Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)

Sylabus przedmiotu Inżynierskie pakiety oprogramowania (CAD/CAM/CAE):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynierskie pakiety oprogramowania (CAD/CAM/CAE)
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Pluciński <Marcin.Plucinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Adamus <Ewa.Adamus@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 0,80,50zaliczenie
laboratoriaL3 10 1,20,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana jest wstępna wiedza z przedmiotu: Podstawy informatyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie podstawowych wiadomości teoretycznych o rodzajach systemów CAx, ich działaniu, budowie, pełnionych funkcjach oraz o sposobach geometrycznego modelowania konstrukcji.
C-2Opanowanie umiejętności programowania w języku skryptowym systemu MATLAB (przykładowy system CAE).
C-3Opanowanie podstawowej obsługi przykładowego programu CADD (AutoCAD).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z przykładowym systemem CAD: AutoCAD. Podstawowe operacje kreślarskie 2D. Podstawy wymiarowania rysunków.2
T-L-2Podstawowe operacje edycyjne dla rysunków 2D. Zmiana parametrów rysunku.1
T-L-3Zaawansowane operacje kreślarskie i edycyjne dla rysunków 2D.1
T-L-4Ćwiczenia w programowaniu w MATLAB-ie. Tworzenie macierzy. Operacje na macierzach.1
T-L-5Ćwiczenia w programowaniu w MATLAB-ie. Kreślenie wykresów. Tworzenie i uruchamianie skryptów.2
T-L-6Ćwiczenia w programowaniu w MATLAB-ie. Tworzenie i uruchamianie funkcji. Rozwiązywanie prostych problemów numerycznych.2
T-L-7Zaliczenie laboratorium.1
10
wykłady
T-W-1MATLAB - jako program do obliczeń inżynierskich. Ogólne założenia konstrukcji systemu. Organizacja pracy z systemem. Definicja zmiennych w MATLAB-ie. Sposoby tworzenia macierzy. Podstawowe operacje na macierzach.1
T-W-2Podstawy programowania w języku MATLAB-a (skrypty, funkcje, polecenia sterujące).2
T-W-3Typy zmiennych i struktury danych w MATLAB-ie oraz powiązane z nimi polecenia.1
T-W-4Kreślenie wykresów za pomocą MATLAB-a.1
T-W-5Podstawy analizy danych w MATLAB-ie. Podstawowe procedury numeryczne. Przegląd wybranych przyborników.1
T-W-6Wprowadzenie do systemów komputerowego wspomagania projektowania (pojęcia podstawowe, typy systemów, historia rozwoju systemów CAD, istota i zakres komputerowego wspomagania prac inżynierskich, prespektywy rozwoju, ogólna budowa systemów CAD).2
T-W-7Grafika komputerowa w systemach CAD. Komputerowy zapis konstrukcji. Modelowanie geometryczne, modelowanie parametryczne. Integracja projektowania i wytwarzania - systemy CAD/CAM.1
T-W-8Zaliczenie wykładu.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych + zaliczenie zajęć.10
A-L-2Samodzielne dokończenie rysunków z zajęć.5
A-L-3Samodzielne kreslenie rysunków dodatkowych.3
A-L-4Samodzielne oprogramowanie przykładów wskazanych jako zadania domowe.7
A-L-5Konsultacje do laboratorium.1
A-L-6Przygotowanie do zaliczenia.4
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach + zaliczenie wykładu.10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładu.10
A-W-3Konsultacje do wykładu.1
A-W-4Samodzielna realizacja zadań domowych.4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne - pokaz i samodzielne kreślenie zadanych rysunków w systemie AutoCAD.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielne programowanie wybranych problemów w MATLAB-ie.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań realizowanych w trakcie zajęć.
S-2Ocena formująca: Laboratorium: krótkie pisemne zaliczenie na początku zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Laboratorium: zaliczenie praktyczne na ostatnich zajęciach, w czasie którego student musi wykazać się umiejętnością samodzielnej realizacji zadań (rysunek w systemie AutoCAD, programowanie w MATLAB-ie). Ocena końcowa obliczana jest jako średnia ważona ocen formujących i oceny podsumowującej.
S-4Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie pisemne składające się z dwóch części. W pierwszej student musi wykazać się wiedzą teoretyczną dotyczącą systemów CAD/CAM/CAE. W drugiej, umijętnością programowania w systemie MATLAB. Obie części muszą być zaliczone na ocenę pozytywną. Ocena końcowa obliczana jest jako średnia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D/02_W01
W wyniku zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować działanie, budowę i funkcje pełnione przez inżynierskie pakiety oprogramowania CAx.
