odniesieniu do obiektów zarzadzania. Biznes-procesy i SI jako podsystemy obiektu zarządzania. Rola systemów informacyjnych w zmianach koncepcji zarządzania. Reengineering biznes-procesów jako koncepcja zarzadzania. Reengineering SI jako metoda usprawnienia i jako metoda dostosowania SI do potrzeb biznes-procesów po ich reengineeringu.2
T-W-2Aspekty metodologiczne reengineeringu biznes-procesów. Etapy, metody, narzedzia. Mapa biznes-procesów „as is” jako instrument wspomagajacy wykrywanie "waskich gardeł". Struktura P-modeli, O-modeli opisujacych aktualny stan biznes-systemu.2
T-W-3Mapa biznes-procesów „as will be” i jej rola w reengineeringu SI. Struktura P-modeli, O-modeli przeprojektowanego biznesu.2
T-W-4Powiazanie reengineeringu SI ze zmianami w biznes-procesach. Rola P-modeli i O-modeli biznes procesów w reengineeringu SI. Aspekty metodologiczne reengineeringu SI.1
T-W-5Metody modelowania z rodziny IDEF stosowane w modelowaniu biznes-procesów1
T-W-6ADONIS w modelowaniu biznes-procesów, ARIS - system wspomagajacy reengineering biznesu (architektura).2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Studiowanie literatury7
A-W-3Udział w konsultacjach.3
A-W-4Udział w zaliczeniu2
A-W-5Przygotowanie projektu.8
30
laboratoria
0

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z uzyciem prezentacji komputerowej.
M-2Metody praktyczne: cwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera.
M-3Metoda projektowania.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena srednia z ocen za: aktywność na wykładach (obecność i udział w dyskusjach) zaliczenie ustne.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena srednia z ocen za: aktywność na ćwiczeniiach labotoryjnych (obecność i udział w dyskusjach) umiejetność korzystania z oprogramowania wspomagającego reengineering, projekt indywidualny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O1/11_W01
W wyniku przeprowadzonych zajec student powinien byc w stanie: definiowac wazniejsze pojecia z reengineeringu i wyjasnic znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiazanie wymaga przeprowadzenia reengineeringu biznes-procesów i systemu informacyjnego.
IC_1A_W10, IC_1A_W16T1A_W02, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-1
IC_1A_O1/11_W02
Student powinien byc w stanie wyjasnic przeznaczenie modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego.
IC_1A_W16T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-1
IC_1A_O1/11_W03
Student powinien być w stanie dobierac metody i technologie informatyczne wspomagajace reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych.
IC_1A_W10T1A_W02, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2T-W-4, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O1/11_U01
W wyniku przeprowadzonych zajeć student powinien umieć modelowac biznes-procesy i analizować je oraz decydować o niezbędności ich reengineeringu i niezbędności odpowiedniego reengineeringu systemu informacyjnego.
IC_1A_U01T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U14InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06C-2T-W-4, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2, M-3S-2
IC_1A_O1/11_U02
Student umie korzystać z metod i narzędzi wspomagających reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody analizy systemowej, metody projektowania SI, ADONIS).
IC_1A_U04T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O1/11_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykształci nastepujące postawy: kreatywność w zakresie reengineeringu biznesprocesów i systemów informacyjnych.
IC_1A_K01T1A_K01, T1A_K07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O1/11_W01
W wyniku przeprowadzonych zajec student powinien byc w stanie: definiowac wazniejsze pojecia z reengineeringu i wyjasnic znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiazanie wymaga przeprowadzenia reengineeringu biznes-procesów i systemu informacyjnego.
2,0
3,0Student jest w stanie zdefiniowac tylko niekltóre z wazniejszych pojec z reengineeringu i nie jest w stanie wyjasnic znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiazanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_O1/11_W02
Student powinien byc w stanie wyjasnic przeznaczenie modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego.
