Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie

Sylabus przedmiotu Sterowanie ruchem w sieciach teleinformatycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sterowanie ruchem w sieciach teleinformatycznych
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Bogusławski <Krzysztof.Boguslawski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 10 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL7 10 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza z przedmiotów: Podstawy programowania, Architektura systemów komputerowych, Systemy operacyjne, Sieci Komputerowe i telekomunikacyjne.
W-2Znajomość zagadnień elektroniki i elektryczności oraz praw fizyki.
W-3Podstawowa znajomość matematyki. Podstawy informatyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opis zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych QoS (architektury warstwowe systemów jakości usług, klasy ruchu, miary jakości).
C-2Opis metody sterowanie przepływem (ang. flow control ) – metoda okna i metoda kredytów. Metody przeciwdziałania przeciążeniom.
C-3Opis miar jakości połączeń i miary jakości transferu.
C-4Opis sieci ATM jako przykładu technologii zapewniającej transfer z zapewnieniem QoS. Metoda Token Bucket. Zarządzanie buforami w przełącznikach: FIFO, kolejka ściśle priorytetowa, sprawiedliwe kolejkowanie, ważone cykliczne kolejkowanie, ważone sprawiedliwe kolejkowanie Metody przyjmowania nowych wywołań CAC (Call Admission Control): Peak Bandwidth CAC, Algorytm Jednakowej Przepustowości.
C-5Wykonanie symulacji mającej na celu zbadanie metody Token Bucket, zarządzania buforami w przełącznikach: FIFO, kolejka ściśle priorytetowa, sprawiedliwe kolejkowanie, ważone cykliczne kolejkowanie, ważone sprawiedliwe kolejkowanie.
C-6Wykonanie symulacji algorytmów sterowania ruchem w protokole TCP. Algorytmy Karn’a, Jacobsona. Implementacje TCP; Tahoe, Reno.
C-7Wykonanie symulacji algorutmów zapewnienia jakości obsługi w protokole IP. Zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED. Modele zapewnienia QoS.
C-8Opis sterowanie ruchem w protokole TCP. Algorytmy Karn’a, Jacobsona. Implementacje TCP; Tahoe, Reno.
C-9Opis metod zapewnienia jakości obsługi w protokole IP. Zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED. Modele zapewnienia QoS.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wstęp do sieci komputerowych. porównanie sieci z komutacją łącz i komutacją pakietów w odniesieniu do zapewnienia jakości obsługi. Wprowadzenie do zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych QoS (architektury warstwowe systemów jakości usług, klasy ruchu, miary jakości).2
T-L-2Wprowadzenie do pakietu symulacyjnego. Wykonanie symulacji dla przykładowej topologii sieciowej.1
T-L-3Wykonanie symulacji mającej na celu przeprowadzenia prawidłowej adresacji IP oraz protokołów routingu.2
T-L-4Wykonanie symulacji mającej na celu zbadanie metody Token Bucket, zarządzania buforami w przełącznikach: FIFO, kolejka ściśle priorytetowa, sprawiedliwe kolejkowanie, ważone cykliczne kolejkowanie, ważone sprawiedliwe kolejkowanie.1
T-L-5Symulacja algorytmów sterowania ruchem w protokole TCP. Algorytmy Karn’a, Jacobsona. Implementacje TCP; Tahoe, Reno.1
T-L-6Symulacja algorutmów zapewnienia jakości obsługi w protokole IP. Zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED. Modele zapewnienia QoS.2
T-L-7Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
10
wykłady
T-W-1Wstęp do sieci komputerowych. porównanie sieci z komutacją łącz i komutacją pakietów w odniesieniu do zapewnienia jakości obsługi. Wprowadzenie do zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych QoS (architektury warstwowe systemów jakości usług, klasy ruchu, miary jakości).3
T-W-2Miary jakości połączeń i miary jakości transferu.1
T-W-3Opis sieci ATM jako przykładu technologii zapewniającej transfer z zapewnieniem QoS.1
T-W-4Technologia ATM. Metoda Token Bucket. Zarządzanie buforami w przełącznikach: FIFO, kolejka ściśle priorytetowa, sprawiedliwe kolejkowanie, ważone cykliczne kolejkowanie, ważone sprawiedliwe kolejkowanie2
T-W-5Technologia ATM. Metody przyjmowania nowych wywołań CAC (Call Admission Control): Peak Bandwidth CAC, Algorytm Jednakowej Przepustowości.1
T-W-6Sterowanie ruchem w protokole TCP. Algorytmy Karn’a, Jacobsona. Implementacje TCP; Tahoe, Reno.1
T-W-7Zapewnienie jakości obsługi w protokole IP. Zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED. Modele zapewnienia QoS.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych10
A-L-2Wykonanie sprawozdania z laboratorium w domu.6
A-L-3Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych7
A-L-4Udział w konsultacjach do laboratorium.2
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.10
A-W-3obecność na egzaminie.3
A-W-4Udział w konsultacjach do wykładu.2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny - większość wykładów
M-2wykład problemowy dotyczący różnych zdarzeń w sieci
M-3ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
M-4symulacja komputerowa działania sieci.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: "Wejściówki" na zajęciach laboratoryjnych, sprawdzające przygotowanie się do zajęć.
