Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi

Sylabus przedmiotu Seminarium dyplomowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Seminarium dyplomowe
Specjalność inteligentne aplikacje komputerowe
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Piegat <Andrzej.Piegat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomir Jaszczak <Slawomir.Jaszczak@zut.edu.pl>, Przemysław Klęsk <pklesk@wi.zut.edu.pl>, Marcin Korzeń <Marcin.Korzen@zut.edu.pl>, Joanna Kołodziejczyk <Joanna.Kolodziejczyk@zut.edu.pl>, Marcin Pluciński <Marcin.Plucinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studenta do samodzielnego określenia ogólnej tematyki swojej pracy dyplomowej.
C-2Zapoznanie studenta z problematyką świadomych bądż nieświadomych plagiatów prac technicznych.
C-3Trening studenta w prezentowaniu wyników swoich prac.
C-4Opracowanie karty tematu pracy dyplomowej.
C-5Udział w prowadzeniu badań naukowych w dyscyplinie informatyka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Przedstawienie procedury dyplomowania na studiach II stopnia na Wydziale Informatyki ZUT. Przedstawienie celów seminarium dyplomowego. Przedstawienie ogólnej tematyki badań naukowych prowadzonych przez Katedrę Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej. Przedstawienie różnych wcześniej wykonanych prac imagisterskich pod opieką pracowników Katedry. Omówienie struktury pracy magisterskiej i znaczenia jej głównych rozdziałów. Omówienie problemu plagiatowości prac, sposobu badania plagiatowości pracy i wymagań stawianych przez Wydział Informatyki pod tym względem. Omówienie czynności przygotowawczych dyplomanta przed wyborem tematu pracy dyplomowej magisterskiej. Problem wyboru zakresu tematyki pracy. Przygotowanie i przedstawienie własnej prezentacji omawiającej temat związany z ogólnym zakresem tematycznym przyszłej pracy dyplomowej studenta. Ocena sposobu przeprowadzenia prezentacji przez każdego studenta, jej wad i zalet. Dyskusja o możliwości merytorycznej poprawy treści prezentacji oraz sposobu jej prowadzenia.8
T-S-2Omówienie procedury dyplomowania. Przedstawienie profilu katedry, głównych kierunków badań, pracowników (potencjalnych promotorów). Prezentacja potencjalnych tematów prac, ich zakresu. Przedstawienie pozytywnych i negatywnych przykładów. Opracowanie karty tematu pracy dyplomowej. W trakcie zajęć prowadzone są rozważania dotyczące zagadnień związanych z realizowaną specjalnością. Ich celem jest znalezienie przez studentów tematu pracy oraz promotora.7
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Udział w zaliczeniu i konsultacjach z potencjalnymi opiekunami pracy5
A-S-2Udział w seminarium15
A-S-3Uczestnictwo w zajęciach.15
A-S-4Przygotowanie na podstawie indywidualnego kontaktu z przyszłym promotorem karty tematu pracy dyplomowej.15
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Referowanie wybranych tematów połączone z prezentacją materiałów pomocniczych.
M-2Samodzielne referowanie przez studentów wybranych przez nich tematów połączone z prezentacją.
M-3Prezentacja. Studium przypadków. Dyskusja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca wystawiona studentowi na podstawie jakości przedstawionej prezentacji problemu z ogólnego zakresu tematyki związanej z przyszłą pracą dyplomową uwzględniająca ogólną aktywność studenta na wszystkich seminariach, uczestnictwo w dyskusjach, analizach zagadnień i wyciąganiu wniosków.
S-2Ocena podsumowująca: Osoba odpowiedzialna za kurs wystawia ocenę studentowi dopiero w momencie otrzymania od niego tematu i zakresu pracy dyplomowej. Zagadnienia te muszą zostać ustalone przy współpracy z przyszłym promotorem.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D19/09_W01
Posiada wiedzę i rozumie prawną odpowiedzielność twórcy projektów technicznych za nawet nieświadome złamanie praw autorskich innych tworców technicznych przez stosowanie w swym projekcie rozwiązań, których autorami są inni twórcy i uświadamia sobie konieczność analizy światowego dorobku technicznego i naukowego w zakresie realizowanego projektu, oraz wiedzę o podstawowych dziedzinach nauk informatycznych, ktore moga być użyte do rozwiązania postawionego problemu, ma podstawowa wiedzę o efektywnych metodach prezentacji problemów techniczno-informatycznych w sposób przyjazny i zrozumiały dla odbiorców, ma wiedzę niezbędną do przygotowania tematu, celu, hipotezy i zakresu pracy dyplomowej na swojej specjalności studiów.