2,0
3,0Student brał udzał w mniejszej ilosci wykładów, nie uczestniczył w dyskusjach, nie zna wszystkich typów modeli i słabo wyjaśnia znaczenie modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego.
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_O1/11_W03
Student powinien być w stanie dobierac metody i technologie informatyczne wspomagajace reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych.
2,0
3,0Student brał udziału w mniejszej części wykładów, nie uczestniczył w dyskusjach, jest w stanie wymienic tylko niektóre z zasad realizacji reengineeringu biznes-procesów i SI, metod i narzedzi wspomagajacych reengineering.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O1/11_U01
W wyniku przeprowadzonych zajeć student powinien umieć modelowac biznes-procesy i analizować je oraz decydować o niezbędności ich reengineeringu i niezbędności odpowiedniego reengineeringu systemu informacyjnego.
2,0
3,0Student posiada słabe umiejetnosci modelowania procesów gospodarczych w UML, posiada ograniczone umiejetnosci analizowania oraz podejmowania decyzji o ich przeprojektowania i wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, wkład do projeku zespołowego jest bardzo mały, projekt indywidualny zawiera wiele błedów.
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_O1/11_U02
Student umie korzystać z metod i narzędzi wspomagających reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody analizy systemowej, metody projektowania SI, ADONIS).
2,0
3,0Student posiada słabe umiejetności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagających reengineering biznes-procesów i SI, wkład do projeku zespołowego jest bardzo mały, projekt indywidualny zawiera wiele błedów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O1/11_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykształci nastepujące postawy: kreatywność w zakresie reengineeringu biznesprocesów i systemów informacyjnych.
2,0
3,0Student jest zdolny do postrzegania problemów w biznes-procesach i systemach informacyjnych, wykorzystuje mniejszą cześć zdobytej wiedzy i umiejetności w sposób kreatywny w procesie doskonalenia biznes-procesów i systemów informacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. M. Hammer J.Champy, Reengineering the corporation. A manifesto for business reolution., Harper Business, 1997
  2. J. Peppard, Reengineering, Gebethner&Ska, Warszawa, 2007
  3. Zb. pod red. T. Kasprzaka, Modele referencyjne w zarządzaniu procesami biznesu, Difin, Warszawa, 2005
  4. E. Yourdon, Marsz ku klęsce, poradnik dla projektanta systemów., WNT, Warszawa, 2000
  5. E. Yourdon, C. Argila, Analiza projektowa i projektowanie, WNT, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie sie z wybranymi mozliwosciami systemu ADONIS lub ARIS.2
T-L-2Wybór biznes-procesów do reengineeringu, uzasadnienie wyboru, opis semantyczny procesów.2
T-L-3Modelowanie biznes- procesów - modeli "as is".2
T-L-4Przeprojektowanie biznes-procesu - model "as will be".2
T-L-5Schemat logistyki informacyjnej w SI wspierajacym biznes-procesy po reengineeringu.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy teorii systemów w odniesieniu do obiektów zarzadzania. Biznes-procesy i SI jako podsystemy obiektu zarządzania. Rola systemów informacyjnych w zmianach koncepcji zarządzania. Reengineering biznes-procesów jako koncepcja zarzadzania. Reengineering SI jako metoda usprawnienia i jako metoda dostosowania SI do potrzeb biznes-procesów po ich reengineeringu.2
T-W-2Aspekty metodologiczne reengineeringu biznes-procesów. Etapy, metody, narzedzia. Mapa biznes-procesów „as is” jako instrument wspomagajacy wykrywanie "waskich gardeł". Struktura P-modeli, O-modeli opisujacych aktualny stan biznes-systemu.2
T-W-3Mapa biznes-procesów „as will be” i jej rola w reengineeringu SI. Struktura P-modeli, O-modeli przeprojektowanego biznesu.2