S-2Ocena formująca: Sprawozdania z laboratoriów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie z laboratorium.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O3/07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: opisać zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych, wyjaśnić rolę protokołów w komunikacji sieciowej z uwzględnieniem zapewnienia jakości obsługi, określać klas ruchu i miar jakości usług, mechanizmy sterowania ruchem w protokole TCP (algorytmy Karn’a, Jacobsona, implementacje TCP; Tahoe, Reno, algorytmy powolnego startu, unikania przeciążenia, szybkiej retransmisji, szybkiego odtwarzania), scharakteryzować jakości obsługi w protokole IP, zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania (protokoły: FIFO, PQ, CQ WFQ), zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED, modele zapewnienia QoS, opisać sieć ATM jako przykładu technologii zapewniającej jakość obsługi (metoda Token Bucket, zarządzanie buforami w przełącznikach, metody przyjmowania nowych wywołań CAC, usługi CBR, VBR, ABR, UBR).
I_1A_W23, I_1A_W09, I_1A_W07T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1, C-2, C-9, C-4, C-3, C-8T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3M-2, M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O3/07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: dokonywać konfiguracji sieci i urządzeń w celu uzyskania założonej jakości obsługi dla danej klasy ruchu poprzez zastosowanie odpowiednich mechanizmów sterowania ruchem, zastosować odpowiednie metody sterowania ruchem, rezerwacji zasobów, przyjmowania połączeń oraz konfiguracji tych metod, zaprojektować i wdrażać sieci komputerowe z zapewnieniem jakości obsługi, obsługiwać pakiet symulacyjny z zakresu sieci komputerowych.
I_1A_U17, I_1A_U07, I_1A_U12, I_1A_U02, I_1A_U15, I_1A_U05, I_1A_U09, I_1A_U08T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-9, C-7, C-4, C-6, C-5, C-3, C-8T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-7, T-L-5, T-L-4, T-L-3M-4, M-3S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O3/07_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w pracach projektowych i konfiguracyjnych sieci komputerowych z zapewnieniem jakości obsługi, chętny do pracy grupowej i rozwiązywania problemów w grupie, dbałość o wysoką jakość swojej pracy, kreatywność w dziedzinie sieci komputerowych QoS, otwartość na nowe projekty, postępowanie zgodne z zasadami etyki.
I_1A_K02, I_1A_K01, I_1A_K03, I_1A_K07, I_1A_K04T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-1, C-2, C-9, C-7, C-4, C-6, C-5, C-3, C-8T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-7, T-L-5, T-L-4, T-L-3M-4, M-3S-4, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O3/07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: opisać zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych, wyjaśnić rolę protokołów w komunikacji sieciowej z uwzględnieniem zapewnienia jakości obsługi, określać klas ruchu i miar jakości usług, mechanizmy sterowania ruchem w protokole TCP (algorytmy Karn’a, Jacobsona, implementacje TCP; Tahoe, Reno, algorytmy powolnego startu, unikania przeciążenia, szybkiej retransmisji, szybkiego odtwarzania), scharakteryzować jakości obsługi w protokole IP, zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania (protokoły: FIFO, PQ, CQ WFQ), zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED, modele zapewnienia QoS, opisać sieć ATM jako przykładu technologii zapewniającej jakość obsługi (metoda Token Bucket, zarządzanie buforami w przełącznikach, metody przyjmowania nowych wywołań CAC, usługi CBR, VBR, ABR, UBR).
2,0Student nie jest w stanie: opisać zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych, wyjaśnić rolę protokołów w komunikacji sieciowej z uwzględnieniem zapewnienia jakości obsługi, określać klas ruchu i miar jakości usług, mechanizmy sterowania ruchem w protokole TCP (algorytmy Karn’a, Jacobsona, algorytmy powolnego startu), scharakteryzować jakości obsługi w protokole IP, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED.
3,0Student powinien być w stanie: opisać zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych, wyjaśnić rolę protokołów w komunikacji sieciowej z uwzględnieniem zapewnienia jakości obsługi, określać klas ruchu i miar jakości usług, mechanizmy sterowania ruchem w protokole TCP (algorytmy Karn’a, Jacobsona, algorytmy powolnego startu), scharakteryzować jakości obsługi w protokole IP, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED.
