Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Planowanie przedsięwzięć internetowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Planowanie przedsięwzięć internetowych
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Jarosław Wątróbski <Jaroslaw.Watrobski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 9

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,30zaliczenie
projektyP6 15 1,00,30zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z matodykami zarzadzania projektami
C-2Ukształtowanie umiejetnosci tworzenia pełnej dokumentacji projektowej z użyciem oprogramowania MS Project

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Omówienie zasad obowiązujących na zjęciach oraz przybliżenie środowiska aplikacji MS Project2
T-L-2Harmonogramowanie przedsięwzięć usług cyfrowych - diagramy Ganta i diagramy sieciowe Perta4
T-L-3Finansowe planowanie przedsięwzięć cyfrowych4
T-L-4Monitorowanie i rozliczanie przedsięwzięć opartych na usługach cyfrowych4
T-L-5Realizacja rzeczowa i zamykanie projektu internetowego1
15
projekty
T-P-1Realizacja projektu zespołowego w grupach 3-5 osobowych. Celem jest zaprojektowanie usługi bazującej na technologii iternetowej.W zakres przesięwzięcia wchodzić będzie plan projektu, jego harmonogramy rzeczowy oraz finansowy, dokumentacja związana z jego zamykaniem oraz rozliczeniem W założeniu przedsięwzięcie powinno być przygotowane jako usługa innowacyjna.15
15
wykłady
T-W-1PODSTAWY ZARZĄDZANIA PROJEKTAMI3
T-W-2PLANOWANIE PRZEDSIĘWZIĘĆ (Zasady planowania projektów Planowanie zakresu projektu, Cykl życia projektu, fazy projektu Metody planowania sieciowego, harmonogram projektu Planowanie zasobów, bilansowanie zasobów)3
T-W-3PLANOWANIE PRZEDSIĘWZIĘĆ (Ryzyko w projektach: zagrożenia, szanse Jakość w projektach, zmiany, konfiguracja Komunikacja w projektach, plan komunikacji, spotkania, dokumenty Zamknięcie projektu, zarządzanie wiedzą)3
T-W-4Rachunkowość zarządcza w projektach3
T-W-5Realizacja i zamykanie projektu3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w laboratoriach15
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Zaliczenie zajęć2
A-L-4przygotowanie się do laboratoriów i sporządzenie sprawozdań12
31
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielna praca w zespołach15
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia12
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Udział w zaliczeniu formy zajęć2
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny uzupełniony w prezentacje multimedialna Dyskusja Cwiczenia laboratoryjne Praca zespołowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca pod koniec przedmiotu na podstawie podsumowania osiagnietych przez studentów efektów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O9/02_W01
Ma podstawowa wiedze pozwalajaca dobrac metody i techniki planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania realizacji projektu
I_1A_W06, I_1A_W11, I_1A_W16T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10, T1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-2, T-L-2, T-W-3, T-L-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O9/02_U01
Umie planowac projekt pracujac w zespole i indywidualnie oraz sporzadzac dokumentacje projektowa i budzet projektu
I_1A_U01, I_1A_U09, I_1A_U05T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-W-2, T-L-2, T-W-3, T-L-3, T-L-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O9/02_W01
Ma podstawowa wiedze pozwalajaca dobrac metody i techniki planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania realizacji projektu
2,0Student nie posiada zadowalającej wiedzy w zakresie doboru metod i technik planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania realizacji projektu
3,0Student posiada dostateczną wiedzę w zakresie doboru podstawowych metod i technik planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania realizacji projektu
3,5Student posiada dostateczną wiedzę w zakresie doboru metod i technik planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania realizacji projektu.
4,0Student posiada dobrą wiedzę w zakresie doboru metod i technik planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania realizacji projektu.