T-W-4Powiazanie reengineeringu SI ze zmianami w biznes-procesach. Rola P-modeli i O-modeli biznes procesów w reengineeringu SI. Aspekty metodologiczne reengineeringu SI.1
T-W-5Metody modelowania z rodziny IDEF stosowane w modelowaniu biznes-procesów1
T-W-6ADONIS w modelowaniu biznes-procesów, ARIS - system wspomagajacy reengineering biznesu (architektura).2
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Studiowanie literatury7
A-W-3Udział w konsultacjach.3
A-W-4Udział w zaliczeniu2
A-W-5Przygotowanie projektu.8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O1/11_W01W wyniku przeprowadzonych zajec student powinien byc w stanie: definiowac wazniejsze pojecia z reengineeringu i wyjasnic znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiazanie wymaga przeprowadzenia reengineeringu biznes-procesów i systemu informacyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W10Zna metody wykorzystywane podczas projektowania, testowania, wdrażania i integrowania produktów i usług opartych na technologiach informatycznych
IC_1A_W16Posiada wiedzę z zakresu modelowania i symulacji komputerowej systemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodologia reengineeringu biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody, techniki, narzędzia)
C-2Kształtowanie umiejetnosci modelowania biznes-procesów i systemu informacyjnego (P-modelowanie, O-modelowanie) za pomoca jezyka UML i pakietu oprogramowania ADONIS
Treści programoweT-W-1Elementy teorii systemów w odniesieniu do obiektów zarzadzania. Biznes-procesy i SI jako podsystemy obiektu zarządzania. Rola systemów informacyjnych w zmianach koncepcji zarządzania. Reengineering biznes-procesów jako koncepcja zarzadzania. Reengineering SI jako metoda usprawnienia i jako metoda dostosowania SI do potrzeb biznes-procesów po ich reengineeringu.
T-W-2Aspekty metodologiczne reengineeringu biznes-procesów. Etapy, metody, narzedzia. Mapa biznes-procesów „as is” jako instrument wspomagajacy wykrywanie "waskich gardeł". Struktura P-modeli, O-modeli opisujacych aktualny stan biznes-systemu.
T-W-4Powiazanie reengineeringu SI ze zmianami w biznes-procesach. Rola P-modeli i O-modeli biznes procesów w reengineeringu SI. Aspekty metodologiczne reengineeringu SI.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z uzyciem prezentacji komputerowej.
M-2Metody praktyczne: cwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena srednia z ocen za: aktywność na wykładach (obecność i udział w dyskusjach) zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stanie zdefiniowac tylko niekltóre z wazniejszych pojec z reengineeringu i nie jest w stanie wyjasnic znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiazanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O1/11_W02Student powinien byc w stanie wyjasnic przeznaczenie modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W16Posiada wiedzę z zakresu modelowania i symulacji komputerowej systemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodologia reengineeringu biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody, techniki, narzędzia)
C-2Kształtowanie umiejetnosci modelowania biznes-procesów i systemu informacyjnego (P-modelowanie, O-modelowanie) za pomoca jezyka UML i pakietu oprogramowania ADONIS
Treści programoweT-W-3Mapa biznes-procesów „as will be” i jej rola w reengineeringu SI. Struktura P-modeli, O-modeli przeprojektowanego biznesu.
T-W-4Powiazanie reengineeringu SI ze zmianami w biznes-procesach. Rola P-modeli i O-modeli biznes procesów w reengineeringu SI. Aspekty metodologiczne reengineeringu SI.
T-L-3Modelowanie biznes- procesów - modeli "as is".
T-L-4Przeprojektowanie biznes-procesu - model "as will be".
T-L-5Schemat logistyki informacyjnej w SI wspierajacym biznes-procesy po reengineeringu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z uzyciem prezentacji komputerowej.
