Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)
specjalność: Zastosowania informatyki

Sylabus przedmiotu Wybrane elementy higieny człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane elementy higieny człowieka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Wychowania Fizycznego i Sportu
Nauczyciel odpowiedzialny Józef Lemke <Jozef.Lemke@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1W-1 brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1- dostarczenie wiedzy o wpływie aktywnosci ruchowej na organizm człowieka,wyrobienie własciwych nawyków potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu zycia - zapoznanie z róznymi rodzajami zagrozen dla zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub zminimalizowania - wyrobieniem nawyków i przyzwyczajen zwiazanych z ochrona i doskonaleniem zdrowia i fizycznego i psychicznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1- czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia - aktywność ruchowa ,praca,wzpocznek,czas wolny - wpływ systematycznej aktywności ruchowej na życie człowieka - zalecany wysiłek fizyczny w zależności od wieku stanu zdrowia, płci - aktywność ruchowa jako sposób przeciwdziałania na otyłości - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem10
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach dydaktycznych10
A-A-2Opracowania własne i studiowanie literatury25
A-A-3Przygotowanie do zajęć i zaliczenia8
A-A-4udział w przygotowaniu imprez sportowo-rekreacyjnych2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1-wykład -pogadanka -pokaz -opis

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: -kololokwium -projekt grupowy -zaliczenie ustne -zliczenie na podstawie obecności

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_A/02_K01
-student wie,jaki wpływ na organizm ma ruch , potrafi sprawic aby cwiczenia stały sie nawykiem , zna rózne formy aktywnosci ruchowej. -posiada umiejetnosc zaplanowania własnej aktywnosci fizycznej w cyklach tygodniowym,miesiecznym , rocznym, wakacyjnym (urlopowym)
IC_1A_K07T1A_K01, T1A_K02C-1T-A-1M-1S-1
IC_1A_A/02_K02
-zna zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała i srodowiska .Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odzywiania Posiada wiedze o szkodliwosci nalogów ( narkomania ,nikotynizm ,alkoholizm)
IC_1A_K07T1A_K01, T1A_K02C-1M-1S-1

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_A/02_K01
-student wie,jaki wpływ na organizm ma ruch , potrafi sprawic aby cwiczenia stały sie nawykiem , zna rózne formy aktywnosci ruchowej. -posiada umiejetnosc zaplanowania własnej aktywnosci fizycznej w cyklach tygodniowym,miesiecznym , rocznym, wakacyjnym (urlopowym)
2,0nie uczeszcza na zajecia - wykazuje obojetnosc w stosunku do wiedzy - nie wywiazuje sie z polecen i zadan przekazywanych przez wykładowce
3,0- uczeszcza na zajecia w stopniu zgodnym z regulaminem studiów - wywiazuje sie z poleceń i zadań przekazywanych przez wykładowce
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_A/02_K02
-zna zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała i srodowiska .Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odzywiania Posiada wiedze o szkodliwosci nalogów ( narkomania ,nikotynizm ,alkoholizm)
2,0nie uczeszcza na zajecia - wykazuje obojetnosc w stosunku do wiedzy - nie wywiazuje sie z polecen i zadan przekazywanych przez wykładowce
3,0- uczeszcza na zajecia regulanimowo - wywiazuje sie z polecen i zadan przekazywanych przez wykładowce
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura dodatkowa

  1. B.Wojnarowska, Edukacja zdrowotna., Podręcznik akademicki, Warszawa, 2010
  2. J.Drabik, Aktywność i wydolność fizyczna jako miernik zdrowia człowieka, Gdańsk, 1997
  3. J. Drabik, Styl życia w promocji zdrowia, Gdańsk, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1- czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia - aktywność ruchowa ,praca,wzpocznek,czas wolny - wpływ systematycznej aktywności ruchowej na życie człowieka - zalecany wysiłek fizyczny w zależności od wieku stanu zdrowia, płci - aktywność ruchowa jako sposób przeciwdziałania na otyłości - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem10
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach dydaktycznych10
A-A-2Opracowania własne i studiowanie literatury25
A-A-3Przygotowanie do zajęć i zaliczenia8
A-A-4udział w przygotowaniu imprez sportowo-rekreacyjnych2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_A/02_K01-student wie,jaki wpływ na organizm ma ruch , potrafi sprawic aby cwiczenia stały sie nawykiem , zna rózne formy aktywnosci ruchowej. -posiada umiejetnosc zaplanowania własnej aktywnosci fizycznej w cyklach tygodniowym,miesiecznym , rocznym, wakacyjnym (urlopowym)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K07Ma nawyki do prowadzenia zdrowego trybu życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1- dostarczenie wiedzy o wpływie aktywnosci ruchowej na organizm człowieka,wyrobienie własciwych nawyków potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu zycia - zapoznanie z róznymi rodzajami zagrozen dla zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub zminimalizowania - wyrobieniem nawyków i przyzwyczajen zwiazanych z ochrona i doskonaleniem zdrowia i fizycznego i psychicznego
Treści programoweT-A-1- czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia - aktywność ruchowa ,praca,wzpocznek,czas wolny - wpływ systematycznej aktywności ruchowej na życie człowieka - zalecany wysiłek fizyczny w zależności od wieku stanu zdrowia, płci - aktywność ruchowa jako sposób przeciwdziałania na otyłości - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem
Metody nauczaniaM-1-wykład -pogadanka -pokaz -opis
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: -kololokwium -projekt grupowy -zaliczenie ustne -zliczenie na podstawie obecności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie uczeszcza na zajecia - wykazuje obojetnosc w stosunku do wiedzy - nie wywiazuje sie z polecen i zadan przekazywanych przez wykładowce
3,0- uczeszcza na zajecia w stopniu zgodnym z regulaminem studiów - wywiazuje sie z poleceń i zadań przekazywanych przez wykładowce
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_A/02_K02-zna zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała i srodowiska .Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odzywiania Posiada wiedze o szkodliwosci nalogów ( narkomania ,nikotynizm ,alkoholizm)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K07Ma nawyki do prowadzenia zdrowego trybu życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1- dostarczenie wiedzy o wpływie aktywnosci ruchowej na organizm człowieka,wyrobienie własciwych nawyków potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu zycia - zapoznanie z róznymi rodzajami zagrozen dla zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub zminimalizowania - wyrobieniem nawyków i przyzwyczajen zwiazanych z ochrona i doskonaleniem zdrowia i fizycznego i psychicznego
Metody nauczaniaM-1-wykład -pogadanka -pokaz -opis
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: -kololokwium -projekt grupowy -zaliczenie ustne -zliczenie na podstawie obecności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie uczeszcza na zajecia - wykazuje obojetnosc w stosunku do wiedzy - nie wywiazuje sie z polecen i zadan przekazywanych przez wykładowce
3,0- uczeszcza na zajecia regulanimowo - wywiazuje sie z polecen i zadan przekazywanych przez wykładowce
3,5
4,0
4,5
5,0