I_1A_W16T1A_W04, T1A_W08, T1A_W10, T1A_W11InzA_W01, InzA_W03C-1T-W-7, T-W-6M-1S-4
I_1A_D/02_W02
W wyniku zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować możliwości skryptowego języka systemu MATLAB (jego składnię, sposób użycia i kategorie zadań inżynierskich jakie można z jego pomocą zrealizować).
I_1A_W06T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-2T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1, M-3S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D/02_U01
W wyniku zajęć student powinien posiadać umiejętność obsługi systemu AutoCAD w podstawowym zakresie (kreślenie i edycja rysunków 2D).
I_1A_U17, I_1A_U05T1A_U01, T1A_U02, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U13, T1A_U15InzA_U05, InzA_U07C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-2, S-1, S-3
I_1A_D/02_U02
W wyniku zajęć student powinien posiadać umiejętność obsługi systemu MATLAB i programować w jego języku.
I_1A_U15, I_1A_U03T1A_U01, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-L-5, T-L-6, T-L-4M-1, M-3S-4, S-2, S-1, S-3
I_1A_D/02_U03
W wyniku zajęć student powinien posiadać umiejętność doboru narzędzia CAx do realizowanego zadania inżynierskiego.
I_1A_U17T1A_U01, T1A_U15InzA_U07C-1T-W-7, T-W-6M-1S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_D/02_W01
W wyniku zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować działanie, budowę i funkcje pełnione przez inżynierskie pakiety oprogramowania CAx.
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych inżynierskich pakietów oprogramowania CAx, nie zna ich budowy i działania.
3,0Student potrafi definiować typy podstawowych inżynierskich pakietów oprogramowania CAx, zna ich budowę i działanie.
3,5Student potrafi definiować typy podstawowych inżynierskich pakietów oprogramowania CAx, zna ich budowę i działanie. Potrafi opisać podstawowe sposoby reprezentacji danych stosowane w systemach CAx.
4,0Student potrafi definiować typy podstawowych inżynierskich pakietów oprogramowania CAx, zna ich budowę i działanie, umie wskazać różnice w ich działaniu. Potrafi opisać podstawowe sposoby reprezentacji danych stosowane w systemach CAx.
4,5Student potrafi definiować typy podstawowych inżynierskich pakietów oprogramowania CAx, zna ich budowę i działanie, umie wskazać różnice w ich działaniu. Potrafi opisać podstawowe sposoby reprezentacji danych stosowane w systemach CAx. Rozumie znaczenie systemów CAx w procesie projektowania i wytwarzania.
5,0Student potrafi definiować typy podstawowych inżynierskich pakietów oprogramowania CAx, zna ich budowę i działanie, umie wskazać różnice w ich działaniu. Potrafi opisać podstawowe sposoby reprezentacji danych stosowane w systemach CAx. Rozumie znaczenie systemów CAx w procesie projektowania i wytwarzania oraz umie formułować wymagania dla systemu mającego realizować okreslone zadania.
I_1A_D/02_W02
W wyniku zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować możliwości skryptowego języka systemu MATLAB (jego składnię, sposób użycia i kategorie zadań inżynierskich jakie można z jego pomocą zrealizować).
2,0Student nie zna składni języka systemu MATLAB w stopniu podstawowym.
3,0Student zna składnię języka systemu MATLAB w stopniu podstawowym. Zna kategorie zadań inżynierskich i naukowych jakie można z jego pomocą zrealizować.
3,5Student zna składnię języka systemu MATLAB w stopniu podstawowym i potrafi ją zilustrować przykładami. Zna kategorie zadań inżynierskich i naukowych jakie można z jego pomocą zrealizować.
4,0Student zna składnię języka systemu MATLAB w stopniu dobrym i potrafi ją zilustrować przykładami. Zna kategorie zadań inżynierskich i naukowych jakie można z jego pomocą zrealizować. Potrafi wykorzystać język MATLAB-a do rozwiązania prostych zadań naukowych.
4,5Student zna składnię języka systemu MATLAB w stopniu dobrym i potrafi ją zilustrować przykładami. Zna kategorie zadań inżynierskich i naukowych jakie można z jego pomocą zrealizować. Potrafi wykorzystać język MATLAB-a do rozwiązania zadań naukowych i umie ocenić jakość rozwiązania.