M-2Metody praktyczne: cwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena srednia z ocen za: aktywność na wykładach (obecność i udział w dyskusjach) zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student brał udzał w mniejszej ilosci wykładów, nie uczestniczył w dyskusjach, nie zna wszystkich typów modeli i słabo wyjaśnia znaczenie modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O1/11_W03Student powinien być w stanie dobierac metody i technologie informatyczne wspomagajace reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W10Zna metody wykorzystywane podczas projektowania, testowania, wdrażania i integrowania produktów i usług opartych na technologiach informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodologia reengineeringu biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody, techniki, narzędzia)
C-2Kształtowanie umiejetnosci modelowania biznes-procesów i systemu informacyjnego (P-modelowanie, O-modelowanie) za pomoca jezyka UML i pakietu oprogramowania ADONIS
Treści programoweT-W-4Powiazanie reengineeringu SI ze zmianami w biznes-procesach. Rola P-modeli i O-modeli biznes procesów w reengineeringu SI. Aspekty metodologiczne reengineeringu SI.
T-W-6ADONIS w modelowaniu biznes-procesów, ARIS - system wspomagajacy reengineering biznesu (architektura).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z uzyciem prezentacji komputerowej.
M-2Metody praktyczne: cwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena srednia z ocen za: aktywność na wykładach (obecność i udział w dyskusjach) zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student brał udziału w mniejszej części wykładów, nie uczestniczył w dyskusjach, jest w stanie wymienic tylko niektóre z zasad realizacji reengineeringu biznes-procesów i SI, metod i narzedzi wspomagajacych reengineering.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O1/11_U01W wyniku przeprowadzonych zajeć student powinien umieć modelowac biznes-procesy i analizować je oraz decydować o niezbędności ich reengineeringu i niezbędności odpowiedniego reengineeringu systemu informacyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U01Ma umiejętność wykrywania związków i zależności w procesach zachodzących w systemach rzeczywistych i tworzenia modeli komputerowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejetnosci modelowania biznes-procesów i systemu informacyjnego (P-modelowanie, O-modelowanie) za pomoca jezyka UML i pakietu oprogramowania ADONIS
Treści programoweT-W-4Powiazanie reengineeringu SI ze zmianami w biznes-procesach. Rola P-modeli i O-modeli biznes procesów w reengineeringu SI. Aspekty metodologiczne reengineeringu SI.
T-W-6ADONIS w modelowaniu biznes-procesów, ARIS - system wspomagajacy reengineering biznesu (architektura).
T-L-2Wybór biznes-procesów do reengineeringu, uzasadnienie wyboru, opis semantyczny procesów.
T-L-3Modelowanie biznes- procesów - modeli "as is".
T-L-4Przeprojektowanie biznes-procesu - model "as will be".
T-L-5Schemat logistyki informacyjnej w SI wspierajacym biznes-procesy po reengineeringu.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: cwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera.
M-3Metoda projektowania.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena srednia z ocen za: aktywność na ćwiczeniiach labotoryjnych (obecność i udział w dyskusjach) umiejetność korzystania z oprogramowania wspomagającego reengineering, projekt indywidualny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada słabe umiejetnosci modelowania procesów gospodarczych w UML, posiada ograniczone umiejetnosci analizowania oraz podejmowania decyzji o ich przeprojektowania i wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, wkład do projeku zespołowego jest bardzo mały, projekt indywidualny zawiera wiele błedów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O1/11_U02Student umie korzystać z metod i narzędzi wspomagających reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody analizy systemowej, metody projektowania SI, ADONIS).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U04Ma umiejętności w zakresie prototypowania podstawowych systemów usprawniania i automatyzacji procesów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejetnosci modelowania biznes-procesów i systemu informacyjnego (P-modelowanie, O-modelowanie) za pomoca jezyka UML i pakietu oprogramowania ADONIS
Treści programoweT-W-1Elementy teorii systemów w odniesieniu do obiektów zarzadzania. Biznes-procesy i SI jako podsystemy obiektu zarządzania. Rola systemów informacyjnych w zmianach koncepcji zarządzania. Reengineering biznes-procesów jako koncepcja zarzadzania. Reengineering SI jako metoda usprawnienia i jako metoda dostosowania SI do potrzeb biznes-procesów po ich reengineeringu.
