Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N3)

Sylabus przedmiotu Metodologia badań naukowych I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Metodologia badań naukowych I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Śmiałkowska <Bozena.Smialkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Antoni Wiliński <Antoni.Wilinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość metod badawczych oraz zakresu środowiska naukowego ,w którym porusza się doktorant
W-2Znajomość metod badawczych oraz zakresu środowiska naukowego,w którym porusza się doktorant

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy o zasadach prowadzenia badań naukowych oraz pisania prac doktorskich. Główne problemy to : umiejętność postawienia problemu badawczego, formułowania celu pracy oraz stawiania hipotez naukowych. Wynikiem jest samodzielnie opracowany konspekt rozprawy doktorskiej, który stanowi warunek zaliczenia przedmiotu.
C-2Uzyskanie podstawowej wiedzy o zasadach prowadzenia badań naukowych oraz pisania prac doktorskich. Główne problemy to : umiejętność postawienia problemu badawczego, formułowania celu pracy oraz stawiania hipotez naukowych. Wynikiem jest samodzielnie opracowany konspektu rozprawy doktorskiej lub innego opracowania naukowego związanego z rozprawą doktorską - stanowi to warunek zaliczenia przedmiotu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Organizacja nauki. Podział nauki wg obszarów, dziedzin, metod, przedmiotu i celu badań. Obszary badań w informatyce. Przebieg procesu przygotowania pracy doktorskiej– przepisy i podstawy prawne. Prezentacja zasad i etapów przebiegu procesu doktoryzowania na WIZUT.2
T-W-2Podstawowe pojęcia: metoda, metodologia, badania naukowe, cel i przedmiot badań naukowych, założenia badawcze, hipoteza naukowa, procedura badań, cykl badań naukowych, cechy poznania naukowego, paradygmaty, postulat K. Poppera.3
T-W-3Prace naukowe i ich rodzaje. Co może być przedmiotem pracy doktorskiej w informatyce - prezentacja przykładowych prac.3
T-W-4Metody badań naukowych (obserwacyjna, eksperymentalna, statystyczna, porównawcza, analizy przypadków, krytyki źródeł, ankietowa, intuicyjna, analizy krytycznej. Metoda indukcyjno-dedukcyjna. Eksperyment naukowy, Kryteria naukowości i poprawności3
T-W-5Tok badań. Techniki zbierania informacji . Metody czyszczenia i badania istotności zebranych badań.3
T-W-6Ocena indywidualnych prezentacji przygotowanych przez studentów z zakresu tematyki wykładu.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Rozwiazywanie zadań domowych oraz przygotowanie do wykładu40
A-W-3konsultacje2
57

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład przy tablicy, niektóre zastosowania ilustrowane z użyciem komputera
M-2Samodzielne rozwiązywanie zadań domowych ewentualnie połączone z konsultacją.
M-3Wykład z prezentacją multimedialną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena zadań do samodzielnego rozwiązania
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_3A_A/02-01_W01
nabycie wiedzy z zakresu metodologii badań naukowych
I_3A_W03C-1, C-2T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_3A_A/02-01_U01
Umiejętność postawienia problemu badawczego, formułowania celu pracy oraz stawiania hipotez naukowych.
I_3A_U03C-1, C-2T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_3A_A/02-01_K01
świadomość wykorzystywania nabytej wiedzy metodologicznej do konstrukcji opracowań naukowych
I_3A_K05, I_3A_K03C-1, C-2T-W-4, T-W-6, T-W-3M-2, M-1, M-3S-1, S-2
I_3A_A/02-01_K02
świadomość roli i znaczenia badań naukowych
I_3A_K04C-2T-W-1M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_3A_A/02-01_W01
nabycie wiedzy z zakresu metodologii badań naukowych
2,0Doktorant nie posiada wiedzy na poziomie dostatecznym
3,0Doktorant zna podstawowe fefinicje pojęć z obszaru metodologii badań naukowych oraz piśmiennictwa naukowego
3,5Doktorant posiada wiedzę na poziomie dostatecznym i rozumie podstawowe definicje pojęć z obszaru metodologii badań naukowych oraz piśmiennictwa naukowego
4,0Doktorant posiada wiedzę na poziomie dostatecznym i rozumie podstawowe definicje pojęć z obszaru metodologii badań naukowych oraz piśmiennictwa naukowego oraz potrafi je odnieść do przykładowych badań naukowych w dziedzinie informatyki
4,5Doktorant ma wiedzę na poziomie 4.0 i potrafi przeprowadzić analizę pojęć z zakresu metodologii badań naukowych oraz piśmiennictwa naukowego
5,0Doktorant ma wiedzę na poziomie 4.5 oraz potrafi ocenić zalety i wady publikacji naukowej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_3A_A/02-01_U01
Umiejętność postawienia problemu badawczego, formułowania celu pracy oraz stawiania hipotez naukowych.
