Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Programowanie w językach skryptowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Programowanie w językach skryptowych
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 0,80,50zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,20,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1biegła umiejętność programowania w języku C lub pochodnym (C++, C#, Java)
W-2podstawowa znajomość języka HTML
W-3wiedza nt zagadnień związanych z programowaniem zagadnień komunikacyjnych z użyciem mechanizmu gniazd
W-4umięjętnośc posługiwania zintegrowanymi środowiskami programisty

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1umiejętność wykorzystania środków dostępnych w reprezentatywnych językach skryptowych
C-2umiejętność rozwiązywania problemów pojawiających się w pracy programisty i/lub administratora systemu komputerowego przy pomocy języków skryptowych
C-3umiejętność stosowania wiedzy na temat sfer zastosowań, dostępności, przydatności i adekwatności różnych języków skryptowych
C-4praktyczne doświadczenie w implementacji i uruchamianiu kodu zapisanego w językach skryptowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Implementacja analizatora zawartości strumienia tekstu przy użycie wybranego języka programowania ogólnego przeznaczenia2
T-L-2Rozbudowa analizatora z wykorzystaniem wybranej implementacji maszyny wyrażeń regularnych2
T-L-3Implementacja analogu analizatora z wykorzystaniem języka AWK2
T-L-4Implementacja analogu analizatora z wykorzystaniem języka Perl2
T-L-5Implementacja wybranego narzędzia systemowego z wykorzystaniem języka Perl2
T-L-6Projekt i implementacja interaktywnego dokumentu z wykorzystaniem języka ECMA Script5
15
wykłady
T-W-1Miejsce i znaczenie języków skryptowych, języki o znaczeniu historycznym współczesne, przegląd języków skryptowych pod kątem zakresu stosowalności, środowiska wykonawcze2
T-W-2Język wyrażeń regularnych i jego implementacje w różnych środowiskach2
T-W-3AWK – leksyka, składnia, semantyka, przegląd przykładów stosowania2
T-W-4Perl – leksyka, składnia, dane, struktury sterowania3
T-W-5Perl – funkcje i moduły2
T-W-6ECMA Script – leksyka, składnia, semantyka, model obiektu dokumentu2
T-W-7ECMA Script – mechanizmy i zastosowania typu client-side i server-side2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1indywidualne przygotowanie do zajęć laboratoryjnych7
A-L-2implementacja zadań laboratoryjnych (praca własna)20
A-L-3konsultacje (osobiste)Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć.2
A-L-4uczestnictwo w zajęciach15
44
wykłady
A-W-1samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-2uczestnictwo w zajęciach15
A-W-3Udział w konsultacjach i zaliczeniu2
32

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-3anegdota
M-4ćwiczenia laboratoryjne (praca on-site)
M-5ćwiczenia laboratoryjne (praca off-site)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena zgodności wykonanych zadań laboratoryjnych ze specyfikacją wymagań
S-2Ocena formująca: ocena poprawności implementacji na podstawie wyników testów akceptacyjnych
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe (test wielokrotnego wyboru)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O1/07_W01
wiedza dotycząca miejsca i znaczenia języków skryptowych we współczesnych systemach informacyjnych
I_1A_W06, I_1A_W14T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-1M-2, M-3S-3
I_1A_O1/07_W02
leksyka, składnia i semantyka wybranych języków skryptowych
I_1A_W06, I_1A_W05T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O1/07_U01
wykorzystanie języków skryptowych adekwatnych do platformy sprzętowej, środowiska operacyjnego i kategorii rozwiązywanego problemu
I_1A_U01, I_1A_U02, I_1A_U19, I_1A_U03T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O1/07_K01
rozwiązywanie problemów jednostkowych z wykorzystaniem dostępnych źródeł informacji i pracy grupowej
I_1A_K01, I_1A_K03T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07InzA_K01C-4M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O1/07_W01
wiedza dotycząca miejsca i znaczenia języków skryptowych we współczesnych systemach informacyjnych
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0znajomość cech wyróżniających języki skryptowe oraz cechy predystynujące je do konkretnych zastosowań
3,5biegła znajomość cech wyróżniających języki skryptowe oraz cechy predystynujące je do konkretnych zastosowań