5,0Student zna składnię języka systemu MATLAB w stopniu bardzo dobrym i potrafi ją zilustrować przykładami. Zna kategorie zadań inżynierskich i naukowych jakie można z jego pomocą zrealizować. Potrafi wykorzystać język MATLAB-a do rozwiązania zadań naukowych i umie ocenić wpływ przyjętego rozwiązania na efektywność kodu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_D/02_U01
W wyniku zajęć student powinien posiadać umiejętność obsługi systemu AutoCAD w podstawowym zakresie (kreślenie i edycja rysunków 2D).
2,0Student nie umie obsugiwać systemu AutoCAD w stopniu podstawowym.
3,0Student umie obsugiwać system AutoCAD w stopniu podstawowym (kreślenie i edycja rysunków 2D).
3,5Student umie obsugiwać system AutoCAD w stopniu podstawowym (kreślenie i zaawansowana edycja rysunków 2D). Umie modyfikować atrybuty elementów rysunkowych.
4,0Student umie obsugiwać system AutoCAD w stopniu dobrym (kreślenie, wymiarowanie i zaawansowana edycja złozonych rysunków 2D). Umie modyfikować atrybuty elementów rysunkowych.
4,5Student umie obsugiwać system AutoCAD w stopniu dobrym (kreślenie, wymiarowanie i zaawansowana edycja złozonych rysunków 2D). Umie modyfikować atrybuty elementów rysunkowych. Zna dobrze mozliwości poszczególnych narzędzi programu.
5,0Student umie obsugiwać system AutoCAD w stopniu dobrym (kreślenie, wymiarowanie i zaawansowana edycja złozonych rysunków 2D). Umie modyfikować atrybuty elementów rysunkowych. Zna dobrze mozliwości poszczególnych narzędzi programu i umie je biegle wykorzystać.
I_1A_D/02_U02
W wyniku zajęć student powinien posiadać umiejętność obsługi systemu MATLAB i programować w jego języku.
2,0Student nie umie obsługiwać systemu MATLAB i programować w jego języku w stopniu podstawowym.
3,0Student umie obsługiwać system MATLAB i programować w jego języku w stopniu podstawowym.
3,5Student umie obsługiwać system MATLAB i programować w jego języku w stopniu podstawowym. Umie wykorzystać system do obliczeń inżynierskich.
4,0Student umie obsługiwać system MATLAB i programować w jego języku w stopniu dobrym. Umie wykorzystać system do obliczeń inżynierskich.
4,5Student dobrze umie obsługiwać system MATLAB i programować w jego języku. Umie rozwiązać z jego pomocą postawione zadanie inżynierskie i naukowe.
5,0Student dobrze umie obsługiwać system MATLAB i programować w jego języku. Umie rozwiązać z jego pomocą postawione złożone zadanie inżynierskie i naukowe. Umie ocenić jego jakość.
I_1A_D/02_U03
W wyniku zajęć student powinien posiadać umiejętność doboru narzędzia CAx do realizowanego zadania inżynierskiego.
2,0Student nie umie dobrać odpowiedniego narzędzia CAx do postawionego zadania inżynierskiego.
3,0Student umie dobrać odpowiednie narzędzie CAx realizujące określone zadanie inżynierskie.
3,5Student umie dobrać odpowiednie narzędzie CAx realizujące określone zadanie inżynierskie. Umie wyjaśnić swoją decyzję.
4,0Student umie dobrać odpowiednie narzędzie CAx realizujące określone zadanie inżynierskie i umie wyjaśnić swoją decyzję. Umie wskazać na konkretne oprogramowanie.
4,5Student umie dobrać odpowiednie narzędzie CAx realizujące określone zadanie inżynierskie i umie wyjaśnić swoją decyzję. Umie wskazać na konkretne oprogramowanie i zna jego zalety i wady.
5,0Student umie dobrać odpowiednie narzędzie CAx realizujące określone zadanie inżynierskie i umie wyjaśnić swoją decyzję. Umie wskazać na konkretne oprogramowanie i zna jego zalety i wady. Rozumie problemy związane z wdrażaniem systemów CAx.