3,5Student powinien być w stanie: opisać zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych, wyjaśnić rolę protokołów w komunikacji sieciowej z uwzględnieniem zapewnienia jakości obsługi, określać klas ruchu i miar jakości usług, mechanizmy sterowania ruchem w protokole TCP (algorytmy Karn’a, Jacobsona, algorytmy powolnego startu), scharakteryzować jakości obsługi w protokole IP, zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED, modele zapewnienia QoS, opisać sieć ATM jako przykładu technologii zapewniającej jakość obsługi (metoda Token Bucket).
4,0Student powinien być w stanie: opisać zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych, wyjaśnić rolę protokołów w komunikacji sieciowej z uwzględnieniem zapewnienia jakości obsługi, określać klas ruchu i miar jakości usług, mechanizmy sterowania ruchem w protokole TCP (algorytmy Karn’a, Jacobsona, algorytmy powolnego startu, unikania przeciążenia), scharakteryzować jakości obsługi w protokole IP, zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED, modele zapewnienia QoS, opisać sieć ATM jako przykładu technologii zapewniającej jakość obsługi (metoda Token Bucket, metody przyjmowania nowych wywołań CAC).
4,5Student powinien być w stanie: opisać zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych, wyjaśnić rolę protokołów w komunikacji sieciowej z uwzględnieniem zapewnienia jakości obsługi, określać klas ruchu i miar jakości usług, mechanizmy sterowania ruchem w protokole TCP (algorytmy Karn’a, Jacobsona, algorytmy powolnego startu, unikania przeciążenia, szybkiej retransmisji, szybkiego odtwarzania), scharakteryzować jakości obsługi w protokole IP, zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED, modele zapewnienia QoS, opisać sieć ATM jako przykładu technologii zapewniającej jakość obsługi (metoda Token Bucket, zarządzanie buforami w przełącznikach, metody przyjmowania nowych wywołań CAC).
5,0Student powinien być w stanie: opisać zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych, wyjaśnić rolę protokołów w komunikacji sieciowej z uwzględnieniem zapewnienia jakości obsługi, określać klas ruchu i miar jakości usług, mechanizmy sterowania ruchem w protokole TCP (algorytmy Karn’a, Jacobsona, implementacje TCP; Tahoe, Reno, algorytmy powolnego startu, unikania przeciążenia, szybkiej retransmisji, szybkiego odtwarzania), scharakteryzować jakości obsługi w protokole IP, zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania (protokoły: FIFO, PQ, CQ WFQ), zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED, modele zapewnienia QoS, opisać sieć ATM jako przykładu technologii zapewniającej jakość obsługi (metoda Token Bucket, zarządzanie buforami w przełącznikach, metody przyjmowania nowych wywołań CAC, usługi CBR, VBR, ABR, UBR).

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O3/07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: dokonywać konfiguracji sieci i urządzeń w celu uzyskania założonej jakości obsługi dla danej klasy ruchu poprzez zastosowanie odpowiednich mechanizmów sterowania ruchem, zastosować odpowiednie metody sterowania ruchem, rezerwacji zasobów, przyjmowania połączeń oraz konfiguracji tych metod, zaprojektować i wdrażać sieci komputerowe z zapewnieniem jakości obsługi, obsługiwać pakiet symulacyjny z zakresu sieci komputerowych.
2,0Student nie potrafi: wykonać zadania laboratoryjnego, wykazać minimalnej wiedzy w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać podstawowej wiedzy z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację jednego parametru metod zapewnienia jakości obsługi.
3,0Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym lub dłuższym czasie ale tylko z pomocą prowadzącego, wykazać minimalną wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać podstawową wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację jednego parametru metod zapewnienia jakości obsługi.
3,5Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie ale z pomocą prowadzącego, wykazać podstawową wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację dwóch parametrów metod zapewnienia jakości obsługi.
4,0Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie ale z pewną pomocą prowadzącego, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację kilku parametrów metod zapewnienia jakości obsługi.
4,5Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację w parametrach metod zapewnienia jakości obsługi.
5,0Student potrafi: bezbłędnie i w krótkim czasie wykonać zadania laboratoryjne, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, efektywnie wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację w metodach i parametrach metod zapewnienia jakości obsługi.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O3/07_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w pracach projektowych i konfiguracyjnych sieci komputerowych z zapewnieniem jakości obsługi, chętny do pracy grupowej i rozwiązywania problemów w grupie, dbałość o wysoką jakość swojej pracy, kreatywność w dziedzinie sieci komputerowych QoS, otwartość na nowe projekty, postępowanie zgodne z zasadami etyki.
2,0Student nie potrafi: wykonać zadania laboratoryjnego, wykazać minimalnej wiedzy w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać podstawowej wiedzy z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację jednego parametru metod zapewnienia jakości obsługi.
3,0Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym lub dłuższym czasie ale tylko z pomocą prowadzącego, wykazać minimalną wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać podstawową wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację jednego parametru metod zapewnienia jakości obsługi.
3,5Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie ale z pomocą prowadzącego, wykazać podstawową wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację dwóch parametrów metod zapewnienia jakości obsługi.