2,0Doktorant nie umie samodzielnie przygotować bibliografii do prezentacji naukowej
3,0Doktorant w zadowalającym stopniu potrafi przygotować bibliografię do przykładowej prezentacji naukowej
3,5Doktorant potrafi przygotować bibliografię do przykładowej prezentacji naukowej oraz potrafi przeprowadzić analizę prezentacji naukowej, wskazać jej wady i zalety
4,0Doktorant potrafi przygotować bibliografię do przykładowej prezentacji naukowej oraz potrafi przeprowadzić analizę tej prezentacji naukowej, wskazać jej wady i zalety a także wskazać jak poprawić jakość tej publikacji
4,5Doktorant potrafi przygotować bibliografię do przykładowej prezentacji naukowej, potrafi przeprowadzić analizę prezentacji naukowej, wskazać jej wady i zalety, wskazać jak poprawić jakość tej publikacji oraz opracować nową publikację na ten sam temat
5,0Doktorant potrafi przygotować bibliografię do przykładowej prezentacji naukowej, potrafi przeprowadzić analizę tej prezentacji, wskazać jej wady i zalety oraz sposób w jaki poprawić jakość tej publikacji a także opracować nową publikację na ten sam temat o znacznie wyższej wartości naukowej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_3A_A/02-01_K01
świadomość wykorzystywania nabytej wiedzy metodologicznej do konstrukcji opracowań naukowych
2,0Doktorant nie rozumie znaczenia wiedzy teoretycznej (z zakresu ogólnej metodologii prowadzenia badań naukowych)
3,0Doktorant rozumie znaczenie wiedzy teoretycznej (z zakresu stosowania metod i procedur badawczych).
3,5Doktorant rozumie znaczenie wiedzy teoretycznej z zakresu stosowania procedur badawczych przy rozwiązywaniu bardziej złożonych zadaniach do rozwiązania.
4,0Doktorant ma świadomość potrzeby wykorzystywania nabytej wiedzy metodologicznej do konstrukcji opracowań naukowych
4,5Dodatkowo, umie wyszukać i stosować dodatkowe informacje na temat najnowszych metod z rozważanego problemu badawczego w pracy
5,0Ponadto, potrafi skutecznie bronić własnych propozycji oraz rozwiązań
I_3A_A/02-01_K02
świadomość roli i znaczenia badań naukowych
2,0Doktorant nie jest świadomoy roli i znaczenia badań naukowych w jego otoczeniu
3,0Doktorant ma świadomość znaczenia działalności naukowo-badawczej dla człowieka
3,5Doktorant ma świadomość znaczenia działalności naukowo-badawczej w obszarze nauk technicznych i informatyki dla człowieka
4,0Doktorant ma pełną świadomość znaczenia działalności naukowo-badawczej w obszarze nauk technicznych i informatyki dla człowieka
4,5dodatkowo doktorant potrafi ocenić wpływ wybranych działań naukowo-badawczych w informatyce technicznej na rozwój cywilizacji
5,0dodatkowo doktorant potrafi ocenić wpływ działań naukowo-badawczych w informatyce technicznej i teoretycznej na rozwój cywilizacji

Literatura podstawowa

  1. Beynon-Davies P., Inżynieria Systemów Informacyjnych, 1999
  2. Konieczny J., Inżynieria systemów działania, PWN, Warszawa, 1983
  3. Kotarbiński T., Traktat o dobrej robocie, PWN, Warszawa, 1973

Literatura dodatkowa

  1. Koźminśki A.K., Decyzje. Analiza systemowa organizacji, 1978
  2. Stachak St., Wstęp do metodologii nauk ekonomicznych, Książka i Wiedza, Warszawa, 1997

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizacja nauki. Podział nauki wg obszarów, dziedzin, metod, przedmiotu i celu badań. Obszary badań w informatyce. Przebieg procesu przygotowania pracy doktorskiej– przepisy i podstawy prawne. Prezentacja zasad i etapów przebiegu procesu doktoryzowania na WIZUT.2
T-W-2Podstawowe pojęcia: metoda, metodologia, badania naukowe, cel i przedmiot badań naukowych, założenia badawcze, hipoteza naukowa, procedura badań, cykl badań naukowych, cechy poznania naukowego, paradygmaty, postulat K. Poppera.3
T-W-3Prace naukowe i ich rodzaje. Co może być przedmiotem pracy doktorskiej w informatyce - prezentacja przykładowych prac.3
T-W-4Metody badań naukowych (obserwacyjna, eksperymentalna, statystyczna, porównawcza, analizy przypadków, krytyki źródeł, ankietowa, intuicyjna, analizy krytycznej. Metoda indukcyjno-dedukcyjna. Eksperyment naukowy, Kryteria naukowości i poprawności3