Literatura podstawowa

  1. Ewa Adamus, Marcin Pluciński, Matlab - ćwiczenia, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2009
  2. Andrzej Zalewski, Rafał Cegieła, Matlab - obliczenia numeryczne i ich zastosowania, Wydawnictwo Nakom, Poznań, 2003
  3. Andrzej Pikoń, AutoCAD 2009 PL - pierwsze kroki, Wydawnictwo Helion, Warszawa, 2009
  4. Autodesk, AutoCAD 2009 - pierwsze kroki, dokumentacja oprogramowania, dostępny on-line razem z programem, 2008
  5. Teodor Winkler, Komputerowy zapis konstrukcji, WNT, Warszawa, 1997
  6. Wojciech Tarnowski, Komputerowe wspomaganie projektowania, WNT, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Autodesk, AutoCAD 2009 - podręcznik użytkownika (część I), dokumentacja oprogramowania, dostępny on-line razem z programem, 2008
  2. Bogumiła Mrozek, Zbigniew Mrozek, Matlab i Simulink. Poradnik użytkownika, Wydawnictwo Helion, Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z przykładowym systemem CAD: AutoCAD. Podstawowe operacje kreślarskie 2D. Podstawy wymiarowania rysunków.2
T-L-2Podstawowe operacje edycyjne dla rysunków 2D. Zmiana parametrów rysunku.1
T-L-3Zaawansowane operacje kreślarskie i edycyjne dla rysunków 2D.1
T-L-4Ćwiczenia w programowaniu w MATLAB-ie. Tworzenie macierzy. Operacje na macierzach.1
T-L-5Ćwiczenia w programowaniu w MATLAB-ie. Kreślenie wykresów. Tworzenie i uruchamianie skryptów.2
T-L-6Ćwiczenia w programowaniu w MATLAB-ie. Tworzenie i uruchamianie funkcji. Rozwiązywanie prostych problemów numerycznych.2
T-L-7Zaliczenie laboratorium.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1MATLAB - jako program do obliczeń inżynierskich. Ogólne założenia konstrukcji systemu. Organizacja pracy z systemem. Definicja zmiennych w MATLAB-ie. Sposoby tworzenia macierzy. Podstawowe operacje na macierzach.1
T-W-2Podstawy programowania w języku MATLAB-a (skrypty, funkcje, polecenia sterujące).2
T-W-3Typy zmiennych i struktury danych w MATLAB-ie oraz powiązane z nimi polecenia.1
T-W-4Kreślenie wykresów za pomocą MATLAB-a.1
T-W-5Podstawy analizy danych w MATLAB-ie. Podstawowe procedury numeryczne. Przegląd wybranych przyborników.1
T-W-6Wprowadzenie do systemów komputerowego wspomagania projektowania (pojęcia podstawowe, typy systemów, historia rozwoju systemów CAD, istota i zakres komputerowego wspomagania prac inżynierskich, prespektywy rozwoju, ogólna budowa systemów CAD).2
T-W-7Grafika komputerowa w systemach CAD. Komputerowy zapis konstrukcji. Modelowanie geometryczne, modelowanie parametryczne. Integracja projektowania i wytwarzania - systemy CAD/CAM.1
T-W-8Zaliczenie wykładu.1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych + zaliczenie zajęć.10
A-L-2Samodzielne dokończenie rysunków z zajęć.5
A-L-3Samodzielne kreslenie rysunków dodatkowych.3
A-L-4Samodzielne oprogramowanie przykładów wskazanych jako zadania domowe.7
A-L-5Konsultacje do laboratorium.1
A-L-6Przygotowanie do zaliczenia.4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach + zaliczenie wykładu.10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładu.10
A-W-3Konsultacje do wykładu.1
A-W-4Samodzielna realizacja zadań domowych.4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_D/02_W01W wyniku zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować działanie, budowę i funkcje pełnione przez inżynierskie pakiety oprogramowania CAx.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W16ma wiedzę dotyczącą możliwości zastosowania informatyki w różnych dziedzinach aktywności ludzkiej (np. w przemyśle, zarządzaniu i medycynie)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstawowych wiadomości teoretycznych o rodzajach systemów CAx, ich działaniu, budowie, pełnionych funkcjach oraz o sposobach geometrycznego modelowania konstrukcji.
Treści programoweT-W-7Grafika komputerowa w systemach CAD. Komputerowy zapis konstrukcji. Modelowanie geometryczne, modelowanie parametryczne. Integracja projektowania i wytwarzania - systemy CAD/CAM.