4,0biegła znajomość cech wyróżniających języki skryptowe oraz cechy predystynujące je do konkretnych zastosowań; wiedza dotycząca mechanizmów wykonawczych udostępnianych w konkretnych językach na konkretnych platformach
4,5biegła znajomość cech wyróżniających języki skryptowe oraz cechy predystynujące je do konkretnych zastosowań; poszerzona wiedza dotycząca mechanizmów wykonawczych udostępnianych w konkretnych językach na konkretnych platformach
5,0biegła znajomość cech wyróżniających języki skryptowe oraz cechy predystynujące je do konkretnych zastosowań; poszerzona wiedza dotycząca mechanizmów wykonawczych udostępnianych w konkretnych językach na konkretnych platformach; wiedza na temat dostępnych aktualnie środowisk programistycznych przeznaczonych do pracy z konkretnymi językami skryptowymi
I_1A_O1/07_W02
leksyka, składnia i semantyka wybranych języków skryptowych
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca czytanie i rozumienie kodu źródłowego
3,5biegła znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca czytanie i rozumienie kodu źródłowego
4,0biegła znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca czytanie i rozumienie kodu źródłowego; znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca pisanie własnego kodu źródłowego
4,5biegła znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca czytanie i rozumienie kodu źródłowego; biegła znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca pisanie własnego kodu źródłowego
5,0biegła znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca czytanie i rozumienie kodu źródłowego; biegła znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca pisanie własnego kodu źródłowego; znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca pisanie własnego wielomodułowego kodu źródłowego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O1/07_U01
wykorzystanie języków skryptowych adekwatnych do platformy sprzętowej, środowiska operacyjnego i kategorii rozwiązywanego problemu
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0umiejętnośc wykorzystania gotowego kodu źródłowego celem przystosowania do rozwiązania postawionych zadań
3,5biegła umiejętnośc wykorzystania gotowego kodu źródłowego celem przystosowania do rozwiązania postawionych zadań
4,0umiejętnośc pisania i uruchamiania własnego kodu źródłowego do rozwiązania postawionych zadań
4,5biegła umiejętnośc pisania i uruchamiania własnego kodu źródłowego do rozwiązania postawionych zadań
5,0biegła umiejętnośc pisania i uruchamiania własnego kodu źródłowego do rozwiązania postawionych zadań; umiejętność wykorzystania narzędzi uruchomieniowych do testowania i wdrażania kodu źródłowego rozwiązującego postawione zadania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O1/07_K01
rozwiązywanie problemów jednostkowych z wykorzystaniem dostępnych źródeł informacji i pracy grupowej
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0zdolność do stosowania gotowych narzędzi wersjonujących
3,5wyróżniająca zdolność do stosowania gotowych narzędzi wersjonujących
4,0wyróżniająca zdolność do stosowania gotowych narzędzi wersjonujących; zdolność do instalacji i konfiguracji narzędzi wersjonujących
4,5wyróżniająca zdolność do stosowania gotowych narzędzi wersjonujących; wyróżniająca zdolność do instalacji i konfiguracji narzędzi wersjonujących
5,0wyróżniająca zdolność do stosowania gotowych narzędzi wersjonujących; wyróżniająca zdolność do instalacji i konfiguracji narzędzi wersjonujących; zdolność do stosowania narzędzi organizujących pracę grupową

Literatura podstawowa

  1. Free Software Fundation, Gawk: Effective AWK programming, Free Software Fundation, Boston, 2011, 4, http://www.gnu.org/software/gawk/manual/gawk.pdf
  2. Tom Christiansen, Larry Wall, Jon Orwant, „Perl programowanie”, Wydawnictwo RM, Warszawa, 2001
  3. ECMA, ECMAScript Language Specification, ECMA, Geneva, 2011, 5,1, http://www.ecma-international.org/publications/files/ECMA-ST/Ecma-262.pdf

Literatura dodatkowa

  1. Tom Christiansen, Nathan Torkington, Perl. Receptury, Wydawnictwo RM, Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Implementacja analizatora zawartości strumienia tekstu przy użycie wybranego języka programowania ogólnego przeznaczenia2
T-L-2Rozbudowa analizatora z wykorzystaniem wybranej implementacji maszyny wyrażeń regularnych2
T-L-3Implementacja analogu analizatora z wykorzystaniem języka AWK2
T-L-4Implementacja analogu analizatora z wykorzystaniem języka Perl2
T-L-5Implementacja wybranego narzędzia systemowego z wykorzystaniem języka Perl2