T-W-5Tok badań. Techniki zbierania informacji . Metody czyszczenia i badania istotności zebranych badań.3
T-W-6Ocena indywidualnych prezentacji przygotowanych przez studentów z zakresu tematyki wykładu.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Rozwiazywanie zadań domowych oraz przygotowanie do wykładu40
A-W-3konsultacje2
57
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_3A_A/02-01_W01nabycie wiedzy z zakresu metodologii badań naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyI_3A_W03Absolwent posiada wiedzę o metodyce i metodologii prowadzenia badań naukowych.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy o zasadach prowadzenia badań naukowych oraz pisania prac doktorskich. Główne problemy to : umiejętność postawienia problemu badawczego, formułowania celu pracy oraz stawiania hipotez naukowych. Wynikiem jest samodzielnie opracowany konspekt rozprawy doktorskiej, który stanowi warunek zaliczenia przedmiotu.
C-2Uzyskanie podstawowej wiedzy o zasadach prowadzenia badań naukowych oraz pisania prac doktorskich. Główne problemy to : umiejętność postawienia problemu badawczego, formułowania celu pracy oraz stawiania hipotez naukowych. Wynikiem jest samodzielnie opracowany konspektu rozprawy doktorskiej lub innego opracowania naukowego związanego z rozprawą doktorską - stanowi to warunek zaliczenia przedmiotu.
Treści programoweT-W-4Metody badań naukowych (obserwacyjna, eksperymentalna, statystyczna, porównawcza, analizy przypadków, krytyki źródeł, ankietowa, intuicyjna, analizy krytycznej. Metoda indukcyjno-dedukcyjna. Eksperyment naukowy, Kryteria naukowości i poprawności
T-W-5Tok badań. Techniki zbierania informacji . Metody czyszczenia i badania istotności zebranych badań.
T-W-2Podstawowe pojęcia: metoda, metodologia, badania naukowe, cel i przedmiot badań naukowych, założenia badawcze, hipoteza naukowa, procedura badań, cykl badań naukowych, cechy poznania naukowego, paradygmaty, postulat K. Poppera.
T-W-3Prace naukowe i ich rodzaje. Co może być przedmiotem pracy doktorskiej w informatyce - prezentacja przykładowych prac.
Metody nauczaniaM-2Samodzielne rozwiązywanie zadań domowych ewentualnie połączone z konsultacją.
M-1Wykład przy tablicy, niektóre zastosowania ilustrowane z użyciem komputera
M-3Wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zadań do samodzielnego rozwiązania
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Doktorant nie posiada wiedzy na poziomie dostatecznym
3,0Doktorant zna podstawowe fefinicje pojęć z obszaru metodologii badań naukowych oraz piśmiennictwa naukowego
3,5Doktorant posiada wiedzę na poziomie dostatecznym i rozumie podstawowe definicje pojęć z obszaru metodologii badań naukowych oraz piśmiennictwa naukowego
4,0Doktorant posiada wiedzę na poziomie dostatecznym i rozumie podstawowe definicje pojęć z obszaru metodologii badań naukowych oraz piśmiennictwa naukowego oraz potrafi je odnieść do przykładowych badań naukowych w dziedzinie informatyki
4,5Doktorant ma wiedzę na poziomie 4.0 i potrafi przeprowadzić analizę pojęć z zakresu metodologii badań naukowych oraz piśmiennictwa naukowego
5,0Doktorant ma wiedzę na poziomie 4.5 oraz potrafi ocenić zalety i wady publikacji naukowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_3A_A/02-01_U01Umiejętność postawienia problemu badawczego, formułowania celu pracy oraz stawiania hipotez naukowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyI_3A_U03Absolwent posiada umiejętność prezentowania, tłumaczenia i obrony własnych osiągnięć naukowych.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy o zasadach prowadzenia badań naukowych oraz pisania prac doktorskich. Główne problemy to : umiejętność postawienia problemu badawczego, formułowania celu pracy oraz stawiania hipotez naukowych. Wynikiem jest samodzielnie opracowany konspekt rozprawy doktorskiej, który stanowi warunek zaliczenia przedmiotu.