I_2A_W02, I_2A_W05, I_2A_W10T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W10C-1, C-2T-S-1, T-S-2M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D19/09_U01
Posiada umiejętność doboru tych dziedzin nauk informatycznych, ktore sa mu potrzebne do rozwiązania postawionego zadania, umiejetność oceny czy w procesie realizacji zadania zawodowego nie przekroczył dozwolonych norm plagiatyzmu, umiejętność prezentowania wyników zrealizowanych przez siebie zadan, umiejetność sformułowania tematu, celu, hipotezy i zakresu pracy dyplomowej magisterskiej.
I_2A_U02, I_2A_U04, I_2A_U07, I_2A_U08, I_2A_U15T2A_U01, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U13, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18C-1, C-2, C-3, C-4T-S-1, T-S-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D19/09_K01
Posiada świadomość wielkiego znaczenia profesjonalnego podejscia do realizacji postawionych przed nim większych i bardziej złożonych zadań związanych z procesem studiów.
I_2A_K01, I_2A_K02, I_2A_K04T2A_K01, T2A_K02, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06, T2A_K07C-1, C-2T-S-1, T-S-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D19/09_W01
Posiada wiedzę i rozumie prawną odpowiedzielność twórcy projektów technicznych za nawet nieświadome złamanie praw autorskich innych tworców technicznych przez stosowanie w swym projekcie rozwiązań, których autorami są inni twórcy i uświadamia sobie konieczność analizy światowego dorobku technicznego i naukowego w zakresie realizowanego projektu, oraz wiedzę o podstawowych dziedzinach nauk informatycznych, ktore moga być użyte do rozwiązania postawionego problemu, ma podstawowa wiedzę o efektywnych metodach prezentacji problemów techniczno-informatycznych w sposób przyjazny i zrozumiały dla odbiorców, ma wiedzę niezbędną do przygotowania tematu, celu, hipotezy i zakresu pracy dyplomowej na swojej specjalności studiów.
2,0
3,0Ma dostateczna wiedzę najważniejszych aspektach realizacji większych zadań informatycznych o złożoności podobnej do złozoności pracy dyplomowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D19/09_U01
Posiada umiejętność doboru tych dziedzin nauk informatycznych, ktore sa mu potrzebne do rozwiązania postawionego zadania, umiejetność oceny czy w procesie realizacji zadania zawodowego nie przekroczył dozwolonych norm plagiatyzmu, umiejętność prezentowania wyników zrealizowanych przez siebie zadan, umiejetność sformułowania tematu, celu, hipotezy i zakresu pracy dyplomowej magisterskiej.
2,0
3,0Posiada w dostatecznym stopniu umiejętność odpowiedniego, zgodnego z wymaganiami sformułowania tematu, celu, tezy i zakresu pracy dyplomowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D19/09_K01
Posiada świadomość wielkiego znaczenia profesjonalnego podejscia do realizacji postawionych przed nim większych i bardziej złożonych zadań związanych z procesem studiów.