4,0Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie ale z pewną pomocą prowadzącego, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację kilku parametrów metod zapewnienia jakości obsługi.
4,5Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację w parametrach metod zapewnienia jakości obsługi.
5,0Student potrafi: bezbłędnie i w krótkim czasie wykonać zadania laboratoryjne, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, efektywnie wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację w metodach i parametrach metod zapewnienia jakości obsługi.

Literatura podstawowa

  1. A. Grzech, Sterowanie Ruchem w Sieciach Teleinformatycznych, Oficyna wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2002
  2. K. Nowicki, J. Woźniak, Sieci LAN, MAN i WAN - protokoły komunikacyjne, Wydawnictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków, 1998
  3. K. Nowicki, J. Woźniak, Przewodowe i bezprzewodowe sieci LAN, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002
  4. A. S. Tanenbaum, Sieci komputerowe, Helion, Gliwice, 2004, wyd. 4
  5. Adam Wolisz, Podstawy lokalnych sieci komputerowych ; tom 1: Sprzęt komputerowy; tom 2: Oprogramowanie komunikacyjne i usługi sieciowe, WNT - Mikrokomputery, 1992
  6. Mark A. Dye, Rick McDonald, Antoon „Tony” W. Rufi, Akademia sieci Cisco. CCNA Exploration. Semestr 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008
  7. Craig Hunt, TCP/IP Administracja sieci, O’Reilly & Associates Inc, 1991, Wyd.3

Literatura dodatkowa

  1. Janusz Filipiak, Sieci dostępowe dla usług szerokopasmowych - Tom I, Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków, 1997, ISBN 83-86476-11-7
  2. Zdzisław Papir, Sieci dostępowe dla usług szerokopasmowych - Tom III, Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków, 1997, ISBN 83-86476-13-3
  3. W. Richard Stevens, Programowanie zastosowań sieciowych w systemie Unix, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 1998, Wydanie III, ISBN: 83-204-2288-4
  4. Krzysztof Wajda, Sieci szerokopasmowe, Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków, 1995, Wyd. 2 uzup., ISBN: 83-86476-08-7

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wstęp do sieci komputerowych. porównanie sieci z komutacją łącz i komutacją pakietów w odniesieniu do zapewnienia jakości obsługi. Wprowadzenie do zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych QoS (architektury warstwowe systemów jakości usług, klasy ruchu, miary jakości).2
T-L-2Wprowadzenie do pakietu symulacyjnego. Wykonanie symulacji dla przykładowej topologii sieciowej.1
T-L-3Wykonanie symulacji mającej na celu przeprowadzenia prawidłowej adresacji IP oraz protokołów routingu.2
T-L-4Wykonanie symulacji mającej na celu zbadanie metody Token Bucket, zarządzania buforami w przełącznikach: FIFO, kolejka ściśle priorytetowa, sprawiedliwe kolejkowanie, ważone cykliczne kolejkowanie, ważone sprawiedliwe kolejkowanie.1
T-L-5Symulacja algorytmów sterowania ruchem w protokole TCP. Algorytmy Karn’a, Jacobsona. Implementacje TCP; Tahoe, Reno.1
T-L-6Symulacja algorutmów zapewnienia jakości obsługi w protokole IP. Zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED. Modele zapewnienia QoS.2
T-L-7Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do sieci komputerowych. porównanie sieci z komutacją łącz i komutacją pakietów w odniesieniu do zapewnienia jakości obsługi. Wprowadzenie do zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych QoS (architektury warstwowe systemów jakości usług, klasy ruchu, miary jakości).3
T-W-2Miary jakości połączeń i miary jakości transferu.1
T-W-3Opis sieci ATM jako przykładu technologii zapewniającej transfer z zapewnieniem QoS.1
T-W-4Technologia ATM. Metoda Token Bucket. Zarządzanie buforami w przełącznikach: FIFO, kolejka ściśle priorytetowa, sprawiedliwe kolejkowanie, ważone cykliczne kolejkowanie, ważone sprawiedliwe kolejkowanie2
T-W-5Technologia ATM. Metody przyjmowania nowych wywołań CAC (Call Admission Control): Peak Bandwidth CAC, Algorytm Jednakowej Przepustowości.1
T-W-6Sterowanie ruchem w protokole TCP. Algorytmy Karn’a, Jacobsona. Implementacje TCP; Tahoe, Reno.1
T-W-7Zapewnienie jakości obsługi w protokole IP. Zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED. Modele zapewnienia QoS.1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych10
A-L-2Wykonanie sprawozdania z laboratorium w domu.6
A-L-3Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych7
A-L-4Udział w konsultacjach do laboratorium.2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.10
A-W-3obecność na egzaminie.3
A-W-4Udział w konsultacjach do wykładu.2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O3/07_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: opisać zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych, wyjaśnić rolę protokołów w komunikacji sieciowej z uwzględnieniem zapewnienia jakości obsługi, określać klas ruchu i miar jakości usług, mechanizmy sterowania ruchem w protokole TCP (algorytmy Karn’a, Jacobsona, implementacje TCP; Tahoe, Reno, algorytmy powolnego startu, unikania przeciążenia, szybkiej retransmisji, szybkiego odtwarzania), scharakteryzować jakości obsługi w protokole IP, zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania (protokoły: FIFO, PQ, CQ WFQ), zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED, modele zapewnienia QoS, opisać sieć ATM jako przykładu technologii zapewniającej jakość obsługi (metoda Token Bucket, zarządzanie buforami w przełącznikach, metody przyjmowania nowych wywołań CAC, usługi CBR, VBR, ABR, UBR).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W23ma wiedzę w zakresie systemów internetowych
I_1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą systemów telekomunikacyjnych
I_1A_W07ma wiedzę w zakresie technologii sieciowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opis zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych QoS (architektury warstwowe systemów jakości usług, klasy ruchu, miary jakości).
