Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie

Sylabus przedmiotu Komunikacja interpersonalna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komunikacja interpersonalna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Sulikowski <Piotr.Sulikowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Sulikowski <Piotr.Sulikowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zna i rozumie podstawy komunikacji. Opanował podstawy sztuki prezentacji. Potrafi wziąć udział w negocjacjach. Potrafi stosować zasady zarządzania komunikacją w sytuacji kryzysowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do komunikacji. Komunikowanie się werbalne i niewerbalne. Zasady komunikacji międzyludzkiej. Zasady konwersacji. Bariery komunikacji.4
T-W-2Sztuka prezentacji. Zasady wystąpień publicznych. Komunikacja wielokulturowa.3
T-W-3Sztuka zadawania pytań i odpowiedzi. Konstruktywna krytyka. Komunikacja w negocjacjach. Zarządzanie sytuacją kryzysową. Organizacja komunikacji w grupie.3
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2analiza literatury przedmiotu18
A-W-3udział w zaliczeniu przedmiotu2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wprowadzenie do tematyki zajęć, gry przedmiotowe, praca w podgrupach.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja osobowości, zdolności interpersonalnych i umiejętności współdziałania w grupie. Podział grupy na zespoły.
S-2Ocena formująca: Ocena realizacji zadań cząstkowych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena znajomości teorii i umiejętności jej zastosowania. Ocena projektu końcowego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_A/06/02_W01
Znajomość teoretycznych podstaw komunikacji interpersonalnej i prezentacji
I_1A_W13, I_1A_W15T1A_W04, T1A_W08, T1A_W10, T1A_W11InzA_W03, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_A/06/02_U01
Potrafi komunikować się z innymi osobami w skuteczny i kulturalny sposób. Potrafi formułować i uzasadniać opinię, motywować inne osoby do działania. Potrafi przygotować wystąpienie publiczne.
I_1A_U02, I_1A_U20T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U12InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_A/06/02_K01
Posiada kompetencje w zakresie komunikowania się z uwzględnieniem różnic kulturowych i społecznych.
I_1A_K01, I_1A_K03, I_1A_K07, I_1A_K06T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_A/06/02_W01
Znajomość teoretycznych podstaw komunikacji interpersonalnej i prezentacji
2,0
3,0Student zna teorię komunikacji w zakesie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_A/06/02_U01
Potrafi komunikować się z innymi osobami w skuteczny i kulturalny sposób. Potrafi formułować i uzasadniać opinię, motywować inne osoby do działania. Potrafi przygotować wystąpienie publiczne.
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym skutecznie komunikować się, w tym uzasadnić opinię, negocjować, prezentować publicznie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_A/06/02_K01
Posiada kompetencje w zakresie komunikowania się z uwzględnieniem różnic kulturowych i społecznych.
2,0
3,0Opanował w stopniu podstawowym kompetencję komunikowania się z uwzględnieniem różnic kulturowych, środowiskowych i poznawczych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Z. Nęcki, Komunikacja międzyludzka, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków, 2006
  2. J. Dunin, Studia o komunikacji społecznej., Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, Łódź, 2004
  3. R. Cialdini, Zasady wywierania wpływu na ludzi, ONE Press, 2011
  4. Deborah Tannen, That's Not What I Meant, Ballantine, New York
  5. Janice Anderson et al., Communication Skills for Surviving Conflicts at Work, Hampton, Cresskill

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do komunikacji. Komunikowanie się werbalne i niewerbalne. Zasady komunikacji międzyludzkiej. Zasady konwersacji. Bariery komunikacji.4
T-W-2Sztuka prezentacji. Zasady wystąpień publicznych. Komunikacja wielokulturowa.3
T-W-3Sztuka zadawania pytań i odpowiedzi. Konstruktywna krytyka. Komunikacja w negocjacjach. Zarządzanie sytuacją kryzysową. Organizacja komunikacji w grupie.3
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2analiza literatury przedmiotu18
A-W-3udział w zaliczeniu przedmiotu2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_A/06/02_W01Znajomość teoretycznych podstaw komunikacji interpersonalnej i prezentacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W13zna podstawy grafiki komputerowej i technik wizualizacji
I_1A_W15ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, prawnych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w dziedzinie informatyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student zna i rozumie podstawy komunikacji. Opanował podstawy sztuki prezentacji. Potrafi wziąć udział w negocjacjach. Potrafi stosować zasady zarządzania komunikacją w sytuacji kryzysowej.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do komunikacji. Komunikowanie się werbalne i niewerbalne. Zasady komunikacji międzyludzkiej. Zasady konwersacji. Bariery komunikacji.
