Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: inteligentne aplikacje komputerowe

Sylabus przedmiotu Pracownia dyplomowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pracownia dyplomowa
Specjalność systemy komputerowe i technologie mobilne
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandr Cariow <Alexandr.Tariov@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Radosław Maciaszczyk <Radoslaw.Maciaszczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zatwierdzony temat pracy dyplomowej.
W-2Zatwierdzone tematy i opiekunowie prac dyplomowych zgodnie z regulaminem studiów i zasadami procesu dyplomowania na WIZUT.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykształcenie umiejętności doboru metod badawczych oraz definiowania hipotez i celów adekwatnych do postawionego problemu badawczego.
C-2Zapoznanie się z wymogami dotyczącymi treści i struktury pracy dyplomowej.
C-3Zapoznanie się z przebiegiem obrony pracy dyplowej, egzaminu dyplomowego i wymaganiami stawianymi podczas obrony i egzaminu studentowi.
C-4Sformułowanie przez studenta tematu, celu i hipotezy pracy dyplomowej we wspołpracy z opiekunem naukowym.
C-5Trening studenta w prezentowaniu i obronie wyników własnych prac i projektów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przedstawienie metodyki realizacji pracy magisterskiej z wybranego zakresu kierunku studiów. Omówienie kwestii wyboru problemu badawczego, sensu celu i hipotezy pracy dyplomowej, metod badawczych pozwalających na realizację celu pracy.4
T-P-2Prezentacja przez studentów tematów prac dyplomowych, a następnie ich omówienie z punktu widzenia aktualności tematyki pracy, doboru tematu pracy do postawionej hipotezy badawczej i celu pracy, planowanego zakresu pracy, wybranych narzędzi badawczych.4
T-P-3Omówienie etapów obrony pracy dyplomowej i przebiegu egzaminu dyplomowego.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach10
A-P-2Przygotowanie dwóch prezentacji z zakresu pracy dyplomowej10
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Referowanie wybranych tematów przez prowadzącego połączone z prezentacją materiałów pomocniczych.
M-3Prezentacja, dyskusja, burza mózgów, analiza.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności podczas dyskusji dydaktycznych prowadzonych w odniesieniu do prezentowanych tematów prac magisterskich.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania końcowego, w którym zostaną zdefiniowane podstawowe elementy pracy magisterskiej studenta.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D18/8_W01
Ma wiedzę umożliwiającą samodzielne formułowanie zadań techniczno-informatycznych, doboru dziedzin naukowych i nardzędzi informatycznych koniecznych do realizacji tych zadań i oceny realności ich wykonania.
I_2A_W01, I_2A_W10, I_2A_W05T2A_W01, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07C-1, C-5, C-2, C-3, C-4T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D18/8_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęc student posiądzie umiejętności w zakresie sposobu przygotowania pracy dyplomowej od strony formalnej (spisy rzeczy, odsyłacze), oraz potrafi dobrać odpowiednie narzędzia badawcze.
I_2A_U04, I_2A_U02, I_2A_U05T2A_U01, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18C-1, C-5, C-2, C-3, C-4T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D18/8_W01
Ma wiedzę umożliwiającą samodzielne formułowanie zadań techniczno-informatycznych, doboru dziedzin naukowych i nardzędzi informatycznych koniecznych do realizacji tych zadań i oceny realności ich wykonania.
2,0Nie zna metodyki realizacji pracy dyplomowej z zakresu kierunku studiów. Nie potrafi przedstawić problemu badawczego,celu, zakresu pracy dyplomowej oraz metody badawczej.
3,0Zna metodykę w realizacji pracy dyplomowej. Potrafi przedstawić ogólnie problem badawczy cel i zakres pracy dyplomowej.
3,5To co na ocenę dostateczną oraz potrafi szczegółowo przedstawić problem badawczy cel i zakres pracy dyplomowej.
4,0To co na ocenę dostateczną plus oraz ma ogólną wiedzę z zakresu problemu badawczego. Wie jak opracować harmonogram pracy dyplomowej.
4,5To co na ocenę dobrą oraz ma szczegółową wiedzę z zakresu problemu badawczego.
5,0To co na ocenę dobry plus oraz ma zaplanowany harmonogram pracy dyplomowej oraz wykonanie zadań zgodnie z harmonogramem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D18/8_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęc student posiądzie umiejętności w zakresie sposobu przygotowania pracy dyplomowej od strony formalnej (spisy rzeczy, odsyłacze), oraz potrafi dobrać odpowiednie narzędzia badawcze.
2,0Nie potrafi opracować przeglądu literatury, spisu treści, odsyłaczy.
3,0Potrafi opracować przegląd literatury, wykonać spisy treści.
3,5To co na ocenę dostateczną oraz potrafi sformatować wykonane spisy treści wg przyjętych zasad oraz ogólnie zaproponować narzędzia badawcze.
4,0To co na ocenę dostateczną plus oraz potrafi dostosować poszczególne elementy pracy do odpowiedniego formatowania oraz dobrać narzędzia badawcze potrzebne do realizacji pracy dyplomowej.
4,5To co na ocene dobrą oraz potrafi prawidłowo zaprezentować własny temat pracy w tym cel i zakres pracy.
5,0To co na ocenę dobry plus oraz potrafi dobrać właściwe pozycje bibliograficzne i metody badawcze oraz jest w stanie wskazać w jaki sposób można zaadoptować wybrane metody, tak, żeby dokładniej odzwierciedlały charakterystykę problemów poruszanych w pracy.