C-2Opis metody sterowanie przepływem (ang. flow control ) – metoda okna i metoda kredytów. Metody przeciwdziałania przeciążeniom.
C-9Opis metod zapewnienia jakości obsługi w protokole IP. Zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED. Modele zapewnienia QoS.
C-4Opis sieci ATM jako przykładu technologii zapewniającej transfer z zapewnieniem QoS. Metoda Token Bucket. Zarządzanie buforami w przełącznikach: FIFO, kolejka ściśle priorytetowa, sprawiedliwe kolejkowanie, ważone cykliczne kolejkowanie, ważone sprawiedliwe kolejkowanie Metody przyjmowania nowych wywołań CAC (Call Admission Control): Peak Bandwidth CAC, Algorytm Jednakowej Przepustowości.
C-3Opis miar jakości połączeń i miary jakości transferu.
C-8Opis sterowanie ruchem w protokole TCP. Algorytmy Karn’a, Jacobsona. Implementacje TCP; Tahoe, Reno.
Treści programoweT-W-6Sterowanie ruchem w protokole TCP. Algorytmy Karn’a, Jacobsona. Implementacje TCP; Tahoe, Reno.
T-W-2Miary jakości połączeń i miary jakości transferu.
T-W-3Opis sieci ATM jako przykładu technologii zapewniającej transfer z zapewnieniem QoS.
T-W-5Technologia ATM. Metody przyjmowania nowych wywołań CAC (Call Admission Control): Peak Bandwidth CAC, Algorytm Jednakowej Przepustowości.
T-W-7Zapewnienie jakości obsługi w protokole IP. Zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED. Modele zapewnienia QoS.
T-W-4Technologia ATM. Metoda Token Bucket. Zarządzanie buforami w przełącznikach: FIFO, kolejka ściśle priorytetowa, sprawiedliwe kolejkowanie, ważone cykliczne kolejkowanie, ważone sprawiedliwe kolejkowanie
T-L-1Wstęp do sieci komputerowych. porównanie sieci z komutacją łącz i komutacją pakietów w odniesieniu do zapewnienia jakości obsługi. Wprowadzenie do zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych QoS (architektury warstwowe systemów jakości usług, klasy ruchu, miary jakości).
T-L-2Wprowadzenie do pakietu symulacyjnego. Wykonanie symulacji dla przykładowej topologii sieciowej.
T-L-4Wykonanie symulacji mającej na celu zbadanie metody Token Bucket, zarządzania buforami w przełącznikach: FIFO, kolejka ściśle priorytetowa, sprawiedliwe kolejkowanie, ważone cykliczne kolejkowanie, ważone sprawiedliwe kolejkowanie.
T-L-3Wykonanie symulacji mającej na celu przeprowadzenia prawidłowej adresacji IP oraz protokołów routingu.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy dotyczący różnych zdarzeń w sieci
M-1wykład informacyjny - większość wykładów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie: opisać zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych, wyjaśnić rolę protokołów w komunikacji sieciowej z uwzględnieniem zapewnienia jakości obsługi, określać klas ruchu i miar jakości usług, mechanizmy sterowania ruchem w protokole TCP (algorytmy Karn’a, Jacobsona, algorytmy powolnego startu), scharakteryzować jakości obsługi w protokole IP, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED.
3,0Student powinien być w stanie: opisać zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych, wyjaśnić rolę protokołów w komunikacji sieciowej z uwzględnieniem zapewnienia jakości obsługi, określać klas ruchu i miar jakości usług, mechanizmy sterowania ruchem w protokole TCP (algorytmy Karn’a, Jacobsona, algorytmy powolnego startu), scharakteryzować jakości obsługi w protokole IP, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED.