4,5Student posiada dobrą wiedzę w zakresie doboru metod i technik planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania realizacji projektu. Student umie zastosować te metody w rzeczywistych złożonych projektach
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę w zakresie doboru metod i technik planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania realizacji projektu. Student umie poprawnie zastosować te metody w rzeczywistych złożonych projektach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O9/02_U01
Umie planowac projekt pracujac w zespole i indywidualnie oraz sporzadzac dokumentacje projektowa i budzet projektu
2,0Student nie umie planowac projektu pracujac w zespole i indywidualnie oraz sporzadzac dokumentacje projektowa i budzet projektu
3,0Student umie planowac wybrane obszary projektu pracujac w zespole i indywidualnie
3,5Student umie planowac wybrane obszary projektu pracujac w zespole i indywidualnie oraz umie sporzadzac dokumentacje projektowa i budzet
4,0Student umie dobrze planowac wybrane obszary projektu pracujac w zespole i indywidualnie oraz sporzadzac dokumentacje projektowa i budzet
4,5Student umie bardzo dobrze planowac wybrane obszary projektu pracujac w zespole i indywidualnie oraz sporzadzac dokumentacje projektowa i budzet
5,0Student umie bardzo dobrze planowac wszystkie obszary projektu pracujac w zespole i indywidualnie oraz sporzadzac dokumentacje projektowa i budzet

Literatura podstawowa

  1. Project Management Institute - PMI, Project Management Body of Knowlege, Drexel Hill, PMI, USA, 2008
  2. Futrel R. i in., Quality software project management, Printice Hall PTP, New York, USA, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Omówienie zasad obowiązujących na zjęciach oraz przybliżenie środowiska aplikacji MS Project2
T-L-2Harmonogramowanie przedsięwzięć usług cyfrowych - diagramy Ganta i diagramy sieciowe Perta4
T-L-3Finansowe planowanie przedsięwzięć cyfrowych4
T-L-4Monitorowanie i rozliczanie przedsięwzięć opartych na usługach cyfrowych4
T-L-5Realizacja rzeczowa i zamykanie projektu internetowego1
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Realizacja projektu zespołowego w grupach 3-5 osobowych. Celem jest zaprojektowanie usługi bazującej na technologii iternetowej.W zakres przesięwzięcia wchodzić będzie plan projektu, jego harmonogramy rzeczowy oraz finansowy, dokumentacja związana z jego zamykaniem oraz rozliczeniem W założeniu przedsięwzięcie powinno być przygotowane jako usługa innowacyjna.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1PODSTAWY ZARZĄDZANIA PROJEKTAMI3
T-W-2PLANOWANIE PRZEDSIĘWZIĘĆ (Zasady planowania projektów Planowanie zakresu projektu, Cykl życia projektu, fazy projektu Metody planowania sieciowego, harmonogram projektu Planowanie zasobów, bilansowanie zasobów)3
T-W-3PLANOWANIE PRZEDSIĘWZIĘĆ (Ryzyko w projektach: zagrożenia, szanse Jakość w projektach, zmiany, konfiguracja Komunikacja w projektach, plan komunikacji, spotkania, dokumenty Zamknięcie projektu, zarządzanie wiedzą)3
T-W-4Rachunkowość zarządcza w projektach3
T-W-5Realizacja i zamykanie projektu3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w laboratoriach15
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Zaliczenie zajęć2
A-L-4przygotowanie się do laboratoriów i sporządzenie sprawozdań12
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielna praca w zespołach15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia12
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Udział w zaliczeniu formy zajęć2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O9/02_W01Ma podstawowa wiedze pozwalajaca dobrac metody i techniki planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania realizacji projektu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W06zna wybrane języki i techniki programowania, podstawowe techniki projektowania i wytwarzania aplikacji oraz systemów informatycznych
I_1A_W11ma elementarną wiedzę w zakresie podstaw zarządzania przedsięwzięciami (projektami) informatycznymi
I_1A_W16ma wiedzę dotyczącą możliwości zastosowania informatyki w różnych dziedzinach aktywności ludzkiej (np. w przemyśle, zarządzaniu i medycynie)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z matodykami zarzadzania projektami
Treści programoweT-W-2PLANOWANIE PRZEDSIĘWZIĘĆ (Zasady planowania projektów Planowanie zakresu projektu, Cykl życia projektu, fazy projektu Metody planowania sieciowego, harmonogram projektu Planowanie zasobów, bilansowanie zasobów)
T-L-2Harmonogramowanie przedsięwzięć usług cyfrowych - diagramy Ganta i diagramy sieciowe Perta
T-W-3PLANOWANIE PRZEDSIĘWZIĘĆ (Ryzyko w projektach: zagrożenia, szanse Jakość w projektach, zmiany, konfiguracja Komunikacja w projektach, plan komunikacji, spotkania, dokumenty Zamknięcie projektu, zarządzanie wiedzą)
T-L-3Finansowe planowanie przedsięwzięć cyfrowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny uzupełniony w prezentacje multimedialna Dyskusja Cwiczenia laboratoryjne Praca zespołowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca pod koniec przedmiotu na podstawie podsumowania osiagnietych przez studentów efektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada zadowalającej wiedzy w zakresie doboru metod i technik planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania realizacji projektu
3,0Student posiada dostateczną wiedzę w zakresie doboru podstawowych metod i technik planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania realizacji projektu
3,5Student posiada dostateczną wiedzę w zakresie doboru metod i technik planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania realizacji projektu.
