Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: internet w zarządzaniu

Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania bazami i hurtowniami danych - Przedmiot obieralny IV:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy zarządzania bazami i hurtowniami danych - Przedmiot obieralny IV
Specjalność inżynieria oprogramowania
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Krakowiak <Magdalena.Krakowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 0,90,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,10,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiedza z baz danych. Znajomość języka SQL.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność definiowania zadań w systemie zarządzania bazą danych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne - zasady zaliczania, plan pracy, podział na grupy i przydział zadań, omówienie w grupach zadanych tematów (systemów baz danych)2
T-L-2Realizacja fizyczna przydzielonych zadań - tworzenie baz danych na podstawie własnych projektów. Definiowanie więzów integralności, konfiguracja baz danych - ustawianie poziomów izolacji.4
T-L-3Badanie czasu i kosztu realizacji przykładowych zapytań do zrealizowanych baz danych. Ćwiczenia z modyfikacją zapytań. Analiza wyników.4
T-L-4Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Analiza metod indeksowania, dobór indeksu.3
T-L-5Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Ćwiczenia w zakresie algorytmów szeregowania i optymalizacji zapytań. Analiza wyników.2
15
wykłady
T-W-1Struktura SZBD - charakterystyka poszczególnych modułów, typy wejść. Podstawowe funkcje SZBD i sposoby ich realizacji. Cechy SZBD w odniesieniu do systemów zarządzania plikami.2
T-W-2Zarządzanie transakcjami - własności transakcji (postulat ACID), operacje i historia przetwarzania transakcji, transakcje współbieżne. Poziomy izolacji (poziomy konflikowości) i związane z nimi anomalie przetwarzania.2
T-W-3Moduł planisty i menedżer danych. Protokół blokowania dwufazowego. Zakleszczenie transakcji. Blokowanie z różnymi poziomami izolacji.2
T-W-4Metoda znaczników czasowych. Algorytmy wielowersyjne - mechanizm synchronizacji i najbardziej popularne warianty metody (wielowersyjne algorytm blokowania dwufazowego i wielowersyjny algorytm znaczników czasowych).2
T-W-5Integralność a spójność bazy danych. Poziomy i ochrona intergalności. Więzy integralności i ich typy. Sprawdzanie więzów integralności.2
T-W-6Przetwarzanie i ewaluacja zapytań - rozkład zapytania, reguły przekształcania operacji algebry relacji. Szacowanie kosztu operacji algebry relacji, statystyki bazy danych. Optymalizacja zapytań - metody heurystyczne, z wykorzystaniem cache, oparte na regułach i na analizie kosztów.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w laboratoriach15
A-L-2Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
A-L-3Opracowanie projektów zadanych baz danych.7
24
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia (praca własna studenta)12
29

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda objaśniająco-poglądowa - wykład z prezentacjami i przykładami.
M-2Metoda problemowa z dyskusją - w ramach zajęć praktycznych realizacja zadań indywidualnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia pisemnego.
S-2Ocena formująca: Laboratorium: ocena kształtująca na podstawie bieżących sprawozdań z wykonanych zadań
S-3Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca na podstawie wykonanego zadania i obecności oraz aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/O1/4-2_W01
student powinien być w stanie scharakteryzować SZBD i zdefiniowac jego zadania
I_2A_W05, I_2A_W08T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07C-1T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/O1/4-2_U01
Umiejętność definiowania zadań w systemie zarządzania bazą danych.
I_2A_U09, I_2A_U06T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11C-1T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/O1/4-2_W01
student powinien być w stanie scharakteryzować SZBD i zdefiniowac jego zadania
2,0
3,0umie zdefiniować zadania realizowane przez system zarządzania bazą danych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/O1/4-2_U01
Umiejętność definiowania zadań w systemie zarządzania bazą danych.