T-W-6Wprowadzenie do systemów komputerowego wspomagania projektowania (pojęcia podstawowe, typy systemów, historia rozwoju systemów CAD, istota i zakres komputerowego wspomagania prac inżynierskich, prespektywy rozwoju, ogólna budowa systemów CAD).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie pisemne składające się z dwóch części. W pierwszej student musi wykazać się wiedzą teoretyczną dotyczącą systemów CAD/CAM/CAE. W drugiej, umijętnością programowania w systemie MATLAB. Obie części muszą być zaliczone na ocenę pozytywną. Ocena końcowa obliczana jest jako średnia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych inżynierskich pakietów oprogramowania CAx, nie zna ich budowy i działania.
3,0Student potrafi definiować typy podstawowych inżynierskich pakietów oprogramowania CAx, zna ich budowę i działanie.
3,5Student potrafi definiować typy podstawowych inżynierskich pakietów oprogramowania CAx, zna ich budowę i działanie. Potrafi opisać podstawowe sposoby reprezentacji danych stosowane w systemach CAx.
4,0Student potrafi definiować typy podstawowych inżynierskich pakietów oprogramowania CAx, zna ich budowę i działanie, umie wskazać różnice w ich działaniu. Potrafi opisać podstawowe sposoby reprezentacji danych stosowane w systemach CAx.
4,5Student potrafi definiować typy podstawowych inżynierskich pakietów oprogramowania CAx, zna ich budowę i działanie, umie wskazać różnice w ich działaniu. Potrafi opisać podstawowe sposoby reprezentacji danych stosowane w systemach CAx. Rozumie znaczenie systemów CAx w procesie projektowania i wytwarzania.
5,0Student potrafi definiować typy podstawowych inżynierskich pakietów oprogramowania CAx, zna ich budowę i działanie, umie wskazać różnice w ich działaniu. Potrafi opisać podstawowe sposoby reprezentacji danych stosowane w systemach CAx. Rozumie znaczenie systemów CAx w procesie projektowania i wytwarzania oraz umie formułować wymagania dla systemu mającego realizować okreslone zadania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_D/02_W02W wyniku zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować możliwości skryptowego języka systemu MATLAB (jego składnię, sposób użycia i kategorie zadań inżynierskich jakie można z jego pomocą zrealizować).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W06zna wybrane języki i techniki programowania, podstawowe techniki projektowania i wytwarzania aplikacji oraz systemów informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności programowania w języku skryptowym systemu MATLAB (przykładowy system CAE).
Treści programoweT-W-3Typy zmiennych i struktury danych w MATLAB-ie oraz powiązane z nimi polecenia.
T-W-2Podstawy programowania w języku MATLAB-a (skrypty, funkcje, polecenia sterujące).
T-W-1MATLAB - jako program do obliczeń inżynierskich. Ogólne założenia konstrukcji systemu. Organizacja pracy z systemem. Definicja zmiennych w MATLAB-ie. Sposoby tworzenia macierzy. Podstawowe operacje na macierzach.
T-W-4Kreślenie wykresów za pomocą MATLAB-a.
T-W-5Podstawy analizy danych w MATLAB-ie. Podstawowe procedury numeryczne. Przegląd wybranych przyborników.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielne programowanie wybranych problemów w MATLAB-ie.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie pisemne składające się z dwóch części. W pierwszej student musi wykazać się wiedzą teoretyczną dotyczącą systemów CAD/CAM/CAE. W drugiej, umijętnością programowania w systemie MATLAB. Obie części muszą być zaliczone na ocenę pozytywną. Ocena końcowa obliczana jest jako średnia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna składni języka systemu MATLAB w stopniu podstawowym.
3,0Student zna składnię języka systemu MATLAB w stopniu podstawowym. Zna kategorie zadań inżynierskich i naukowych jakie można z jego pomocą zrealizować.
3,5Student zna składnię języka systemu MATLAB w stopniu podstawowym i potrafi ją zilustrować przykładami. Zna kategorie zadań inżynierskich i naukowych jakie można z jego pomocą zrealizować.
4,0Student zna składnię języka systemu MATLAB w stopniu dobrym i potrafi ją zilustrować przykładami. Zna kategorie zadań inżynierskich i naukowych jakie można z jego pomocą zrealizować. Potrafi wykorzystać język MATLAB-a do rozwiązania prostych zadań naukowych.