2,0
3,0Posiada w dostatecznym stopniu świadomość wagi profesjonalnego podejścia do większych i mpoważniejszych zadań związanych z procesem kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kolman Romuald, Zdobywanie Wiedzy. Poradnik podnoszenia kwalifikacji(magisteria, doktoraty, habilitacje), Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Gdańsk, 2004, 1
  2. Żenderowski R., Praca magisterska. Licencjat. Krótki przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej., CeDeWu, Warszawa, 2009, 1
  3. Dawidziuk S., Pisanie pracy dyplomowej: licencjackiej, inżynierskiej, magisterskiej:Poradnik., Oficyna Wydawnicza WSM, Wyższa Szkoła Menedzerska, Warszawa, 2007
  4. Hindle T., Sztuka prezentacji, Wiedza i Życie, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Negrino T., PowerPoint. Tworzenie prezentacji. Projekty., Helion, Gliwice, 2005, 1

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Przedstawienie procedury dyplomowania na studiach II stopnia na Wydziale Informatyki ZUT. Przedstawienie celów seminarium dyplomowego. Przedstawienie ogólnej tematyki badań naukowych prowadzonych przez Katedrę Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej. Przedstawienie różnych wcześniej wykonanych prac imagisterskich pod opieką pracowników Katedry. Omówienie struktury pracy magisterskiej i znaczenia jej głównych rozdziałów. Omówienie problemu plagiatowości prac, sposobu badania plagiatowości pracy i wymagań stawianych przez Wydział Informatyki pod tym względem. Omówienie czynności przygotowawczych dyplomanta przed wyborem tematu pracy dyplomowej magisterskiej. Problem wyboru zakresu tematyki pracy. Przygotowanie i przedstawienie własnej prezentacji omawiającej temat związany z ogólnym zakresem tematycznym przyszłej pracy dyplomowej studenta. Ocena sposobu przeprowadzenia prezentacji przez każdego studenta, jej wad i zalet. Dyskusja o możliwości merytorycznej poprawy treści prezentacji oraz sposobu jej prowadzenia.8
T-S-2Omówienie procedury dyplomowania. Przedstawienie profilu katedry, głównych kierunków badań, pracowników (potencjalnych promotorów). Prezentacja potencjalnych tematów prac, ich zakresu. Przedstawienie pozytywnych i negatywnych przykładów. Opracowanie karty tematu pracy dyplomowej. W trakcie zajęć prowadzone są rozważania dotyczące zagadnień związanych z realizowaną specjalnością. Ich celem jest znalezienie przez studentów tematu pracy oraz promotora.7
15

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Udział w zaliczeniu i konsultacjach z potencjalnymi opiekunami pracy5
A-S-2Udział w seminarium15
A-S-3Uczestnictwo w zajęciach.15
A-S-4Przygotowanie na podstawie indywidualnego kontaktu z przyszłym promotorem karty tematu pracy dyplomowej.15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D19/09_W01Posiada wiedzę i rozumie prawną odpowiedzielność twórcy projektów technicznych za nawet nieświadome złamanie praw autorskich innych tworców technicznych przez stosowanie w swym projekcie rozwiązań, których autorami są inni twórcy i uświadamia sobie konieczność analizy światowego dorobku technicznego i naukowego w zakresie realizowanego projektu, oraz wiedzę o podstawowych dziedzinach nauk informatycznych, ktore moga być użyte do rozwiązania postawionego problemu, ma podstawowa wiedzę o efektywnych metodach prezentacji problemów techniczno-informatycznych w sposób przyjazny i zrozumiały dla odbiorców, ma wiedzę niezbędną do przygotowania tematu, celu, hipotezy i zakresu pracy dyplomowej na swojej specjalności studiów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W02Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, prawnych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności w dziedzinie informatyki
I_2A_W05Ma rozszerzoną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu metod informatyki wykorzystywanych do rozwiązywania problemów w wybranych obszarach nauki i techniki
I_2A_W10Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą trendów rozwojowych i możliwości zastosowania informatyki w wybranych obszarach nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnego określenia ogólnej tematyki swojej pracy dyplomowej.
C-2Zapoznanie studenta z problematyką świadomych bądż nieświadomych plagiatów prac technicznych.
Treści programoweT-S-1Przedstawienie procedury dyplomowania na studiach II stopnia na Wydziale Informatyki ZUT. Przedstawienie celów seminarium dyplomowego. Przedstawienie ogólnej tematyki badań naukowych prowadzonych przez Katedrę Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej. Przedstawienie różnych wcześniej wykonanych prac imagisterskich pod opieką pracowników Katedry. Omówienie struktury pracy magisterskiej i znaczenia jej głównych rozdziałów. Omówienie problemu plagiatowości prac, sposobu badania plagiatowości pracy i wymagań stawianych przez Wydział Informatyki pod tym względem. Omówienie czynności przygotowawczych dyplomanta przed wyborem tematu pracy dyplomowej magisterskiej. Problem wyboru zakresu tematyki pracy. Przygotowanie i przedstawienie własnej prezentacji omawiającej temat związany z ogólnym zakresem tematycznym przyszłej pracy dyplomowej studenta. Ocena sposobu przeprowadzenia prezentacji przez każdego studenta, jej wad i zalet. Dyskusja o możliwości merytorycznej poprawy treści prezentacji oraz sposobu jej prowadzenia.