3,5Student powinien być w stanie: opisać zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych, wyjaśnić rolę protokołów w komunikacji sieciowej z uwzględnieniem zapewnienia jakości obsługi, określać klas ruchu i miar jakości usług, mechanizmy sterowania ruchem w protokole TCP (algorytmy Karn’a, Jacobsona, algorytmy powolnego startu), scharakteryzować jakości obsługi w protokole IP, zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED, modele zapewnienia QoS, opisać sieć ATM jako przykładu technologii zapewniającej jakość obsługi (metoda Token Bucket).
4,0Student powinien być w stanie: opisać zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych, wyjaśnić rolę protokołów w komunikacji sieciowej z uwzględnieniem zapewnienia jakości obsługi, określać klas ruchu i miar jakości usług, mechanizmy sterowania ruchem w protokole TCP (algorytmy Karn’a, Jacobsona, algorytmy powolnego startu, unikania przeciążenia), scharakteryzować jakości obsługi w protokole IP, zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED, modele zapewnienia QoS, opisać sieć ATM jako przykładu technologii zapewniającej jakość obsługi (metoda Token Bucket, metody przyjmowania nowych wywołań CAC).
4,5Student powinien być w stanie: opisać zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych, wyjaśnić rolę protokołów w komunikacji sieciowej z uwzględnieniem zapewnienia jakości obsługi, określać klas ruchu i miar jakości usług, mechanizmy sterowania ruchem w protokole TCP (algorytmy Karn’a, Jacobsona, algorytmy powolnego startu, unikania przeciążenia, szybkiej retransmisji, szybkiego odtwarzania), scharakteryzować jakości obsługi w protokole IP, zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED, modele zapewnienia QoS, opisać sieć ATM jako przykładu technologii zapewniającej jakość obsługi (metoda Token Bucket, zarządzanie buforami w przełącznikach, metody przyjmowania nowych wywołań CAC).
5,0Student powinien być w stanie: opisać zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych, wyjaśnić rolę protokołów w komunikacji sieciowej z uwzględnieniem zapewnienia jakości obsługi, określać klas ruchu i miar jakości usług, mechanizmy sterowania ruchem w protokole TCP (algorytmy Karn’a, Jacobsona, implementacje TCP; Tahoe, Reno, algorytmy powolnego startu, unikania przeciążenia, szybkiej retransmisji, szybkiego odtwarzania), scharakteryzować jakości obsługi w protokole IP, zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania (protokoły: FIFO, PQ, CQ WFQ), zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED, modele zapewnienia QoS, opisać sieć ATM jako przykładu technologii zapewniającej jakość obsługi (metoda Token Bucket, zarządzanie buforami w przełącznikach, metody przyjmowania nowych wywołań CAC, usługi CBR, VBR, ABR, UBR).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O3/07_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: dokonywać konfiguracji sieci i urządzeń w celu uzyskania założonej jakości obsługi dla danej klasy ruchu poprzez zastosowanie odpowiednich mechanizmów sterowania ruchem, zastosować odpowiednie metody sterowania ruchem, rezerwacji zasobów, przyjmowania połączeń oraz konfiguracji tych metod, zaprojektować i wdrażać sieci komputerowe z zapewnieniem jakości obsługi, obsługiwać pakiet symulacyjny z zakresu sieci komputerowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U17potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, typowego dla reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
I_1A_U07potrafi na poziomie podstawowym projektować, konfigurować i zarządzać sieciami komputerowymi
I_1A_U12umie praktycznie zastosować technologie informatyczne w organizacjach, ze szczególnym uwzględnieniem biznesu
I_1A_U02potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
I_1A_U15potrafi wykorzystywać poznane metody, modele matematyczne oraz symulacje komputerowe do rozwiązywania prostych problemów inżynierskich
I_1A_U05potrafi tworzyć i posługiwać się dokumentacją techniczną
I_1A_U09potrafi projektować i wytwarzać proste systemy internetowe
I_1A_U08ma umiejętność konfigurowania urządzeń wchodzących w skład systemów telekomunikacyjnych i mobilnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Opis zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych QoS (architektury warstwowe systemów jakości usług, klasy ruchu, miary jakości).
C-2Opis metody sterowanie przepływem (ang. flow control ) – metoda okna i metoda kredytów. Metody przeciwdziałania przeciążeniom.
C-9Opis metod zapewnienia jakości obsługi w protokole IP. Zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED. Modele zapewnienia QoS.
C-7Wykonanie symulacji algorutmów zapewnienia jakości obsługi w protokole IP. Zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED. Modele zapewnienia QoS.
C-4Opis sieci ATM jako przykładu technologii zapewniającej transfer z zapewnieniem QoS. Metoda Token Bucket. Zarządzanie buforami w przełącznikach: FIFO, kolejka ściśle priorytetowa, sprawiedliwe kolejkowanie, ważone cykliczne kolejkowanie, ważone sprawiedliwe kolejkowanie Metody przyjmowania nowych wywołań CAC (Call Admission Control): Peak Bandwidth CAC, Algorytm Jednakowej Przepustowości.