C-2Uzyskanie podstawowej wiedzy o zasadach prowadzenia badań naukowych oraz pisania prac doktorskich. Główne problemy to : umiejętność postawienia problemu badawczego, formułowania celu pracy oraz stawiania hipotez naukowych. Wynikiem jest samodzielnie opracowany konspektu rozprawy doktorskiej lub innego opracowania naukowego związanego z rozprawą doktorską - stanowi to warunek zaliczenia przedmiotu.
Treści programoweT-W-4Metody badań naukowych (obserwacyjna, eksperymentalna, statystyczna, porównawcza, analizy przypadków, krytyki źródeł, ankietowa, intuicyjna, analizy krytycznej. Metoda indukcyjno-dedukcyjna. Eksperyment naukowy, Kryteria naukowości i poprawności
T-W-5Tok badań. Techniki zbierania informacji . Metody czyszczenia i badania istotności zebranych badań.
T-W-1Organizacja nauki. Podział nauki wg obszarów, dziedzin, metod, przedmiotu i celu badań. Obszary badań w informatyce. Przebieg procesu przygotowania pracy doktorskiej– przepisy i podstawy prawne. Prezentacja zasad i etapów przebiegu procesu doktoryzowania na WIZUT.
T-W-6Ocena indywidualnych prezentacji przygotowanych przez studentów z zakresu tematyki wykładu.
T-W-2Podstawowe pojęcia: metoda, metodologia, badania naukowe, cel i przedmiot badań naukowych, założenia badawcze, hipoteza naukowa, procedura badań, cykl badań naukowych, cechy poznania naukowego, paradygmaty, postulat K. Poppera.
T-W-3Prace naukowe i ich rodzaje. Co może być przedmiotem pracy doktorskiej w informatyce - prezentacja przykładowych prac.
Metody nauczaniaM-2Samodzielne rozwiązywanie zadań domowych ewentualnie połączone z konsultacją.
M-1Wykład przy tablicy, niektóre zastosowania ilustrowane z użyciem komputera
M-3Wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zadań do samodzielnego rozwiązania
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Doktorant nie umie samodzielnie przygotować bibliografii do prezentacji naukowej
3,0Doktorant w zadowalającym stopniu potrafi przygotować bibliografię do przykładowej prezentacji naukowej
3,5Doktorant potrafi przygotować bibliografię do przykładowej prezentacji naukowej oraz potrafi przeprowadzić analizę prezentacji naukowej, wskazać jej wady i zalety
4,0Doktorant potrafi przygotować bibliografię do przykładowej prezentacji naukowej oraz potrafi przeprowadzić analizę tej prezentacji naukowej, wskazać jej wady i zalety a także wskazać jak poprawić jakość tej publikacji
4,5Doktorant potrafi przygotować bibliografię do przykładowej prezentacji naukowej, potrafi przeprowadzić analizę prezentacji naukowej, wskazać jej wady i zalety, wskazać jak poprawić jakość tej publikacji oraz opracować nową publikację na ten sam temat
5,0Doktorant potrafi przygotować bibliografię do przykładowej prezentacji naukowej, potrafi przeprowadzić analizę tej prezentacji, wskazać jej wady i zalety oraz sposób w jaki poprawić jakość tej publikacji a także opracować nową publikację na ten sam temat o znacznie wyższej wartości naukowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_3A_A/02-01_K01świadomość wykorzystywania nabytej wiedzy metodologicznej do konstrukcji opracowań naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyI_3A_K05Absolwent rozumie znaczenie znajomości języka międzynarodowego w pracy naukowej i zawodowej informatyka.
I_3A_K03Absolwent potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy o zasadach prowadzenia badań naukowych oraz pisania prac doktorskich. Główne problemy to : umiejętność postawienia problemu badawczego, formułowania celu pracy oraz stawiania hipotez naukowych. Wynikiem jest samodzielnie opracowany konspekt rozprawy doktorskiej, który stanowi warunek zaliczenia przedmiotu.