Literatura podstawowa

  1. Kolman Romuald, Zdobywanie wiedzy. Poradnik podnoszenia kwalifikacji (magisteria, doktoraty, habilitacje)., Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Gdańsk, 2004, 1
  2. Kolman Romuald, Zdobywanie wiedzy. Poradnik podnoszenia kwalifikacji (magisteria, doktoraty, habilitacje)., Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Gdańsk, 2004
  3. Sołdek J., Metodyka realizacji pracy dyplomowej z zakresu informatyki, Wyd. Instytut Informatyki PS Szczecin 1998, Szczecin, 1998
  4. Żenderowski R., Praca magisterska. Licencjat. Krótki przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej., CeDeWu, Warszawa, 2009
  5. Żenderowski R., Praca magisterska. Licencjat. Krótki przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej., CeDeWu, Warszawa, 2009, 1
  6. Dawidziuk S., Pisanie pracy dyplomowej: licencjackiej, inżynierskiej i magisterskiej: Poradnik, Oficyna Wydawnicza WSM, Wyższa Szkoła Menedżerska, Warszawa, 2007, 1
  7. Hindle T., Sztuka prezentacji., Wiedza i Życie, Warszawa, 2000, 1

Literatura dodatkowa

  1. Negrino T., PowerPoint. Tworzenie prezentacji. Projekty, Helion, Gliwice, 2005, 1

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przedstawienie metodyki realizacji pracy magisterskiej z wybranego zakresu kierunku studiów. Omówienie kwestii wyboru problemu badawczego, sensu celu i hipotezy pracy dyplomowej, metod badawczych pozwalających na realizację celu pracy.4
T-P-2Prezentacja przez studentów tematów prac dyplomowych, a następnie ich omówienie z punktu widzenia aktualności tematyki pracy, doboru tematu pracy do postawionej hipotezy badawczej i celu pracy, planowanego zakresu pracy, wybranych narzędzi badawczych.4
T-P-3Omówienie etapów obrony pracy dyplomowej i przebiegu egzaminu dyplomowego.2
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach10
A-P-2Przygotowanie dwóch prezentacji z zakresu pracy dyplomowej10
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D18/8_W01Ma wiedzę umożliwiającą samodzielne formułowanie zadań techniczno-informatycznych, doboru dziedzin naukowych i nardzędzi informatycznych koniecznych do realizacji tych zadań i oceny realności ich wykonania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W01Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów matematyki teoretycznej oraz matematyki stosowanej
I_2A_W10Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą trendów rozwojowych i możliwości zastosowania informatyki w wybranych obszarach nauki i techniki
I_2A_W05Ma rozszerzoną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu metod informatyki wykorzystywanych do rozwiązywania problemów w wybranych obszarach nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności doboru metod badawczych oraz definiowania hipotez i celów adekwatnych do postawionego problemu badawczego.
C-5Trening studenta w prezentowaniu i obronie wyników własnych prac i projektów.
C-2Zapoznanie się z wymogami dotyczącymi treści i struktury pracy dyplomowej.
C-3Zapoznanie się z przebiegiem obrony pracy dyplowej, egzaminu dyplomowego i wymaganiami stawianymi podczas obrony i egzaminu studentowi.
C-4Sformułowanie przez studenta tematu, celu i hipotezy pracy dyplomowej we wspołpracy z opiekunem naukowym.
Treści programoweT-P-1Przedstawienie metodyki realizacji pracy magisterskiej z wybranego zakresu kierunku studiów. Omówienie kwestii wyboru problemu badawczego, sensu celu i hipotezy pracy dyplomowej, metod badawczych pozwalających na realizację celu pracy.
T-P-2Prezentacja przez studentów tematów prac dyplomowych, a następnie ich omówienie z punktu widzenia aktualności tematyki pracy, doboru tematu pracy do postawionej hipotezy badawczej i celu pracy, planowanego zakresu pracy, wybranych narzędzi badawczych.
T-P-3Omówienie etapów obrony pracy dyplomowej i przebiegu egzaminu dyplomowego.
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Referowanie wybranych tematów przez prowadzącego połączone z prezentacją materiałów pomocniczych.