4,5Student zna składnię języka systemu MATLAB w stopniu dobrym i potrafi ją zilustrować przykładami. Zna kategorie zadań inżynierskich i naukowych jakie można z jego pomocą zrealizować. Potrafi wykorzystać język MATLAB-a do rozwiązania zadań naukowych i umie ocenić jakość rozwiązania.
5,0Student zna składnię języka systemu MATLAB w stopniu bardzo dobrym i potrafi ją zilustrować przykładami. Zna kategorie zadań inżynierskich i naukowych jakie można z jego pomocą zrealizować. Potrafi wykorzystać język MATLAB-a do rozwiązania zadań naukowych i umie ocenić wpływ przyjętego rozwiązania na efektywność kodu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_D/02_U01W wyniku zajęć student powinien posiadać umiejętność obsługi systemu AutoCAD w podstawowym zakresie (kreślenie i edycja rysunków 2D).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U17potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, typowego dla reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
I_1A_U05potrafi tworzyć i posługiwać się dokumentacją techniczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Opanowanie podstawowej obsługi przykładowego programu CADD (AutoCAD).
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z przykładowym systemem CAD: AutoCAD. Podstawowe operacje kreślarskie 2D. Podstawy wymiarowania rysunków.
T-L-2Podstawowe operacje edycyjne dla rysunków 2D. Zmiana parametrów rysunku.
T-L-3Zaawansowane operacje kreślarskie i edycyjne dla rysunków 2D.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne - pokaz i samodzielne kreślenie zadanych rysunków w systemie AutoCAD.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Laboratorium: krótkie pisemne zaliczenie na początku zajęć.
S-1Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań realizowanych w trakcie zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Laboratorium: zaliczenie praktyczne na ostatnich zajęciach, w czasie którego student musi wykazać się umiejętnością samodzielnej realizacji zadań (rysunek w systemie AutoCAD, programowanie w MATLAB-ie). Ocena końcowa obliczana jest jako średnia ważona ocen formujących i oceny podsumowującej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie obsugiwać systemu AutoCAD w stopniu podstawowym.
3,0Student umie obsugiwać system AutoCAD w stopniu podstawowym (kreślenie i edycja rysunków 2D).
3,5Student umie obsugiwać system AutoCAD w stopniu podstawowym (kreślenie i zaawansowana edycja rysunków 2D). Umie modyfikować atrybuty elementów rysunkowych.
4,0Student umie obsugiwać system AutoCAD w stopniu dobrym (kreślenie, wymiarowanie i zaawansowana edycja złozonych rysunków 2D). Umie modyfikować atrybuty elementów rysunkowych.
4,5Student umie obsugiwać system AutoCAD w stopniu dobrym (kreślenie, wymiarowanie i zaawansowana edycja złozonych rysunków 2D). Umie modyfikować atrybuty elementów rysunkowych. Zna dobrze mozliwości poszczególnych narzędzi programu.
5,0Student umie obsugiwać system AutoCAD w stopniu dobrym (kreślenie, wymiarowanie i zaawansowana edycja złozonych rysunków 2D). Umie modyfikować atrybuty elementów rysunkowych. Zna dobrze mozliwości poszczególnych narzędzi programu i umie je biegle wykorzystać.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_D/02_U02W wyniku zajęć student powinien posiadać umiejętność obsługi systemu MATLAB i programować w jego języku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U15potrafi wykorzystywać poznane metody, modele matematyczne oraz symulacje komputerowe do rozwiązywania prostych problemów inżynierskich
I_1A_U03umie oceniać przydatność i stosować różne paradygmaty programowania, języki i środowiska programistyczne do rozwiązywania problemów dziedzinowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności programowania w języku skryptowym systemu MATLAB (przykładowy system CAE).
Treści programoweT-W-3Typy zmiennych i struktury danych w MATLAB-ie oraz powiązane z nimi polecenia.
T-W-2Podstawy programowania w języku MATLAB-a (skrypty, funkcje, polecenia sterujące).
T-W-1MATLAB - jako program do obliczeń inżynierskich. Ogólne założenia konstrukcji systemu. Organizacja pracy z systemem. Definicja zmiennych w MATLAB-ie. Sposoby tworzenia macierzy. Podstawowe operacje na macierzach.
T-W-4Kreślenie wykresów za pomocą MATLAB-a.
T-W-5Podstawy analizy danych w MATLAB-ie. Podstawowe procedury numeryczne. Przegląd wybranych przyborników.
T-L-5Ćwiczenia w programowaniu w MATLAB-ie. Kreślenie wykresów. Tworzenie i uruchamianie skryptów.