T-L-6Projekt i implementacja interaktywnego dokumentu z wykorzystaniem języka ECMA Script5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Miejsce i znaczenie języków skryptowych, języki o znaczeniu historycznym współczesne, przegląd języków skryptowych pod kątem zakresu stosowalności, środowiska wykonawcze2
T-W-2Język wyrażeń regularnych i jego implementacje w różnych środowiskach2
T-W-3AWK – leksyka, składnia, semantyka, przegląd przykładów stosowania2
T-W-4Perl – leksyka, składnia, dane, struktury sterowania3
T-W-5Perl – funkcje i moduły2
T-W-6ECMA Script – leksyka, składnia, semantyka, model obiektu dokumentu2
T-W-7ECMA Script – mechanizmy i zastosowania typu client-side i server-side2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1indywidualne przygotowanie do zajęć laboratoryjnych7
A-L-2implementacja zadań laboratoryjnych (praca własna)20
A-L-3konsultacje (osobiste)Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć.2
A-L-4uczestnictwo w zajęciach15
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-2uczestnictwo w zajęciach15
A-W-3Udział w konsultacjach i zaliczeniu2
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O1/07_W01wiedza dotycząca miejsca i znaczenia języków skryptowych we współczesnych systemach informacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W06zna wybrane języki i techniki programowania, podstawowe techniki projektowania i wytwarzania aplikacji oraz systemów informatycznych
I_1A_W14zna wybrane metody i techniki służące do komunikacji człowieka z komputerem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1umiejętność wykorzystania środków dostępnych w reprezentatywnych językach skryptowych
Treści programoweT-W-1Miejsce i znaczenie języków skryptowych, języki o znaczeniu historycznym współczesne, przegląd języków skryptowych pod kątem zakresu stosowalności, środowiska wykonawcze
Metody nauczaniaM-2wykład informacyjny
M-3anegdota
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe (test wielokrotnego wyboru)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0znajomość cech wyróżniających języki skryptowe oraz cechy predystynujące je do konkretnych zastosowań
3,5biegła znajomość cech wyróżniających języki skryptowe oraz cechy predystynujące je do konkretnych zastosowań
4,0biegła znajomość cech wyróżniających języki skryptowe oraz cechy predystynujące je do konkretnych zastosowań; wiedza dotycząca mechanizmów wykonawczych udostępnianych w konkretnych językach na konkretnych platformach
4,5biegła znajomość cech wyróżniających języki skryptowe oraz cechy predystynujące je do konkretnych zastosowań; poszerzona wiedza dotycząca mechanizmów wykonawczych udostępnianych w konkretnych językach na konkretnych platformach
5,0biegła znajomość cech wyróżniających języki skryptowe oraz cechy predystynujące je do konkretnych zastosowań; poszerzona wiedza dotycząca mechanizmów wykonawczych udostępnianych w konkretnych językach na konkretnych platformach; wiedza na temat dostępnych aktualnie środowisk programistycznych przeznaczonych do pracy z konkretnymi językami skryptowymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O1/07_W02leksyka, składnia i semantyka wybranych języków skryptowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W06zna wybrane języki i techniki programowania, podstawowe techniki projektowania i wytwarzania aplikacji oraz systemów informatycznych
I_1A_W05ma wiedzę w zakresie algorytmizacji i zasad tworzenia struktur danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1umiejętność wykorzystania środków dostępnych w reprezentatywnych językach skryptowych
C-2umiejętność rozwiązywania problemów pojawiających się w pracy programisty i/lub administratora systemu komputerowego przy pomocy języków skryptowych
Treści programoweT-W-2Język wyrażeń regularnych i jego implementacje w różnych środowiskach
T-W-3AWK – leksyka, składnia, semantyka, przegląd przykładów stosowania
T-W-4Perl – leksyka, składnia, dane, struktury sterowania
T-W-5Perl – funkcje i moduły
T-W-6ECMA Script – leksyka, składnia, semantyka, model obiektu dokumentu
T-W-7ECMA Script – mechanizmy i zastosowania typu client-side i server-side
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zgodności wykonanych zadań laboratoryjnych ze specyfikacją wymagań
S-2Ocena formująca: ocena poprawności implementacji na podstawie wyników testów akceptacyjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca czytanie i rozumienie kodu źródłowego