4,0Student posiada dobrą wiedzę w zakresie doboru metod i technik planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania realizacji projektu.
4,5Student posiada dobrą wiedzę w zakresie doboru metod i technik planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania realizacji projektu. Student umie zastosować te metody w rzeczywistych złożonych projektach
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę w zakresie doboru metod i technik planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania realizacji projektu. Student umie poprawnie zastosować te metody w rzeczywistych złożonych projektach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O9/02_U01Umie planowac projekt pracujac w zespole i indywidualnie oraz sporzadzac dokumentacje projektowa i budzet projektu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U01potrafi w zakresie podstawowym projektować, implementować i testować oprogramowanie
I_1A_U09potrafi projektować i wytwarzać proste systemy internetowe
I_1A_U05potrafi tworzyć i posługiwać się dokumentacją techniczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejetnosci tworzenia pełnej dokumentacji projektowej z użyciem oprogramowania MS Project
Treści programoweT-W-2PLANOWANIE PRZEDSIĘWZIĘĆ (Zasady planowania projektów Planowanie zakresu projektu, Cykl życia projektu, fazy projektu Metody planowania sieciowego, harmonogram projektu Planowanie zasobów, bilansowanie zasobów)
T-L-2Harmonogramowanie przedsięwzięć usług cyfrowych - diagramy Ganta i diagramy sieciowe Perta
T-W-3PLANOWANIE PRZEDSIĘWZIĘĆ (Ryzyko w projektach: zagrożenia, szanse Jakość w projektach, zmiany, konfiguracja Komunikacja w projektach, plan komunikacji, spotkania, dokumenty Zamknięcie projektu, zarządzanie wiedzą)
T-L-3Finansowe planowanie przedsięwzięć cyfrowych
T-L-4Monitorowanie i rozliczanie przedsięwzięć opartych na usługach cyfrowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny uzupełniony w prezentacje multimedialna Dyskusja Cwiczenia laboratoryjne Praca zespołowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca pod koniec przedmiotu na podstawie podsumowania osiagnietych przez studentów efektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie planowac projektu pracujac w zespole i indywidualnie oraz sporzadzac dokumentacje projektowa i budzet projektu
3,0Student umie planowac wybrane obszary projektu pracujac w zespole i indywidualnie
3,5Student umie planowac wybrane obszary projektu pracujac w zespole i indywidualnie oraz umie sporzadzac dokumentacje projektowa i budzet
4,0Student umie dobrze planowac wybrane obszary projektu pracujac w zespole i indywidualnie oraz sporzadzac dokumentacje projektowa i budzet
4,5Student umie bardzo dobrze planowac wybrane obszary projektu pracujac w zespole i indywidualnie oraz sporzadzac dokumentacje projektowa i budzet
5,0Student umie bardzo dobrze planowac wszystkie obszary projektu pracujac w zespole i indywidualnie oraz sporzadzac dokumentacje projektowa i budzet