2,0
3,0umie stosować funkcje systemu zarządzania bazą danych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bałachowski L., Systemy zarzadzania bazami danych, Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych, Warszawa, 2007
  2. Looney K., Theriault M., Podrecznik administratora baz danych, Helion, Gliwice, 2003
  3. Ullman, J., Widom, J., Podstawowy wykład z baz danych, WNT, Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne - zasady zaliczania, plan pracy, podział na grupy i przydział zadań, omówienie w grupach zadanych tematów (systemów baz danych)2
T-L-2Realizacja fizyczna przydzielonych zadań - tworzenie baz danych na podstawie własnych projektów. Definiowanie więzów integralności, konfiguracja baz danych - ustawianie poziomów izolacji.4
T-L-3Badanie czasu i kosztu realizacji przykładowych zapytań do zrealizowanych baz danych. Ćwiczenia z modyfikacją zapytań. Analiza wyników.4
T-L-4Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Analiza metod indeksowania, dobór indeksu.3
T-L-5Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Ćwiczenia w zakresie algorytmów szeregowania i optymalizacji zapytań. Analiza wyników.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Struktura SZBD - charakterystyka poszczególnych modułów, typy wejść. Podstawowe funkcje SZBD i sposoby ich realizacji. Cechy SZBD w odniesieniu do systemów zarządzania plikami.2
T-W-2Zarządzanie transakcjami - własności transakcji (postulat ACID), operacje i historia przetwarzania transakcji, transakcje współbieżne. Poziomy izolacji (poziomy konflikowości) i związane z nimi anomalie przetwarzania.2
T-W-3Moduł planisty i menedżer danych. Protokół blokowania dwufazowego. Zakleszczenie transakcji. Blokowanie z różnymi poziomami izolacji.2
T-W-4Metoda znaczników czasowych. Algorytmy wielowersyjne - mechanizm synchronizacji i najbardziej popularne warianty metody (wielowersyjne algorytm blokowania dwufazowego i wielowersyjny algorytm znaczników czasowych).2
T-W-5Integralność a spójność bazy danych. Poziomy i ochrona intergalności. Więzy integralności i ich typy. Sprawdzanie więzów integralności.2
T-W-6Przetwarzanie i ewaluacja zapytań - rozkład zapytania, reguły przekształcania operacji algebry relacji. Szacowanie kosztu operacji algebry relacji, statystyki bazy danych. Optymalizacja zapytań - metody heurystyczne, z wykorzystaniem cache, oparte na regułach i na analizie kosztów.5
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w laboratoriach15
A-L-2Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
A-L-3Opracowanie projektów zadanych baz danych.7
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia (praca własna studenta)12
29
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/O1/4-2_W01student powinien być w stanie scharakteryzować SZBD i zdefiniowac jego zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W05Ma rozszerzoną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu metod informatyki wykorzystywanych do rozwiązywania problemów w wybranych obszarach nauki i techniki
I_2A_W08Ma rozszerzoną wiedzę o podstawowych zadaniach eksploracji i analizy danych zarówno ilościowych jak i jakościowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność definiowania zadań w systemie zarządzania bazą danych.
Treści programoweT-L-4Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Analiza metod indeksowania, dobór indeksu.
T-L-5Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Ćwiczenia w zakresie algorytmów szeregowania i optymalizacji zapytań. Analiza wyników.
T-L-3Badanie czasu i kosztu realizacji przykładowych zapytań do zrealizowanych baz danych. Ćwiczenia z modyfikacją zapytań. Analiza wyników.
T-W-1Struktura SZBD - charakterystyka poszczególnych modułów, typy wejść. Podstawowe funkcje SZBD i sposoby ich realizacji. Cechy SZBD w odniesieniu do systemów zarządzania plikami.
T-W-2Zarządzanie transakcjami - własności transakcji (postulat ACID), operacje i historia przetwarzania transakcji, transakcje współbieżne. Poziomy izolacji (poziomy konflikowości) i związane z nimi anomalie przetwarzania.