3,5biegła znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca czytanie i rozumienie kodu źródłowego
4,0biegła znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca czytanie i rozumienie kodu źródłowego; znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca pisanie własnego kodu źródłowego
4,5biegła znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca czytanie i rozumienie kodu źródłowego; biegła znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca pisanie własnego kodu źródłowego
5,0biegła znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca czytanie i rozumienie kodu źródłowego; biegła znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca pisanie własnego kodu źródłowego; znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca pisanie własnego wielomodułowego kodu źródłowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O1/07_U01wykorzystanie języków skryptowych adekwatnych do platformy sprzętowej, środowiska operacyjnego i kategorii rozwiązywanego problemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U01potrafi w zakresie podstawowym projektować, implementować i testować oprogramowanie
I_1A_U02potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
I_1A_U19ma umiejętność wyboru algorytmu i struktur danych do rozwiązania określonego zadania inżynierskiego
I_1A_U03umie oceniać przydatność i stosować różne paradygmaty programowania, języki i środowiska programistyczne do rozwiązywania problemów dziedzinowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1umiejętność wykorzystania środków dostępnych w reprezentatywnych językach skryptowych
C-2umiejętność rozwiązywania problemów pojawiających się w pracy programisty i/lub administratora systemu komputerowego przy pomocy języków skryptowych
Treści programoweT-W-3AWK – leksyka, składnia, semantyka, przegląd przykładów stosowania
T-W-4Perl – leksyka, składnia, dane, struktury sterowania
T-W-5Perl – funkcje i moduły
T-W-6ECMA Script – leksyka, składnia, semantyka, model obiektu dokumentu
T-W-7ECMA Script – mechanizmy i zastosowania typu client-side i server-side
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-4ćwiczenia laboratoryjne (praca on-site)
M-5ćwiczenia laboratoryjne (praca off-site)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zgodności wykonanych zadań laboratoryjnych ze specyfikacją wymagań
S-2Ocena formująca: ocena poprawności implementacji na podstawie wyników testów akceptacyjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0umiejętnośc wykorzystania gotowego kodu źródłowego celem przystosowania do rozwiązania postawionych zadań
3,5biegła umiejętnośc wykorzystania gotowego kodu źródłowego celem przystosowania do rozwiązania postawionych zadań
4,0umiejętnośc pisania i uruchamiania własnego kodu źródłowego do rozwiązania postawionych zadań
4,5biegła umiejętnośc pisania i uruchamiania własnego kodu źródłowego do rozwiązania postawionych zadań
5,0biegła umiejętnośc pisania i uruchamiania własnego kodu źródłowego do rozwiązania postawionych zadań; umiejętność wykorzystania narzędzi uruchomieniowych do testowania i wdrażania kodu źródłowego rozwiązującego postawione zadania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O1/07_K01rozwiązywanie problemów jednostkowych z wykorzystaniem dostępnych źródeł informacji i pracy grupowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-4praktyczne doświadczenie w implementacji i uruchamianiu kodu zapisanego w językach skryptowych
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia laboratoryjne (praca on-site)
M-5ćwiczenia laboratoryjne (praca off-site)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zgodności wykonanych zadań laboratoryjnych ze specyfikacją wymagań
S-2Ocena formująca: ocena poprawności implementacji na podstawie wyników testów akceptacyjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0zdolność do stosowania gotowych narzędzi wersjonujących
3,5wyróżniająca zdolność do stosowania gotowych narzędzi wersjonujących
4,0wyróżniająca zdolność do stosowania gotowych narzędzi wersjonujących; zdolność do instalacji i konfiguracji narzędzi wersjonujących
4,5wyróżniająca zdolność do stosowania gotowych narzędzi wersjonujących; wyróżniająca zdolność do instalacji i konfiguracji narzędzi wersjonujących
5,0wyróżniająca zdolność do stosowania gotowych narzędzi wersjonujących; wyróżniająca zdolność do instalacji i konfiguracji narzędzi wersjonujących; zdolność do stosowania narzędzi organizujących pracę grupową