C-2Uzyskanie podstawowej wiedzy o zasadach prowadzenia badań naukowych oraz pisania prac doktorskich. Główne problemy to : umiejętność postawienia problemu badawczego, formułowania celu pracy oraz stawiania hipotez naukowych. Wynikiem jest samodzielnie opracowany konspektu rozprawy doktorskiej lub innego opracowania naukowego związanego z rozprawą doktorską - stanowi to warunek zaliczenia przedmiotu.
Treści programoweT-W-4Metody badań naukowych (obserwacyjna, eksperymentalna, statystyczna, porównawcza, analizy przypadków, krytyki źródeł, ankietowa, intuicyjna, analizy krytycznej. Metoda indukcyjno-dedukcyjna. Eksperyment naukowy, Kryteria naukowości i poprawności
T-W-6Ocena indywidualnych prezentacji przygotowanych przez studentów z zakresu tematyki wykładu.
T-W-3Prace naukowe i ich rodzaje. Co może być przedmiotem pracy doktorskiej w informatyce - prezentacja przykładowych prac.
Metody nauczaniaM-2Samodzielne rozwiązywanie zadań domowych ewentualnie połączone z konsultacją.
M-1Wykład przy tablicy, niektóre zastosowania ilustrowane z użyciem komputera
M-3Wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zadań do samodzielnego rozwiązania
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Doktorant nie rozumie znaczenia wiedzy teoretycznej (z zakresu ogólnej metodologii prowadzenia badań naukowych)
3,0Doktorant rozumie znaczenie wiedzy teoretycznej (z zakresu stosowania metod i procedur badawczych).
3,5Doktorant rozumie znaczenie wiedzy teoretycznej z zakresu stosowania procedur badawczych przy rozwiązywaniu bardziej złożonych zadaniach do rozwiązania.
4,0Doktorant ma świadomość potrzeby wykorzystywania nabytej wiedzy metodologicznej do konstrukcji opracowań naukowych
4,5Dodatkowo, umie wyszukać i stosować dodatkowe informacje na temat najnowszych metod z rozważanego problemu badawczego w pracy
5,0Ponadto, potrafi skutecznie bronić własnych propozycji oraz rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_3A_A/02-01_K02świadomość roli i znaczenia badań naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyI_3A_K04Absolwent rozumie znaczenie nauki dla konkurencji rynkowej z innymi krajami, dla postępu technicznego i dla utrzymania odpowiedniego poziomu stopy życiowej w naszym kraju.
Cel przedmiotuC-2Uzyskanie podstawowej wiedzy o zasadach prowadzenia badań naukowych oraz pisania prac doktorskich. Główne problemy to : umiejętność postawienia problemu badawczego, formułowania celu pracy oraz stawiania hipotez naukowych. Wynikiem jest samodzielnie opracowany konspektu rozprawy doktorskiej lub innego opracowania naukowego związanego z rozprawą doktorską - stanowi to warunek zaliczenia przedmiotu.
Treści programoweT-W-1Organizacja nauki. Podział nauki wg obszarów, dziedzin, metod, przedmiotu i celu badań. Obszary badań w informatyce. Przebieg procesu przygotowania pracy doktorskiej– przepisy i podstawy prawne. Prezentacja zasad i etapów przebiegu procesu doktoryzowania na WIZUT.
Metody nauczaniaM-2Samodzielne rozwiązywanie zadań domowych ewentualnie połączone z konsultacją.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zadań do samodzielnego rozwiązania
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Doktorant nie jest świadomoy roli i znaczenia badań naukowych w jego otoczeniu
3,0Doktorant ma świadomość znaczenia działalności naukowo-badawczej dla człowieka
3,5Doktorant ma świadomość znaczenia działalności naukowo-badawczej w obszarze nauk technicznych i informatyki dla człowieka
4,0Doktorant ma pełną świadomość znaczenia działalności naukowo-badawczej w obszarze nauk technicznych i informatyki dla człowieka
4,5dodatkowo doktorant potrafi ocenić wpływ wybranych działań naukowo-badawczych w informatyce technicznej na rozwój cywilizacji
5,0dodatkowo doktorant potrafi ocenić wpływ działań naukowo-badawczych w informatyce technicznej i teoretycznej na rozwój cywilizacji