T-W-2Sztuka prezentacji. Zasady wystąpień publicznych. Komunikacja wielokulturowa.
T-W-3Sztuka zadawania pytań i odpowiedzi. Konstruktywna krytyka. Komunikacja w negocjacjach. Zarządzanie sytuacją kryzysową. Organizacja komunikacji w grupie.
Metody nauczaniaM-1Wprowadzenie do tematyki zajęć, gry przedmiotowe, praca w podgrupach.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena znajomości teorii i umiejętności jej zastosowania. Ocena projektu końcowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna teorię komunikacji w zakesie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_A/06/02_U01Potrafi komunikować się z innymi osobami w skuteczny i kulturalny sposób. Potrafi formułować i uzasadniać opinię, motywować inne osoby do działania. Potrafi przygotować wystąpienie publiczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U02potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
I_1A_U20ma umiejętności samokształcania się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Student zna i rozumie podstawy komunikacji. Opanował podstawy sztuki prezentacji. Potrafi wziąć udział w negocjacjach. Potrafi stosować zasady zarządzania komunikacją w sytuacji kryzysowej.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do komunikacji. Komunikowanie się werbalne i niewerbalne. Zasady komunikacji międzyludzkiej. Zasady konwersacji. Bariery komunikacji.
T-W-2Sztuka prezentacji. Zasady wystąpień publicznych. Komunikacja wielokulturowa.
T-W-3Sztuka zadawania pytań i odpowiedzi. Konstruktywna krytyka. Komunikacja w negocjacjach. Zarządzanie sytuacją kryzysową. Organizacja komunikacji w grupie.
Metody nauczaniaM-1Wprowadzenie do tematyki zajęć, gry przedmiotowe, praca w podgrupach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja osobowości, zdolności interpersonalnych i umiejętności współdziałania w grupie. Podział grupy na zespoły.
S-2Ocena formująca: Ocena realizacji zadań cząstkowych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena znajomości teorii i umiejętności jej zastosowania. Ocena projektu końcowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym skutecznie komunikować się, w tym uzasadnić opinię, negocjować, prezentować publicznie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_A/06/02_K01Posiada kompetencje w zakresie komunikowania się z uwzględnieniem różnic kulturowych i społecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
I_1A_K07rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki oraz związanych z nim aspektów prawnych i etycznych
I_1A_K06ma kompetencje w zakresie kształtowania postaw patriotyzmu, humanizmu i tolerancji oraz otwartości i współpracy w środowiskach wielokulturowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Student zna i rozumie podstawy komunikacji. Opanował podstawy sztuki prezentacji. Potrafi wziąć udział w negocjacjach. Potrafi stosować zasady zarządzania komunikacją w sytuacji kryzysowej.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do komunikacji. Komunikowanie się werbalne i niewerbalne. Zasady komunikacji międzyludzkiej. Zasady konwersacji. Bariery komunikacji.
T-W-2Sztuka prezentacji. Zasady wystąpień publicznych. Komunikacja wielokulturowa.
T-W-3Sztuka zadawania pytań i odpowiedzi. Konstruktywna krytyka. Komunikacja w negocjacjach. Zarządzanie sytuacją kryzysową. Organizacja komunikacji w grupie.
Metody nauczaniaM-1Wprowadzenie do tematyki zajęć, gry przedmiotowe, praca w podgrupach.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena realizacji zadań cząstkowych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena znajomości teorii i umiejętności jej zastosowania. Ocena projektu końcowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opanował w stopniu podstawowym kompetencję komunikowania się z uwzględnieniem różnic kulturowych, środowiskowych i poznawczych.
3,5
4,0
4,5
5,0