T-W-4Powiazanie reengineeringu SI ze zmianami w biznes-procesach. Rola P-modeli i O-modeli biznes procesów w reengineeringu SI. Aspekty metodologiczne reengineeringu SI.
T-W-6ADONIS w modelowaniu biznes-procesów, ARIS - system wspomagajacy reengineering biznesu (architektura).
T-L-2Wybór biznes-procesów do reengineeringu, uzasadnienie wyboru, opis semantyczny procesów.
T-L-3Modelowanie biznes- procesów - modeli "as is".
T-L-4Przeprojektowanie biznes-procesu - model "as will be".
T-L-5Schemat logistyki informacyjnej w SI wspierajacym biznes-procesy po reengineeringu.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: cwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena srednia z ocen za: aktywność na wykładach (obecność i udział w dyskusjach) zaliczenie ustne.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena srednia z ocen za: aktywność na ćwiczeniiach labotoryjnych (obecność i udział w dyskusjach) umiejetność korzystania z oprogramowania wspomagającego reengineering, projekt indywidualny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada słabe umiejetności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagających reengineering biznes-procesów i SI, wkład do projeku zespołowego jest bardzo mały, projekt indywidualny zawiera wiele błedów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O1/11_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykształci nastepujące postawy: kreatywność w zakresie reengineeringu biznesprocesów i systemów informacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K01Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodologia reengineeringu biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody, techniki, narzędzia)
C-2Kształtowanie umiejetnosci modelowania biznes-procesów i systemu informacyjnego (P-modelowanie, O-modelowanie) za pomoca jezyka UML i pakietu oprogramowania ADONIS
Treści programoweT-W-1Elementy teorii systemów w odniesieniu do obiektów zarzadzania. Biznes-procesy i SI jako podsystemy obiektu zarządzania. Rola systemów informacyjnych w zmianach koncepcji zarządzania. Reengineering biznes-procesów jako koncepcja zarzadzania. Reengineering SI jako metoda usprawnienia i jako metoda dostosowania SI do potrzeb biznes-procesów po ich reengineeringu.
T-W-2Aspekty metodologiczne reengineeringu biznes-procesów. Etapy, metody, narzedzia. Mapa biznes-procesów „as is” jako instrument wspomagajacy wykrywanie "waskich gardeł". Struktura P-modeli, O-modeli opisujacych aktualny stan biznes-systemu.
T-W-4Powiazanie reengineeringu SI ze zmianami w biznes-procesach. Rola P-modeli i O-modeli biznes procesów w reengineeringu SI. Aspekty metodologiczne reengineeringu SI.
T-W-6ADONIS w modelowaniu biznes-procesów, ARIS - system wspomagajacy reengineering biznesu (architektura).
T-L-2Wybór biznes-procesów do reengineeringu, uzasadnienie wyboru, opis semantyczny procesów.
T-L-3Modelowanie biznes- procesów - modeli "as is".
T-L-4Przeprojektowanie biznes-procesu - model "as will be".
T-L-5Schemat logistyki informacyjnej w SI wspierajacym biznes-procesy po reengineeringu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z uzyciem prezentacji komputerowej.
M-2Metody praktyczne: cwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera.
M-3Metoda projektowania.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena srednia z ocen za: aktywność na wykładach (obecność i udział w dyskusjach) zaliczenie ustne.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena srednia z ocen za: aktywność na ćwiczeniiach labotoryjnych (obecność i udział w dyskusjach) umiejetność korzystania z oprogramowania wspomagającego reengineering, projekt indywidualny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest zdolny do postrzegania problemów w biznes-procesach i systemach informacyjnych, wykorzystuje mniejszą cześć zdobytej wiedzy i umiejetności w sposób kreatywny w procesie doskonalenia biznes-procesów i systemów informacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0