T-S-2Omówienie procedury dyplomowania. Przedstawienie profilu katedry, głównych kierunków badań, pracowników (potencjalnych promotorów). Prezentacja potencjalnych tematów prac, ich zakresu. Przedstawienie pozytywnych i negatywnych przykładów. Opracowanie karty tematu pracy dyplomowej. W trakcie zajęć prowadzone są rozważania dotyczące zagadnień związanych z realizowaną specjalnością. Ich celem jest znalezienie przez studentów tematu pracy oraz promotora.
Metody nauczaniaM-1Referowanie wybranych tematów połączone z prezentacją materiałów pomocniczych.
M-2Samodzielne referowanie przez studentów wybranych przez nich tematów połączone z prezentacją.
M-3Prezentacja. Studium przypadków. Dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca wystawiona studentowi na podstawie jakości przedstawionej prezentacji problemu z ogólnego zakresu tematyki związanej z przyszłą pracą dyplomową uwzględniająca ogólną aktywność studenta na wszystkich seminariach, uczestnictwo w dyskusjach, analizach zagadnień i wyciąganiu wniosków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma dostateczna wiedzę najważniejszych aspektach realizacji większych zadań informatycznych o złożoności podobnej do złozoności pracy dyplomowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D19/09_U01Posiada umiejętność doboru tych dziedzin nauk informatycznych, ktore sa mu potrzebne do rozwiązania postawionego zadania, umiejetność oceny czy w procesie realizacji zadania zawodowego nie przekroczył dozwolonych norm plagiatyzmu, umiejętność prezentowania wyników zrealizowanych przez siebie zadan, umiejetność sformułowania tematu, celu, hipotezy i zakresu pracy dyplomowej magisterskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U02Potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł (literatura, Internet, bazy danych, dokumentacja techniczna), dokonywać ich interpretacji i oceny
I_2A_U04Potrafi wybrać, krytycznie ocenić przydatność i zastosować metodę i narzędzia rozwiązania złożonego zadania inżynierskiego
I_2A_U07Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
I_2A_U08Potrafi wykorzystywać narzędzia sprzętowo-programowe wspomagające rozwiązywanie wybranych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
I_2A_U15Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnego określenia ogólnej tematyki swojej pracy dyplomowej.
C-2Zapoznanie studenta z problematyką świadomych bądż nieświadomych plagiatów prac technicznych.
C-3Trening studenta w prezentowaniu wyników swoich prac.
C-4Opracowanie karty tematu pracy dyplomowej.
Treści programoweT-S-1Przedstawienie procedury dyplomowania na studiach II stopnia na Wydziale Informatyki ZUT. Przedstawienie celów seminarium dyplomowego. Przedstawienie ogólnej tematyki badań naukowych prowadzonych przez Katedrę Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej. Przedstawienie różnych wcześniej wykonanych prac imagisterskich pod opieką pracowników Katedry. Omówienie struktury pracy magisterskiej i znaczenia jej głównych rozdziałów. Omówienie problemu plagiatowości prac, sposobu badania plagiatowości pracy i wymagań stawianych przez Wydział Informatyki pod tym względem. Omówienie czynności przygotowawczych dyplomanta przed wyborem tematu pracy dyplomowej magisterskiej. Problem wyboru zakresu tematyki pracy. Przygotowanie i przedstawienie własnej prezentacji omawiającej temat związany z ogólnym zakresem tematycznym przyszłej pracy dyplomowej studenta. Ocena sposobu przeprowadzenia prezentacji przez każdego studenta, jej wad i zalet. Dyskusja o możliwości merytorycznej poprawy treści prezentacji oraz sposobu jej prowadzenia.
T-S-2Omówienie procedury dyplomowania. Przedstawienie profilu katedry, głównych kierunków badań, pracowników (potencjalnych promotorów). Prezentacja potencjalnych tematów prac, ich zakresu. Przedstawienie pozytywnych i negatywnych przykładów. Opracowanie karty tematu pracy dyplomowej. W trakcie zajęć prowadzone są rozważania dotyczące zagadnień związanych z realizowaną specjalnością. Ich celem jest znalezienie przez studentów tematu pracy oraz promotora.