C-6Wykonanie symulacji algorytmów sterowania ruchem w protokole TCP. Algorytmy Karn’a, Jacobsona. Implementacje TCP; Tahoe, Reno.
C-5Wykonanie symulacji mającej na celu zbadanie metody Token Bucket, zarządzania buforami w przełącznikach: FIFO, kolejka ściśle priorytetowa, sprawiedliwe kolejkowanie, ważone cykliczne kolejkowanie, ważone sprawiedliwe kolejkowanie.
C-3Opis miar jakości połączeń i miary jakości transferu.
C-8Opis sterowanie ruchem w protokole TCP. Algorytmy Karn’a, Jacobsona. Implementacje TCP; Tahoe, Reno.
Treści programoweT-W-6Sterowanie ruchem w protokole TCP. Algorytmy Karn’a, Jacobsona. Implementacje TCP; Tahoe, Reno.
T-W-2Miary jakości połączeń i miary jakości transferu.
T-W-3Opis sieci ATM jako przykładu technologii zapewniającej transfer z zapewnieniem QoS.
T-W-5Technologia ATM. Metody przyjmowania nowych wywołań CAC (Call Admission Control): Peak Bandwidth CAC, Algorytm Jednakowej Przepustowości.
T-W-7Zapewnienie jakości obsługi w protokole IP. Zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED. Modele zapewnienia QoS.
T-W-4Technologia ATM. Metoda Token Bucket. Zarządzanie buforami w przełącznikach: FIFO, kolejka ściśle priorytetowa, sprawiedliwe kolejkowanie, ważone cykliczne kolejkowanie, ważone sprawiedliwe kolejkowanie
T-L-1Wstęp do sieci komputerowych. porównanie sieci z komutacją łącz i komutacją pakietów w odniesieniu do zapewnienia jakości obsługi. Wprowadzenie do zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych QoS (architektury warstwowe systemów jakości usług, klasy ruchu, miary jakości).
T-L-6Symulacja algorutmów zapewnienia jakości obsługi w protokole IP. Zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED. Modele zapewnienia QoS.
T-L-2Wprowadzenie do pakietu symulacyjnego. Wykonanie symulacji dla przykładowej topologii sieciowej.
T-L-7Zaliczenie zajęć laboratoryjnych
T-L-5Symulacja algorytmów sterowania ruchem w protokole TCP. Algorytmy Karn’a, Jacobsona. Implementacje TCP; Tahoe, Reno.
T-L-4Wykonanie symulacji mającej na celu zbadanie metody Token Bucket, zarządzania buforami w przełącznikach: FIFO, kolejka ściśle priorytetowa, sprawiedliwe kolejkowanie, ważone cykliczne kolejkowanie, ważone sprawiedliwe kolejkowanie.
T-L-3Wykonanie symulacji mającej na celu przeprowadzenia prawidłowej adresacji IP oraz protokołów routingu.
Metody nauczaniaM-4symulacja komputerowa działania sieci.
M-3ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie z laboratorium.
S-2Ocena formująca: Sprawozdania z laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi: wykonać zadania laboratoryjnego, wykazać minimalnej wiedzy w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać podstawowej wiedzy z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację jednego parametru metod zapewnienia jakości obsługi.
3,0Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym lub dłuższym czasie ale tylko z pomocą prowadzącego, wykazać minimalną wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać podstawową wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację jednego parametru metod zapewnienia jakości obsługi.
3,5Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie ale z pomocą prowadzącego, wykazać podstawową wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację dwóch parametrów metod zapewnienia jakości obsługi.
4,0Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie ale z pewną pomocą prowadzącego, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację kilku parametrów metod zapewnienia jakości obsługi.
4,5Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację w parametrach metod zapewnienia jakości obsługi.
5,0Student potrafi: bezbłędnie i w krótkim czasie wykonać zadania laboratoryjne, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, efektywnie wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację w metodach i parametrach metod zapewnienia jakości obsługi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O3/07_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w pracach projektowych i konfiguracyjnych sieci komputerowych z zapewnieniem jakości obsługi, chętny do pracy grupowej i rozwiązywania problemów w grupie, dbałość o wysoką jakość swojej pracy, kreatywność w dziedzinie sieci komputerowych QoS, otwartość na nowe projekty, postępowanie zgodne z zasadami etyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K02świadomie stosuje przepisy prawa i przestrzega zasad etyki zawodowej
I_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
I_1A_K07rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki oraz związanych z nim aspektów prawnych i etycznych
I_1A_K04rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie informatyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Opis zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych QoS (architektury warstwowe systemów jakości usług, klasy ruchu, miary jakości).
C-2Opis metody sterowanie przepływem (ang. flow control ) – metoda okna i metoda kredytów. Metody przeciwdziałania przeciążeniom.