M-3Prezentacja, dyskusja, burza mózgów, analiza.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności podczas dyskusji dydaktycznych prowadzonych w odniesieniu do prezentowanych tematów prac magisterskich.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania końcowego, w którym zostaną zdefiniowane podstawowe elementy pracy magisterskiej studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna metodyki realizacji pracy dyplomowej z zakresu kierunku studiów. Nie potrafi przedstawić problemu badawczego,celu, zakresu pracy dyplomowej oraz metody badawczej.
3,0Zna metodykę w realizacji pracy dyplomowej. Potrafi przedstawić ogólnie problem badawczy cel i zakres pracy dyplomowej.
3,5To co na ocenę dostateczną oraz potrafi szczegółowo przedstawić problem badawczy cel i zakres pracy dyplomowej.
4,0To co na ocenę dostateczną plus oraz ma ogólną wiedzę z zakresu problemu badawczego. Wie jak opracować harmonogram pracy dyplomowej.
4,5To co na ocenę dobrą oraz ma szczegółową wiedzę z zakresu problemu badawczego.
5,0To co na ocenę dobry plus oraz ma zaplanowany harmonogram pracy dyplomowej oraz wykonanie zadań zgodnie z harmonogramem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D18/8_U01W wyniku przeprowadzonych zajęc student posiądzie umiejętności w zakresie sposobu przygotowania pracy dyplomowej od strony formalnej (spisy rzeczy, odsyłacze), oraz potrafi dobrać odpowiednie narzędzia badawcze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U04Potrafi wybrać, krytycznie ocenić przydatność i zastosować metodę i narzędzia rozwiązania złożonego zadania inżynierskiego
I_2A_U02Potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł (literatura, Internet, bazy danych, dokumentacja techniczna), dokonywać ich interpretacji i oceny
I_2A_U05Potrafi prawidłowo zaplanować, przeprowadzić eksperyment badawczy, dokonać analizy i prezentacji uzyskanych wyników
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności doboru metod badawczych oraz definiowania hipotez i celów adekwatnych do postawionego problemu badawczego.
C-5Trening studenta w prezentowaniu i obronie wyników własnych prac i projektów.
C-2Zapoznanie się z wymogami dotyczącymi treści i struktury pracy dyplomowej.
C-3Zapoznanie się z przebiegiem obrony pracy dyplowej, egzaminu dyplomowego i wymaganiami stawianymi podczas obrony i egzaminu studentowi.
C-4Sformułowanie przez studenta tematu, celu i hipotezy pracy dyplomowej we wspołpracy z opiekunem naukowym.
Treści programoweT-P-1Przedstawienie metodyki realizacji pracy magisterskiej z wybranego zakresu kierunku studiów. Omówienie kwestii wyboru problemu badawczego, sensu celu i hipotezy pracy dyplomowej, metod badawczych pozwalających na realizację celu pracy.
T-P-2Prezentacja przez studentów tematów prac dyplomowych, a następnie ich omówienie z punktu widzenia aktualności tematyki pracy, doboru tematu pracy do postawionej hipotezy badawczej i celu pracy, planowanego zakresu pracy, wybranych narzędzi badawczych.
T-P-3Omówienie etapów obrony pracy dyplomowej i przebiegu egzaminu dyplomowego.
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Referowanie wybranych tematów przez prowadzącego połączone z prezentacją materiałów pomocniczych.
M-3Prezentacja, dyskusja, burza mózgów, analiza.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności podczas dyskusji dydaktycznych prowadzonych w odniesieniu do prezentowanych tematów prac magisterskich.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania końcowego, w którym zostaną zdefiniowane podstawowe elementy pracy magisterskiej studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi opracować przeglądu literatury, spisu treści, odsyłaczy.
3,0Potrafi opracować przegląd literatury, wykonać spisy treści.
3,5To co na ocenę dostateczną oraz potrafi sformatować wykonane spisy treści wg przyjętych zasad oraz ogólnie zaproponować narzędzia badawcze.
4,0To co na ocenę dostateczną plus oraz potrafi dostosować poszczególne elementy pracy do odpowiedniego formatowania oraz dobrać narzędzia badawcze potrzebne do realizacji pracy dyplomowej.
4,5To co na ocene dobrą oraz potrafi prawidłowo zaprezentować własny temat pracy w tym cel i zakres pracy.
5,0To co na ocenę dobry plus oraz potrafi dobrać właściwe pozycje bibliograficzne i metody badawcze oraz jest w stanie wskazać w jaki sposób można zaadoptować wybrane metody, tak, żeby dokładniej odzwierciedlały charakterystykę problemów poruszanych w pracy.