T-W-3Moduł planisty i menedżer danych. Protokół blokowania dwufazowego. Zakleszczenie transakcji. Blokowanie z różnymi poziomami izolacji.
T-W-4Metoda znaczników czasowych. Algorytmy wielowersyjne - mechanizm synchronizacji i najbardziej popularne warianty metody (wielowersyjne algorytm blokowania dwufazowego i wielowersyjny algorytm znaczników czasowych).
T-W-5Integralność a spójność bazy danych. Poziomy i ochrona intergalności. Więzy integralności i ich typy. Sprawdzanie więzów integralności.
T-W-6Przetwarzanie i ewaluacja zapytań - rozkład zapytania, reguły przekształcania operacji algebry relacji. Szacowanie kosztu operacji algebry relacji, statystyki bazy danych. Optymalizacja zapytań - metody heurystyczne, z wykorzystaniem cache, oparte na regułach i na analizie kosztów.
Metody nauczaniaM-1Metoda objaśniająco-poglądowa - wykład z prezentacjami i przykładami.
M-2Metoda problemowa z dyskusją - w ramach zajęć praktycznych realizacja zadań indywidualnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia pisemnego.
S-3Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca na podstawie wykonanego zadania i obecności oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie zdefiniować zadania realizowane przez system zarządzania bazą danych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/O1/4-2_U01Umiejętność definiowania zadań w systemie zarządzania bazą danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U09Potrafi wydobywać wiedzę zawartą w dużych zbiorach danych
I_2A_U06Ma umiejętność wykrywania związków i zależności zachodzących w systemach rzeczywistych i potrafi prawidłowo zaplanować i przeprowadzić proces modelowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
Cel przedmiotuC-1Umiejętność definiowania zadań w systemie zarządzania bazą danych.
Treści programoweT-L-4Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Analiza metod indeksowania, dobór indeksu.
T-L-2Realizacja fizyczna przydzielonych zadań - tworzenie baz danych na podstawie własnych projektów. Definiowanie więzów integralności, konfiguracja baz danych - ustawianie poziomów izolacji.
T-L-5Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Ćwiczenia w zakresie algorytmów szeregowania i optymalizacji zapytań. Analiza wyników.
T-L-3Badanie czasu i kosztu realizacji przykładowych zapytań do zrealizowanych baz danych. Ćwiczenia z modyfikacją zapytań. Analiza wyników.
T-W-2Zarządzanie transakcjami - własności transakcji (postulat ACID), operacje i historia przetwarzania transakcji, transakcje współbieżne. Poziomy izolacji (poziomy konflikowości) i związane z nimi anomalie przetwarzania.
T-W-3Moduł planisty i menedżer danych. Protokół blokowania dwufazowego. Zakleszczenie transakcji. Blokowanie z różnymi poziomami izolacji.
T-W-4Metoda znaczników czasowych. Algorytmy wielowersyjne - mechanizm synchronizacji i najbardziej popularne warianty metody (wielowersyjne algorytm blokowania dwufazowego i wielowersyjny algorytm znaczników czasowych).
T-W-5Integralność a spójność bazy danych. Poziomy i ochrona intergalności. Więzy integralności i ich typy. Sprawdzanie więzów integralności.
T-W-6Przetwarzanie i ewaluacja zapytań - rozkład zapytania, reguły przekształcania operacji algebry relacji. Szacowanie kosztu operacji algebry relacji, statystyki bazy danych. Optymalizacja zapytań - metody heurystyczne, z wykorzystaniem cache, oparte na regułach i na analizie kosztów.
Metody nauczaniaM-1Metoda objaśniająco-poglądowa - wykład z prezentacjami i przykładami.
M-2Metoda problemowa z dyskusją - w ramach zajęć praktycznych realizacja zadań indywidualnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia pisemnego.
S-3Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca na podstawie wykonanego zadania i obecności oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie stosować funkcje systemu zarządzania bazą danych.
3,5
4,0
4,5
5,0