C-9Opis metod zapewnienia jakości obsługi w protokole IP. Zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED. Modele zapewnienia QoS.
C-7Wykonanie symulacji algorutmów zapewnienia jakości obsługi w protokole IP. Zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED. Modele zapewnienia QoS.
C-4Opis sieci ATM jako przykładu technologii zapewniającej transfer z zapewnieniem QoS. Metoda Token Bucket. Zarządzanie buforami w przełącznikach: FIFO, kolejka ściśle priorytetowa, sprawiedliwe kolejkowanie, ważone cykliczne kolejkowanie, ważone sprawiedliwe kolejkowanie Metody przyjmowania nowych wywołań CAC (Call Admission Control): Peak Bandwidth CAC, Algorytm Jednakowej Przepustowości.
C-6Wykonanie symulacji algorytmów sterowania ruchem w protokole TCP. Algorytmy Karn’a, Jacobsona. Implementacje TCP; Tahoe, Reno.
C-5Wykonanie symulacji mającej na celu zbadanie metody Token Bucket, zarządzania buforami w przełącznikach: FIFO, kolejka ściśle priorytetowa, sprawiedliwe kolejkowanie, ważone cykliczne kolejkowanie, ważone sprawiedliwe kolejkowanie.
C-3Opis miar jakości połączeń i miary jakości transferu.
C-8Opis sterowanie ruchem w protokole TCP. Algorytmy Karn’a, Jacobsona. Implementacje TCP; Tahoe, Reno.
Treści programoweT-W-6Sterowanie ruchem w protokole TCP. Algorytmy Karn’a, Jacobsona. Implementacje TCP; Tahoe, Reno.
T-W-2Miary jakości połączeń i miary jakości transferu.
T-W-3Opis sieci ATM jako przykładu technologii zapewniającej transfer z zapewnieniem QoS.
T-W-5Technologia ATM. Metody przyjmowania nowych wywołań CAC (Call Admission Control): Peak Bandwidth CAC, Algorytm Jednakowej Przepustowości.
T-W-7Zapewnienie jakości obsługi w protokole IP. Zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED. Modele zapewnienia QoS.
T-W-4Technologia ATM. Metoda Token Bucket. Zarządzanie buforami w przełącznikach: FIFO, kolejka ściśle priorytetowa, sprawiedliwe kolejkowanie, ważone cykliczne kolejkowanie, ważone sprawiedliwe kolejkowanie
T-L-1Wstęp do sieci komputerowych. porównanie sieci z komutacją łącz i komutacją pakietów w odniesieniu do zapewnienia jakości obsługi. Wprowadzenie do zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych QoS (architektury warstwowe systemów jakości usług, klasy ruchu, miary jakości).
T-L-6Symulacja algorutmów zapewnienia jakości obsługi w protokole IP. Zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED. Modele zapewnienia QoS.
T-L-2Wprowadzenie do pakietu symulacyjnego. Wykonanie symulacji dla przykładowej topologii sieciowej.
T-L-7Zaliczenie zajęć laboratoryjnych
T-L-5Symulacja algorytmów sterowania ruchem w protokole TCP. Algorytmy Karn’a, Jacobsona. Implementacje TCP; Tahoe, Reno.
T-L-4Wykonanie symulacji mającej na celu zbadanie metody Token Bucket, zarządzania buforami w przełącznikach: FIFO, kolejka ściśle priorytetowa, sprawiedliwe kolejkowanie, ważone cykliczne kolejkowanie, ważone sprawiedliwe kolejkowanie.
T-L-3Wykonanie symulacji mającej na celu przeprowadzenia prawidłowej adresacji IP oraz protokołów routingu.
Metody nauczaniaM-4symulacja komputerowa działania sieci.
M-3ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie z laboratorium.
S-1Ocena formująca: "Wejściówki" na zajęciach laboratoryjnych, sprawdzające przygotowanie się do zajęć.
S-2Ocena formująca: Sprawozdania z laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi: wykonać zadania laboratoryjnego, wykazać minimalnej wiedzy w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać podstawowej wiedzy z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację jednego parametru metod zapewnienia jakości obsługi.
3,0Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym lub dłuższym czasie ale tylko z pomocą prowadzącego, wykazać minimalną wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać podstawową wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację jednego parametru metod zapewnienia jakości obsługi.
3,5Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie ale z pomocą prowadzącego, wykazać podstawową wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację dwóch parametrów metod zapewnienia jakości obsługi.
4,0Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie ale z pewną pomocą prowadzącego, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację kilku parametrów metod zapewnienia jakości obsługi.
4,5Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację w parametrach metod zapewnienia jakości obsługi.
5,0Student potrafi: bezbłędnie i w krótkim czasie wykonać zadania laboratoryjne, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, efektywnie wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację w metodach i parametrach metod zapewnienia jakości obsługi.