T-L-6Ćwiczenia w programowaniu w MATLAB-ie. Tworzenie i uruchamianie funkcji. Rozwiązywanie prostych problemów numerycznych.
T-L-4Ćwiczenia w programowaniu w MATLAB-ie. Tworzenie macierzy. Operacje na macierzach.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielne programowanie wybranych problemów w MATLAB-ie.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie pisemne składające się z dwóch części. W pierwszej student musi wykazać się wiedzą teoretyczną dotyczącą systemów CAD/CAM/CAE. W drugiej, umijętnością programowania w systemie MATLAB. Obie części muszą być zaliczone na ocenę pozytywną. Ocena końcowa obliczana jest jako średnia.
S-2Ocena formująca: Laboratorium: krótkie pisemne zaliczenie na początku zajęć.
S-1Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań realizowanych w trakcie zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Laboratorium: zaliczenie praktyczne na ostatnich zajęciach, w czasie którego student musi wykazać się umiejętnością samodzielnej realizacji zadań (rysunek w systemie AutoCAD, programowanie w MATLAB-ie). Ocena końcowa obliczana jest jako średnia ważona ocen formujących i oceny podsumowującej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie obsługiwać systemu MATLAB i programować w jego języku w stopniu podstawowym.
3,0Student umie obsługiwać system MATLAB i programować w jego języku w stopniu podstawowym.
3,5Student umie obsługiwać system MATLAB i programować w jego języku w stopniu podstawowym. Umie wykorzystać system do obliczeń inżynierskich.
4,0Student umie obsługiwać system MATLAB i programować w jego języku w stopniu dobrym. Umie wykorzystać system do obliczeń inżynierskich.
4,5Student dobrze umie obsługiwać system MATLAB i programować w jego języku. Umie rozwiązać z jego pomocą postawione zadanie inżynierskie i naukowe.
5,0Student dobrze umie obsługiwać system MATLAB i programować w jego języku. Umie rozwiązać z jego pomocą postawione złożone zadanie inżynierskie i naukowe. Umie ocenić jego jakość.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_D/02_U03W wyniku zajęć student powinien posiadać umiejętność doboru narzędzia CAx do realizowanego zadania inżynierskiego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U17potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, typowego dla reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstawowych wiadomości teoretycznych o rodzajach systemów CAx, ich działaniu, budowie, pełnionych funkcjach oraz o sposobach geometrycznego modelowania konstrukcji.
Treści programoweT-W-7Grafika komputerowa w systemach CAD. Komputerowy zapis konstrukcji. Modelowanie geometryczne, modelowanie parametryczne. Integracja projektowania i wytwarzania - systemy CAD/CAM.
T-W-6Wprowadzenie do systemów komputerowego wspomagania projektowania (pojęcia podstawowe, typy systemów, historia rozwoju systemów CAD, istota i zakres komputerowego wspomagania prac inżynierskich, prespektywy rozwoju, ogólna budowa systemów CAD).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie pisemne składające się z dwóch części. W pierwszej student musi wykazać się wiedzą teoretyczną dotyczącą systemów CAD/CAM/CAE. W drugiej, umijętnością programowania w systemie MATLAB. Obie części muszą być zaliczone na ocenę pozytywną. Ocena końcowa obliczana jest jako średnia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dobrać odpowiedniego narzędzia CAx do postawionego zadania inżynierskiego.
3,0Student umie dobrać odpowiednie narzędzie CAx realizujące określone zadanie inżynierskie.
3,5Student umie dobrać odpowiednie narzędzie CAx realizujące określone zadanie inżynierskie. Umie wyjaśnić swoją decyzję.
4,0Student umie dobrać odpowiednie narzędzie CAx realizujące określone zadanie inżynierskie i umie wyjaśnić swoją decyzję. Umie wskazać na konkretne oprogramowanie.
4,5Student umie dobrać odpowiednie narzędzie CAx realizujące określone zadanie inżynierskie i umie wyjaśnić swoją decyzję. Umie wskazać na konkretne oprogramowanie i zna jego zalety i wady.
5,0Student umie dobrać odpowiednie narzędzie CAx realizujące określone zadanie inżynierskie i umie wyjaśnić swoją decyzję. Umie wskazać na konkretne oprogramowanie i zna jego zalety i wady. Rozumie problemy związane z wdrażaniem systemów CAx.