Metody nauczaniaM-1Referowanie wybranych tematów połączone z prezentacją materiałów pomocniczych.
M-2Samodzielne referowanie przez studentów wybranych przez nich tematów połączone z prezentacją.
M-3Prezentacja. Studium przypadków. Dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca wystawiona studentowi na podstawie jakości przedstawionej prezentacji problemu z ogólnego zakresu tematyki związanej z przyszłą pracą dyplomową uwzględniająca ogólną aktywność studenta na wszystkich seminariach, uczestnictwo w dyskusjach, analizach zagadnień i wyciąganiu wniosków.
S-2Ocena podsumowująca: Osoba odpowiedzialna za kurs wystawia ocenę studentowi dopiero w momencie otrzymania od niego tematu i zakresu pracy dyplomowej. Zagadnienia te muszą zostać ustalone przy współpracy z przyszłym promotorem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada w dostatecznym stopniu umiejętność odpowiedniego, zgodnego z wymaganiami sformułowania tematu, celu, tezy i zakresu pracy dyplomowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D19/09_K01Posiada świadomość wielkiego znaczenia profesjonalnego podejscia do realizacji postawionych przed nim większych i bardziej złożonych zadań związanych z procesem studiów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K01Ma świadomość organizacji własnego czasu pracy i jest zdeterminowany aby osiągnąć założone cele
I_2A_K02Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_2A_K04Świadomie stosuje przepisy prawa dotyczące własności intelektualnej i przestrzega zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnego określenia ogólnej tematyki swojej pracy dyplomowej.
C-2Zapoznanie studenta z problematyką świadomych bądż nieświadomych plagiatów prac technicznych.
Treści programoweT-S-1Przedstawienie procedury dyplomowania na studiach II stopnia na Wydziale Informatyki ZUT. Przedstawienie celów seminarium dyplomowego. Przedstawienie ogólnej tematyki badań naukowych prowadzonych przez Katedrę Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej. Przedstawienie różnych wcześniej wykonanych prac imagisterskich pod opieką pracowników Katedry. Omówienie struktury pracy magisterskiej i znaczenia jej głównych rozdziałów. Omówienie problemu plagiatowości prac, sposobu badania plagiatowości pracy i wymagań stawianych przez Wydział Informatyki pod tym względem. Omówienie czynności przygotowawczych dyplomanta przed wyborem tematu pracy dyplomowej magisterskiej. Problem wyboru zakresu tematyki pracy. Przygotowanie i przedstawienie własnej prezentacji omawiającej temat związany z ogólnym zakresem tematycznym przyszłej pracy dyplomowej studenta. Ocena sposobu przeprowadzenia prezentacji przez każdego studenta, jej wad i zalet. Dyskusja o możliwości merytorycznej poprawy treści prezentacji oraz sposobu jej prowadzenia.
T-S-2Omówienie procedury dyplomowania. Przedstawienie profilu katedry, głównych kierunków badań, pracowników (potencjalnych promotorów). Prezentacja potencjalnych tematów prac, ich zakresu. Przedstawienie pozytywnych i negatywnych przykładów. Opracowanie karty tematu pracy dyplomowej. W trakcie zajęć prowadzone są rozważania dotyczące zagadnień związanych z realizowaną specjalnością. Ich celem jest znalezienie przez studentów tematu pracy oraz promotora.
Metody nauczaniaM-1Referowanie wybranych tematów połączone z prezentacją materiałów pomocniczych.
M-2Samodzielne referowanie przez studentów wybranych przez nich tematów połączone z prezentacją.
M-3Prezentacja. Studium przypadków. Dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca wystawiona studentowi na podstawie jakości przedstawionej prezentacji problemu z ogólnego zakresu tematyki związanej z przyszłą pracą dyplomową uwzględniająca ogólną aktywność studenta na wszystkich seminariach, uczestnictwo w dyskusjach, analizach zagadnień i wyciąganiu wniosków.
S-2Ocena podsumowująca: Osoba odpowiedzialna za kurs wystawia ocenę studentowi dopiero w momencie otrzymania od niego tematu i zakresu pracy dyplomowej. Zagadnienia te muszą zostać ustalone przy współpracy z przyszłym promotorem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada w dostatecznym stopniu świadomość wagi profesjonalnego podejścia do większych i mpoważniejszych zadań związanych z procesem kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0